Wortel schieten na de dood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Wortel schieten na de dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:31

Afbeelding

Stel je voor dat je, aan het einde van je leven, de keuze krijgt of je gereïncarneerd wil worden als een eik, es, berk of een andere boom die je mooi vond. Designers Anna Citelli en Raoul Bretzel willen mensen naast begraven of cremeren, nog een andere optie bieden: een eivormige “seed”-kist gemaakt van 100% biologisch afbreekbaar zetmeelplastic, waarin de overledene in foetushouding in de grond wordt gepland waarna een boom naar keuze uit hun rottende lichaam groeit. Luguber? Misschien. Maar dat is begraven of cremeren eigenlijk net zo goed.

“Door verschillende bomen naast elkaar te planten ontstaat een prachtig bos, waar kinderen over de natuur kunnen leren en volwassenen een wandeling kunnen maken, denkend aan hun geliefden.”

Afbeelding

Afbeelding

Bovendien is het een stuk milieuvriendelijker om op deze manier de pijp uit te gaan. . . hoe denkt Bokt hierover?

http://www.capsulamundi.it/progetto_eng.html

https://www.facebook.com/pages/Capsula-Mundi/391107020996379?fref=ts
Laatst bijgewerkt door Ailill op 03-03-15 15:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wortel schieten na de dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:32

Ik moet hier even aan wennen

Acceptance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:33

Ik zou sowieso (later?) niet begraven willen worden, maar deze optie zou ik mits het ook vrede zou geven voor mijn nabestaanden bovenaan hebben staan.

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:34

Het idee vindt ik wel heel mooi eigenlijk! Ik vraag me dan alleen af hoe ze de overleden persoon in foetus houding in zo'n ei willen krijgen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:37

Dan moet je heel snel in positie gelegd worden denk ik??

Tja ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van vind. Ik denk dat het nog wel wat finetuning nodig heeft. Je wilt namelijk ook niet dat die lichamen na zoveel jaar weer bovenbomen door de werking van de bodem. Ik begrijp trouwens niet helemaal of er nou een boom geplant wordt of dat er een boom gezaaid wordt. Dat is nogal een verschil want dan heb je niet zomaar een bos.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:37

Anouska15 dat was gelijk ook mijn idee. Neem aan dat je niet iemand direct in foetushouding opbaart dus dat wordt lastig zonder iets te breken.

Het idee vind ik niet verkeerd, of er markt voor is dat is natuurlijk maar de vraag.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:38

getsie, een spookbos!

JoyCiej007

Anouska15 schreef:
Het idee vindt ik wel heel mooi eigenlijk! Ik vraag me dan alleen af hoe ze de overleden persoon in foetus houding in zo'n ei willen krijgen.

Prachtig idee, ik ben wel van de wat meer 'apartere' dingen. Maar deze vraag was idd ook de eerste die meteen bij mij op kwam.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:38

Anouska15 schreef:

Volgens mij kun je het lichaam na de rigor mortis redelijk in een bepaalde positie plaatsen, althans dat denk ik.

Kirsha

Ik vind het ook wel een mooi idee (niet dat ik begraven wil worden, maar dat is een andere discussie) maar die foetushouding zou van mij dan weer niet hoeven.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:40

ik vind het echt heel mooi, als het al mogelijk zou zijn zou ik het wel willen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:40

Kirsha schreef:
Ik vind het ook wel een mooi idee (niet dat ik begraven wil worden, maar dat is een andere discussie) maar die foetushouding zou van mij dan weer niet hoeven.

Dat vind ik dus juist wel een mooi idee, omdat je ook zo ter wereld bent gekomen. Het cirkeltje is dan 'rond' zeg maar. Nog afgezien van het praktische.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:41

Ik snap het 'waarom' wel, maar alsnog hoeft het van mij niet :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:41

Rigor mortis duurt idd maar eventjes en daarna is een lichaam gewoon weer beweegbaar.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:41

SAKKIA schreef:
Dan moet je heel snel in positie gelegd worden denk ik??

Tja ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van vind. Ik denk dat het nog wel wat finetuning nodig heeft. Je wilt namelijk ook niet dat die lichamen na zoveel jaar weer bovenbomen door de werking van de bodem. Ik begrijp trouwens niet helemaal of er nou een boom geplant wordt of dat er een boom gezaaid wordt. Dat is nogal een verschil want dan heb je niet zomaar een bos.

Het idee is dat de persoon in kwestie zelf zijn of haar Capsula Mundi uitkiest, waarna hun nabestaanden de boom na hun dood verzorgen. Het moet ertoe leiden dat traditionele begraafplaatsen veranderen in een soort heilige bossen, die de herinnering aan de overledenen letterlijk in leven houden.

http://www.capsulamundi.it/progetto_eng.html

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:42

Oh.... Dit zou ik direct willen!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:43

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:43

Kirsha schreef:

Interessant, waarom niet?

Ik vind het juist erg mooi, je ontstaat als mens - deels, vanuit een zaadje en in foetushouding. Vervolgens verlaat je de aarde weer in foetushouding, om vervolgens vanuit diezelfde houding i.c.m. een zaadje uit te groeien tot een boom. . . volgens mij begin ik te zweven :D

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:43

Wauw, bijzonder! Vooral het idee erachter is mooi. Moet ook even aan het idee wennen, maar het klinkt wel erg speciaal.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:44

denice schreef:
getsie, een spookbos!

Daar moest ik ook meteen aan denken :=

Saintelette

Ik vind het eigenlijk een heel mooi idee!
Maar waar mogen die bomen geplant worden? Ik neem aan niet in de achtertuin :')

:)* ze zijn nu natuurlijk al volop bezig met natuurbegraafplaatsen, daar zou dit ook wel tussen passen

Simoonzel

Ik vind het een heel cool idee. Maar ben je niet veel te stijf na het overlijden om nog in een foetushouding te worden gelegd?

JoyCiej007

Dank voor de site met meer info, TS. Misschien een idee om die ook even in je beginpost te zetten?

Wat ik me dan nog wel af vraag, is hoeveel dit geintje moet gaan kosten......... ik bedoel, een normale kist kost soms al een hele hoop, zou dit vergelijkbaar zijn, juist duurder of juist minder duur?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:45

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:48

Ailill schreef:
Kirsha schreef:

Interessant, waarom niet?

Ik vind het juist erg mooi, je ontstaat als mens - deels, vanuit een zaadje en in foetushouding. Vervolgens verlaat je de aarde weer in foetushouding, om vervolgens vanuit diezelfde houding i.c.m. een zaadje uit te groeien tot een boom. . . volgens mij begin ik te zweven :D

Omdat het in mijn hoofd niet 'klopt'. Zal wel iets met vastgeroeste gedachtes zijn, normaal gesproken lig je in je kist ook niet in foetushouding.