Ik ben een beetje te beweegelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Ik ben een beetje te beweegelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 21:30

Hoi bokkers,
Ik heb lang getwijfeld of ik dit wel wilde neerzetten op bokt, maar heb besloten om het toch te doen omdat ik nieuwschierig naar ervaringen etc. :)

Wat bedoel ik met te beweegelijk? Nou, ik en mijn ouders noemen het 'trappelen'.
Ik was tijdens de zwangerschap volgens mijn moeder al een beweegelijk baby en dit is nooit weggegaan. Als baby en klein meisje bewoog ik heel veel met mijn benen en armen, vooral als ik enthousiast werd. Zelfs zo erg dat ik de bijnaam 'stampertje' kreeg, omdat ik net zoals het konijntje in de film bambi met een been kon staan stampen op de vloer als ik iets vertelde.

Inmiddels stamp ik niet meer op de grond als ik een verhaal vertel, maar ik beweeg nog regelmatige heel veel. Ik beweeg mijn benen op een neer tijdens de les, het avondeten of achter de computer, eigenlijk altijd wel. En als ik ga dagdromen of enthousiast word maar met niemand praat ga ik in de verte zitten staren en beweeg ik mijn armen en benen heel erg. Mijn moeder had het een jaartje geleden gefilmd zonder dat ik het door had en ik vind het er toch zo apart uit zien. Het gekke is, ik heb niks door als ik zo beweeg.

Mijn ouders zijn er aan gewend (ik doe het immers mijn hele leven al), en mijn mentor weet ook dat ik het doe en negeert het dus ook. Maar bv klasgenoten vragen wel eens wat ik aan het doen ben, en ik heb ook weleens opmerkingen gehad van docenten. "Ga toch eens stil zitten.", "stop toch eens met bewegen" of "wat doe jij nou weer?!" en eigenlijk schaam ik me er voor, en voel ik me gekwetst als mensen er zo op reageren.

Ik snap het wel. Ik vind het er immers ook raar uit zien, maar ik heb het echt niet door en weet dus ook niet van ophouden. Als iemand het opmerkt zit ik een minuut stil, en dan ga ik weer.

Zijn er bokkers die dit herkennen? Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die dit hebben, en hoe jullie er mee omgaan. Of dat iemand weet wat het zou kunnen zijn.

LisavanLisa

Re: Ik ben een beetje te beweegelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:39

grappig topic,
ik heb het niet zo erg als dat jij het hebt, maar ik kan ook niet zo goed stil zitten,
constant met mijn voet op en neer als ik zit, op de maat van de muziek mee of gewoon op de maat van het liedje in mijn hoofd mee :+
iedereen zegt dan de hele tijd ben je zenuwachtig ofzo? maar het is denk ik gewoon een tic

stop dan ook voor 1 minuut en ga vervolgens dood leuk verder zonder dat ik het door heb! maar niet constant gelukkig

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:40

Irritant! Ik heb geen tips voor je...
Zelf kan ik ook nooit stilzitten, als ik op de bank zit ga ik soms gewoon van voor naar achter met m'n bovenlijf, zeggen m'n ouders ook wel eens dat ik stil moet zitten :') (de laatste tijd geen last meer van trouwens)

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:46

Ik heb het ook niet zo erg als jou, maar als ik zit of lig oid dan beweeg ik ook altijd m'n benen, enkels, voet, noem maar op. Mijn vader wijst mij er vaak op omdat het hem irriteert :+ dan stop ik wel, maar vaak heb ik het zelf niet eens door.

Ik doe het ook al sinds ik heel klein ben, gewoon een soort van tik? Als je er echt vanaf wil kan je misschien vragen of mensen je er op willen wijzen? Dat je je bewust wordt van het wiebelen en ermee stopt. Misschien als mensen jou er vaker op gaan wijzen je het over een tijdje zelf signaleert en er zelf mee kan stoppen :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:49

Ja ik heb dat ook, allemaal van die rare tiks, mijn baas vroeg laatst..
Waarom ik zo met mijn pen zit te tikken als een klant staat af te rekenen..
Of ik loop ineens weg.. en dan denk ik owja :o
Ik kauw op me tong als ik me concentreer..
Ik schop ergens tegen aan als ik wat wil vertellen..
Tips heb ik niet :D na 22 jaar ben ik net zo..
Mijn baby net zo, die is met 11 weken amper op te meten omdat ie niet stil ligt, dus dat beloofd wat :D

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 21:51

Aan de ene kant wil ik er vanaf en aan de andere kant... hmm, het hoort gewoon bij me.

Ik heb juist liever niet dat mensen me erop wijzen, omdat ik me dan zo idioot voel. Ik weet namelijk hoe ik eruit zie als ik het doe :o

In ieder geval ben ik niet de enige die nooit stil kan zitten. Ineens opstaan, een rondje lopen en weer gaan zitten terwijl iedereen zo iets heeft van "wtf ben jij aan het doen" herken ik ook. Gelukkig doe ik dat niet tot nauwelijks als ik op school ben :+

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:12

Ik snap dat het lastig is als mensen je er op wijzen. Maar het gevolg is wel dat jij stopt met het wiebelen, wat het gewenste resultaat is. En juist omdat je het vervelend vind om erop gewezen te worden, kan dat een stimulans zijn om te stoppen met wiebelen :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:16

Altijd bewegen... niet eens bewust. En kan ik niet tikken met m'n voet of bewegen met m'n voet, spelen m'n handen wel ergens mee of kauw ik op een pen.
Wat doe je eraan? Niks. Ik heb ADHD en slik concerta, maar dat lost niet alles op :+

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:17

Bij mij is het aangeboren ik heb myoclonische dystonie

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 22:18

Letsdunit schreef:
Bij mij is het aangeboren ik heb myoclonische dystonie

Ik denk niet dat het is, wat ik er over kan vinden komt niet echt overeen met wat ik doe. Maar toch bedankt :)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:08

Mijn vriendin heeft dit ook, die beweegt 24-7 ofzo... Tijdens een toets, les, pauze, weet ik het. Altijd benen schoppen, van voor naar achter met haar rug, op haar tong kauwen, hoofd schudden, ik heb geen idee wat ze allemaal doet. Ik irriteer me er wel aan, ja ik weet dat ze er niks aan kan doen.En ik moet me er ook gewoon van afsluiten. Maar toch, ik vraag me af of het tussen haar oren zit dat ze niet kan stoppen met haar 'tik' of dat ze het echt niet kan. Ze kan het namelijk wel, bijv. als ze druk bezig is met haar werk kan ze prima 5min stil zitten. Als dan iemand gaat praten begint ze weer. Dus ze kan prima stil zitten, maar goed.

Het lijkt dus wel een beetje op jouw verhaal en hierboven.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:19

Ik heb ook altijd neiging om te wiebelen met m'n benen. Het voordeel is dat ze lekker slank blijven maar voor de omgeving is het minder leuk. M'n ouders hebben me er vroeger vaak op gewezen en tegenwoordig doe ik het nauwelijks nog, en als ik het doe ben ik me er gelukkig vaak binnen enkele seconden van bewust. En gelukkig maar, want zie je jezelf al zo op een sollicitatiegesprek of in een kamer met collega's zitten? Of in een restaurant?

Ik zou in jouw geval ook gewoon vragen of je ouders, leraren, klasgenoten, vrienden etc je er op willen wijzen zodat je er bewust van kan worden. Dan kan je altijd nog thuis aan de eettafel een uur wiebelen als je die behoefte hebt, maar dan kun je je buitenshuis makkelijker inhouden :)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:24

Ik herken het! Altijd tikken en wiebelen, en dan ook nog in combinatie met nagelbijten en pulken als ik even niet aan het tikken/wiebelen ben. Ik weet niet wat je er wel aan kunt doen, maar ik wil je aanraden om niet te beginnen met drummen. Dat is wat ik gedaan heb, maar het is er alleen maar erger op geworden. :')

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:37

Meld zich :wave:

Ik kan ook absoluut niet stil zitten. Met m'n benen wiebelen, met m'n voeten draaien, met m'n vingers tikken, met een pen of een elastiekje spelen, ga zo maar door. Ik heb het gelukkig redelijk in de gaten, dus op momenten dat het echt ongepast is doe ik het niet. Of ik ga bijvoorbeeld onder tafel met m'n tenen wiebelen, zodat niemand het ziet.
Mijn ouders en vrienden wijzen me er op als ze er last van hebben. Ik kan soms bijvoorbeeld zo hard met mijn been trillen dat anderen dat voelen. Ik vind het wel prettig dat ze me er op wijzen, want zo word ik er bewuster van. Maar er zijn ook momenten dat ik het echt nauwelijks kan onderdrukken :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:10

tja m'n broer is een adhd'er en kon dat ook zo :#
Er was voor hem niets aan te doen als n mega drukke baan en dan kan die nu met 45 jaar 2 kids nog steeds elke avond stuiteren!
dus ik denk dat het misschien gewoon bij je hoort....hoe vervelend soms ook, en dat het niet snel zal verdwijnen :x

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:26

Same here, en mijn vader doet het ook, wel duidelijk van wie ik het heb. Ik ben altijd met mijn benen iets aan het doen, ook vaak onbewust, maar soms ook bewust. Ik heb het zelfs zo erg zitten dat ik zelfs in mijn slaap met mijn voeten tik, volgens mijn vriend. Ook vlak voor het in slaap vallen beweeg ik heen en weer met mijn benen en voeten.
Ik ben er wel niet vaak op gewezen door anderen. Hooguit dat mensen eens aan me vragen als ik nerveus ben of zo.
Zolang jij en anderen er geen last van ondervinden zou ik er niets aan veranderen hoor ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:48

Ik hou niet van het gooien met labeltjes, maar adhd komt wel in me op. Heb het zelf ook en bewegingsdrang is slechts 1 van de symptomen. Ik ben zelf een beetje huiverig voor bewust onderdrukken, omdat ik daar zelf veel te ver in ben gegaan. Een beetje aanpassing is natuurlijk wel nodig, je moet niet anderen 'lastig vallen' met je gewiebel. Maar imo is de balans vinden wel erg moeilijk. Voor mij is het wel een stuk makkelijker met medicatie, dan is de drang gewoon veel minder sterk.
Wat ik ook toepas, is 'onzichtbaar' bewegen. Kuitspieren om en om aanspannen bijvoorbeeld. Ziet niemand en ik kan wel mn drang kwijt. Ik hou de bewegingen dus het liefst onzichtbaar maar anders zo klein mogelijk. Tikken is bijvoorbeeld irritant voor anderen, je voet wat heen en weer bewegen is al veel minder vervelend. Mn vriend vind het bijvoorbeeld gewoon grappig hoe ik soms doe. Als ik een topic lees op de ipad, heb ik mn wijsvinger continu bewegend naast en over het scherm. Je scrollt natuurlijk ook, maar die beweging blijf ik dus gewoon doorzetten zonder het scherm aan te raken. Dat onderdrukken kost echt teveel energie en moeite, dan kan ik gewoon niet meer lezen omdat ik alleen maar denk aan het niet bewegen. Want tja, een sec die focus daarop loslaten betekent toch echt beweging.

Kortom het blijft gewoon een lastig probleem als je die bewegingsdrang sterk in je hebt, want de rest van de wereld kan daar heel slecht tegen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 15:22

Mijn probleem is een beetje, er zijn dus wel mensen in mijn omgeving die er hinder van ondervinden. Want omdat ik zo veel met mijn voeten beweeg kan ik ook best veel lawaai produceren. Onder het bureau van de docent zitten bijvoorbeeld laatjes en daar heb ik een keer tijdens een toets per ongeluk heel hard tegenaan geschopt, maar dat geeft dus een heel hard geluid en daar schrik je toch wel even van (inclusief ik, omdat ook ik het niet aan zie komen. Ik heb het namelijk niet door als ik zo beweeg) En ik heb bv ook mijn mentor een schop onder de tafel gegeven, omdat ik gewoon zo met mijn benen aan het bewegen ben. Of ik sla mijn pols heel hard tegen de rand van de tafel, dan heb ik daarna minstens een week een dikke blauwe pols. Dat vind ik echt vervelend, ook voor anderen.

Mijn moeder hoort het ook als ze rustig in de woonkamer zit en ik op mijn kamer zit te stampen achter mijn bureau. Het voelt ook niet als een drang, ik kan er gewoon echt niks aan doen. Ik wil het niet, ik heb het gewoon niet door.

Ik ben overigens hoogsensitief, kan dat er mee te maken hebben?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:28

Ik beweeg ook constant m'n benen (zelfs nu terwijl ik typ) en ook vaak als ik in bed lig, ik beweeg ook vaak met mijn bovenlijf van voor naar achter op m'n stoel. M'n armen beweeg ik wel niet en met rijden beweeg ik ook nooit maar thuis heel vaak. Mijn docenten zeiden eerst je hoeft niet zo nerveus te zijn maar nu weten ze dat ik dat altijd doe. Ik stoor me er eigenlijk niet aan verder :P Nu heb ik het dus niet in dezelfde mate als jij en doe ik het vaak ook onbewust maar ik houd mijn voeten altijd aan de grond, ik wiebel meer zeg maar. Ik zou niet weten hoe je daar iets aan kunt doen eigenlijk. Een tijd lang heeft m'n moeder een hand op m'n been gelegd als ik zo bewoog maar dat was dan weer zo onbewust dat ik het toch niet doorhad dat ik het deed. Als iemand er iets van zegt is het maar een tijdelijke oplossing.
Misschien stom maar is het bij jou niet misschien ergens neurologisch? Ik heb er echt geen verstand van hoor, vandaar dat ik het vraag. Heb je er eens een dokter over aangesproken?
Een vriendin van mij heeft tics, heel lichtjes, je merkt het bijna niet, maar zij heeft zoiets ook niet in de hand. Maar of dit een tic is?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 15:35

Ik heb het vooral als ik enthousiast word/ben, maar eigenlijk beweeg ik altijd in welke gemoedstoestand of omgeving dan ook. Bij dagdromen is het vooral erg, dan beweeg ik echt mijn hele lichaam. Armen en benen gaan gewoon alle kanten op inclusief de rest van mijn lichaam en zelfs mijn hoofd kan ik niet stil houden. Denk aan bv muziek luisteren, ik kan bij muziek echt niet stilzitten, staan of liggen.

Ik heb er nooit een dokter over gsproken, vooral omdat ik het niet erg genoeg vind. Ik word/ben er niet ziek van en leef nog steeds, dus waarom zou ik er een dokter over inlichten? Nou ja, dat denken ik en mijn ouders dan.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:40

Snap ik wel, maar wie weet is er iets tegen te doen (weet ik niet he, ben geen dokter). Ik zou verder echt geen idee hebben hoe je het zo kunnen minderen (iig zodat je niet meer tegen je bureau zou schoppen).

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 16:18

Ik heb net een beetje zitten googelen en kwam toen dit filmpje tegen over 'stereotypieën'

Dit moet je je er een beetje bij voorstellen, al ben ik een stuk ouder dan de kinderen op deze filmpjes. Ik beweeg overigens soms ook mijn handen erbij, maar vooral mijn benen.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:55

Kwam dit tegen op internet.

'Oorzaak van hyperactiviteit

Amerikaanse artsen menen dat een dergelijk afwijkend gedrag aan een kleine hersenafwijking moet worden toegeschreven, die zo minimaal is dat zij door geen enkele diagnostische test kan worden aangetoond. De storing zou een gevolg kunnen zijn van een geboortetrauma, een voedselallergie of een vitaminegebrek.'

Testen op voedselallergie of vitaminegebrek is misschien een idee.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:16

ik "tril" altijd met mijn benen als ik op een stoel zit, geen idee waarom, en ik heb het ook vaak niet door, maar als ik het eenmaal door heb (mijn ouders ergeren zich dood) dan kan ik er ook wel mee ophouden. Maar als ik dan weer verder ga met waar ik mee bezig was, dan begint het zo weer opnieuw.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 00:07

We zijn inmiddels een jaar verder, en mijn moeder heeft het een keer aan de neuroloog gevraagd (ze was daar toch met mijn broertje)

De neuroloog zei dat het waarschijnlijk aangeleerd gedrag is, aangeleerd op hele jonge leeftijd. Door het bewegen komt er volgens mij een stof vrij waarvan je je prettig gaat voelen wat je weer stimuleert om het te blijven doen. Want dat prettige gevoel is wel heel erg fijn natuurlijk.
Net zoals met elke gewoonte is het mogelijk om het patroon te doorbreken of om te buigen naar een andere beweging die minder opvalt. Maar dit is heel moeilijk en ik heb eigenlijk echt geen idee hoe ik dat zou moeten doen op dit moment.

Maar mocht er iemand toch op dit topic stuiten die hetzelfde probleem heeft, dan bij deze, dit is dus een mogelijke oorzaak :)

Er zijn trouwens nog wel dingen die ik niet begrijp want ik heb wel een soort van "triggers" zoals enthousiasme en dus het dagdromen.