Ik denk dat ik depressief ben en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem1611

Ik denk dat ik depressief ben en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 19:00

Goed voordat ik aan mijn verhaal begin even 2 dingen.
-Dit is een goed gekeurt SA, dus mocht je me herkennen stuur dan het liefste een PB en gooi dit liever niet in het topic! ;)
-Alvast bedankt voor het lezen van mijn (lange)verhaal.

Goed, waar moet ik eigelijk beginnen? Ik zit met zoveel vragen......
Ik heb een aantal vormen autisme (zware vormen) waardoor ik van jongs af aan al het gevoel heb dat ik hier niet thuis hoor. Dat niemand mij begrijpt, kortom ik pas hier niet.
Al sinds jongs af aan (toen ik 4 jaar was ongv.) heb ik voor mijn autisme hulp, en worden mij dingen geleerd, die voor de andere mensen al van zelf sprekend zijn (gesprekken aan gaan, dingen als voor wat hoort wat, interesse delen etc) hier heb ik in het begin veel aan gehad. Alleen de dingen + de uitleg werden steeds moeilijker, na veel bikkelen, heb ik nu sommige dingen redelijk goed onder de knie. Helaas loop ik toch nog vaak tegen dingen aan. Ik ben nu gestopt met de hulp, omdat het toch niet hielp en het meer stress dan hulp gaf!

Wegens mijn gepest wat al 7 jaar aan de gang is is mijn zelf vertrouwen echt op 0%. En begon ik langzaam aan te geloven en dat ik echt ben wat ze allemaal zeiden. Maar, het ging nog wel.
Echter de laatste tijd voel ik me steeds meer onbegrepen, en heb ik steeds sterker het gevoel dat ik er niet bij hoor. Ik voel me anders.

Verder laat ik dit niet merken, omdat mij altijd geleerd is om je zonde te verzwijgen en alleen je sterke punten openbaar maken.. Door veel mensen wordt ik gezien als een vrolijke meid, die plezier heeft in wat ze doet, maar dat is dus niet zo.

"But fake happiness is still the worst sadness"
"I keep a lot of sh*t to myself, because in real life nobody gives a f*ck!"
"How do you wake up from a nightmare if you're not asleep?"

Omdat ik van mijn verleden weet dat gewoon op internet rond neuzen helpt als je met vragen zit. Heb ik gewoon een aantal dingen in getoetst bij de zoek balk, en ik ben na wat doorklikken, op een site gekomen van de GGD. Waarop uitgelegt stond wat een depressie was, ik begon het te lezen, en ik keek een beetje naar de kenmerken, en ik had het allemaal! Vervolgens was er ook nog een test, die ingevuld met als score: "Je hebt 95 van de 100 punten gescoord, er is een vermoeden dat je depressief bent. Wij raden je aan om naar een huisarts te gaan die je eventueel door kan verwijzen" Nou ja, ik dacht dat kan best. het is maar een test die kan het ook verkeerd hebben toch?! Ik heb door gezocht op Depressie testen, en ik heb er uiteindelijk een stuk of 10 ingevuld, met allemaal als uitslag dat ik depressief ben. Aangezien ik toch niet zo goede band had/heb met mijn ouders, heb ik het mijn begeleister voor mijn autisme gemailt. en ze zei dat ze het de volgende keer zou bespreken. Ik was best wel opgelucht!

Bij het volgende gesprek, zei ze, hoe die nare gedachten nou eigelijk kwamen, en ik proberde dat uit te legen, en ze begon een heel schema te maken, en iedere keer kwam het er weer op terug van "Ja en dan denk dat je misschien depressief bent, maar dat ben je niet hoor! weest maar gerust!" Ik voelde me totaal verslagen. Waarom begreep zij mij niet?! Uiteindelijk, vol met nieuwe vragen terug naar huis gegaan, en heb alles nog een keer zitten herkauwen. Maar steeds kwam de zelfde gedachten terug: "Waarom zou ze mij ook helpen? Niemand wil mij helpen. Wat heeft het nog voor zin om hier te blijven?" Uiteindelijk heb ik mijn hoofdkussen gepakt en die in elkaar gestompt. in de hoop dat het hielp maar nee, het hielp niks.

Onder tussen begon het mijn ouders ook op te vallen dat ik zo negatief was over alles en iedereen, ik probeerde een gesprek aan te gaan, met daarin proberen te zeggen dat ik me depressief voel. Mijn ouders vonden ook van niet, ze dachten dat ik gewoon even in een dipje zat (Ja al bijna 3 jaar inmiddels) En ze vonden dat ik me aan stelde en dat veel mensen het erger hadden dan mij.

Ondertussen ging het steeds slechter met mij, en had/heb ik regelmatige de gedachten om zelfmoord te plegen, gewoon om van alle ellende af te zijn. Het gaat slechter op school, ik kan nergens meer van genieten, en ben gewoon mij zelf niet. via een bokker contact gehad, en al een beetje alles op een rijtje gezet. Het enige wat ik wil is weer gelukkig zijn, en gerespecteert worden als wil ik ben! :)

Ook werden de negatieve gedachten steeds erger en erger en het gesteun van mijn ouders steets minder, geen goede combi :n
Ik mis het plezier in mijn leven omdat ik door iets wordt tegen gehouden. en ik wil daar zo snel mogelijk van af komen, alleen ik heb geen idee hoe!

"Ik zie een meisje, het meisje uit mijn gedicht
Ik hoor haar zachtjes huilen, ze veegt de tranen van haar gezicht
Ze kijkt me bedroefd aan en laat haar hoofd zakken
Het lijkt of ze instort, ik probeer haar hand te pakken

Het lukt me niet, ze zit nu ineengedoken op de grond
Het is nu alleen nog maar donker op de plek waar ze net nog stond
Haar lippen bewegen, maar ik kan niet horen wat ze zegt
Ik zie dat ze opnieuw tegen haar tranen vecht

Haar ogen gevuld met verdriet, angst en pijn
Ik vraag me af, wat zou er toch met haar zijn
Ze wil het me vertellen maar kan het niet zeggen
Het is ook te moeilijk om uit te leggen

Ik voel een traan over mijn wang glijden
Ik probeer de aanblik van het meisje te vermijden
Ineens voel ik haar verdriet, angst en haar pijn
Dan zie ik pas dat het meisje en ik dezelfde zijn"

tja, en waarom plaats ik dit hier? misschien voor steun? maar ik denk vooral omdat ik graag de antwoorden wil op al mijn vragen. waarom en wat? maar vooral waarom gelooft niemand mij??
Ik ben hopeloos en weet niet meer wat ik moet doen, dus bokkers help?!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:03

Je kunt ook zonder je ouders naar je huisarts gaan. Als je aan hem/haar vertelt wat je hier schrijft, zal ie daar wat mee moeten doen. Een huisarts kan je doorverwijzen voor hulp én met je ouders praten, om aan te geven dat er wel een probleem is :)
Heb je misschien een vertrouwenspersoon op school? Op de meeste scholen is daar iemand voor aangewezen. Ook deze persoon kan en zal je helpen, en geef vooral ook aan dat je school onder je gevoelens lijdt.

Ik heb verder geen tips, maar wil je wel heel veel sterkte wensen.

Anoniem1611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 19:06

DaisyDarling schreef:
Je kunt ook zonder je ouders naar je huisarts gaan. Als je aan hem/haar vertelt wat je hier schrijft, zal ie daar wat mee moeten doen. Een huisarts kan je doorverwijzen voor hulp én met je ouders praten, om aan te geven dat er wel een probleem is :)
Heb je misschien een vertrouwenspersoon op school? Op de meeste scholen is daar iemand voor aangewezen. Ook deze persoon kan je helpen.

Ik heb verder geen tips, maar wil je wel heel veel sterkte wensen.

Bedankt! :)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:09

Allereerst, wat naar om dat dit jou overkomt.. Het is heel sterk dat jij dit van je afschrijft en het niet opkropt! Het lijkt me heel lastig, terwijl je wel heel hard je best doet om een oplossing te vinden voor je vraag. Waarom je begeleidster of ouders zo reageren, vind ik lastig om zo te beoordelen. En verder, jou gevoelens wbt anders zijn, wat is dat precies? Ik bedoel, we zijn allemaal uniek en uiteindelijk anders als de rest. Ik denk dat dit hele normale gevoelens zijn, waar je niet druk over hoeft te maken. Maar dat betekend niet dat ik dit bagatelliseer natuurlijk. Het gevoel van anders - zijn kan heel lastig zijn. En daarom denk ik dat je misschien wel iemand nodig bent die jou kan helpen om hier een antwoord op te vinden.

Als ik dit zo lees, en vanuit mijn ervaringen zelf bekijk, zou ik contact zoeken met een maatschappelijk werker of de huisarts. Deze kunnen jou verder helpen en ook jou vragen beantwoorden. Deze stap kan onwijs spannend en eng zijn, maar kan zeker helpend zijn om een antwoord te vinden voor jou vragen. Ook kunnen ze je helpen om weer meer zelfvertrouwen te krijgen. Ik hoop voor je dat je de juiste keuze mag maken, wat dat dan ook is, en weer jezelf weer gelukkig mag voelen. Want het gevoel van wat je nu hebt, lijkt mij heel moeilijk en naar....

Azmay

Re: Ik denk dat ik depressief ben en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:10

Ik ken het probleem, zelf ben ik al een jaar aan het proberen er bovenop te komen maar helaas valt zoiets niet te haasten. Goede hulp en een luisterend oor zijn niet te onderschatten, erg belangrijk.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:26

Leven met een beperking, in jou geval autisme, is niet altijd eenvoudig. Het is voor andere mensen vaak 'onbekend' en moeilijk te begrijpen. Je bent "anders" en daar maken mensen soms misbruik van door je bv te pesten. Hierdoor ga je jezelf nog meer "anders" dan anderen voelen en zo kan je in een vicieuze cirkel raken. Het kan heel wat negatieve gevoelens en gedachten met zich meebrengen.

Als je op internet gaat lezen over bepaalde psychische aandoeningen, zoals depressie, is het niet ongewoon dat je jezelf daarin herkent. Veel mensen herkennen in een of andere psychische aandoening wel wat van zichzelf, maar dat wil daarom niet zeggen dat ze die aandoening ook werkelijk hebben. Het is geen zwart-wit beeld; het gaat over een continuüm van de symptomen. Je kan bepaalde symptomen hebben, in meer of mindere mate, maar of je al dan niet een depressie hebt, kan enkel een arts vaststellen.
Bovendien heb je nog verschillende vormen van depressie (die zich ook anders kunnen uiten) en is de informatie die je leest op internet vaak van toepassing op volwassenen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar in elk geval: een depressie kan bij kinderen / jongeren andere vormen aannemen dan bij volwassenen.
Ik wil graag geloven dat er uit die tests komt dat je een depressie hebt, maar weet dat die tests op internet alles behalve betrouwbaar zijn over het algemeen. Ze gaan enkel na of je bepaalde symptomen hebt, maar niet in welke mate (in vergelijking met leeftijdsgenoten) en ze kunnen niet het onderscheid maken tussen een depressie en andere 'aandoeningen'. Daarbij houden ze ook geen rekening met het feit dat je autisme hebt en daardoor ook moeilijkheden ondervindt.
Ik heb zelf ooit zo'n tests ingevuld op internet (hoewel ik heel goed wist dat het resultaat weinig tot niet betrouwbaar was). Bij mij kwam er een vergelijkbaar resultaat uit als bij jou, maar irl was ik niet depressief maar had ik een angstproblematiek.
Ik wil hiermee niet zeggen dat je geen depressie hebt, daarover kan ik niet oordelen, maar wat ik wel wil zeggen is, ga naar een professional, een arts die jou kan zeggen of je al dan niet een depressie hebt en hoe je dit kan verhelpen. Ook als je geen depressie hebt, denk ik dat het belangrijk is dat je kan gaan werken aan je negatieve gevoelens en gedachten.

Er zijn verschillende organisaties die jou kunnen helpen. In België bv. het JAC, TEJO, Awel (wordt soms ook door Nederlandse jongeren gebruikt), "pluk je geluk" (online cursus ivm depressie), Kleur je leven (online cursus om depressieve klachten aan te pakken), noknok (website voor jongeren),... In Nederland kan je bv terecht bij MissionPuppy Nederland (zij bieden oa e-coaching aan en leiden hulphonden op voor jongeren met oa autisme), ViaNeo, ...
Let wel: ik heb enkele online cursussen vermeld, maar deze zijn eigenlijk bedoeld voor volwassenen. Bovendien zijn het "standaard"programma's die geen rekening houden met de moeilijkheden die je ondervindt owv je autisme. Ik denk dat je best op zoek gaat naar hulp die rekening kan houden met je autisme én bijkomende klachten, zodat er een programma op maat geboden kan worden, dat heeft waarschijnlijk veel meer effect.

Anoniem1611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 20:22

@Marijee Bedankt! anders zijn bedoel ik mee dat ik nooit de zelfde intresses heb dan andere, altijd hele domme fouten maak, en er nooit echt bij hoor! :)

@Azmay: Bedankt, jij ook succes!

@ikkke
Bedankt voor je lange, uitgebreide uitleg! Ik ben trouwens bijna 14! :)
Ik kan me wel vinden in een aantal punten van je, alleen dat van de verschillende vormen begrijp ik nog niet helemaal! Kan je daar wat meer info over geven?

eigelijk is alles dus kort samenvattend: Ik moet naar een volwassene toe die me verder kan helpen?!

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:38

Anoniem1611 schreef:
@ikkke
Bedankt voor je lange, uitgebreide uitleg! Ik ben trouwens bijna 14! :)
Ik kan me wel vinden in een aantal punten van je, alleen dat van de verschillende vormen begrijp ik nog niet helemaal! Kan je daar wat meer info over geven?

Net zoals je verschillende vormen van autisme hebt, heb je ook meerdere vormen van stemmingsstoornissen. Je hebt o.a. majeure depressies, recidiverende depressies (terugkerende depressies), seizoensgebonden depressies, dysthimie (vergelijkbaar met depressie, maar mildere symptomen die wel langere tijd aanhouden), depressie met psychotische kenmerken, bipolaire stoornis (manisch-depressief zoals dat vroeger heette ofwel periodes van depressie afgewisseld met periodes van een "overdreven positieve stemming"),...
Maar, het heeft in mijn ogen weinig zin dat jezelf op zoek gaat naar wat je precies "hebt". Ik haalde het voorkomen van de verschillende vormen / soorten van depressie aan om duidelijk te maken dat er aan de tests op internet echt wel beperkingen zijn.

Het feit dat je je nu zo slecht voelt, kan verschillende redenen hebben. Je hebt om te beginnen al je autisme wat het voor jou denk ik vaak heel moeilijk maakt en je het gevoel geeft dat je anders bent, je wordt gepest, je bevindt je in de puberteit, ...
Het is goed dat je je negatieve gevoelens en gedachten ter sprake hebt gebracht bij je begeleidster en je ouders. Jammer dat je je door hen niet begrepen en niet gesteund voelt. Het enige wat ik je kan aanraden is dit nogmaals bij een volwassene aan te halen en toch te proberen professionele hulp te krijgen. Laat misschien hetgeen je hier geschreven hebt lezen aan je ouders of je begeleidster, geef aan hoe jij je voelt bij het feit dat zij aangeven "dat het wel niets zal zijn" of "dat je enkel een dipje hebt". Ik weet dat het moeilijk is om zulke dingen bespreekbaar te maken, zeker als je je niet begrepen en serieus genomen voelt, maar ik denk dat je best wel wat hulp kan gebruiken om je weer beter in je vel te gaan voelen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:42

Ik ben het eens met ikkke.

Testjes op internet zijn niet betrouwbaar. En zelfs als ze dat wel zijn, zijn het enkel screeningmiddelen, absoluut geen diagnostiekmiddelen! D.w.z. dat deze testjes enkel gebruikt dienen te worden om de eventuele conclusie te trekken dat je misschien een depressie hebt, maar dat moet altijd nog vastgesteld worden door een psycholoog of psychiater!

Ook heeft ikkke de verschillende vormen al verder toegelicht.

In mijn ervaring, wanneer iemand bijvoorbeeld de DSM gaat lezen (waarin alle psychische aandoeningen staan verzameld), is diegene op het einde van dit boek ineens 10 vermeende stoornissen rijker. Het is heel normaal om je in symptomen van een aandoening te herkennen. Maar de daadwerkelijke diagnose dient altijd door een professional te gebeuren.

Succes!

Anoniem1611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 20:47

Bedankt. Dus testjes op internet zijn eigelijk waardeloos (In de zin van, je hebt er niks aan want het is maar een misschien)
Hoe kan ik het beste een volwassene erbij halen?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:52

Naar je huisarts gaan en een doorverwijzing vragen naar een psycholoog/psychiater :)

Anoniem1611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:00

Is dat niet raar als een meisje van bijna 14 bij de huisarts komt? :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:04

Nee natuurlijk niet!
Mijn eigen huisarts zit in dezelfde straat als ik woonde, vroeger in mijn ouderlijk huis.

Dus ik ging ook al heel vroeg zelf naar de huisarts (ouders werkten beiden meer dan fulltime), kan prima :j

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:13

Herken het allemaal, Uiteindelijk in de GGZ bij een dokter terecht gekomen voor gesprekken, die mij ook op anti-depressiva wilde hebben om tevens spanningen te verminderen. (Gesprekken vielen net zoals bij jou nogal tegen :+ , maar medicatie heeft bij mij wel vaak de scherpe kantjes er af gehaald) Ben alleen niet zo therapietrouw, omdat het je denken wat benevelt, en dus voor mij "mijn zijn" .
Maar lijkt me dan wel handig dat je serieus wordt genomen. Dus dan maar zelf naar HA. Maar durf dan ook wel te zeggen dat je aan zelfmoord denkt e.d. want je zit natuurlijk ook in een fase waarin je wat meer depressieve gedachten gaat krijgen waardoor er nog weleens makkelijk over wordt gedacht.

Nog wel even wat belangrijk is (wat ik dus te horen kreeg van die dokter) is dat veel mensen met autisme gevoeliger reageren op anti-depresiva, Dus veel minder nodig hebben. Zo zat ik dus aan een half tabletje (heel was normaal) en dat was eigenlijk net te sterk. Uiteindelijk overgegaan op druppels omdat dat beter te doseren was.
Maar dus weer de vraag of de HA daar rekening mee houd -O- Dus direct aangeven zodra jij denkt dat je te veel benevelt voelt.

Succes en kop op!

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:19

Als je het niet ziet zitten direct naar de HA te gaan, kan je ook eens proberen te praten met iemand anders van je familie (een tante, oom, grootouder,...) of met een leerlingenbegeleider of leerkracht op school.... Maar je kan inderdaad ook gewoon naar de HA gaan...

Anoniem1611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:26

@ladypaard: Bedankt voor je reactie! Ik zal er rekening mee houden als ik er heen ga! :)
Maar wat is antidepressiva eigelijk? :)

ikkkke schreef:
Als je het niet ziet zitten direct naar de HA te gaan, kan je ook eens proberen te praten met iemand anders van je familie (een tante, oom, grootouder,...) of met een leerlingenbegeleider of leerkracht op school.... Maar je kan inderdaad ook gewoon naar de HA gaan...

Dat van de familie is ook wel een slim plan. Ik kan ook nog een keer proberen om met mijn moeder in gesprek te gaan :( Twijfels..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:01

Het lijkt mij inderdaad raadzaam om nog eens met je moeder te praten. Soms is het voor ouders lastig om jongeren in hun pubertijd te steunen. Probeer zo duidelijk mogelijk aan te geven wat je denkt en voelt ( in welke situatie, wanneer, etc.). Je zou het ook op kunnen schrijven, en dan deze brief aan je moeder geven.
Je kunt haar ook vragen of ze samen met jou naar de huisarts wil gaan.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:05

anti-depressieva is medicatie tegen depressie. Vaak is het zo dat bij een depressie je bepaalde stof te weinig aanmaakt. Deze wordt dan soort van kunstmatig door medicatie aan je brein toegevoegd, waardoor je wat vrolijker wordt en je uit je negatieve spiraal (denken/doen) kunt komen, en dan in samenwerking met gesprekken je uiteindelijk weer zonder medicatie kan (en niet meer depressief bent)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:09

ladypaard schreef:
anti-depressieva is medicatie tegen depressie. Vaak is het zo dat bij een depressie je bepaalde stof te weinig aanmaakt. Deze wordt dan soort van kunstmatig door medicatie aan je brein toegevoegd, waardoor je wat vrolijker wordt en je uit je negatieve spiraal (denken/doen) kunt komen, en dan in samenwerking met gesprekken je uiteindelijk weer zonder medicatie kan (en niet meer depressief bent)

Nee, de medicatie zorgt ervoor dat het stofje (serotonine) langer actief blijft. Je maakt het wel nog gewoon zelf aan. Overigens niet alleen gebruikt bij depressies.

TS, zoek hulp en vermeld zeker die zelfmoordgedachtes. Geef aan dat je je niet serieus genomen voelt.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:15

ladypaard schreef:

Je word er niet vrolijker van, je geraakt alleen in een minder diep dal. Ook word antidepressiva niet/nauwelijks gegeven aan meiden van 13 jaar.
Kenmerkend voor depressies is ook de fase waarin men niet erkend depressief te zijn. Nou zal ik niet meteen zeggen dat TS niet depressief is, want dat is voor iedereen anders. Maar het verklaard misschien wel waarom sommige volwassenen haar niet serieus genoeg nemen.

TS ik wil je situatie niet bagataliseren, en ik raad je echt aan om naar je HA én je ouders toe te stappen. Maar houd er rekening mee dat je ook gewoon in de puberteit zit. Veel meiden van jou leeftijd maken door wat jij meemaakt, de een wat meer als de ander.
Misschien dat het helpt om bij een psych gesprekken te voeren over je depressie. Zodat de hulp even niet gericht is op je autisme, maar dat wat je nu écht nodig hebt.

Heel veel succes TS, hoop dat je er snel weer bovenop bent!

Anoniem1611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 22:21

Dus anti depressiva is eigelijk een soort van hulp middel?
Ik ga zometeen beginnen aan mijn brief.. Ik kan toch niet slapen!
Bedankt iedereen voor de tips. Ik ga morgen ochtend vroeg (Voor ik naar school ga) op de planning schrijven, dat ik met mama wil praten, is alleen nog te zien wanneer zij tijd heeft! :=
Mocht dat niet werken, ga ik naar de vertrouwings docent op school (Weet inmiddels wie dat is, mijn frans docent een van mij favo docenten! :)) )

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:28

Ga er met volwassenen over praten, en hoe je het noemt, autisme depressie dat is maar een naam van wat er uit komt.
Wat er diep vanbinnen zit, dat is belangrijk, dus de vraag van hoe kan jij doen en worden wie je echt bent, en wat is nodig om dat voor elkaar te krijgen !
Zoek en vraag mensen om je daarbij te helpen. Als je het duidelijk vraagt kunnen ze je beter helpen.
O en kijk uit met medicatie, die hebben soms hele nare bijwerkingen !

Anoniem1611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 22:37

Rossfechten schreef:
Ga er met volwassenen over praten, en hoe je het noemt, autisme depressie dat is maar een naam van wat er uit komt.
Wat er diep vanbinnen zit, dat is belangrijk, dus de vraag van hoe kan jij doen en worden wie je echt bent, en wat is nodig om dat voor elkaar te krijgen !
Zoek en vraag mensen om je daarbij te helpen. Als je het duidelijk vraagt kunnen ze je beter helpen.
O en kijk uit met medicatie, die hebben soms hele nare bijwerkingen !

bedankt! :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:47

Anoniem1611 schreef:
Is dat niet raar als een meisje van bijna 14 bij de huisarts komt? :)
Hoi Nee dat is niet raar de huisarts heeft beroepsgeheim. en als je door verwezen word wat gebeurd als jij dat wilt dan kan je er over leren praten en er op nog meer manieren mee om leren gaan. Wat ik je ook kan aanraden luister naar je lichaam en je hoofd stel jezelf de vraag wat jij wilt. en de pupertijd waar je nu inzit is ook nog eens heftig dus praten kan zeker geen kwaad. Btw ik zit ook in de hoek waar jij last van hebt. succes.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:49

Beroepsgeheim wil ik niet garanderen. TS is minderjarig en geziene de omstandigheden waarin zij zich bevindt, is de HA verplicht om de thuisfront op de hoogte te stellen.