acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Soetekind

acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 22:50

We worden met ons allen in Nederland steeds zwaarder. +size modellen zijn steeds meer in opkomst. Een maatje meer is niet erg. Rondingen zijn mooi.
Waarom accepteren we al die zwaarlijvigheid en bijkomende ziektekosten. Ik wil het zeker niet op de persoon spelen. Soms zijn er redenen voor zwaarlijvigheid of ondergewicht. Wel heb ik het over bewegen en verantwoord met onze voeding om gaan. Ik ben zeker niet voor maatje 34 dmv uithongering. Maar ik denk dat veel overgewicht niet had gehoeven. Ik kijk bijvoorbeeld bij mij in de familie mijn vader had al 40 jaar hetzelfde gewicht. Nu met zijn nieuwe vriendin is hij de laatste 2/3 jaren zo'n 20kg aangekomen. Ik vind het zo zonde van zijn lijf en maak me zorgen over zijn toekomst. Misschien gooi ik de knuppel in het hoenderhok. Maar waarom leven we gewoon niet gezonder met zijn allen. Dat moet toch kunnen?

Werecat

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:51

Gezond leven kan heel duur zijn; een zak friet van 2 kilo is nu eenmaal veel goedkoper dan een zak met groentes van 2 kilo. Vaak is ongezond ook makkelijker, wat waarschijnlijk ook een oorzaak is.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:52

+size modellen hebben tegenwoordig maat 38 ofzo? :') Zag op FB wat langskomen en dacht "WTF?"... Dus mjah...

Heel simpel, mensen moeten doen waar ze zich goed bij voelen... Ga ik me niet druk over maken... Niet mijn probleem in feite. + Dan zit er nog een deel bij van "niet eigen schuld"... Mensen met bepaalde medicijnen die wel worden aangekeken als ze een keer ergens een ijsje halen... Dus mjah... Heel bot gezegd, mensen zullen er wel een reden voor hebben... En zo niet, doen ze het zichzelf aan en is het niet mijn probleem...

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:54

Werecat schreef:
Gezond leven kan heel duur zijn; een zak friet van 2 kilo is nu eenmaal veel goedkoper dan een zak met groentes van 2 kilo. Vaak is ongezond ook makkelijker, wat waarschijnlijk ook een oorzaak is.

Dat klinkt erg logisch en ik dacht ook altijd zo.

Ik ben nu een tijdje op mijn voeding aan het letten, gewoon om de gezondheid, en ik vind het reuze meevallen qua prijzen.

Je kunt best wel goedkoop en normaal eten.
Je hoeft ook niet elke dag een bloemkool te halen :+
Neem bijvoorbeeld een zak verse sperzieboontjes en een zak aardappels. 2 preien erbij en je kunt in principe voor 3 dagen avondeten maken..

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:57

Hier iemand met over gewicht.
Nee ik heb geen ziekte waardoor ik dik word.
Ik weeg 95 kilo en dat misstaat me niet.

Waarom doe je zo veroordelend over mensen met over gewicht?
Zelf al eens gekampt met over gewicht? :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:58

Bij mij is het toch ook zo dat ik qua tussendoortjes sneller ongezond neem omdat het ten eerste goedkoop is en ten tweede snel vult en ten derde makkelijk eet :') qua avond eten eet ik eigenlijk wel altijd gezond en ben voor 2 personen zelden meer dan 35 euro aan boodschappen kwijt.overigens heb ik zelf een gewicht waar ik altijd onder wil blijven en daar heb ik gelukkig nog nooit moeite voor hoeven doen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 20-02-15 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:58

Ik ben het helemaal met je eens. Het is moeilijk om gezond te eten omdat mensen bewust lekker dom worden gehouden. Maar mensen houden zich graag ook dom. ik schrik steeds vaker van de extremen om me heen, super vadsige kinderen, lopend als een pinguïn. Om te janken gewoon.
De acceptatie waar ik het aan merk: ik kan nooit mooi aansluitende laarzen vinden omdat maat stalpoot gangbaar is.

Edit: de maagbandjes zijn ook zo'n mooi voorbeeld. Je lichaam laten aanpassen omdat je geest te zwak is, wtf mensen. Zou ook nooit een "wat knap" uit m'n strot kunnen krijgen, sorry.
Laatst bijgewerkt door laliz op 20-02-15 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:00

ik heb ook een maatje meer, maar eet gewoon gezond en sport ook! het hoeft dus niet altijd aan onverantwoorde voeding en beweging te liggen.. :=
zoals mijn dokter zei: beter wat steviger/dikker en gezond met sporten, dan heel dun en de hele dag lui binnen zitten

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:01

Lianne86 schreef:
Heel simpel, mensen moeten doen waar ze zich goed bij voelen... Ga ik me niet druk over maken... Niet mijn probleem in feite.

Het 'probleem' is dus dat het WEL jou probleem is. Indirect betaal je via je zorgpremie namelijk mee aan alle diabetes-medicatie, vaatchirurgie, hartklepmedicatie, maagbanden etc van mensen met overgewicht.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:02

Ik denk dat dit ook grotendeels komt door alles wat we tegenwoordig kunnen kopen in de supermarkten. Overal wordt suiker, zout en andere troep in gegooid wat nu niet bepaald mee helpt.. (en het brengt geld in de lade als mensen aan de medicijnen moeten en dergelijke)

Daarnaast geven sommige dingen de indruk dat ze gezond zijn, maar dat eigenlijk helemaal niet zijn.

Daarbij kan niet iedereen iets doen tegen het aankomen (denk inderdaad aan mensen met medicijnen en dergelijke) en daarnaast vind ik het wel de verantwoordelijkheid van de mensen zelf. Je kunt iemand niet dwingen om af te vallen, dat werkt alleen averechts. Je moet er zelf voor de volle 100% achterstaan.

Aan de andere kant zou ik het wel goed vinden als er op de televisie minder reclame gemaakt wordt over ongezonde producten..

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:03

Ik ben het helemaal met je eens. Natuurlijk de uitzondering daar gelaten, maar niet iedereen is een uitzondering!

Of nog erger.. Mensen die te dik zijn (om welke reden dan ook) en toch nog op een paard gaan zitten. Je paard kan niks doen aan jouw gewicht (ziekte of niet)!!

http://www.bitmagazine.nl/algemeen/te-z ... den/22366/

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:04

Jasmijn159 schreef:
Lianne86 schreef:
Heel simpel, mensen moeten doen waar ze zich goed bij voelen... Ga ik me niet druk over maken... Niet mijn probleem in feite.

Het 'probleem' is dus dat het WEL jou probleem is. Indirect betaal je via je zorgpremie namelijk mee aan alle diabetes-medicatie, vaatchirurgie, hartklepmedicatie, maagbanden etc van mensen met overgewicht.

Ja en ik betaal ook voor mensen die kanker enzo hebben, prima toch? :) Zolang ik er zelf geen last van heb... Mocht ik ooit ergens last van krijgen, dan betalen die mensen ook voor mij...

Geld is maar geld...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:05

In zekere mate is het goed dat er acceptatie is. Niet iedereen moet er hetzelfde uitzien en de zelfde maat hebben. Maar ben bang dat we hierin ook weer doorslaan. Als je om je heen kijkt zie je het wel. En het gaat toch om de gezondheid van mensen. En dan praten we niet over een kilootje of 10 teveel.
En iedereen gaat daar de gevolgen nog wel van merken. Persoonlijk vindt ik nu al bepaalde dingen onterecht. Maagbanden end wordt allemaal vergoed en ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden.

Ik denk verder dat het gewoon veel gemaktzucht is. Ze gaan heel makkelijk eten halen. Of er tegenwoordig nog echt gekookt word vraag ik me af. Terwijl dat volgens mij toch goedkoper is dan regelmatig wat gaan halen of thuis laten brengen. Maar iedereen heeft het druk en geen tijd om gezond te eten of wat meer te sporten. Het is belangrijk om jezelf niet te vergeten.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 20-02-15 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:05

Dingen die je kunt kopen in de supermarkt, liggen nog steeds in de supermarkt omdat er blijkbaar vraag naar is..

Ik heb vaak het gevoel dat er niet over gesproken mag/kan worden als iemand overgewicht heeft..
Maar misschien is dat toevallig alleen in mijn omgeving zo?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:06

Als je niet als een halve leipo heel anaal alleen maar gezonde groentjes haalt en alle labels minutieus uitpluist dan krijgen veel mensen al snel overgewicht.
Ik ben dus zo'n halve leipo geworden, want ik woog 115kg. Het was gewoon nodig. Nu alweer een aantal jaren een prima gezond gewicht, zelfs na een baby!

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:06

ik denk dat vrijwel iedereen wel gezond zou willen zijn/leven. Zoals eerder genoemd is slecht eten inderdaad vaak makkelijker, sneller en goedkoper. Eenmaal op een bepaald ongewenst gewicht is het een stuk lastiger om naar je streefgewicht te gaan. Dat betekent niet alleen meer/minder eten maar ook je gehele levensstijl aanpassen. Iets wat een gemiddeld mens niet makkelijk doet.

Daarnaast zou ik het persoonlijk fijner vinden als de modellen gemiddeld genomen een 'normale' maat hebben (dat ze voor hun dus in een gezonde BMI zitten). Extreem magere latten of extreem dikke boomstammen, hoeven van mij niet als model aan de slag. In mijn ogen zou een model eruit moeten zien zoals een gemiddeld mens eruit zou willen zien; gezond en op een goed gewicht. Natuurlijk heb je mensen die meer van een afgetraind lichaam houden en andere die meer van de vrouwelijke rondingen houden (per product kunnen modellen dus verschillen) maar ik denk dat ik veilig kan zeggen dat niemand een magere lat of dikke boomstam zou willen zijn.

Tevens vind ik dat dikke/dunne mensen net zo veel recht hebben op de zorg als ieder ander. Iedereen heeft wel 'iets'. (roken, drinken, stress-job, 'gevaarlijke' paardensport etc)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:07

Daar gaan we weer met topic nummer zoveel over mensen met een maatje meer....
Gezond eten is in tegenstelling tot ander voedsel vrij prijzig en we leven in een maatschappij waar veel gehaast is

listiglistje

Jasmijn159 schreef:
Lianne86 schreef:

Wat een onzin, net of alleen mensen met overgewicht + ongezonde levensstijl wat mankeren :+

Overgewicht wil niet zeggen dat je wat gaat mankeren.....ik vind het erg kortzichtig :o

Er zijn genoeg slanke mensen met ook een te hoog cholesterol gehalte, of ze roken,
drinken, gebruiken drugs of eten evengoed ongezond voedsel :P dus ik vind je stelling echt dikke klets....
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 20-02-15 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Lianne86 schreef:
Jasmijn159 schreef:

Ja en ik betaal ook voor mensen die kanker enzo hebben, prima toch? :) Zolang ik er zelf geen last van heb... Mocht ik ooit ergens last van krijgen, dan betalen die mensen ook voor mij...

Geld is maar geld...

Als je iets krijgt waar je niets/weinig aan kunt doen wil ik met alle liefde voor je betalen. Maar betalen voor mensen die zich jarenlang vol schransen en vervolgens diabetes hebben, een maagband moeten, etc. Nee, sorry, dat vind ik echt heeeel bijzonder.

En geld is idd maar geld, betaal dan ook netjes mn zorgverzekering. Maar die hoeft van mij echt niet onnodig hoger te zijn. Geef het dan liever uit aan leuke dingen!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:08

listiglistje schreef:
Jasmijn159 schreef:

Wat een onzin, net of alleen mensen met overgewicht + ongezonde levensstijl wat mankeren :+

Overgewicht wil niet zeggen dat je wat gaat mankeren.....ik vind het erg kortzichtig :o

Er zijn genoeg slanke mensen met ook een te hoog cholesterol gehalte, of ze roken,
drinken, gebruiken drugs of eten evengoed ongezond voedsel :P dus ik vind je stelling echt dikke klets....

Heb je wel eens opgezocht hoeveel groter het risico op hart&vaatziekten, en diabetes is bij overgewicht?

Edit: mensen die roken is weer een heel andere discussie, maar die zouden ze wat mij betreft ook best meer mogen vragen voor zorgverzekering.

Ik realiseer me dat dit een controversiele mening is. En natuurlijk ook dat dit voor geen meter uit te voeren zou zijn..
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 20-02-15 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:09

Maar kijk ik eet ook gezond en vind het juist zo vervelend dat alle kleren zo klein en skinny zijn omdat die maat zo gangbaar is.

Waarom enkel druk maken om dikke mensen terwijl er ook zoveel magere mensen veel problemen hebben.
Mensen die alcohol gebruiken, mensen die roken, oude mensen, mensen met psychische problemen(mager en dik is geen ziekte toch?), Mensen die deelnemen in het verkeer, die kosten ook veel extra zorg kosten of kunnen kosten.
Waarom laten we die mensen dan niet allemaal gezond laten leven? :)

Wij, iedereen op bokt kan morgen iets hebben ook al ben je mager.
Nooit magere mensen gezien die iets aan hun hart hebben of aan hun vaten?

Wat is voor jou overgewicht? Waar ligt voor jou dan de grens?
Vind het best gewaagd dat je zulk soort dingen zegt, over discriminatie gesproken..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:09

Jasmijn159 schreef:
Lianne86 schreef:

De ene rookt. De ander drinkt. De ander dondert van zijn paard. De ander loopt de marathon en ook dat is niet gezond.

Leven en laten leven.
Betalen doen we toch. En wie weet wat een dikkerd ooit betaald voor de zogenaamd gezonde.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:11

precies wat listiglistje en bruintje zeggen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:12

Daarom, maar dan zou je een onderscheid moeten gaan maken "wie verdient het wel?" en wie verdient het niet? Dat is niet te doen, dat zou nog meer kosten...

Genoeg mensen die gezond leven en toch wat te zwaar zijn en dan? "Foei, 3 kilo te zwaar, je moet nu 10 euro per maand extra gaan betalen?"

Persoonlijk gooi ik dan liever rokers eruit ;) Dat is nog steeds een keuze waar je zo mee kan stoppen. (Ja, heel makkelijk praten voor iemand die niet verslaafd is ;))

Snap het punt wel, maar er zijn zo veel "slechte" dingen, dus dan maakt het me ook niet meer uit of ik gebeten wordt door een de kat of de hond..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:12

Ik betaal onder andere premie voor dingen die ik niet eens gebruik. Denk maar aan kraamhulp, ivf en ga zo maar door. Maar ik betaal ook premie omdat alle illegalen hier van alles in de zorg krijgen