Extra vroeg op staan om paarden op de wei te zetten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Extra vroeg op staan om paarden op de wei te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:51

Hallo!

Hoelaat staat de gemiddelde bokker op in de ochtend?
En hoe doe je dat?

Mijn paard staat op een pension waar je zelf de paarden na de wei moet brengen. Nu is dit altijd er lastig omdat ik naar school ga, ouders werken en stalgenootjes ook niet wil belasten.
Mijn paard staat met een ander paard waarvan dat stalgenootje ze om de week om 1 uur buiten kan zetten. Dan is het geen probleem, maar die andere weken kan het dus niet eerder dan 4 uur. Dus dan staat mijn paard in stal de gehele dag.
Dat vindt ik totaal niet fijn, ik merk echt dag en nacht verschil met als ze binnen of buiten staat.
Ik beschik (nog) niet over een auto en dus ben aan m'n fietsje gebonden.

Van huis naar stal is het 50 minuten fietsen.
Van stal naar het station/stage 15 minuten.
Paarden buiten zetten 10 minuten. (wei is 5 min lopen, paard pakken enz.)

Dus als ik om half 7 weg ga. Ben ik om 20 over 7 op stal. Kan ik rustig de paarden op de wei zetten en om kwart voor 8 richting stage. In theorie klinkt het geen probleem. Maar hoe doe je dat? Zo vroeg op staan zonder dat het veel moeite kost? Hebben meer bokkers dit voor hun paard over?

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:53

Ik weet niet hoe het zit met voeren bij jullie, maar hebben ze hun ontbijt dan al op?
Half 7 op de fiets zitten is wel ontzettend vermoeiend na een tijdje. Ik moet half 7 beginnen op werk en ik zou dit niet 5 dagen in de week willen doen!
Laatst bijgewerkt door Foundtheone op 18-03-15 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:54

Nee dat hebben ze waarschijnlijk niet. Maar daar kan ik vast wel een regeling in treffen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-03-15 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:55

ja jaren lang voor schooltijd gedaan.
wel afgewisseld met stalgenootje.
De ene dag moest ik buitenzetten en de andere dag binnenhalen.
Zo wisselden we dat af.

Geeft wel rust dat t nu niet meer hoeft

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:55

Ik hoef hem dan niet zelf buiten te zetten maar ik sta om half 7 op voor alleen mijn cavia's. Gewoon lekker vroeg naar bed en vroeg weer op. Weet dat het moeilijk is. Maar als je het een aantal weken doet went het. Maar probeer in het weekend niet uit te slapen! Want dan is je ritme voro doordeweeks weer in de war. Veel succes!!

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:56

AmoorM schreef:
Nee dat hebben ze waarschijnlijk niet. Maar daar kan ik vast wel een regeling in treffen.

Als je het voor je paard over hebt zou ik het doen, maar je school en stage moet er natuurlijk niet onder lijden (als je vermoeit bent of zo)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:57

Heb je niet meer stalgenootjes die hun paard op de wei willen? Zodat jullie een rooster kunnen maken om buiten te zetten? Ben je als je aan de beurt bent wel wat meer tijd kwijt maar staan de paarden wel langer buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:57

Ja dat klopt inderdaad foundtheone, maar anders komt mijn paard sowieso een half jaar om de week op doorde weekse dagen gewoon niet buiten op de wei en enkel alleen in de avond uren. Of eind van de middag.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:58

ik zou samen met een andere stalgenoot een afspraak maken om om de dag er vroeger uit te gaan om paard ( plus paard van de ander ) buiten zetten. Kun je ene keer iets langer liggen en andere keer niet. Vast wel iemand te vinden die dit ook wel wilt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:00

Nee Genja dat wordt hem niet, veel stal genootjes staan al met 3 of 4 paarden in de wei en het is z'n 5 minuten lopen naar de wei en als je dan 6 of 7 paarden moet brengen ben je wel lang onderweg. Ik sta op een stal met z'n 50 pension klanten.

Tanjatje: Dat heb ik al gezocht, maar dat zit er helaas niet in omdat iedereen al voorzien is. Maar mijn stalgenoot die haar paard bij de mijne heeft gedaan kan de ene week wel om 1 uur de paarden buiten zetten, scheelt dat ik dus niet elke week hoef.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:04

Dit lijkt me zeker haalbaar. :D
Ik sta ook elke dag om half vijf naast mn bed, om vervolgens om kwart voor vijf op mn fiets te springen en twee wijken van de ochtendkrant te gaan bezorgen.
En nee het is niet gemakkelijk, maar je kan jezelf vast wel overhalen om het toch te gaan doen, zeker aangezien je zo'n groot verschil merkt tussen binnen en buiten staan.
Probeer het trouwens als iets prettigs te zien, je bent goed wakker als je op je stage aankomt, en je heb je dagelijkse portie lichaamsbeweging weer gehad :Y)
Voor mij helpt het ook dat ik stiekem best wel trots ben op mezelf dat ik toch elke dag braaf mn bed uitkom.

Dus geef jezelf een trap onder je hol en ga lekker je paardje vroeg buitenzetten :)

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:06

AmoorM schreef:
Ja dat klopt inderdaad foundtheone, maar anders komt mijn paard sowieso een half jaar om de week op doorde weekse dagen gewoon niet buiten op de wei en enkel alleen in de avond uren. Of eind van de middag.

Ja dat is heel jammer.. Ik ken het gevoel, als je het goed vol kunt houden zou ik het gewoon doen.
Of eventueel (zoals meerdere hier al voorstelde) misschien een rooster maken met meerdere stalgenoten?

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:07

Ik sta tijdens m'n schoolperiode om half 7 op. Dan laat ik de hond ff uit en om 7 uur ga ik naar m'n pony's om ze te voeren en soms naar de andere wei te brengen (afhankelijk van het weer). Om half 9 moet ik dan op school zijn.

Tijdens het werk heb ik dagen dat ik om 7 uur moet beginnen, dan ben ik al om 6 uur bij m'n pony's om te voeren. Omdat het dan vaak nog niet licht is, breng ik ze dan niet weg.

Edit: voor school moet ik naar Eindhoven trouwens.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:08

Lekker vroeg naar bed dan kun je er in de morgen goed uit.
De mijne staan de gehele winter al buiten stal met uitloop hoef alleen maar te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:09

We gaan het morgen gewoon uit testen! Al weet ik dat ik vanmezelf veel slaap nodig heb.

Kever

Re: Extra vroeg op staan om paarden op de wei te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:14

Op een gegeven moment kom je gewoon in een ritme. Ik sta elke dag 6 uur of half 7 op en lig uiterlijk 10 uur s avonds weer in mn bed. Zo pak ik ruim voldoende slaap en hou ik het vroeg opstaan goed vol.
Let wel op dat de eerste keren (in het ritme komen) echt wel zwaar zijn en dan ga je ook echt moe zijn. Dus niet meteen opgeven! ;)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:24

Cas123 schreef:
Ik hoef hem dan niet zelf buiten te zetten maar ik sta om half 7 op voor alleen mijn cavia's. Gewoon lekker vroeg naar bed en vroeg weer op. Weet dat het moeilijk is. Maar als je het een aantal weken doet went het. Maar probeer in het weekend niet uit te slapen! Want dan is je ritme voro doordeweeks weer in de war. Veel succes!!

Haha hier nog 1. De wekker van mijn vriend gaat om 6 uur. Dan sta ik ook op enkel om mijn cavia's van verse groenten te voorzien ( als ik toevallig om half 6 wakker ben, dan doe ik het dan ). Ik kan dan wel weer terug mijn bed.

Jaren geleden moest ik mijn paarden ook helemaal zelf verzorgen, maar stonden wel vlakbij. Ik moest toen 10 voor half 8 de trein hebben voor werk. Ik liep om half 7 op stall om te voeren en buiten zetten etc. Je moet er wat voor over hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:51

Ach, we gaan het gewoon doen!
Het gevoel dat ze de hele dag op stal staat vindt ik ook niet fijn. Maar dat gevoel dat je er in de ochtend zo vroeg uit moet (dat minuutje dat de wekker gaat) is veel korter. Alleen het gevoel dat ik in de ochtend zo ver moet fietsen vindt ik wat minder.
Ik wil een fiets kopen en die op het station neer zetten, dan klinkt veel aangenamer, dan moet ik om 06:45 met de bus. Maar ik heb nog geen 2e fiets haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 06:10

Nou ik zit heerlijk fris en fruitig aan ontbijt. Over een paar minuten op de fiets!
Ik voel me echt top! :D Helemaal niet moe ofzo, eigenlijk wel fris.
Lijkt me heerlijk om de dag te beginnen met de paarden.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 06:14

Is gewoon een kwestie van wennen. Toen ik nog in NL woonde en studeerde moest ik om 6 uur de deur uit. Went echt wel èn het is voor een goed doel.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 06:19

Ik sta elke morgen om kwart voor 6 op en de paardjes staan om 6 uur op de wei.
Het is goed te doen want ik heb ze thuis staan.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 06:32

Als ik de paardjes op de wei wil zetten sta ik om kwart na 5 op, na een tijdje was ik dat gewend en nu kost het me geen enkele moeite meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:02

Zo! Paarden staan in de wei en ik ben op stage om kwart over 8! Goh, het viel reuze mee eigenlijk.
Ik ga er ook liever wat eerder uit, dan dat ik zo moet stressen, en ik moet leren dingen als een hooinet de avond van te voren klaar te maken. :+ Schilt in tijd.
Morgen weer! Maar dan misschien met de auto. (Luie ik) Auto van m'n ouders dan.

Zijn er ook mensen die het absoluut niet doen?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:08

Kun je niet met een paar stalgenootjes die ook dit probleem hebben een roostertje maken? Hoeft natuurlijk niet met de hele stal maar met een paar. er zijn vast wel mensen die het ook fijn zullen vinden om af te wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:10

Amandanana: Dat heb ik al met 1 stal genoot, zij kan ze om de week om 1 uur op de wei zetten en dan halen wij ze er weer af. Met meerdere is dat niet echt handig, want dan heeft die wat en dan kan die weer niet. En sommigen willen het ook gewoon niet, zo vroeg en na 10 uur zijn vaak alle weides bezet. Maar als ik dit gewoon volhoud is het prima zo.