Dwangmatig aan gezicht krabben, hoe kom ik er vanaf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Erin

Dwangmatig aan gezicht krabben, hoe kom ik er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 22:57

Hoi Bokkers,

Ik heb echt dringend hulp nodig. Het zit zo: een tijd geleden ben ik begonnen met aan mijn gezicht krabben. Ik had het zelf onder controle, en deed het alleen als ik nerveus was. Ik kon er mee stoppen wanneer ik wilde. Niks aan de hand dus. Maar langzaamaan gebeurde het vaker. Niet alleen meer als ik zenuwachtig was, en soms had ik niet eens door dat ik weer liep te krabben. Inmiddels is het echt dwangmatig geworden. Als ik tv kijk, huiswerk maak, whatsapp, lees... noem maar op. Als mijn beide handen niet bezig zijn ga ik automatisch aan mijn gezicht krabben. Ik heb het zelf niet meer door. Meestal als iemand zegt: 'hou eens op met dat krabben', of soms zelfs als ik bloed aan mijn vingers zie zitten, kom ik er achter. Dan zeg ik tegen mezelf: ophouden, nu. Maar dan een aantal minuten later betrap ik mezelf gewoon wéér...
Het resultaat is nu dat mijn hele gezicht, vooral voorhoofd, vol zit met wondjes en bultjes. Het is ontzettend lelijk en superirritant. Ik wil hier echt vanaf, maar hoe doe ik dat?
Mijn nagels kortknippen heb ik al geprobeerd, maar het hielp niks... :(

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:58

Op je handen gaan zitten?
Wel vervelend, hoop dat de gouden tip gegeven kan worden!

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:59

Je moet wat vinden dat afleiding geeft. Houd bijvoorbeeld een stress balletje in je hand. (Of knijp er in haha, als je echt wat moet doen zegmaar)

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 23:02

Mieske200 schreef:
Je moet wat vinden dat afleiding geeft. Houd bijvoorbeeld een stress balletje in je hand. (Of knijp er in haha, als je echt wat moet doen zegmaar)

Dit is een goede! Ik zal het eens proberen :D

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:02

Washandjes om je vrije handen doen.
Kun je jezelf iig niet stuk krabben.

Verder zou ik een goede ontsmettende zalf gaan gebruiken die goed tegen littekens werkt.

En trachten bewust iets met 2 handen te doen ipv met 1 om te zorgen dat je handen bezig zijn.

Lastig hoor.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:02

Ik zet een stipje. Ik doe dat zelf ook, zelfs in me slaap... Niet alleen me gezicht is de pineut, ook me armen. Het is echt een verschrikkelijk slechte gewoonte.

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:05

Erin schreef:
Mieske200 schreef:

Dit is een goede! Ik zal het eens proberen :D

Haha ja, dat heb ik van Jo frost (tv programma waar ze ouders helpen met moeilijke kinderen) Daar had een meisje ook de dwang dat ze steeds aan haar gezicht ging pulken, en dat hielp haar :)

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 23:05

Veulen84 schreef:
Ik zet een stipje. Ik doe dat zelf ook, zelfs in me slaap... Niet alleen me gezicht is de pineut, ook me armen. Het is echt een verschrikkelijk slechte gewoonte.

Ik doe het gelukkig (nog) niet in mijn slaap, dat lijkt me wel heel vervelend. Nog moeilijker om iets aan te doen... :(

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:11

Erin schreef:
Ik doe het gelukkig (nog) niet in mijn slaap, dat lijkt me wel heel vervelend. Nog moeilijker om iets aan te doen... :(

Ik doe het denk ik ook al wat langer. Jaartje of 6/7. Ik wordt ook echt nerveus als ik het niet kan.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:11

Wat nou als je pleisters op je vingers doet?
Klinkt stom maar zo ben ik zelf van nagelbijten afgekomen sinds kort, wellicht dat je dan wat minder schade kan aanbrengen met je nagels :P

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:14

Ah hier nog iemand, verschrikkelijk!
Het is al iets beter, maar nog steeds teveel.
Heb een stressbal, maar doe het bij veel stress ook in mijn slaap.

Ik probeer er gewoon bewuster van te zijn, en elke keer wanneer mijn hand naar mijn gezicht gaat te stoppen.
Maar ja, dat werkt niet altijd.
Make up dragen helpt, omdat ik weet er iets op licht. En af en toe goed scrubben en met klei mijn gezicht doen, omdat ik dat dan niet wil verpesten :P

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:15

Ik hier ook, maar dan vooral mijn lippen. Het heet skinpicking en is echt een 'disorder'. Het enige voor mij zou de verslaving verplaatsen zijn.
Vind dit onschuldiger dan de meeste andere dwangmatige obsessies.
Al ziet het er soms wat minder mooi uit haha :D

Make-up dragen en andere oplossingen werken voor mij averechts, dan heb ik een poos niet gekrabt en dan valt er nog meer te krabben :')
Die pijn is/vind ik ook verslavend op een of andere manier, endorfines.
Laatst bijgewerkt door Desty op 21-02-15 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 23:17

Veulen84 schreef:
Ik wordt ook echt nerveus als ik het niet kan.

Ik ook... Snelle ademhaling, tikkende vingers en een rare emotie (tussen irritatie en angst in), heb jij dat ook?

_Lois_ schreef:
Wat nou als je pleisters op je vingers doet?
Klinkt stom maar zo ben ik zelf van nagelbijten afgekomen sinds kort, wellicht dat je dan wat minder schade kan aanbrengen met je nagels :P

Dit is ook een goede! :)

Aria_zz, vervelend! Make up probeer ik ook, maar over het algemeen word ik dan als ik mezelf betrpa nóg geirriteerder omdat ik dan 'ook nog eens mijn foundation naar de knoppen heb geholpen'. :o

Desty, ik zou dit denk ik geen echt 'disorder' noemen, het is natuurlijk een beetje OCD-achtig maar dat is nog wel iets erger haha :D

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 23:23

Desty schreef:
Die pijn is/vind ik ook verslavend op een of andere manier, endorfines.

Ja, dit klopt. Ik merk dat als ik me even emotioneel niet zo goed voel, of stress heb, dat ik dan ook meer en aggressiever ga krabben. :o

chimello

Re: Dwangmatig aan gezicht krabben, hoe kom ik er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:30

Ik heb hetzelfde probleem, en bijt daarbij ook mijn vingers kapot. Heb het opgegeven, ik heb alles al geprobeerd.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:32

Leer breien dan heb je beide handen nodig. Verder zou je eens kunnen zoeken op ontspanningsoefeningen, misschien dat dat helpt om wat van de spanning af te laten vloeien.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 23:33

chimello schreef:
Ik heb hetzelfde probleem, en bijt daarbij ook mijn vingers kapot. Heb het opgegeven, ik heb alles al geprobeerd.

Was er helemaal niks dat hielp? Dat is echt heel vervelend! :(

Oohjaa, ik heb ook áltijd van die stomme velletjes naast mijn nagels waar ik dan aan ga trekken.

zonnebloem18 schreef:
Leer breien dan heb je beide handen nodig. Verder zou je eens kunnen zoeken op ontspanningsoefeningen, misschien dat dat helpt om wat van de spanning af te laten vloeien.

Bedankt voor de tip! Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk dingen te doen waarbij ik beide handen nodig heb :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:42

Nope, heb er vanalles op gesmeerd (vingers), handschoenen gedragen, pleisters geplakt, lippenstift opgedaan (zodat je vingers zichtbaar onder de vlekken zitten en het me opvalt) maar ik zat net zelfs weer met m'n tanden aan die velletjes te trekken en ik kan er niet mee stoppen. Soms onbewust, soms bewust maar vaak veel in stress periodes. Wat gezicht betreft, pleisters plakken werkt voor mij wel een beetje en babypoeder en je nagels zo kort knippen dat er niets te peuteren valt.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:47

Doe je het altijd met dezelfde hand? want eventueel zou je nog een armband met belletje kunnen proberen, elke keer als je gaat krabben hoor je dan dat belletje waardoor het je opvalt.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:10

Mijn zoontje doet het. Die heb ik een tangle gegeven dat werkt erg goed

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:13

Mieske200 schreef:
Haha ja, dat heb ik van Jo frost (tv programma waar ze ouders helpen met moeilijke kinderen) Daar had een meisje ook de dwang dat ze steeds aan haar gezicht ging pulken, en dat hielp haar :)

Die gaf het kind een poederkwast... Kon ze toch aan haar gezicht zitten, zonder te beschadigen :j

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:15

LadyMadonna schreef:
Mieske200 schreef:

Die gaf het kind een poederkwast... Kon ze toch aan haar gezicht zitten, zonder te beschadigen :j

Dat klopt haha, maar ook een balletje toch? Of ben ik gek xd

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:17

Een spons ;)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:19

Tijdens mijn schooltijd hielp kneedgum van de action wel goed. Bezig zijn met mijn handen zonder mijn gezicht aan te raken.
En toen ging de kneedgum uit de handel. Ik heb dus ook nog steeds het krabprobleem waardoor er puistjes en wondjes blijven komen.
Vqn de week zag ik de kneedgum weer en heb ik dus meteen 3 pakjes van 4 stukjes ingeslagen. Hij si niet zo fijn als die oude, maar beter dan niets.

oh en tussendoor mijn gezicht schoonmaken met zo'n make-up doekje helpt ook wel, alleen kijken mijn collega's altijd heel raar als ze me op de wc mijn gezicht schoon zien maken XD

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:26

Ik ben verschrikkelijk met nagels bijten als mn handen even niks doen. Ga daarom tegenwoordig bewust op mn handen zitten en dan zorg ik dat ik zo lekker zit dat ik niet de neiging heb om mn handen onder mn benen vandaan te halen. Mij helpt het enorm maar bij jou is het misschien wat dwangmatiger.. Heel veel succes in ieder geval!