Cilindrische afwijking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Cilindrische afwijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:00

Hoi!

Ik vroeg mij af, of er hier meer mensen zijn die een cilindrische afwijking hebben.

(Wat is het: Een oogafwijking wat veroorzaakt dat je dubbel gaat zien. Het licht komt dan kruislings je oog binnen, omdat je oog de verkeerde vorm heeft, vergelijkbaar met een eiervorm.)

Nu heb ik al een paar jaar een bril; in het begin werkte deze perfect tegen het dubbel zien. Maar omdat ik het niet mooi vind (bij mezelf) om een bril te dragen, droeg ik deze de laatste tijd zeer weinig. Ik begon op te merken dat het dubbel zien steeds erger werd: vooral bij witte objecten met een donkere achtergrond. Ik zie dan wel een rand van plusminus !!10!! cm van dat object af komen. Had dus mijn oude vertrouwde bril weer op gezet, maar er blijft een klein randje.

Nou is mijn vraag of andere mensen dit ook zo erg als ik hebben. De opticien beweert dat het niet normaal is, maar dat ze er ook niets aan kunnen doen. Ik heb sinds een aantal weken lenzen genomen, maar deze corrigeren mijn cilinder helemaal niet. Ik zie scherper, maar nog steeds ontzettend dubbel. Zag laatst zelfs (met lenzen) een witte zin op een zwarte achtergrond gewoon dubbel zweven. Echt letterlijk twee zinnen.

Vinden jullie lenzen bij een cilindrische afwijking ook zo waardeloos of ligt dat aan mijn opticien? En herkennen mensen zich in deze problemen, het zo erg dubbel zien? -O-

Jasmijn159

Re: Cilindrische afwijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:01

Heb je harde of zachte lenzen?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:02

Zachte lenzen. En ook de nieuwste/beste soort ofzoiets. (ook duurste uiteraard, maar goed)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:02

Ik heb bij mijn oog ook een kleine cilinder. Nu jij het beschrijft snap ik waar het vandaan komt

Echter heb ik het niet zo erg als jou, eerder een paar millimeter.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:03

Ik heb er ook last van, alleen raadde mijn opticien het zowieso af om lenzen te gaan dragen omdat deze weinig tot niet je cilinder corrigeren. Ik heb het ook vooral heel erg als ik mijn bril een tijdje niet draag.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:04

Ik zal trouwens eens een voorbeeld plaatje maken van hoe erg ik het heb :P Voor een duidelijker beeld misschien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:04

Ik heb ook een cilinder afwijking, het is niet de hele tijd dubbel, maar blijf ik eventjes kijken word het dubbel.
ik heb een bril, maar deze draag ik niet de hele dag. Alleen als ik dingen ver weg moet lezen.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:04

Ik heb een kleine cilindrische afwijking en mijn opticien raad (zachte) lenzen af omdat daar geen cilinder in kan. In harde lenzen kan het wel is mij verteld.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:05

Ik heb in beide ogen cilinders.
Ik draag wel een bril. Zijn tegenwoordige veel leuke monturen te krijgen.
Heb wel nagedacht over lenzen, maar denk niet dat het handig is.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:05

Hmm, mijn opticien raadde het niet af. Vind het ook niet zo'n goede opticien, eigenlijk. Niet erg klantvriendelijk en ze willen graag alleen maar geld verdienen.. maar goed, ik wilde graag lenzen, dus naja.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:05

Volgens mij heb ik ook een cilinder in mn lens.. of is dat wat anders? Ik zie namelijk niet dubbel :o
Mijn sterkte is +1.25 met een cilinder van -2.25. Heb dat overigens maar bij 1 oog, mijn andere oog zie ik 100% mee. Draag momenteel weer niets maar heb moeite met diepte zien. Moet wel weer lenzen maar ben te lui om te halen :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:07

Je kunt toch torische contactlenzen nemen. Dan is je probleem opgelost.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:08

IsaCalixa schreef:
Hmm, mijn opticien raadde het niet af. Vind het ook niet zo'n goede opticien, eigenlijk. Niet erg klantvriendelijk en ze willen graag alleen maar geld verdienen.. maar goed, ik wilde graag lenzen, dus naja.

Ik wil ook heel graag lenzen maar ik mag ze absoluut niet van mijn opticien, door de cilinder en door mijn lage sterkte (+0.5) maar ik heb een hele fijne opticien.
Tegenwoordig zijn er zoveel leuke brillen dat ik er nu wel vrede mee heb dat ik gewoon een bril zal moeten dragen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:10

Ik heb ook een 'cilinder' in mijn ogen, draag harde zuurstofdoorlatende lenzen, en heb er daarmee vrij weinig last van. Vorig jaar ook maar weer eens een bril aan laten meten (toch wel handig om achter de hand te hebben ;) ) en daarmee heb ik er weer meer last van. Omdat ik toch 99,99% van de tijd m'n lenzen draag, vind ik het wel best zo. Deze lenzen heb ik destijds nog aangeschaft in het gulden-tijdperk, dus tja, ik kijk goedkoop, en goed.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:11

loesje166 schreef:
IsaCalixa schreef:

Ik wil ook heel graag lenzen maar ik mag ze absoluut niet van mijn opticien, door de cilinder en door mijn lage sterkte (+0.5) maar ik heb een hele fijne opticien.
Tegenwoordig zijn er zoveel leuke brillen dat ik er nu wel vrede mee heb dat ik gewoon een bril zal moeten dragen.

Sinds wanneer beslist een opticien dat!? De sterkte is inderdaad wel erg laag maar als je er een bril voor op kunt dan kun je er ook lenzen voor nemen. Ze zijn alleen wat duurder omdat de cilinder ook gecorrigeerd moet worden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:12

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:13

Ik heb ook een cilindrische afwijking. Met bril wordt die 100% gecorrigeerd.
In harde lenzen hoeft een cilinder niet gecorrigeerd te worden, de ruimte tussen de lens en je oog wordt opgevuld met traanvocht. Ik heb wel altijd een randje om lichtbronnen gehad toen ik harde lenzen had.
Ik draag nu zachte maandlenzen met een cilinder, maar dat is niet ideaal. De lens moet in een bepaalde stand in je oog, maar bij mij gaat hij altijd draaien en dan zie ik niet goed meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:14

Ik heb een hele fijne Tommy Hilfiger bril... kostte samen met de dure glazen die je bij een cilinder afwijking nodig bent iets meer als €200 maar ik draag hem nu ook met plezier...

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:14

janderegelaa schreef:
Je kunt toch torische contactlenzen nemen. Dan is je probleem opgelost.

Zou je willen uitleggen waarom en wat dat is?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:14

Ik heb een cilinder van -1.75 met kleine - sterkte en draag al jaren zachte contactlenzen. Moest in het begin even uitvogelen welke het beste bij mij pasten (met acuvue was het net of ik dronken was, die bleven draaien), maar sinds ik Bausch en Lomb for astigmatism (vroeger pure vision toric) heb, geen enkel probleem.
Laatst bijgewerkt door Lon op 11-03-15 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:15

Mijn opticien verkoopt trouwens geen harde lenzen meer. :+
Laatst bijgewerkt door Fearn op 11-03-15 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:15

janderegelaa schreef:
loesje166 schreef:

Sinds wanneer beslist een opticien dat!? De sterkte is inderdaad wel erg laag maar als je er een bril voor op kunt dan kun je er ook lenzen voor nemen. Ze zijn alleen wat duurder omdat de cilinder ook gecorrigeerd moet worden.

Mijn opticien beslist niks maar met een goed onderbouwde uitleg geloof ik zijn redenatie dat het een drama word zeker. Het verschil van bril en lenzen is dat lenzen door verschuiven in sterkte variëren en dat verschil in sterkte is voor mij 50%. Dat is bij mij meer het probleem dan de cilinder, want inderdaad zijn er (harde) lenzen die een cilinder afwijking kunnen corrigeren.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:16

Een torische lens is een lens met een cilindrische sterkte en (correct me if I'm wrong) een sferische sterkte.
Mag ik vragen wat je cilindrische sterkte is?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:19

Ik weet niet wat mijn cilindrische sterkte is. Ik heb een gewone sterkte van -0,75 en -1, en aan linker oog alleen cilindrisch. Mijn opticien vertelt dat helemaal niet duidelijk. Het is echt een chagrijnige man en hij heeft meestal helemaal geen zin in veel vragen, dus ik heb het hem nog niet echt gevraagd, eigenlijk :+

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:19

Mijn zoon van 16 heeft ook een cilindrische afwijking. Vooral met links ziet hij enorm dubbel. Daarnaast ziet hij enorm scherp, meer dan 100%. Hierdoor heeft hij er ook erg veel last van omdat de dubbele rand bij alles ook zo scherp zichtbaar is. Hij heeft nu sinds een paar maanden een bril en dat helpt goed. Als hij moe is, wordt het erger. Overigens heeft hij een onwijs leuke bril die hem goed staat, dus hij draagt hem zonder problemen. Ik heb het zelf ook, maar minder erg, en droeg altijd lenzen. Acht jaar geleden gelaserd en er eigenlijk niet zo'n last van meer.