Verschoven ruggenwervel Ervaringen??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Verschoven ruggenwervel Ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 14:43

Hoi Allemaal,

Loop al een paar weken met pijn in mijn rug. Nu was ik maandag bij de fysio (afspraak stond al) en die zei dat er een ruggenwervel verschoven is. ze heeft nu tape geplakt ter ondersteuning en om het geheel rust te geven. manipuleren wilde ze niet aan omdat ik hypermobiel ben en ik daar op den duur alleen maar meer last van zou gaan hebben.

Zijn er meer mensen die dit ooit gehad hebben? wat hebben ze er bij jullie aan gedaan en hoe lang duurde dat?

kiki1976

Re: Verschoven ruggenwervel Ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:47

Weet je ook waardoor die verschoven is?

In mijn geval had het te maken dat de wervels tav elkaar van elkaar afgleden, bij mij miste het haakje aan de wervel om die op z'n plaats te houden.
Wervels afglijding was 40-50% waarvan er eentje uit eindelijk ook naar links was weg gedraaid. Beetje eigenwijs te lang mee door gelopen.
Bij mij is dit operatief hersteld dmv 2 operatie's.

Of ik er iets mee ben opgeschoten? Ja en nee. De wervels kunnen niet verder van elkaar afglijden, maar qua pijn helemaal niets.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:47

bij verschuift de boel iedere 6 maanden,dan ga ik naar de chiropractor en zij zet het weer recht.Geen idee of tape helpt,lijkt mij dat het echt gemanipuleerd moet worden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:50

Ik heb een tussenwervelschijf die een paar keer per jaar z'n eigen leven gaat leiden en denkt dat het leuker is om 's tussen die wervels uit te zijn. De rest van mijn wervels probeert dat op te vangen door juist vast te gaan zitten. Word je niet echt vrolijk van nee. Bij mij resulteert dat in helse stekende pijnen bij specifieke bewegingen omdat die tussenwervelschijf tegen de zenuwbaan drukt. Plus spieren die gaan overcompenseren en de boel daardoor juist extra kromtrekken :))

Ik ga als het weer zover is naar een manueel therapeut. En tussendoor moet ik eigenlijk oefeningen doen om de boel stabiel te houden (maar vergeet ik vaak :o), maar ik merk wel dat paardrijden in mijn geval heilzaam is omdat je dan je hele core en je rugspieren traint die bij mij zo nodig zijn om alles op z'n plek te houden.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:51

Ik heb een verschoven tussenwervel, ik weet niet of dit hetzelfde is. Ik heb er overdag weinig tot geen last van en loop er al jaren mee. Waar ik wel last van heb is een flinke overspanning van de naastliggende spier en de spieraanzet tot aan mijn zwevende rib. Dit door de verwaarlozing van die verschoven wervel. Dit doet erg veel pijn bij het slapen :o . Uiteindelijk een bezoek aan de fysio gewaagd en dit was de uitkomst. Ook zij wil hem (nog) niet met "geweld" terugzetten en ze heeft me oefeningen gegeven om te zien of hij toch terug op zijn plek komt. Het laatste bezoek ook acupunctuur gehad om de spieren meer rust te geven. Dit heeft aardig geholpen, maar ben er nog niet klaar mee. Morgen door haar doorverwezen naar een collega van haar, voor een second opinion.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:35

Ik heb het ook geregeld... Ik ben ooit van mn paard gevallen en heb toen een deel van mn bekken/si-gewricht verschoven. Hierdoor overcompensatie in de rest van mn rug en alles blijft zwak.
Ik word altijd wel gemanipuleerd en soms ook wel tape ter ondersteuning. Vind dat altijd wel fijn :j!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:48

Mijn bandenapparaat is elastischer dan wenselijk en van tijd tot tijd staan er wervels scheef.
Mijn regel is dat er alleen gemanipuleerd wordt als er echt klachten zijn - door het manipuleren zelf wordt het bij mij toch al te soepele bindweefsel nog verder gerekt.
(Op stal hebben wij een vrouw die elke twee weken wordt 'gekraakt' - bij mij zou dat middel erger zijn dan de kwaal.)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 09:27

Mijn kapsel is idd te zwak dus dat zal bij mij ook wel de reden zijn dat dit kon gebeuren. En meteen ook de reden waarom ze niet wilde manipuleren. Gisteravond de tape eraf gehaald. ik heb het idee dat het wel iets geholpen heeft maar moet vanmiddag naar de fysio dus dan zal ik wel horen of het echt zo is.

Wel fijn om jullie ervaringen te lezen :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:30

Ik heb het ook regelmatig. Ben 10jr geleden eens goed van het paard gevallen en sindsdien verschuift de boel weleens. Bezoekje aan de manueel therapeut die de boel weer manipuleert doet wonderen. Ik ben trouwens niet beperkt hierdoor hoor, tsja, het doet weleens zeer, maargoed, kan gebeuren.

Met m'n schuivende wervels heb ik gewoon jaren in de horeca gewerkt. Heb juist het gevoel dat dat beter was dan wat ik nu doe. Zittend werk en weinig sporten verergeren de zaak juist.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:09

Mijn rug is ook hypermobiel, maar ik heb daardoor vooral last van spieren die soms zoveel moeten opvangen aan beweging in mijn wervelkolom dat ze zich dan ter overcompensatie compleet vastzetten. Wat ik van mijn fysio vooral moet doen is het spierencorset (je 'core' zoals ze dat bijvoorbeeld bij Pilates noemen) goed trainen, omdat je spieren het ontbrekende deel aan steun van je banden toch zullen moeten opvangen..
Nu weet ik niet waar in je wervelkolom het probleem met de verschuivende wervel zich voor doet, maar misschien dat het trainen van meer sterkte in je stabiliteitsspieren - op de lange termijn - ook bij jou kan helpen om de wervels beter op hun plek te houden?

Edit: Ik wil er wel nog bij benadrukken dat ik verder geen kennis van fysio zaken heb.. Ik weet alleen wat mij is aangeraden en dat lijkt te helpen :) (Maar of mijn situatie vergelijkbaar genoeg is weet ik dus niet)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:24

Daar waren we idd al mee bezig voordat het zo uit de hand liep Tessa.

Het gaat ik korte tijd al een heel stuk beter. De tape heeft z'n werk gedaan. Ben er nog lang niet vanaf maar het is al wel een stuk beter te doen

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:43

gisteren dus twee wervels weer recht gezet dmv manuele therapie. Vandaag toch behoorlijk spierpijn. Maar dit moet de beweeglijkheid ten goede komen en zou me van mijn pijn af moeten helpen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:49

geerke schreef:
bij verschuift de boel iedere 6 maanden,dan ga ik naar de chiropractor en zij zet het weer recht.Geen idee of tape helpt,lijkt mij dat het echt gemanipuleerd moet worden.

Iejj, mijn haren gaan hier zo van overeind staan.
Hoe komt iedereen er toch bij dat je verschoven wervels kunt hebben? Godzijdank komt dat niet zo gauw voor, want dan zouden we allemaal dwarslaesies hebben.
De boel zit zo goed vast, dat verschuiven van wervels eigenlijk onmogelijk is... Kan best zijn dat de boel blokkeert waardoor je pijn krijgt, maar verschuiven..?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:51

tja, misschien wordt het in de volksmond snel zo genoemd. Er stonden twee wervels niet goed en deze heeft hij recht gezet....

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:56

Maar uit de reacties hier begrijp ik dat verschillende hulpverleners dit ook zo noemen... Of begrijp ik dat verkeerd?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:06

ik ben verschillende keren "door mijn rug gegaan". Dan voelt het of er een wervel verschuift, maar volgens mijn manueel therapeut kan dit inderdaad niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:15

Rindin schreef:
Hoe komt iedereen er toch bij dat je verschoven wervels kunt hebben? Godzijdank komt dat niet zo gauw voor, want dan zouden we allemaal dwarslaesies hebben.
De boel zit zo goed vast, dat verschuiven van wervels eigenlijk onmogelijk is... Kan best zijn dat de boel blokkeert waardoor je pijn krijgt, maar verschuiven..?

Voor hen die een correcte mate van elastischiteit in haar banden hebben ligt het wellicht anders dan bij mij.
De verschoven wervels waren zodanig door een arts (annex beunhaas) weggeduwd dat een en ander op de röntgenfoto te zien was. (Geldt lang niet voor alle subluxaties. En vlak de kracht/ taaiheid van de dura mater niet uit.)
Uiteraard "hoort de boel stevig te zijn" - maar ook elastisch.

En wat bedoel je precies met 'blokkeren'?

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:19

@Rindin: Haha, ik herken je frustratie! Dat gekke verschuiven van al die wervels, hoe komt het toch dat mensen dit zo blijven noemen? Zouden er dan misschien echt therapeuten zijn die het op deze manier uitleggen aan hun patiënten?

On topic: of je nou hypermobiel bent of niet: langdurig manipuleren is natuurlijk nooit goed voor je stabiliteit. :) Ik ben oefentherapeut Mensendieck en werk graag samen met manueel therapeuten. Zij maken los en ik train de stabiliteit. Geweldige combinatie! Misschien bij terugkerende klachten een optie?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:27

Janneke2 schreef:
Rindin schreef:

Voor hen die een correcte mate van elastischiteit in haar banden hebben ligt het wellicht anders dan bij mij.
De verschoven wervels waren zodanig door een arts (annex beunhaas) weggeduwd dat een en ander op de röntgenfoto te zien was. (Geldt lang niet voor alle subluxaties. En vlak de kracht/ taaiheid van de dura mater niet uit.)
Uiteraard "hoort de boel stevig te zijn" - maar ook elastisch.

En wat bedoel je precies met 'blokkeren'?

In uitzonderlijke gevallen komt een spondylolisthesis voor; het wat verder dan "normaal" naar voren kunnen bewegen van een wervel. Dat is iets wat niet zomaar even door en peut "rechtgezet" kan worden. Als spierfunctietraining hierbij niet afdoende helpt, kan in uiterste gevallen geopereerd worden.
Maar echt verschuiven van een wervel gaat je echt niet lukken (tenzij er misschien een flink trauma aan ten grondslag ligt, maar dan ben je verder van huis dan je "even recht laten zetten").

Met "blokkeren" bedoel ik het minder goed functioneren van het gewricht. Dus wervel ten opzichte van wervel.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:30

JackenJill schreef:
@Rindin: Haha, ik herken je frustratie! Dat gekke verschuiven van al die wervels, hoe komt het toch dat mensen dit zo blijven noemen? Zouden er dan misschien echt therapeuten zijn die het op deze manier uitleggen aan hun patiënten?

On topic: of je nou hypermobiel bent of niet: langdurig manipuleren is natuurlijk nooit goed voor je stabiliteit. :) Ik ben oefentherapeut Mensendieck en werk graag samen met manueel therapeuten. Zij maken los en ik train de stabiliteit. Geweldige combinatie! Misschien bij terugkerende klachten een optie?

Als fysio werk ik ook graag met die combinatie. Stabiliteitstraining is iets wat ik eigenlijk bij iedere terugkerende rugklacht toepas, met heel veel goede resultaten.
Idd TS, al eens stabiliteitstraining gedaan?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:36

Ik zal de volgende keer aan mijn manueel therapeut vragen wat hij precies bedoelt met 'verschoven' wervels.

Wat ik me kan voorstellen is het volgende: je ruggengraat is flexibel, anders kan je jezelf niet bewegen. Dit geheel zit vast met banden, spieren en kraakbeen. Ik kan me voorstellen dat door een bepaalde spierspanning of verkeerde beweging of houding je wervels in een verkeerde houding blijven staan. Een houding die ze dus in normale staat ook kunnen aannemen maar waarin ze dus blijven hangen als een vastgelopen casettebandje.

De manueel therapeut trekt volgens mij juist de banden weer recht zodat je wervel weer in de normale positie komt.

Hij is dus niet verschoven als in: 'volledig uit z'n verband gerukt' maar meer als in: 'blijven hangen in een verkeerde positie'.

Geen idee of het klopt wat ik zeg maar dit is mijn eigen interpretatie.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 22:38

Tja ik heb er niet voor geleerd dus als mijn fysio dit zo noemt, wie ben ik om daaraan te twijfelen? Het grootse gedeelte van de mensen hier herkent het, dus neem aan dan het hun ook zo verteld is.

Volgens mijn fysio zorgt mijn zwakke kapsel, in combinatie met een gigantische spierverkramping in een verkeerde hoek er wel degelijk voor dat er in mijn geval een wervel scheef zat. Wie ben ik om dan te zeggen dat het niet zo is?

Ik weet wel heel zeker dat de pijn die ik voelde niet puur uit mijn spieren kwam. Heb veel rugpijn gehad door spieren die vast sloegen maar dit voelde toch echt heel anders, inclusief uitstraling in benen en tintelende handen...

Ik ben samen met mijn fysio al anderhalf jaar bezig met stabiliteitstraining maar blijkbaar helpt het niet (genoeg). Mijn lijf werkt schijnbaar op veel vlakken net iets anders dan bij een gemiddeld mens ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:02

Rindin schreef:
Maar echt verschuiven van een wervel gaat je echt niet lukken (tenzij er misschien een flink trauma aan ten grondslag ligt, maar dan ben je verder van huis dan je "even recht laten zetten").

Tja, bij mij was het een optelsom van een beunhaas die onverantwoord druk zette op de plek waar ik toch al om een of andere reden pijn had plus eeen te elastisch banden apparaat.
Citaat:
Met "blokkeren" bedoel ik het minder goed functioneren van het gewricht. Dus wervel ten opzichte van wervel.

Accoord - maar logischerwijze snap ik je betoog dus niet.
Dat je kritisch bent op verhalen over verschuiven is een ding, maar als een of meer van de onderlinge gewrichten "niet goed meer functioneert", dat lijkt me een andere beschrijving voor hetzelfde verschijnsel. Verschuiven gaat ook over wervel tov wervel - en een goede manuele therapeut zet niet zozeer de wervel (s) terug in de rij, maar let er op dat alle gewrichtsvlakken goed staan en bewegen tov elkaar.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-02-15 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:05

Ik heb sinds een half jaar geregeld stekende pijnen net onder mijn rechter schouderblad. Dit komt meestal opzetten in rust (terwijl ik op de bank/in de auto zit, of in bed lig), maar gisteren tijdens het haar föhnen ook ineens. Ik heb het zeker een paar keer per week. Toevallig gisteren en vandaag 2x per dag. Wanneer ik me dan goed concentreer op mijn ademhaling (door mijn neus in, via de mond uit, heel rustig maar diep inhaleren) trekt het snel weg (3x ademhalen meestal). Ik vermoed dat dit ook met een vervelende wervel of rib te maken heeft. Vandaag werd ik heg zat en probeerde de huisarts te bellen voor een afspraak maar bleef maar in de wacht staan dus heb het maar verschoven naar maandag.. Ben het wel echt een beetje zat nu en wil graag weten wat ik er aan kan doen..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:07

Nee, dat is het niet. Om je te kunnen voorstellen hoe de gewrichten in de wervelkolom functioneren en hoe dat eventueel "fout" kan gaan, moet je goed weten hoe de boel precies in elkaar zit en ten opzichte van elkaar beweegt. Als je dat weet, dan weet je dat een echte verschuiving veel schade aanricht en dat het niet goed functioneren van een gewricht om milimeters gaat, niet om echte verschuivingen.