Allergie tandpasta

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Allergie tandpasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 16:48

Ik ben sinds een jaar erachter dat ik een allergie heb op een bestanddeel in tandpasta. Gaat om het merk Oral B, het was in de aanbieding of ik had het gekregen dus natuurlijk gewoon gebruikt en meteen een pijnlijke mond. In eerste instantie dacht ik dat ik een aft had ofzo.
Maar na een aantal dagen dacht ik dat het misschien dan toch aan de tandpasta zou kunnen liggen. Dus mn oude vertrouwde Aquafresh gepakt en niks aan de hand.

Later het aan mijn tandarts gevraagd en hij had er nog nooit van gehoord maar het kan natuurlijk. Ik kreeg een proeftube van Oral B en ja hoor weer raak.

Mn hele mond doet zeer, ik proef bloed, mn tong voelt heel rauw aan en mn tandvlees is opgezwollen en heel rood.

Ik ben nu een paar dagen op vakantie geweest en mijn ouders thuis hebben een ander merk tandpasta. Ik was te lui om mn toilettas te pakken dus ik gebruikte de Prodent die zij hebben. Was maar eenmalig maar heb er volgens mij wel en lichte reactie opgekregen.
Ik ben sinds vannacht/ vanochtend weer terug en wederom de Prodent gebruikt en na ik wakker was weer en weer heel mn mond ligt open en doet echt zeer.

Vroeger hadden wij altijd Macleans en Aquafresh en ook Sensordyne en Paradontax ( :r ) heb ik wel eens gebruikt en nog nooit heb ik daar last van gehad.

Herkent iemand dit?

lin_

Re: Allergie tandpasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:51

Je kan inderdaad allergisch zijn voor een bestanddeel in tandpasta. Wij hebben dit op de praktijk maar een paar keer meegemaakt. Wij zien wel vaak dat oral b tandpasta een reactie geeft op het mondslijmvlies bij mensen. Ik zelf poets ook liever niet met oral b. Je kan ook nog natuurlijke tandpasta's proberen. (echt uit de natuurwinkel) maar las aquafresh werkt, waarom dan veranderen :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:53

lin_ schreef:
Je kan inderdaad allergisch zijn voor een bestanddeel in tandpasta. Wij hebben dit op de praktijk maar een paar keer meegemaakt. Wij zien wel vaak dat oral b tandpasta een reactie geeft op het mondslijmvlies bij mensen. Ik zelf poets ook liever niet met oral b. Je kan ook nog natuurlijke tandpasta's proberen. (echt uit de natuurwinkel) maar las aquafresh werkt, waarom dan veranderen :)

Ben jij tandarts? Dan klopt de oral B reclame niet :oo
Voor de test zou ik het niet weten want ik heb oral b :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 16:56

Ik heb zelf altijd Aquafresh en bij mn ouders stond er ook altijd wel een tube, maar die is al een tijdje op. Vandaar dat ik hun merk gebruikte.
Die Oral B heb ik toen een keer gekregen of in de aanbieding gekocht.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:56

ja hoor dat kan!! Ik heb het ook met de tandpasta's van Oral B. Zoek er maar eens op op internet, je bent echt niet de enige.

Ik moest een keer voor het passen van een beetplaatje naar de tandarts en had ook vreselijk pijn in mijn mond. Het was helemaal rood en eigenlijk hingen de vellen er gewoon bij, ook op mijn tong e.d.
De tandarts heeft even gekeken en ik had mijn vermoedenal uigesproken over de tandpasta die ik gebruikte, de Oral B en dan de versie voor witte tanden. De tandarts raadde het merk tandpasta in 1 keer goed ;)

Ik heb toen van hem sensodyne meegekregen en dat werkt echt veel beter. Het kost wel wat, maar dan heb je ook gewoon echt goede tandpasta. Ik had namelijk ook weleens last van die gele brokjes op mijn amandelen en daar heb ik ook geen last meer van sinds ik met Sensodyne poets. Aften heb ik ook al in geen tijden meer gehad.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:01

SAKKIA schreef:
ja hoor dat kan!! Ik heb het ook met de tandpasta's van Oral B. Zoek er maar eens op op internet, je bent echt niet de enige.

Ik moest een keer voor het passen van een beetplaatje naar de tandarts en had ook vreselijk pijn in mijn mond. Het was helemaal rood en eigenlijk hingen de vellen er gewoon bij, ook op mijn tong e.d.
De tandarts heeft even gekeken en ik had mijn vermoedenal uigesproken over de tandpasta die ik gebruikte, de Oral B en dan de versie voor witte tanden. De tandarts raadde het merk tandpasta in 1 keer goed ;)

Ik heb toen van hem sensodyne meegekregen en dat werkt echt veel beter. Het kost wel wat, maar dan heb je ook gewoon echt goede tandpasta. Ik had namelijk ook weleens last van die gele brokjes op mijn amandelen en daar heb ik ook geen last meer van sinds ik met Sensodyne poets. Aften heb ik ook al in geen tijden meer gehad.

Mijn tandarts raad Sensodyne ook aan :) Blijkt maar weer dat reclames dikke onzin zijn.
Ik reageer wel verschillend op tandpasta's, maar niet zo erg als jij omschrijft.

Mag ik vragen waarom je het niet gewoon houd bij het merk dat wel goed gaat? :)

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:06

[/quote]
Ben jij tandarts? Dan klopt de oral B reclame niet :oo
Voor de test zou ik het niet weten want ik heb oral b :')[/quote]

Ik ben geen tandarts, maar mijn vader wel. Ik heb zelf 8 jaar in zijn praktijk gewerkt en hiervoor 2 jaar in een andere praktijk.
Een reclame is alleen om geld te verdienen. Een bedrijf zal (bijna) nooit van zichzelf zeggen dat het product niet voor iedereen goed is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 17:09

Onali schreef:
Ik heb zelf altijd Aquafresh en bij mn ouders stond er ook altijd wel een tube, maar die is al een tijdje op. Vandaar dat ik hun merk gebruikte.
Die Oral B heb ik toen een keer gekregen of in de aanbieding gekocht.

Ik kom met regelmaat bij mn ouders over de vloer en af en toe blijf ik een nachtje slapen. Mijn ouders hebben ook altijd Sensordyne gehad dus dan gebruikte ik die.
Nu hebben ze dus Prodent en daar reageer ik dus ook op.

Ikzelf blijf dus gewoon bij de Aquafresh hangen. Maar voor die paar nachtjes per jaar dat ik blijf slapen ga ik niet steeds een tube kopen of meenemen (meestal besluit ik op het laatste moment om toch te blijven) :+

Nu ik dit dus weet dat ze en Prodent hebben en dat ik daar op reageer zal ik voor de volgende keer wel een tube meenemen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:13

Die laatste vraag is voor TS bedoelt neem ik aan?

Maar om het vanuit mij ook te beantwoorden. Ik koop weleens wat wat in de aanbieding is, puur om het te gebruiken. Je hebt soms producten die je niet kent die ineens je lievelingsproduct kunnen vervangen. Ik had destijds van die bonnetjes gekregen bij een tijdschrift en kon gratis een tube Oral B ophalen bij de Jumbo. Tja gratis he, dan haal ik het wel even hoor, had van te voren ook niet kunnen inschatten dat ik er zo op zou reageren.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:14

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:19

Ik ben ook allergisch voor sommige tandenpasta's.
Met Prodent heb ik er het meeste last van, heel mijn mondhoeken gaan kapot en in mijn mond voelt het alsof er allemaal zweertjes zitten.
Met Aquafresh heb ook ik nergens last van.
Dus ik poets gewoon met Aquafresh!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 09:44

Nou vandaag is het weer raak :')
Mn aquafresh was op dus gisteravond bij mn ouders met sensordyne gepoetst.

Ditmaal alleen mn lippen aangetast, lijkt wel of ik botox gebruikt heb.
Ze zijn gevoelloos en flink gezwollen, mn mond staat strak, blijkbaar praat ik ook niet duidelijk _O-

Dus vanochtend naar de ingrdiënten gekeken en in deze S en de Oral B zitten natrium- en tinfluoride. En in de aquafresh zit enkel natriumfloride.

Dus kan er weer 1 van mn lijstje schrappen :+

Even voor de duidelijkheid ik sleep dus tegenwoordig voor die enkele nachtjes per jaar mn eigen tandpasta mee. Maar had verder niet gekeken hoeveel ik nog had.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:12

Zere mond is niet fijn.
Ik gebruik Parodontax. De eerste 5x vond ik het heel vies. Nu gaat het prima.
Scheelt wel qua ontstekingen in mijn mond.

Als Aquafresh goed gaat kan je een klein tubetje in je tas gooien.
Heb je altijd bij je.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 01:46

Ik schop dit even uit de vergetelheid omhoog, omdat ik vermoed dat ik allergisch ben voor paradontax. Althans, dat het langzaam is opgebouwd? Ik had de laatste tijd op een vreemde manier last/ecszeem rondom mijn lippen en in het speciaal de huis rond m'n mondhoeken. Het werd niet minder met lippenbalsem (overigens eerst uitgeprobeerd of het wellicht daaraan lag), en mijn lippen werden zelf ook op een vreemde manier schilferig. Niet de normale koud weer droge lip, zegmaar.

Afgelopen week op vakantie noodgedwongen een andere tandpasta gebruikt, toen leek het iets minder, maar ik legde de link pas net toen ik net weer paradontax gebruikte en mijn lippen ook echt tintelen/gevoelloos zijn en aan de binnenkant enigszins opzwellen.

Nu is de vraag: als niet paradontax, wat dan wel? Bestaat er een soort van allergietandpasta? :') wat raar dit.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:13

Ik kan niet tegen menthol. Dus het is altijd ingrediënten kijken.
En heel veel tandpasta s zonder menthol zijn er niet en ze zijn ook vaak niet lekker.

Er is bij mijn weten geen hypo-allergene tandpasta. Het is proberen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:32

Ik ben ook allergisch voor paradontax. Ik krijg precies wat jij beschrijft. Heb hetzelfde met de Elmex sensitive professional. De gewone Elmex daarentegen is prima, whitening variant ook.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:07

Ik reageer ook zo op Oral B :j Aquafresh werkt bij mij het beste! Ik heb daarom ook altijd een tube in mijn auto liggen, just in case.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:08

Ik denk dat ik er zo even een paar koop om te kijken waar ik wel en niet op reageer! Ik merk ook echt dat de reactie steeds iets "erger" wordt. Die zwelling was er eerst nog niet.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:57

Heel veel mensen zijn allergisch voor SLS in tandpasta, dat is het schuimmiddel wat erin kan zitten. Uit mijn hoofd zit dat niet in parodontax.
Bij Oral-B hebben heel veel mensen dat het slijmvlies uitdroogt en dat er een beetje velletjes zitten na het poetsen. Dan helpt het heel erg om daar extra water bij te doen. De tandpasta's van Oral-b hebben nml weinig water erin zitten.

Dat tandartsen Oral-b aaraden is wel deels wel waar, maar gaat voornamelijk om de tandenborstels.

Janevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:12

Zelf reageer ik ook allergisch op Oral B, Prodent en Paradontax. Toevallig door twee verschillende allergieën: in Paradontax zit chloorhexidine, dat zit bijvoorbeeld ook in veel soorten mondspoelwaters. Daar kunnen mensen ook allergisch op reageren (wat dus in mijn geval zo is). Bij andere tandpasta’s weet ik niet precies waar het door komt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:15

Enige wat hier goed gaat is sensodyne en dan geen whitening maar de meest simpele variant. De rest geeft flinke klachten. Branderigheid blaasjes dikke tomg en lippen enz -O-

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:25

Ik kan niet tegen menthol/mint in tandpasta. Ik poets nu altijd met de mentholvrije van Elmex en geen zere mond meer, kan weer gewoon met koud water spoelen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:55

Ik heb die problemen ook gehad met Oral B. Mijn tandarts zei dat hij het heel veel zag. Ik heb nu Colgate Duraphat 5000 op recept en dat gaat gelukkig heel erg goed.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:01

raket schreef:
Ik kan niet tegen menthol. Dus het is altijd ingrediënten kijken.
En heel veel tandpasta s zonder menthol zijn er niet en ze zijn ook vaak niet lekker.

Er is bij mijn weten geen hypo-allergene tandpasta. Het is proberen.

Dit heb ik ook krijg ik erg veel slijm van en heb nu van Weleda een tandpasta de oranje versie en dat gaat goed.
Wist niet dat Elmex menthol vrij heeft ga ik eens naar kijken.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:02

Ik ook met Oral B, mijn hele slijmvlies is geprikkeld en branderig dan.
Toevallig afgelopen vakantie in Frankrijk een tandpasta met baking soda gekocht, toen had ik ook last van mijn mond, maar gebruikte ook een paardendosis antibiotica toen. Dus weet niet of het aan de medicatie of aan de tandpasta lag ;)