Tandarts....

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Tandarts....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 13:54

...Vandaag merkte ik tijdens het eten dat er wel een heel hard stukje in mijn salade zat.. Jawel, een stukje vulling van mijn verstandskies heeft besloten niet langer deel uit te willen maken van mijn kies :Y) so far so good.

Nu moet ik donderdag naar de tandarts, ik moest sowieso al over 1,5 week... Maar nu komt dit er ook nog weer bij. En ik ben báng voor de tandarts. Zelfs zo bang dat ik een operatie voor implantaten al bijna 2 jaar aan het uitstellen ben (ik mis een tweetal kiezen ivm een aangeboren afwijking :+ ). Die operatie gaat dit jaar - voor de zomer - plaatsvinden.

Maargoed, HELP! Ik ben dus bang. Ik ben bang voor de spuitjes en dat nare geluid wat je hoort wanneer er ook maar iets aan wordt geraakt (kraken, piepen etc).

Iemand de gouden tip zodat ik toch iets relaxter in die stomme stoel lig? -O-

ja, ik vind dit echt heel suf.... Ik ben niet bepaald een watje, totdat mensen aankomen met boren en spuiten. Gédver

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Tandarts....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:56

Nee dit is niet suf... Ik ben er zelfs voor naar een narcosetandarts geweest. Voor een bedrag afijn... Maar ik heb er totaal geen spijt van en had het geld er graag voor over, zo erg is het. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:57

Mwah, ik heb ooit eens serieuze kalmeringspillen van de huisarts gekregen toen ik een mislukte wortelkanaalbehandeling had gehad en dus nog voor een 2e x terug moest komen, dus dat je het eng vind is zo suf niet.
Je kan evt pillen bij een drogist halen, van die anti-stresspillen. Wellicht ondersteunt je dat, al is het maar placebo-effect :+

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:58

Mischien een raar idee, maar oordopjes met een muziekje in doen ? En dat natuurlijk wel eventjes tegen de tandarts zeggen, en wat mischien ook helpt is aangeven dat je het eng vind, dan doen ze vaak rustiger en leggen je uit wat ze gaan doen zodat je niet bij elke handeling in volle spanning zit te wachten tot je wat voelt.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:58

Phoe! sterkte! ik heb het zelf 5 jaar volgehouden om met een gebroken kies te lopen.. Wat voor mij erg helpt, is ontspanningsoefeningen van te voren, en vraag evt. bij de tandarts of je een koptelefoon op mag.

En geef aan dat je bang bent, dan zal hij er vast rekening mee houden.

succes!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:59

helemaal niet suf hoor.
Ik denk wel dat meer mensen hier last van hebben.
(ik heb zelf ook tandartsangst)

Helaas geen tips om relaxter in de stoel te liggen.

De dingen die ik wilde zeggen zijn net al genoemd. :P
Het muziekje.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:01

Oei, lastig.

Vragen of de tandarts precies verteld wat hij doet? Heeft mij over mijn angst heengeholpen.

En ik lig er nog steeds met zwetende handjes, maar nu ik weet wat hij doet ben ik een stuk geruster ;)

Succes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:01

Ik ben ook geen watje, maar ik heb een serieuze tandartsangst, die momenteel redelijk onder controle is dankzij intensieve opbouw met de tandarts (lees: eerst 3 keer zonder behandeling in de stoel gaan zitten, vervolgens een eerste controle, rustig schoonmaken en uiteindelijk de zwaardere behandelingen etc). Het gaat nu redelijk. Over twee weken moet ik weer voor de halfjaarlijkse controle en dat doe ik inmiddels fluitend omdat ik weet dat ze die dag niet meteen een behandeling doen wanneer dat nodig is. Andere grotere behandelingen waarbij een verdoving bij komt kijken raak ik soms nog weleens in gecontroleerde paniek, maar geen hyperventilatie meer. Zodra de prik gezet is kan ik een beetje ontspannen. Voorheen was de angst zo ernstig dat we na een behandeling bij de EHBO post zijn beland omdat ik de hyperventilatie niet onder controle kreeg.
Een ander verhaal is de gehemelteprik. Ik moet volgende maand weer naar de kaakchirurg en weet nu al dat ik die prik weer krijg. De valium is al op recept besteld bij de apotheek :7 Ik ben nieteens bang voor de operatie, maar wel voor die rotprik! De vorige keer heb ik ook valium gehad en ik vond mezelf heerlijk ontspannen. Volgens mijn vriend raakte ik weer in paniek toen de gehemelteprik gezet werd, maar ik herinner me er niets meer van. Heb na afloop ook heerlijk geslapen in de auto :')

Dus ja, je bent de enige niet hoor! En een goede tandarts weet daar ook op een rustige manier mee om te gaan. Mijn tandarts heeft -heel ironisch- zelf ook tandartsangst, dus hij weet precies hoe ik me voel gelukkig. Ik woon inmiddels op 150 km afstand van mijn tandarts, maar no way dat ik naar een andere overstap nu ik me redelijk op m'n gemak voel bij deze!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 16-03-15 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:02

O god, ik herken het. 2 nieuwe vullingen moest ik krijgen, dus kiezen werden uitgehold. Alleen de verdoving was uitgewerkt op het moment dat de boor de kies raakte en beide kiezen zonder verdoving de behandeling ondergaan. Week later moet ik bij de fysio komen en plat liggen op de bank. Ik verstijfde compleet, zweet brak mij uit en herleefde acuut de tandarts.

Niets suf aan, heel menselijk :j

Je kan de huisarts vragen voor medicatie eventueel.

En ja, ik moet ook weer heen want mijn verstandskies komt niet helemaal door en heb ik nu het motto; als ik er geen last van heb ga ik niet heen :') (maar moet wel eigenlijk, doe ik eind van het jaar wel)

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:06

Ik ben ook als de dood voor de tandarts. De mijne heeft mij nu door verwezen naar bijzondere tandheelkunde ivm mijn angst. Ik heb een tand met een best gat erin waar ik nu al ruim een week voor op pijnstillers rondloop omdat ik te bang ben voor de behandeling. Ook heb ik een halve kies maar daar heb ik gelukkig nog geen last van.

Bijkomend voordeel van een verwijzing naar bijzondere tandheelkunde is dat de behandelingen grotendeels uit de basisverzekering vergoed worden en ik dan onder narcose mijn gebit kan laten herstellen/renoveren.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:11

Joh! Je moet die operatie gewoon doen! :) Ik miste ook een kies, ook aangeboren. Nu waren er 4 tanden getrokken en 1 op die plek gezet. Al 2/3 jaar geleden gedaan, hierna moest ik een beugel. Maar die moest ik toch al :o Helemaal nooit last van gehad! Alleen de prik in m'n hand vond ik wat irritant :') Ze waren verbaast dat ik er helemaal niks van gevoelt heb haha. Nooit last van gehad! En nu mooie beugelloze tandjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:14

Komt goed :j

Laatst had ik ook stukje vulling te pakken , dezelfde dag nog een nieuwe erin. Ik heb niet echt een grote mond dus hij duwde kaak steeds naar beneden omdat hij er niet bij kon , spuiten vallen mee voel ze niet echt meer en is zo gepiept

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:21

Laatst maakte mijn tandarts ook een opmerking waar mijn haren recht overeind van gingen staan.
'Goh, die donkere vullingen gaan we binnenkort allemaal even vervangen. Dan haal ik ze eruit en zet er witte vullingen in.'

Ja, prachtig plan, maar ik heb gelijk een hartslag van 140 :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:40

Cayenne schreef:
Laatst maakte mijn tandarts ook een opmerking waar mijn haren recht overeind van gingen staan.
'Goh, die donkere vullingen gaan we binnenkort allemaal even vervangen. Dan haal ik ze eruit en zet er witte vullingen in.'

Zo ging ik vorig jaar omdat ik wat kiespijn had. Ik ging uit van een gaatje en dacht 'eitje, zo gefixt'.
Zegt de beste vrouw; "nou, je hebt twee opties; of ik trek je kies eruit of je doet een wortelkanaalbehandeling".....

Ik dacht dat ik erin bleef. :')

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:52

Ik lees even mee voor een goede tip.
Word ook niet zo vrolijk moet over een paar weken een kies eruit :(
Nu is er wel eerder een kies getrokken en dat heb ik wel overleeft maar deze is behoorlijk aangetast en het is de vraag of ze m er heel uit krijgen en als ie afbreekt moeten ze hem er alsnog uit snijden, en nu heb ik dus stress :P

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:04

Goof schreef:
Cayenne schreef:

Zo ging ik vorig jaar omdat ik wat kiespijn had. Ik ging uit van een gaatje en dacht 'eitje, zo gefixt'.
Zegt de beste vrouw; "nou, je hebt twee opties; of ik trek je kies eruit of je doet een wortelkanaalbehandeling".....

Ik dacht dat ik erin bleef. :')

Ik heb niet echt angst gelukkig maar toen ik deze keuze kreeg van MN tandarts heb ik voor de makkelijkste gekozen: dr uit die kies haha. En ik mis m ook niet.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:09

Tip. Let op je ademhaling. Door je neus, naar je buik en voel met je handen dat je buik op en neer gaat.

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:13

Ik ben ook erg bang voor de tandarts. Ik durf niet eens te kijken bij bijvoorbeeld m'n broertje. Het ergste vind ik als ze dan extra rustig aan doet en alles gaat uitleggen. Ik kan me goed voorstellen dat het voor anderen werkt, maar sinds ik aangegeven heb dat ze het snel mag doen, gaat het beter. Gaatjes laat ik overigens wel vullen zonder verdoving, aangezien de prik mij vervelender lijkt en het boren niet erg pijnlijk is in mijn beleving.

Wat ik wel erg fijn vind is om op m'n ademhaling te letten en ik knijp mezelf geregeld fijn, tot blauwe vingers aan toe :o

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:15

Pfft ik ben ook bang voor de tandarts, de controle gaat nog wel.. maar laatst moest ik een gaatje vullen. Ik dacht natuurlijk gelijk aan een mega gat en veel pijn, nou.. het was een aardig diep gat, en die avond zoveel pijn gehad. Nu nog steeds pijn, dus waarschijnlijk krijg ik een wortelkanaal behandeling. Ik kijk hier dus echt niet naar uit, begin al bijna te huilen aan alleen het idee.
Dus ik lees ook even mee

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:23

Over een wortelkanaalbehandeling hoef je je niet druk te maken hoor! Dat doe ik 100 keer liever dan een gaatje laten vullen :j

Maar ik denk dat het qua angst ook heel erg aan je tandarts ligt. Ik had voorheen echt een tandenbeul. Overigens mag die man nu gelukkig ook zijn vak niet uitoefenen. Ik zal je de horrorverhalen maar besparen, maar die angst heb ik niet voor niets ontwikkeld en ik was ook niet de enige! Nu bij mijn huidige tandarts gaat het steeds makkelijker gelukkig. Hij weet precies hoe hij op je moet inpraten en hij weet ook dat ik alles wil weten wat er gebeurd en vind mijn angst ook niet overdreven. Hij neemt me serieus en dat scheelt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 16-03-15 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:25

Cayenne schreef:
Over een wortelkanaalbehandeling hoef je je niet druk te maken hoor! Dat doe ik 100 keer liever dan een gaatje laten vullen :j

Ja over een gaatje vullen normaal ook niet.. maar de pijn die ik heb gehad.. pff dat was niet normaal.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:07

Cayenne schreef:

Dan zou ik zeggen: die blijven mooi zitten! Alleen als het noodzakelijk is vervangen, en anders geen gepruts aan mijn mond.
Ik heb nu een tandarts die wel weet hoe ik me voel, en die dus ook zo min mogelijk van dat soort dingen zal doen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:09

Het schijnt dat die donkere (amalgaam oid?) vullingen maar een beperkt aantal jaren goed blijft. Ze gebruiken ze volgens mij tegenwoordig ook niet meer. Witte vullingen zijn ook mooier -want onzichtbaar- maar ik heb momenteel nergens last van, dus laat maar lekker zitten :+
Heb er vorig jaar wel een laten vervangen omdat hij niet helemaal lekker zat.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 21:16

Thanks :) voel me al een stuk minder een sul. Hier is het ook vooral die stomme spuiten. En muziek helpt helaas niet. Dat gekraak in de kaak hoor ik alsnog :')

Ik ga dat focussen op de ademhaling maar proberen. En dan de afspraak plannen voor de 4 andere 'operaties'. Ik ben 26. Ik kan dit toch wel....

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:19

Wat mij heel goed helpt is mezelf voorhouden dat als ik niet naar de tandarts ga ik ontzettend veel kiespijn heb. En met die kiespijn blijven lopen is nog erger.
Bijna 4 weken geleden begon bij mij de kiespijn en ik was maar wát blij dat ik naar de tandarts kon.
Inmiddels 4 tandartsbezoeken verder (en we zijn nog niet klaar -O- ) en schoot de laatste keer gigantisch in paniek toen hij zei ''ik ga je toch naar de kaakchirurg sturen :oo ''. Achteraf valt het dan natuurlijk allemaal best wel mee.

Overigens worden er wel veel spookverhalen verteld over een wortelkanaalbehandeling. Verdoving erin en je voelt er niks van. En dat ik dat zeg zegt heel wat O:)

Verder blijven denken aan rustig ademen als je daar ligt en ik heb altijd mijn ogen dicht, want al die dingen hoef ik niet te zien.