Opties interactie mogelijkheden kind 1,5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BenaLaars

Opties interactie mogelijkheden kind 1,5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 13:41

Hallo,
Ik ben sinds een paar weken in Leusden komen wonen met mijn vriend en dochter, dochter is 1,5 en hunkert naar vriendinnen om mee te spelen. Helaas ken ik nog weinig ouders met kinderen van haar leeftijd in deze buurt. Bij bezichtiging van deze woning wel een buurmeisje gespot van haar leeftijd, maar na een paar speeldates lijkt de klik er tussen de meiden nauwelijks te zijn. mijn dochter is erg zachtaardig, vriendelijk en rustig, dat meisje was ongeveer het tegenovergestelde waardoor mijn dochter nogal in dr schulp kroop en aan me vroeg om weer naar huis te gaan.. :\

Ik werk niet, wat zou betekenen dat reguliere opvang onbetaalbaar is. Gastouder is een optie, maar heb nog niets gevonden wat me aansprak (wil dr bijvoorbeeld niet tussen alleen maar jongens zetten)

Er moeten toch meer (jonge) moeders in hetzelfde schuitje zitten? Weke opties zijn er en zie ik over het hoofd? Idealiter vind ik een meisje van 1,5 waar ze een ochtend in de week (of vaker) lekker samen mee kan spelen, naar de kinderboerderij etc.

Ik hoor graag ervaringen! Alvast bedankt voor het meedenken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:43

Geen centrum voor jeugd en gezin in de buurt? Daar hebben ze bij ons gezellige koffie momenten voor jonge moeders om met elkaar in contact te komen en kunnen de kinderen spelen. Kost niets :)

Vjestagirl

Re: Opties interactie mogelijkheden kind 1,5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:44

Misschien een peuterspeelzaal opzoeken en daar eens gaan kijken?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 13:45

vuurneon schreef:
Geen centrum voor jeugd en gezin in de buurt? Daar hebben ze bij ons gezellige koffie momenten voor jonge moeders om met elkaar in contact te komen en kunnen de kinderen spelen. Kost niets :)

Kijk, daar had ik bijvoorbeeld nooit van gehoord, ik zal eens gaan zoeken.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 13:46

Vjestagirl schreef:

Peutelspeelzaal trekt me absoluut niet. Ik wil kleinschaliger beginnen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:46

Je zelf aanbieden als babysit? Kun jij lekker een of twee ochtenden (al dan niet tegen betaling) voor een kindje van iemand zorgen?

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:46

Uhm, een kind van 1,5 dat hunkert naar vriendinnen? Kinderen van 1,5 spelen vooral langs elkaar heen.
Maar kinderen om haar heen is altijd leuk. Gewoon lekker naar de speeltuin of naar de kinderboerderij gaan. Daar kom je vast een heleboel kinderen tegen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:47

Ze hebben hier iets wat ze samenspel noemen, dan kan je bij het peurerspeelzaal 1 dagdeel per maand gratis binnenlopen om 3 uurtjes te spelen, dan kan je er zelf bij blijven. Verder heb je bijvoorbeeld mamacafé's in de meeste grotere steden waar je gratis om de week met andere moeders kan kletsen en regelmatig zijn er thema's rondom kinderen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:48

Oproepje posten in de plaatselijke supermarkt?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:49

Je zou ook naar een binnenspeeltuin kunnen gaan?
Op Facebookgroep van jouw dorp of stad een oproep voor een speelgroepje zetten?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 13:52

zonnebloem18 schreef:
Ze hebben hier iets wat ze samenspel noemen, dan kan je bij het peurerspeelzaal 1 dagdeel per maand gratis binnenlopen om 3 uurtjes te spelen, dan kan je er zelf bij blijven. Verder heb je bijvoorbeeld mamacafé's in de meeste grotere steden waar je gratis om de week met andere moeders kan kletsen en regelmatig zijn er thema's rondom kinderen.

Mamma café kwam ik zojuist idd tegen, dat lijkt me wel wat.

Oppassen op andermans kind ben ik wat onzeker over Ze is mijn eerste en in alle opzichte nog een "ideaal kind"... Ik heb dan ook nog geen ervaring met driftbuien en ongehoorzaamheid, dus weet niet hoe ik daar mee om zou moeten gaan met andermans kind.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 13:53

Iris82 schreef:
Je zou ook naar een binnenspeeltuin kunnen gaan?
Op Facebookgroep van jouw dorp of stad een oproep voor een speelgroepje zetten?

Facebook is niet mijn ding, maar binnenspeeltuin nooit geprobeert, goeie!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:54

Het hoeft ook niet jouw ding te zijn...

Als je een aantal reacties krijgt van mensen met jonge kinderen die het leuk vinden om af te spreken hoef je je er maar een weekje aan te wagen. Ik zie er om mee heen veel leuke contacten door ontstaan. :)

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:54

Een keer naar een ouder en kind zwemles?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:58

Ik loop een beetje tegen hetzelfde aan maar woon heel ergens anders. Mijn dochter is 1 en heeft er ook nog niet zoveel behoefte aan, maar ik vind het wel steeds belangrijker worden!
Moedercafé wordt in sommige plaatsen ook georganiseerd in lokale horecagelegenheden.
En misschien spot je wel iemand uit de buurt als je bij de kinderboerderij/speeltuin bent waar je een praatje mee kan aanknopen.
Een clubje zoals peutergym of peuterzwemmen kan ook voor connecties zorgen en hoeft niet zo duur te zijn.
Helaas heb ik vanwege gezondheidsredenen zelf geen energie voor dit soort dingen, dus ik zit nog even met dit dilemma.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 14:00

MarianneW schreef:
Een keer naar een ouder en kind zwemles?

Dat doen we al ruim een jaar elke week! Had ook gehoopt hier een leuk meisje te vinden, maar de meeste komen maar af en toe en tot nu toe geen meisje waar ze naar toe trekt..

misschien verwacht ik idd teveel interactie voor haar leeftijd, maar als ik zie hoe haar interesse in andere kinderen groeit (jongens die buiten voetballen bijvoorbeeld).. Helaas spelen die gewoonweg te ruw voor haar.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 14:05

Iris82 schreef:
Het hoeft ook niet jouw ding te zijn...

Als je een aantal reacties krijgt van mensen met jonge kinderen die het leuk vinden om af te spreken hoef je je er maar een weekje aan te wagen. Ik zie er om mee heen veel leuke contacten door ontstaan. :)

Heb je helemaal gelijk in! Ik heb geen idee hoe dat werkt op facebook, maar zal eens een poging wagen ergens bij te komen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:15

LenaBaars schreef:
Vjestagirl schreef:

Peutelspeelzaal trekt me absoluut niet. Ik wil kleinschaliger beginnen.

Je zult ontdekken dat een kindje van 1,5 eerst naast elkaar speelt dan met elkaar zoals ze dat wel doen als ze wat ouder zijn. maar ik begrijp je dilemma kinderen trekken elkaar aan.
Maar ik heb hier ongv dezelfde situatie ik woon heerlijk buiten af.... maar geen kindje in de buurt te bekennen onze jongste buurtkinderen rijden zelfs scooter en auto....
Wat mij dus wel aanspreekt is de peuter speelzaal wel meerdere kinderen kan bieden, en je leert ook vaak de ouders van die kinderen in die leeftijd kennen tijdens de ophaal momenten dus sluit die mogelijkheid voor jezelf niet uit!
Forceer het niet, jullie gaan echt wel mensen ontmoeten alleen komt zoiets vaak opzijn eigen tijd!

(en ik heb ook de mensen leren kennen toen ik hier nieuw was in het dorp bij de creche van de kerk, zo leerde mijn kindje en ik ook een voor een haar speel maatjes en hun moeders kennen.dit is lastig als je niet gelooft maar misschien kun je vragen of zij ook mag komen voor het sociale aspect zo komt er bij ons een moslima en haar 2 kindjes voor de taal en om inteburgeren, en ze worden echt niet anders behandeld door niemand niet!)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:15

Ik ben nanny en werk zelf ook met een meisje van nu 20 maanden. Zij gaat sinds vorige week een dag naar de opvang, inderdaad ook voor het contact met andere kinderen. Dat contact zit em nog niet in het samen spelen, maar wel in het afkijken van andere kinderen en dat nadoen. Doordat ze andere kinderen zien wordt haar eigen fantasie gestimuleerd en is het eenvoudiger om nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Daarnaast is het alleen maar goed om ook even los van papa en mama contact te maken met anderen.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 14:38

fjordnina schreef:
Ik ben nanny en werk zelf ook met een meisje van nu 20 maanden. Zij gaat sinds vorige week een dag naar de opvang, inderdaad ook voor het contact met andere kinderen. Dat contact zit em nog niet in het samen spelen, maar wel in het afkijken van andere kinderen en dat nadoen. Doordat ze andere kinderen zien wordt haar eigen fantasie gestimuleerd en is het eenvoudiger om nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Daarnaast is het alleen maar goed om ook even los van papa en mama contact te maken met anderen.

Ok, mijn verwachtingen betreffende het samen spelen zijn niet helemaal reëel dus. Ondanks dat ze tot nu toe voornamelijk met haar ouders is (helaas geen familie in de buurt) , is ze absoluut niet eenkennig of bang bij andere volwassenen. De eerste keer dat ze even noodgedwongen bij mijn instructrice moest blijven keek ze niet eens op of om toen ik afscheid wilde nemen, meer van; heey leuk, andere speelgoedjes, daaag mam!

Zoals ik het nu opvat is de nood op deze leeftijd nog niet heel groot, we gaan elke dag op stap naar t winkelcentrum, kinderboerderij, of slenteren gewoon van speeltuintje naar speeltuintje. Had de verwachting om in een paar weken al een flinke sociale kring voor haar op te bouwen, maar wellicht leg ik er te veel druk op. Haar vader en ik zijn beide nog jong en we keten er dan ook flink op los met z'n 3en. Ik zal het wat los moeten laten, al ga ik t mamma café zeker proberen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:45

Je werkt niet, dus de opties zijn legio..

- speeltuin/zandbak
- kinderboerderij
- wandelen in het bos
- parkjes wandelen
- ballorig of zulke indoor speeltuintjes eens bezoeken.. ouders met kinderen voor ballorig hebben vaak genoeg nog een kleintje..

gewoon erop uit dus met de kleine naar plekken waar ouders met kleintjes te verwachten zijn.
elke dag ergens heen, je zult zien dat er vele thuismoeders zijn die met hun kleintjes met regelmaat op dezelfde plekken te vinden zijn.

haar 'sociale' kring is niet belangrijk, haar samenzijn met andere kindertjes is wel van enig belang..
immers als ze alleen met volwassenen kan 'spelen' dan leert ze niet hoe ze met andere kinderen om moet gaan.. bijvoorbeeld een kind dat ineens een speeltje afpakt.. of haar eens met een blok per ongeluk op het koppie timmert.. dat soort dingen doen wij als volwassenen niet, maar kinderen onderling wel.. ze heeft interactie met leeftijdgenootjes wel nodig om te leren hoe je met leeftijdsgenootjes moet spelen/omgaan.. het is onderdeel van haar sociale ontwikkeling dus

en zoals eerder gezegd ze spelen op die leeftijd meer naast elkaar (en timmeren op elkaar als het even tegenzit), dus 'wie' er zit is minder belangrijk dan dat er een kleintje bij is..

lekker met mooi weer naar het park, parkeer je kind met speeltjes in de zandbak waar ook een kleintje zit (of niet) en ga lekker op het bankje zitten met wat te drinken.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 19-03-15 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:49

Welkom in ons mooie dorp! Mag ik vragen in welke wijk/buurt je woont?

Zelf geen moeder, gelukkig maar haha, eerst studie. Maar kijk eens bij De Korf. Zou mij niets verbazen als daar idd iets van bijeenkomsten zijn zoals die hierboven benoemt zijn. Zal thuis mijn moeder eens vragen, die weet meer van de activiteiten in het dorp :).

Even aansluitend op mijn voorganger; een kinderboederij kun je oa in Amersfoort vinden; de Vosheuvel. Is een stadsboerderij. Ben er zelf als kind veel geweest. Maar weet niet of dit is wat je zoekt.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:02

Goldwynn schreef:
Welkom in ons mooie dorp! Mag ik vragen in welke wijk/buurt je woont?

Zelf geen moeder, gelukkig maar haha, eerst studie. Maar kijk eens bij De Korf. Zou mij niets verbazen als daar idd iets van bijeenkomsten zijn zoals die hierboven benoemt zijn. Zal thuis mijn moeder eens vragen, die weet meer van de activiteiten in het dorp :).

Even aansluitend op mijn voorganger; een kinderboederij kun je oa in Amersfoort vinden; de Vosheuvel. Is een stadsboerderij. Ben er zelf als kind veel geweest. Maar weet niet of dit is wat je zoekt.

Vosheuvel zijn we al een keer of 4 heen geweest, bos, speeltuinen en dergelijk doen we al dagelijks, maar geen geluk gehad in het vinden van een leeftijdgenoot. Ze speelt dus wel met kindjes, maar ik had het idee dat ze een vaste vriendin leuker zou vinden, om een vriendschap mee op te bouwen.

Maar zoals ik het hoor gaat het prima zo, en met toevoeging van een mammacafé zou t genoeg moeten zijn? Ik ben zelf opgegroeid in Zweden, waar het gebruikelijker is (of was) dat je als kind soort van fulltime kinderopvang geniet, omdat beide ouders daar vaak werken. Wij hebben bewust de keuze gemaakt dat ik thuis blijf tot ze naar school gaat, maar dat heeft dus ook een keerzijde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:07

Maak een tweede :+
Het leeftijdsverschil is dan net leuk :j

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:08

geerke schreef:
Maak een tweede :+
Het leeftijdsverschil is dan net leuk :j

Moet nog even vergeten hoe "leuk" zwanger zijn in mijn geval is/was.. Bevallen en opvoeden, no problem! Maar weer 9 maanden overgeven en alsnog leuk 30kg aankomen, nee bedankt!