zwanger en zin in suiker...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

zwanger en zin in suiker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:40

Hallo bokkers,

Dit is mijn eerste zwangerschap en heb dus nog niet zoveel ervaring met het hele gebeuren :o
Ben nu 3 maanden ver. De eerste 3 maanden was ik non stop misselijk en heb ik niet veel gegeten, toch zeker niet meer dan anders. Maar nu die misselijkheid verdwenen is, heb ik de hele dag trek in zoet!

Alles waar ik suiker over kan strooien, moet er aan geloven. Wat warme gerechten betreft gaat mijn voorkeur uit naar véél koolhydraten: pasta, rijst, aardappelen, brood,... vlees en vis daarentegen krijg ik amper binnen. Vind het allemaal vies smaken. Dus ik eet echt véél te veel suiker. Gelukkig eet ik nog wel graag groenten dus probeer ik op die manier nog een beetje gezond te eten.

Hebben jullie tips en / of ervaringen die jullie willen delen?

Wat is "normaal", wat niet? Hoe ga je om met die onverzadigbaarheid...?
Voor mijn zwangerschap had ik ook wel periodes dat ik soms echt te veel suiker at, maar dan at ik gewoon een tijdje suikervrij en was alles opgelost. Nu is de drang echter ontzettend sterk.

Ik denk ook niet dat zoveel suiker gezond is voor je kindje, dus: hoe waren jullie eetgewoontes tijdens de zwangerschap, en hoe hielden jullie alles een beetje onder controle?

Alvast bedankt! :)

Iris82

Re: zwanger en zin in suiker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:46

Ik had daar ook last van. Gevolg: zwangerschapsdiabetes en een kind wat daar zwaar last van had. In eerste instantie kwamen ze er maar niet achter dat ik het had, maar ik heb zelfs om 3u snachts met een hamer en een beitel een fles Roosvicee opengeslagen omdat ik maar suiker moest.

Uiteindelijk de laatste paar weken op streng dieet en 5 keer prikken per dag.

Kindje geboren met een bloedsuikerspiegel van 0.9. := Ze wisten niet wat ze mee maakten in het ziekenhuis. Tig keer opnieuw geprikt. En maar huilen. Eerste flesje (ik wilde borstvoeding geven) werd door de IC verpleegkundige te geven terwijl ik snikkend nog op het bevalbed lag.
Weken in het ziekenhuis, huilbaby.

Echt als je de kans krijgt om dat niet mee te maken dan zou ik het je aanraden om een andere weg te bewandelen. :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:46

Ik at voornamelijk veel fruit als ik een heel wandrek aan snoep achterover wilde drukken. Zorgen dat je compleet proppievol zit van alle gezonde etenswaar die je wel lekker vind momenteel :)
En afentoe natuurlijk gewoon iets lekkers eten :D Ik heb mezelf in principe niets ontzegd, maar heb wel 90% van de suikerzoetjes zelf gemaakt, dat was een pact die ik met mezelf had gesloten.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:49

Het maakt niet zo zeer uit dat je zin hebt in suiker en daar mag je aan toegeven, maar pak dan wel de gezonde suikers. Dus groenten en fruit. Daarmee krijg je ook gelijk wat eiwitten binnen, die zo belangrijk zijn. Probeer ook noten en zaden te eten, zodat je voldoende eiwitten binnen krijgt.

Ik zou wel proberen 1x in de week vis te eten en gebruik te maken van zonnebloemolie, lijnzaadolie en dat soorten olie. Dan krijg je ook je portie goede vetten binnen.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:51

Probeer het met honing, het wondermiddeltje! :D

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:51

YOURLOVER schreef:

Honing is een snelle suiker, niet zo gezond als je denkt en waarschijnlijk heb je doordat het een snelle suiker is zo weer honger/zin in suiker.. Je kunt echt beter koolhydraten pakken die meer vullen..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:53

Iris82 schreef:
Ik had daar ook last van. Gevolg: zwangerschapsdiabetes en een kind wat daar zwaar last van had. In eerste instantie kwamen ze er maar niet achter dat ik het had, maar ik heb zelfs om 3u snachts met een hamer en een beitel een fles Roosvicee opengeslagen omdat ik maar suiker moest.

Zwangerschapsdiabetes krijg je alleen als je aanleg hebt om diabetes type 2 te ontwikkelen.
(en mijn dringende advies aan jou nu ook: let heel erg op je gewicht en laat je regelmatig testen op diabetes. Zwangerschapsdiabetes is het eerste voorteken dat je er gevoelig voor bent)

Neemt niet weg dat ook als je zwanger bent, juist als je zwanger bent het belangrijk is om gezond en gevarieerd te eten.

Neem producten die voldoende vullen en gelijkmatig suiker in het bloed afgeven. Dus 2 stuk fruit, veel groente, een goed ontbijt en lunch.

En heel zeker niet te veel suiker. Want of je nu diabetes krijgt ja of nee....te zwaar worden is voor iedereen slecht.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:24

Ook van fruit en fruitdranken kun je behoorlijk aankomen als je daar teveel van neemt, let daar goed op.

Ik herken het bij mijn tweede zwangerschap. Bij de eerste helemaal niet.
Ik let op wat ik eet, een keer wat snoep of koek is niet erg tenzij je door blijft eten. Dan liever een boterham extra om je maag te vullen en de trek te stoppen dan door te blijven eten.
Het is voornamelijk consequent naar jezelf zijn ook nu de hormonen door je lichaam razen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:56

Bedankt voor de reacties!

Zwangerschapsdiabetes klinkt inderdaad wel eng, misschien moet ik dat dan maar in m'n achterhoofd houden. Wat zijn de symptomen daar trouwens van, als je het hebt? (gewoon uit interesse)

Het consequent zijn voor jezelf heb ik momenteel echt moeilijk mee.. :o het is echt sterker dan mezelf. Maar zal toch even moeten doorbijten dan op zulke momenten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:02

Herkenbaar, heb ik vooral in het begin gehad. Toen at ik ook een halve zak Haribo leeg terwijl ik dat vroeger helemaal niet at. Ik moest mezelf echt ervan weerhouden om door te blijven eten. Uiteindelijk werd dat steeds makkelijker en op het moment eet ik helemaal geen snoep meer alleen soms een koekje of een stuk chocola.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:04

ook zwangerschapssuiker gekregen, maar dan door de overdaad aan fruit... dus geniet maar met mate!!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:04

Robin_S schreef:
Bedankt voor de reacties!

Zwangerschapsdiabetes klinkt inderdaad wel eng, misschien moet ik dat dan maar in m'n achterhoofd houden. Wat zijn de symptomen daar trouwens van, als je het hebt? (gewoon uit interesse)

.

Vaak heel lang symptoomloos

Maar veel dorst en veel plassen kunnen symptomen zijn. En een baby die groter is dan je op grond van de zwangerschapsduur zou verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:05

Oh zwijg me van Haribo's! :oo Heb ik afgelopen weekend ook een hele zak van gegeten. Terwijl ik zoiets sinds m'n puberteit niet meer at.

Dat ga ik ook als doel stellen, soms een koekje of een zelfgebakken stukje cake ofzo.

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:06

Ik had het in het begin van deze zwangerschap ook heel erg, maar na een aantal weken werd het steeds minder. Ik snoep nog wel, maar probeer vaak als ik trek heb andere dingen te nemen dan chips of snoep, lekkere snoeptomaatjes, nootjes, een appeltje.. Ik probeer zo gezond mogelijk te snoepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:07

En wat is dan een overdaad aan fruit? (oke, dit zal uiteraard van persoon tot persoon verschillen). Maar bv. 3 à 4 stukken fruit per dag, is dat te veel?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:07

Loraine1985 schreef:
ook zwangerschapssuiker gekregen, maar dan door de overdaad aan fruit... dus geniet maar met mate!!!

Voor jou ook. Hou je gewicht in de gate en laat met regelmaat jezelf testen op diabetes type II

50% van de vrouwen die zwangerschapsdiabetes had krijgt op latere leeftijd diabetes type II.

Veel bewegen, een goed gewicht en gezond eten kan dit uit stellen of zelfs helemaal voorkomen.

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:18

Wat een gezonde verantwoorde mensen hier en dat is positief bedoeld!!!!!

Ik at bij de eerste alleen maar boerenkool en ja zo erg als ik er nu aan denk ook als ontbijt
Nu moet ik er niet meer aan denken. Ik ben bij de eerste 35 kilo aangekomen zonder dat ik suikers at.

Bij de 2de at ik alleen maar soep dag in dag uit. 30 kilo aangekomen.

Bij de derde en nu komt ik had ik mega behoefde aan cola terwijl ik nooit cola dronk. Er ging zoin 2 a 3 liter cola per dag doorheen echt heeeeeelll erg maar waar. Ik heb gelukkig geen last gehad van mijn suikers maar ben wel bijna 40 kilo aangekomen bij de derde (hoe kan t ook anders) Ik ben gelukkig alle kilo's weer kwijt en heb 3 kerngezonde dingen gehad maar advies is wel let op je kan best wat suikers eten maar let er wel op.

ik at bij de 3de geen vlees maar zorgen wel voor vleesvervangers zodat ik wel alles binnenkreeg wat ik en hij nodig hadden. en ik slikte extra visolie tabletten

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:18

Ik word helaas, iedere maand wel onder de loep genomen na een MOLA zwangerschap... maar geen horror verhalen hier... Ik at inderdaad 3-4 stukken fruit per dag.. van alles wat...

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:30

Ik heb het in mijn beide zwangerschappen ook erg gehad, maar had voor mezelf echt de stop erin gedrukt door geen slechte suikers te nemen... Puur ook vanwege mijn overgewicht enz.... heb 2 prima goedlopende zwangerschappen gehad en 2 prachtig gezonde kinderen op de wereld gezet. Nooit ergens last van gehad, beide kids hadden het te goed daar in mijn buik en als het aan hen lag wilden ze er ook absoluut niet uit hun zelf eruit komen.

Ik maakte of maak, doe het nog steeds elke dag met wat ik op een dag mag hebben weeg ook echt alles af...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:33

Kijk alsjeblieft uit met suiker, eet gezond en gevarieerd maar ga niet overdrijven. Je kunt dit verder het best voorleggen bij je verloskundige.. Voor je kindje is het ook niet goed.

Ik herken het eigenlijk echt niet. Ben nu hoogzwanger van de tweede maar bij mijn eerste kindje had ik ook geen rare eetgewoontes. Mijn hormonen uiten zich op een andere manier haha. (Mijn arme lieve vriend.. :D)

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 07:43

YOURLOVER schreef:

Ik mocht geen honing van me VK??
zou een bacterie in kunnen zitten die kwaad kan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:17

Klopt ja honing mag niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:21

jackiejtjj schreef:
YOURLOVER schreef:

Ik mocht geen honing van me VK??
zou een bacterie in kunnen zitten die kwaad kan.

Iets met een klok en een klepel van jou VK dan... Je mag gewoon honing, alleen het geboren kind mag tot 1 jaar geen honing ivm clostridium botilinum. Voor zwangere vrouwen kan dat geen kwaad...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:00

Drie stuks fruit wordt zelfs aanbevolen voor zwangere vrouwen :)

Als je rijke voedingsmiddelen eet zul je een stuk minder honger hebben. Zoals avocado, noten, noem maar op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:02

secricible schreef:
Iets met een klok en een klepel van jou VK dan... Je mag gewoon honing, alleen het geboren kind mag tot 1 jaar geen honing ivm clostridium botilinum. Voor zwangere vrouwen kan dat geen kwaad...

Au!,...(de klepel vol in mijn snoet,..ik vind het zojuist)

Ja dat was hem. Hele jonge kinderen mogen geen honing.