Jong & hoortoestel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Jong & hoortoestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 09:45

:+
Hallo!

Gister ben ik naar het audiologisch centrum geweest om te kijken of ik in aanmerking kan komen voor een hoortoestel (mono)

Ik had een Cholesteatoom in mijn rechter oor en hier ben ik februari 2014 aan geopereerd. Alle 3 de gehoorbeentjes zijn verwijderd en dus helaas blijvend gehoorvermindering. (Was al slecht voor operatie)

Nu vraag ik mij af of er nog meer jonge mensen hier een hoortoestel hebben en wat hun ervaring hiermee is!

28 maart heb ik de afspraak bij de audicien Schoonenberg. Ik ben benieuwd!

Anoniem

Re: Jong & hoortoestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:12

Hoi, ik heb hetzelfde als jij (alleen inmiddels een volledige radicaal holte, hoor dus 0 meer met rechts), alleen mij werd altijd verteld (toen ik alleen de gehoorbeentjes nog miste), dat door het missen van de gehoorbeentjes een apparaat niet voldoende helpt. Ik kreeg altijd als enige optie een apparaat die ze achter je oor op je slakkenhuis bevestigen. Ik volg dus even, want ben benieuwd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:15

Hier hetzelfde als relaxed, heb uitsluitend het slakkenhuis nog over. Wel hebben ze een reconstructie van gehoorsbeentjes gemaamt als probeersel, wat helaas niet blijkt te werken. Ben volledig doof aan dit oor met als optie om een gehoorapparaat te proberen in de toekomst, met als voorwaarden dat de gehoorsbeentjes gaan werken.
Anders inderdaad een CI.
die laatste wil ik niet en tot op heden is mijn oor nog te onrustig om een gehoorapparaat te proberen.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:21

Ik volg dit ook even. Heb alleen geen Cholesteatoom gehad, maar ben wel vanaf mijn geboorte zwaar slechthorend. Aan de ene kant heb ik nu een CI wat mij heel erg goed bevalt en aan de andere kant draag ik een hoortoestel waar ik slechts nog maar 18% mee hoor. Ik hoop dat ze een goed passend hoortoestel voor je kunnen vinden.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 13:53

Relaxed schreef:
Hoi, ik heb hetzelfde als jij (alleen inmiddels een volledige radicaal holte, hoor dus 0 meer met rechts), alleen mij werd altijd verteld (toen ik alleen de gehoorbeentjes nog miste), dat door het missen van de gehoorbeentjes een apparaat niet voldoende helpt. Ik kreeg altijd als enige optie een apparaat die ze achter je oor op je slakkenhuis bevestigen. Ik volg dus even, want ben benieuwd..

Dankje voor je reactie!
Ik dacht in eerste instantie zelf ook dat een gehoorapparaat geen functie voor mij zal hebben maar de kno-arts en audioloog willen het toch graag proberen.
Ik heb voornamelijk last van het verstaan van woorden/zinnen.

Ik ga dit proberen en als dat niet werkt dan is er idd ook mogelijkheid voor zo'n apparaatje achter je oor.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:04

Ik had als kind (8 jaar) een cyste achter mijn trommelvlies. Ook rechteroor. De 3 gehoorbeentjes en het trommelvlies waren ernstig aangetast. Ik hoorde maar voor 30% rechts. Door de operatie (10 jaar want eerder mocht niet) heb ik donor gehoorbeentjes en trommelvlies. Nu hoor ik rechts weer voor 75%. Was donor geen optie voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:10

Bij mij is een reconstructie niet meer mogelijk. Na mijn 1e ontsteking nog wel, maar ik kreeg er daarna nog 2 en toen is er besloten voor een radicaal holte te gaan. Ik moet zeggen dat ik er in het dagelijks leven niet zo veel hinder aan ondervind, dus voor nu red ik me op 1 oor..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:12

Vreemd ik had namelijk ook zeer vaak ontstekingen. Het hamertje is zelfs 2x vervangen omdat de eerste werd verstoten.

Ik ben wel bij een zeer goede professor in antwerpen (wilrijk) geopereerd kan ook schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:25

O geen idee, maar bij mij bleef het onrustig en toen wouden ze niet met reconstructie beginnen (en ik in die tijd ook niet, aangezien ik doorlopend gedoe had met mijn oren)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:29

Mijn dochter is geboren met een koemelk allergie, helaas kwamen we daar te laat achter. melk sloeg op haar oren en zorgden voor looporen. Ze was nog geen 3 toen ze al kon liplezen, niemand geloofde dat, maar zelf kan ik het ook vandaar dat ik dat op merkte. Na buisjes was ze 6 toen ze haar eerste toestel kreeg, maar haar binnenoor kon niet tegen het oorstukje. Toen een schroef laten plaatsen in haar schedel voor een Baha. Helaas zorgde die voor veel bij geluiden, nu weer een nieuw gehoor apparaat en dat gaat super. Over een tijdje krijgt ze er links ook 1, links hoort ze niks maar rechts stuurt het geluid door naar links zo dat het lijkt dat je aan beide zijde hoort.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 20:45

Ik heb gek genoeg nooit last van m'n oor gehad door ontsteking oid. Ik hoorde minder merkte ik dus door mri zijn we erachter gekomen..

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:38

Hier al sinds de geboorte slechthorend (als gevolg van traumatische ervaring door m'n moeder die op dat moment zwanger was van mij). Gehoorverlies is 60% links en 40/50% rechts.

Ik heb dus al mijn hele leven ervaring met hoortoestellen, ik kan dus ook niet zonder, en ik heb net afgelopen maand nieuwe toestellen gekocht omdat het in de verzekering goed uit kwam, ik hoef enkel mijn ER te betalen ondanks dat ik Cat. 5 toestellen heb. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:24

dream_lot schreef:
Ik heb gek genoeg nooit last van m'n oor gehad door ontsteking oid. Ik hoorde minder merkte ik dus door mri zijn we erachter gekomen..

Ik kreeg enkel een loopoor en dan wist ik al (na de 1e 2x) dat het weer mis was. Vriendin van mij had hetzelfde, maar die had ontzettende oorpijn. Bij haar waren ze er iedere keer op tijd bij daardoor, bij mij niet helaas :(

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:33

Hier hetzelfde als relaxed, alleen dan linkeroor. Normaal scoor je op test tussen 0-10, mijn rechteroor doet dat prima, links was dat tussen 30-40 (hoe hoger hoe slechter). Geopereerd aan cholesteatoom, en jaar erna nieuwe operatie om gehoorbeenketen te reconstrueren. Had helaas niet voldoende effect, en gehoord verbeterde nagenoeg niet. Ook kreeg ik nieuwe ontstekingen (en ook hier alleen loopoor, totaal geen oorpijn), en hebben ze in augustus ook een radicaalholte gemaakt. De test erna scoorde ik tussen de 40-60. Dus wel achteruit gegaan, maar nog steeds niet doof. Mijn KNO heeft me ook hoortoestel voorgesteld, en ook gevraagd of ik erge hinder ondervond.
Eigenlijk heb ik enkel hinder als ik in een rumoerige omgeving ben. Hij gaf aan dat een hoortoestel daar waarschijnlijk niet voor ging helpen, en heb daarom ervoor gekozen het niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:37

Idd in een rumoerige omgeving blijft wel lastig, maar merk wel dat ik onbewust heel veel heb aan liplezen, vaak kom ik er dan wel uit :+

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 08:22

Mijn arts wilde als het een x aantal jaar rustig bleef reconstructie ook proberen. Maar ik lees zo vaak dat het niet lukt en dat het opnieuw ontsteekt...
Ik denk dat als het hoortoestel oplossing bied ik daar heel tevreden mee mag zijn.
Ik heb in feb dit jaar weer een mri gehad en daarop was te zien dat het rustig was en niks groeit

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 09:47

Nou bij mij is gebleken dat die cyste achter mijn trommelvlies er sinds de geboorte zat. Ik had zeer veel oorontstekingen als kind en toen ik 8 was kwam er een sterke geur uit mijn oor.
Dus naar de huisarts, die stuurde me door naar het ziekenhuis en daar zagen ze dan dat mijn trommelvlies beschadigd was.

Maar in dat ziekenhuis konden ze me enkel helpen met oordruppels voor de 2 volgende jaren omdat ik voor de operatie 10 jaar moest zijn. Deze operatie van 5 uur werd door professor Somers gedaan in het St. Augustinus Ziekenhuis Wilrijk (Antwerpen).
Ik moest half jaarlijks op controle en daarna jaarlijks.
Pas tijdens de operatie zagen ze hoe ernstig de situatie was waardoor het oplossen met eigen weefsel (huid van mijn billen voor het trommelvlies) niet meer mogelijk was oomdat de gehoorbeentjes aangetast waren.

Achteraf heb ik het slechte hamertje op sterk water mogen zien en ook een gezond hamertje, dat verschil was echt groot.
Ook hadden ze tijdens de operatie toestemming gevraagd aan mijn ouders of er foto's mochten gemaakt worden voor een medisch blad.

Ik denk wel dat ik later als oud vrouwtje sneller een hoortoestel nodig zal hebben door dit oorval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:38

Waarom moest je 10 jaar zijn dan MaricoGraphy? Mijn 1e ooroperatie (na weet ik het hoe vaak buisjes) had ik al voordat ik 10 was..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:08

Omdat de operatie zwaar was en ik ook te licht was in lichaamsgewicht. Ik ben altijd erg tenger geweest. Op mijn 14e woog ik nog geen 50 kg

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:34

Ik ben inmiddels 25 en heb eigenlijk altijd goed kunnen horen en gebruik mijn gehoor misschien wel meer dan iemand anders aangezien ik vanaf mijn geboorte ("zwaar") slechtziend ben (heb nog 10% restzicht). Een klein jaar geleden was ik aan het bellen en dacht dat mijn telefoon het niet meer deed, want ik hoorde eigenlijk zo goed als niets Toen ik met mijn linkeroor ging bellen, hoorde ik wel weer normaal. Een jaar eerder had ik gelijkaardige (maar mildere) klachten en had de HA gezegd dat ik een lichte oorontsteking had en het vanzelf wel over zou gaan. Nu dus een hele tijd gewacht tot het zou overgaan, maar na een maand was het toch niet over, ik hoorde echt zo goed als niets langs die kant. Naar de HA en doorgestuurd naar NKO. Ik had zo'n 80 dB verlies langs rechts (vooral in de midden- en lage tonen, mijn hoge tonen waren ook sterk verminderd, maar minder dan mijn midden en lage tonen). Na veel onderzoeken en therapieën is dan eindelijk gebleken dat ik een schwannoom heb in mijn slakkenhuis (d.i. een klein (goedaardig) gezwel op mijn gehoorzenuw). Ik heb dan op aanraden van de NKO-arts een hoortoestel geprobeerd en voor mij werkte dat wel goed. Ik had ook medicatie gekregen, maar deze hielp mij niet (had enkel bijwerkingen en geen positief resultaat). Hiermee dan gestopt en gestart met andere medicatie. Hiermee is mijn gehoor zodanig verbeterd dat een hoortoestel me op dit moment niet voldoende voordeel oplevert (heb nu +-35 dB verlies). Verwachting is dat ik het wel opnieuw nodig ga hebben, maar wanneer? Geen idee. Kan binnen een paar maand of tientallen jaren zijn...
Ik heb het toestel meer dan een maand mogen proberen (meestal is dat hier in BE een maand proefperiode).
Ik heb de uitleg gekregen van alle verschillende toestellen die op de markt zijn en heb uiteindelijk gekozen voor een best wel krachtig toestel dat dus ook achter mijn oor zit. Sommige mensen verkiezen een minder opvallend toestel, bang voor de reacties van anderen. Eigenlijk heb ik nooit negatieve reacties gekregen. En bovendien, je hebt ook toestellen die in je oor zitten (geen CI, gewone hoortoestellen), maar dat zou mij a) onvoldoende helpen en b) leek het mij ook een eng idee want misschien kan je het niet meer goed uit je oor halen?
Laat je goed informeren en test uit in verschillende situaties. Dat is de beste raad die ik je kan geven...

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 08:42

Bedankt voor je reactie! Ik ga hem eerst 2 maanden testen ja

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:50

Ik heb sinds mijn 5e hoortoestellen en een gehoorverlies van ong 70%.
Momenteel heb ik de Dot by Resound in beige, een fijn toestel wat niet echt opvalt, mensen moeten schuin achter me staan en echt opletten willen ze het zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:06

Pff mijn nachtmerrie is uitgekomen :( Rechts dus al volledig doof, radicaalholte. Nu het hele weekend al ziek en verkouden, beide oren dichtzitten (zelfs rechts voel ik druk wat ik nooit heb) en vannacht is mijn linkeroor gaan lekken :( Hoor er nu helemaal niks mee, gevoel of er een dikke prop inzit en ben bang dat trommelvlies is gescheurd door een ontsteking? Wederom geen oorpijn, krijg hele vervelende dejavu's aan vroeger. Ben voor nu heel blij dat ik vanmiddag al een afspraak had staan bij de KNO, zit met zoveel vragen nu.. ;(

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:10

Ai dat is vervelend Relaxed. Ik hoop dat de KNO arts dit probleem voor jou kan oplossen. Sterkte in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:14

Ik hoop dat het meevalt, normaal gesproken herstelt het trommelvlies zich vanzelf en is het klaar.. Maar door mijn voorgeschiedenis ben ik hier niet zo zeker van :(