Waar ligt de grens met afvallen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rofah

Waar ligt de grens met afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 20:26

In relatief korte tijd ben ik veel aangekomen, om precies te zijn 20kg. Van slank naar overgewicht, helaas het gevolg van ziekte (bijna niet kunnen bewegen) en medicatie.
Ik zit dagelijks nu rond de 1000 kcal en beweeg ook weer wat maar ik val geen gram af.
Van de week moest ik mij bij de assistente van de huisarts wegen ivm afstellen medicatie en kreeg ik te horen dat ik toch echt 10kg moet afvallen om een normaal BMI te bereiken.
Maar hoe ver moet ik dan gaan, helemaal op blaadjes sla gaan leven?
Ik heb maatje 38/40, voorheen 32, en mijn directe omgeving vind mij er stukken beter uitzien.
In principe voelde ik mij er tot van de week ook prima mee tot deze opmerking.

Waar ligt nu de grens? Is BMI echt alleszeggend en moet het er persé af of zijn er ook nog andere manieren om te meten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:28

Hoeveel weeg je nu en hoe lang ben je? Maatje 32 is normaal meestal wel ondergewicht en maat 38/40 zo n beetje normaal tot ietje te zwaar. De opmerking van de huisarts verbaasd me dan wel. En met 1000 kcal per dag krijg je veel te weinig voeding binnen.

Welke medicijnen heb je gehad eigenlijk?
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-03-15 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Zo ontzettend herkenbaar en zo vreselijk frustrerend is het!
Ik heb op het moment geen tips voor je, het enige dat je kan helpen is de medicatie afbouwen/omwisselen, maar ik weet natuurlijk niet of dat mogelijk is.

Xivura

Maatje 38/40 lijkt mij een hele normale maat. Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan wat je bouw is qua lengte. Wat is je lengte en je gewicht als ik vragen mag?
Op een blaadje sla leven hoeft natuurlijk zeker niet. Het kan ook zijn dat je te weinig eet en daarom niks af valt. Wat voor bewegen doe je en hoe lang doe je dit?

Kan je niet bij een dietiste aan kloppen of een personal trainer? Wie weet kunnen die jou op weg helpen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:30

Ik probeer ook af te vallen en vind 1000 calorieen echt te weinig. Volgens mij moet je minstens 1200 binnen krijgen. Ik zou toch aan je dokter vragen hoe dat nou kan dat je niet afvalt.

karuna
Drukke kabouter

Re: Waar ligt de grens met afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:33

De dietiste van het ziekenhuis heeft mij op een nogal rigoreus dieet gezet ivm eetellende door maag en darm die niet doen wat ze moeten doen. Een klein jaar geleden een periode nagenoeg niet kunnen eten. Kreeg met minimaal vloeibaar nog geen 500 kcal per dag binnen maar ik kwam in record tijd aan. Heb daarna net hangen en wurgen kunnen opschroeven naar 1500 en daarmee bleef ik op gewicht. Weer een periode van slecht kunnen eten en floep de kilos schoten weer omhoog.

Nu moet ik ieder uur eten, veel extras snoepen (kan geen nootjes, koeken enz meer zien) maar nu gaan de kilos hard naar beneden. Ook hier medicatie en niet kunnen bewegen wat de boel dwars zit.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 20:36

Ik weeg 74kg en ben 1.68 :)

Ik slik van alles en nog wat, vermoed dat duloxetine de veroozaker is. Ik kan die helaas niet afbouwen aangezien ik het slik voor mijn zenuwen (niet psychisch maar lichamelijke zenuwen )

Beweging wisselt nogal, maar probeer iig iedere dag 15 minuten te wandelen. Soms een dagje bij de paarden keutelen en soms een dag alleen maar op bed.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:38

Fybromialgie of post traumatische dystrofie? Ik heb voor dystrofie deze eens voorgeschreven gekregen, ben er toen snel mee gestopt omdat ze niet goed vielen. Maar idd toen niet zozeer aangekomen maar oogde nog oogeblazener dan normaal. Misschien zit het daarin.

Op zich ben je iets te zwaar maar niet bepaald 10 kilo, mijn arts hanteerd de regel, liever 10 kilo te zwaarmaar een normaal eetpatroon en stabiel dan lichter maar continue moeten lijnen en een ontregekde manier van eten.

Edit stom ding plaatste te vroeg
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-03-15 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Xivura

Rofah schreef:

Ik slik van alles en nog wat, vermoed dat duloxetine de veroozaker is. Ik kan die helaas niet afbouwen aangezien ik het slik voor mijn zenuwen (niet psychisch maar lichamelijke zenuwen )

Beweging wisselt nogal, maar probeer iig iedere dag 15 minuten te wandelen. Soms een dagje bij de paarden keutelen en soms een dag alleen maar op bed.

Om echt af te vallen denk ik toch dat je meer moet bewegen. Ik weet niet of dit mogelijk is met je lichamelijke toestand, maar anders zou k toch echt sporten in de sportschool, thuis of ergens anders aanraden.

Ook zou ik zeker meer calorieën op een dag adviseren. Een lichaam van 1.68 heeft echt wel meer calorieen nodig dan 1000. Ik zou het opschroeven , en dan gewoon gezonde snacks tussendoor nemen als snoeptomaatjes etc.
Laatst bijgewerkt door Xivura op 13-03-15 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Niet beperken in je voedsel maar verstandige keuzes maken, je eet nu veel te weinig en dan kan het inderdaad zijn dat je niet af valt omdat je lichaam alles op wil slaan doordat er continu te weinig is..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:56

1.68 en 10 kilo moeten afvallen voor een gezond BMI? Met 4-5 kilo ben je er ook, hoor. Ik vind dat ze nogal eisen stellen, die alleen maar frustrerend zijn als het dan vervolgens met de beste wil van de wereld niet lukt om eraan te voldoen.
Er mag heus iets af, maar het moet niet eens echt per se. Zeker als het niet lukt en je je goed voelt bij dit gewicht, niet te druk over maken, daar wordt niemand gelukkiger van.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:03

Weet je wel zeker dat je niet meer dan 1000 kcal binnen krijgt op een dag?
Ik heb het een keer bij gehouden met de app MyFitnessPal en ik schrok er van hoeveel calorieën ik eigenlijk nog eet op een dag..

Overigens, dit gewicht i.c.m. deze lengte is echt niet veel te dik, dus als jij je lekker in je vel voelt zo..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:06

1000 kcal per dag? :oo Dat is veel te weinig joh.. Minder eten is absoluut niet de manier om af te vallen. Je lichaam gaat in spaarstand en dan val je idd niet meer af. Daarnaast ga je spieren verbranden ipv vet.
Juiste manier is GOED ETEN. Dus zorgen dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt en genoeg en gezond eet. Daarnaast sporten. Beste is krachttraining. Krachttraining en veel eiwitten eten :)
Je wordt zwaarder ja, maar dat is spier. Je moet ook niet naar je gewicht kijken, maar naar je vetpercentage.

Maar ga iig meer eten... Dit is niet gezond.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 21:22

Wat het precies is is niet bekend, stukjes zenuw en spier sterven af, uitval en krachtverlies ed.
Sporten in de sportschool is dan ook geen optie helaas, wie weet ooit weer :)

AnneJ mijn dieet bestaat vooral uit fruit, salade en nog meer groenvoer dus ik weet het zeker :)

Meer eten klinkt tegenstrijdig, toch maar eens flink gaan googelen. Stuit helaas veelal op dieetmethodes en dat staat me niet ecgt aan. (Bijv koolhydraten volledig uitsluiten)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:19

Je lichaam haar nu niet afvallen omdat het niet gezond is... Jezelf uithongeren (bij wijs van spreken) zal je herstel ook niet bevorderen denk ik.... Ik ga mee met de diëtiste!!!

Om antwoord te geven op je vraag... Volgens mij is het ook van belang dat je je lekker in je lijf voelt. Ik begrijp dat iets minder beter voor je is maar je kan niet alles te gelijk ;)

Ik heb ooit van een sportarts te horen gekregen dat wanneer ik serieus wil meer doen op niveau, ik ook 10 kg moest afvallen.. Ik ben 188 en woog toen 79, met 69 was ik eng mager maar deed ik idd mee op topniveau. Iedereen verklaarde me voor gek maar zo werkt dat soms. Dus wat is normaal!? Totaal per keer verschillend

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:21

Probeer wat meer eiwitten toe te voegen aan je voeding, deze heeft je lichaam nodig voor spieropbouw. Meer spieren betekend een snellere verbranding.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:47

Ik zou toch kijken of je meer krachttrainingorfeningen zou kunnen doen, al is het squaten, met 2 kg dumbels aan de slag, met een elastiek diverse oefeningen. Er is vast iets wat je wel kan!
Verder zou ik inderdaad meer eten, maar puur. Ik weet natuurlijk niet wat je nu eet, maar probeer zo min mogelijk bewerkte dingen te eten. Niet uit pakjes, zeker geen margarine, juist volle zuivelproducten. Ik zou naar een orthomoleculair arts gaan. Intake kan nooit kwaad :) Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:54

Ik val af door zes keer per dag of vaker iets kleins te eten icm frisdrank en fruitsap laten staan. Je moet je verbranding aan de gang houden. Te hard hongeren gaat je lichaam van in spaarstand. Misschien kun je een diëtist consulteren?

Ben wel stiekem jaloers op je maat, ben gaan lijnen op hetzelfde lengte en gewicht en had toen 44. Ben nu terug naar 42 met 68 kilo dus het kan altijd erger ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:56

Hoi TS! Ik ben ook 1,68 en woog tot 4 maanden terug 71 kg, idd te zwaar. Omdat sporten voor mij toen geen optie was ivm enorme rugklachten ben ik begonnen met aanpassing van mn voeding en dan vooral veeeel water drinken! Nu weeg ik 66,5 kg en ben er nog steeds niet helemaal, ik sport nu 1,5/2 maanden en t helpt er wel erg bij!

Verder ligt t enorm aan je bouw tot waar de grens van afvallen ligt. Volgens mijn diëtiste zou 60 kg niet meer mooi zijn en is 63 kg beter.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:59

aar als er bij jou stukjes spier afsterft en daardoor leidt tot krachtverlies, is het dan niet juist van belang dat je zorgt dat je sterkere spieren krijgt?
Dat betekent dus krachttrainin en veel eiwit eten. Met krachttraining maak je de spiervezels 'kapot' en door rust en eiwit eten, herstel je de spieren weer waarmee ze ook sterker terug komen. Eiwitten zijn trouwens de bouwstenen voor spieren, daarom is dat zo belangrijk.

Nu maak je het namelijk juist erger. Je bent nu spier aan t verbranden ipv vet, gewoon doordat je niet genoeg binnen krijgt.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:02

Ik vind dat nogal wat, volgens mij ben je niet zo heel veel te zwaar. Als je 5 kilo af zou vallen ben je al een heel eind denk ik. Bovendien moet je je vooral goed voelen, trek je niets aan van wat een ander je wijsmaakt. Ik woog 2 jaar geleden nog 20 kilo meer, maar zat stukken lekkerder in mijn vel. BMI is een richtlijn, en gaat niet altijd op. Geen 2 mensen zijn gelijk qua bouw, al zijn ze even lang. Zelf ben ik 1.77m en weeg 74/75 kg, mooi zat.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:04

Je zegt dat je omgeving jou er beter uit vind zien. Wat vind je zelf? En hoe voel je je bij dit gewicht?

Rofah schreef:

Een oprechte vraag; maar ben je dan met maat 38/40 niet een beetje optimistisch? Ik weeg 10 kg minder en ben 10 cm langer en heb ook maat 38?

Rofah schreef:
AnneJ mijn dieet bestaat vooral uit fruit, salade en nog meer groenvoer dus ik weet het zeker :)

Meer eten klinkt tegenstrijdig, toch maar eens flink gaan googelen. Stuit helaas veelal op dieetmethodes en dat staat me niet ecgt aan. (Bijv koolhydraten volledig uitsluiten)

Als je dieet al voornamelijk uit fruit, salade en nog meer groenvoer bestaat ben je eigenlijk al koolhydraat arm aan het eten...

Ik eet nu 3 weken koolhydraatarm ivm gezondheid, niet ivm gewicht. Ik ben zo'n 2 tot 3 kg afgevallen, heb veel meer energie en minder last van m'n lijf. Ik raad het aan dus :) Ik weet dat er in het topic hier op bokt iemand is met fybro en sinds haar dieet veel minder lichamelijke klachten heeft. Wie weet helpt het je dus niet alleen met afvallen, maar maakt 't je spieren ook gemakkelijker :)

PortRoyal schreef:
Bovendien moet je je vooral goed voelen, trek je niets aan van wat een ander je wijsmaakt.

Nee je moet inderdaad niet naar je dokter luisteren :+ ...

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:08

Ik heb ook kleding in maat 38, terwijl ik 74kg weeg en 1.77 lang ben, hangt ook van sommige maatvoeringen af. Ik heb ook wel eens maat 44 in sommige kledingzaken..tja...

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:17

Wat enorm vervelend, ik zou ook eens met een diëtist gaan praten. Opzich valt je gewicht best mee, maar het verschil is natuurlijk groot met eerst. Ik ben de vanaf januari heel strikt op mijn eten gaan letten, veel water drinken en goed minderen in koolhydraten. Zonder extra te sporten, mijn normale training van 5 x pw rijden. Ben nu dus al meer dan 8 kg kwijt, zonder mijzelf uit te hongeren....

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:18

Ik ben 164, weeg 70 kilo en heb maat 40. Meid ik zou als ik jou was niet te druk maken over je gewicht en juist wat meer gaan eten. Grote kans dat je lichaam juist op spaarstand staat door te weinig calorieën en je spierkracht nog meer afneemt. Een goede diëtist die bekend is met jou lichamelijke problematiek kan jou daar het best advies in geven