Overmatig zweten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kevertje04

Overmatig zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 16:23

Ik begin de genante momenten nu echt zat te worden: elke dag heb ik enorme zweetplekken onder mijn oksels en ik probeer van alles maar het houdt maar niet op.

Het begon toen ik in de puberteit kwam. Iedereen begint dan natuurlijk meer te zweten en het zweet begint ook meer te ruiken, maar bij mij is het toch wel heel erg geworden... Ik heb zweetplekken die in grootte variëren tussen een tennisbal en een handbal. En het vervelendste: ik heb ze altijd. Ook als ik gewoon alleen maar zit, heb ik binnen een half uur natte plekken. Zelfs als ik het koud heb, zijn m'n oksels nat.

Ik heb alle mogelijke deo's geprobeerd die er te verkrijgen zijn, ook die Rexona maximum protection die je 's avonds moet aanbrengen en die de volgende dag dan z'n werk zou moeten doen. Deze deodorant belooft 48h droge oksels, dacht het niet :n Ik heb geprobeerd om meer water te drinken om op die manier mijn lichaam 'af te koelen.' Het enige wat ik daarmee heb bereikt is dat ik minder stink, maar de plekken zijn nog altijd even groot.

Ik ben nu op het punt gekomen waar ik kleding moet gaan afstrepen omdat de mouwen te strak zitten rond de oksels en de kans op zweetplekken dus te groot is. Ik leef met mijn armen langs mijn lijf omdat ik ze niet meer omhoog durf te doen, maar dan zie je ze vaak alsnog zitten. Als ik een tanktop aan heb (en het zweet dus niet wordt opgevangen door stof in de oksel), lopen de druppels gewoon langs de binnenkant van m'n armen. Ik voel me vies en schaam me diep.

Ik heb weleens gehoord van Odorex, dat die een middeltje hebben wat het zweten tegengaat. Dat heb ik nog niet geprobeerd 1. omdat ik een zeer gevoelige huid heb en 2. omdat ik ervaringen heb gehoord dat mensen gewoon ergens anders begonnen te zweten. Ik kijk er dus ook niet naar uit om dit te proberen, alleen als er écht geen ander middel meer over is.

Bovenstaande is dus als ik geen tot weinig lichamelijke inspanningen verricht. Als ik wel sport, dan gutst het zweet op elke mogelijke plek. M'n rug is na elke workout doorweekt, evenals m'n buik, kont, haar, gezicht, nek. Alles is nat. Dat vind ik eigenlijk nog niet zo heel erg, dan sport ik gewoon en dat kan ik zo weer van me af douchen. Al vind ik het wel abnormaal veel: als ik de andere meiden/vrouwen zie na hun workout, zijn ze meestal bijna helemaal droog (of ik sport gewoon super efficiënt :+ )
Laatst ging ik uit... Aan het eind van de avond had ik serieus een zweetplek van m'n oksel tot aan mn navel en bij m'n buik zat ook een enorme natte plek (nee, geen bier). Ik begin echt van mezelf te walgen :(

Heeft iemand enig idee of er nog meer opties zijn behalve de rest van mijn leven wijde kleding kopen?

Irma_Maandag

Re: Overmatig zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:29

Botox? Ik begrijp dat bij extreem zweten, er soms botox in de oksel wordt gespoten, om hiermee de zweetklieren lam te leggen en (daar) zweten te voorkomen. Ik weet niet hoe het zit qua vergoedingen. Wel dat de behandeling eens in de zoveel (maanden?) moet worden herhaald.....

Ik kan me voorstellen dat dit een heel genant probleem is. Zo zweet ik ook snel, maar kan het met odorex (ja, die agressieve die je 's avonds onder je oksel doet... *prikt*) behoorlijk controleren. Mijn probleem is nog niet de helft in vergelijk met de jouwe...... Ik zou het met je huisarts bespreken....
Succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:31

Ik lees niet in je verhaal terug dat je al hulp hebt gezocht voor dit probleem. Ik zou het eens met je huisarts bespreken, die heeft vast wel vaker te maken gehad met dit probleem en kan je mogelijk doorverwijzen.

Heb je al eens van die pads gebruikt die je in je shirt kunt plakken? Of een shirtje eronder dat het zweet opvangt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:34

Ik heb dit als puber ook gehad, ongeveer tot mijn 18de/19de denk ik.
Toen is het ook zo weer over gegaan.
Zelfs na het douchen, als ik dan ging zitten, duurde het nog geen 5 minuten of ik had weer gigantische zweetplekken onder mijn armen.
Ik heb vanalles geprobeerd en het enige wat hielp was dit spul: http://www.cosmopinie.nl/producten/syne ... ranspirant

Het is wel duur, maar werkt wel.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:38

Naar de huisarts lijkt inderdaad een verstandige optie.

Ik zou dan wel eerst zelf Odorex (of een andere antiperspirant) proberen, want de kans is groot dat hij/zij je eerst aanraadt om met een dergelijk middel te beginnen. Als je dat al geprobeerd hebt kun je meteen verder naar de volgende stap.

Ik zweet zelf ook erg snel (heb tijdens/na het sporten ook altijd een enorm rood hoofd en zie eruit alsof ik in het zwembad ben gesprongen). Botox zou inderdaad een optie zijn, maar dit werkt echt lokaal (bv onder de oksel) en ik vind dit een te grote ingreep voor het probleem. Er zijn ook medicijnen die het zweten kunnen beperken, maar omdat ik nogal heftig reageer op allerlei medicatie durf ik dat niet uit te proberen.

Ondertussen heb ik er 'mee leren leven'. Ik gebruik een antiperspirant, let op het materiaal van mijn kleding (geen synthetische stoffen, die verergeren het zweten) en gooi regelmatig kleding weg omdat er vlekken onder de oksels te zien zijn. Als het erg warm is zorg ik dat ik een verschoning bij heb, want loop dan binnen no time met een natte rug rond. Niet ideaal, maar ach, er zijn ergere dingen. :o

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:40

Huisarts inderdaad!
Ik had Odorex extra dry, was een flesje die het zweten stopte.
Niet doen na het scheren, want dan kun je wel tegen het plafond aan springen..

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:42

Ik gebruik Odorex en heb hier heel positieve ervaringen mee. Gebruik het 's avonds na het douchen en voor de zekerheid 's ochtends gewone deodorant, al hoeft dat dan eigenlijk niet meer. Je zweet inderdaad veel minder. Heb er nog nooit van gehoord dat het zweten zich kan "verplaatsen". Zou het gewoon eens proberen? Wat heb je te verliezen? Het is een simpele (elke drogist te koop) en goedkope oplossing. Als het niet naar je zin werkt stop je toch gewoon weer?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:43

Odorex inderdaad kan helpen.

Ik zal thuis eens kijken heb daar ook nog wat liggen.
Amerikaans product ben de naam vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:43

Ess_Ramona schreef:
Huisarts inderdaad!
Ik had Odorex extra dry, was een flesje die het zweten stopte.
Niet doen na het scheren, want dan kun je wel tegen het plafond aan springen..
Auw, auw, auw... slechte herinneringen komen weer boven! :D
Dat prikt echt gigantisch!!!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:44

Ik zou zeggen: eerst even naar de huisarts en kijk wat daar uit komt (verstoorde hormoonbalans?). Heeft dat niet het gewenste effect ga dan eens op bezoek bij een goede alternatieve therapeut. Ik heb veel baat gehad bij electro-acupunctuur volgens Voll. Ik had vooral ’s nachts heel erg last van zweten (ging gerust halverwege de nacht een droog shirt aan doen) en bij mij was (en is) dat voedselgerelateerd. Ik eet nu sommige dingen niet of niet meer in combinatie en het probleem is weg.
Vind je nergens een oplossing in, kan je altijd nog overstappen op (in mijn ogen) draconische maatregelen als Botox.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:46

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:47

Syneo5
Is geen deo, maar echt een anti-transpirant.
Niet bij elke drogist te koop, maar kun je meestal wel laten bestellen.
Ideaal, 's avonds opbrengen en een paar dagen geen zweet :-)

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 19:03

Bedankt voor alle reacties! Naar de huisarts gaan is nog even geen optie, ik moet er eerst een vinden :o
Ik ga me inderdaad maar eens verdiepen in de antiperspiranten...

Wat ik me wel afvraag, als je het niet mag gebruiken na het scheren, moet je dan de dag nadat je je hebt geschoren zonder spul doen en weer zweten? Waardoor je 1 à 2 keer per week een zweetdag hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:08

Ik zou het dan gebruiken voor je gaat scheren. :j

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:16

Ik gebruik zelf odorex omdat ik zonder dat spul ook meteen ga zweten, maar vooral heel erg gaat stinken.
Ik heb de odorex depper, gebruik ik eens per week (let wel op dat je een paar dagen je oksels niet scheert en dat je oksels droog zijn voor je het aanbrengt), ben dan ook echt een hele week zweet en stank-vrij.
Van meer zweten op een andere plek heb ik geen last van :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:19

Een iets minder heftigere dan odorex dry en wat je hetzelfde gebruikt als deodorant is
Lady Speed Stick

Ik zweer erbij, wat een fijn spul! Voorheen gebruikte ik af en toe Odorex Dry, maar dat prikken leek me echt niet goed en daardoor beperkte ik het alleen met feestjes of andere dingen. Die Lady Speed Stick doe ik gewoon ;s ochtends op en evt. nog een keertje voordat ik ga sporten en het werkt echt perfect! Niet nat, geen geurtjes, top!

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 19:25

Even op de site van Odorex gekeken en de spray hoeft maar 2/3 keer in de week gebruikt te worden voor een goed resultaat. De crème dient elke dag gebruikt te worden maar daar staat bij vermeld dat die ook op een geschoren huid kan worden aangebracht.
Welke van die twee raden jullie aan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:09

kevertje04 schreef:
Ik heb weleens gehoord van Odorex, dat die een middeltje hebben wat het zweten tegengaat. Dat heb ik nog niet geprobeerd 1. omdat ik een zeer gevoelige huid heb en 2. omdat ik ervaringen heb gehoord dat mensen gewoon ergens anders begonnen te zweten. Ik kijk er dus ook niet naar uit om dit te proberen, alleen als er écht geen ander middel meer over is.

Ik raad je zeker aan dit te proberen.
Ik gebruik het ook (de lotion), niet omdat ik veel zweet, maar omdat ik allergisch reageer op alle andere deo's ter wereld. Dit is de enige waarop mijn huid niet reageert. Fijn spul, zeker proberen!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:28

Ik zou voor de depper gaan. De creme werkt bij mij maar matig, zo is mijn ervaring. De depper (idd een aantal keren per week) werkt bij mij doorgaans goed. Zeker het proberen waard!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:32

Met odorex wordt je zweet je ex *\o/* *\o/*

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:33

Ik zie regelmatig op internet mensen met dit probleem die echt zweren bij 'Lady speedstick'' komt uit amerika is een deo stick maar schijnt echt enorm goed te helpen tegen geur en nattigheid, mischien online bestellen en een poging wagen ?

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:40

Ik zou je syneo 5 aanraden als odorex niet werkt. Werkt een aantal dagen, zodat je best lang met een flesje kunt doen! Succes..tis een erg vervelend probleem!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:49

Google eens op hyperhydrosis, dit is de medische term voor overmatig zweten.

Bij mij werkt de odorex nauwelijks, met syneo5 ben ik wel 1 a 2 dagen droger. Ik moet er altijd al rekening mee houden, doe nooit strakke mouwtjes aan bijvoorbeeld.

Kort gezegd heb je de volgende opties:
- symptoombestrijding met okselpads en middeltjes zoals odorex en syneo5
- medicatie die algehele zweetproductie verminderd. Bestaat geen speciaal product voor, dermatologen gebruiken medicatie die dit als bijwerking heeft. Ik kreeg hier vreselijk veel bijwerkingen van jammergenoeg en nauwelijks minder zweet.
- creme met aluminium, dit zit volgens mij ook in odorex en syneo
- iontoforese, dat is een techniek met zwakstroom welke je zweetklieren kan inactiveren
- botox, moet elke paar maand herhaalt, vaak niet vergoed en is erg duur. Ook kan je hierbij last krijgen van compensatiezweten (dus op andere plekken)
- als laatste, zeeeeer dramatische oplossing kan je nog zenuwen laten doorsnijden waardoor de zweetklieren uitgeschakeld worden.

Dit is iig het rijtje van bekende maatregelen, via een dermatoloog te regelen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:52

Ik heb het lang niet zo erg als TS, maar wel dat ik altijd zweetplekken had. Hád want sinds een paar jaar gebruik ik Odorex, de depper. Werkt goed, alleen het nadeel daarvan vind ik dat je A) 's avonds moet douchen terwijl ik altijd 's ochtends douche, en B) dat het steekt, waardoor ik soms niet kan slapen. Daarom ben ik tegenwoordig overgegaan op Odaban: https://www.kruidvat.nl/odaban-antitran ... /p/2951964 Dit spul kun je 's avonds op je oksels spuiten zonder eerst te moeten douchen en het prikt niet. Nadeel is dat je de dag ervoor en de dag erna je oksels niet mag scheren. Maar het niet prikken vind ik het belangrijkst. :)

Het spul is niet goedkoop maar ook niet duur want je doet er best lang mee. Ik gebruik het gemiddeld 1x in de 2 weken. Ik let daarbij niet op de tijd, maar op het moment dat ik weer meer begin te zweten / stinken.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 21:22

Is dat steken van die Odorex altijd of alleen als je je hebt geschoren?