Ziekte van Pfeiffer overbrengen zonder het zelf te hebben?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DebGizmo

Ziekte van Pfeiffer overbrengen zonder het zelf te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:09

Mijn vriendin kwam, volledig overtuigd, met een verhaal aan wat mijn inziens niet (helemaal) klopt. Omdat we er via Google niet uitkomen dacht ik dat wellicht bokt meer duidelijkheid kan brengen!

Volgens mijn vriendin:

Draagt iedereen Pfeiffer bij zich, net als cellen van de vreselijke ziekte K, maar komt het er niet bij iedereen uit. Volgens haar kun je dus wel pfeiffer via je speeksel overgeven aan iemand anders, zonder er zelf last van te hebben gehad.

In mijn ogen is Pfeiffer een virus wat je enkel over kan geven als je het zelf ook echt daadwerkelijk hebt. Daarna raak je er immuun voor en kun je het niet meer overdragen dacht ik?

Iemand enig idee wie er gelijk heeft, of wellicht dat van allebei onze kanten iets klopt?

Daniquebyoux

Re: Ziekte van Pfeiffer overbrengen zonder het zelf te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:11

Weet niet of het zo is als je het bij je draagt, maar imuun worden ben je nooit. Pfeifer is een terugkomend iets

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:13

Je zegt het zelf al:

Volgens haar kun je dus wel pfeiffer via je speeksel overgeven aan iemand anders, zonder er zelf last van te hebben gehad.

Je kan best pfeiffer hebben zonder daar last van te hebben. Dus daar je antwoord.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:14

Oké, dat staat wel op meerdere sites vermeld, dat wie het gehad heeft er daarna immuun voor is. Maar wellicht dat iemand nooit helemaal lekker opknapt of altijd wat sneller moe bijv zal zijn?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:16

Goof schreef:
Je zegt het zelf al:

Volgens haar kun je dus wel pfeiffer via je speeksel overgeven aan iemand anders, zonder er zelf last van te hebben gehad.

Je kan best pfeiffer hebben zonder daar last van te hebben. Dus daar je antwoord.

Maar, niet iedereen draagt Pfeiffer standaard bij zich. Je moet het wel gekregen hebben van iemand anders, al is dat dus erg gemakkelijk. Dus jij en je vriendin hebben beide een beetje gelijk. Ik heb ook Pfeiffer gekregen van iemand die het niet merkte, maar ben er zelf wel heel erg ziek van geworden :+

Er wordt inderdaad gezegd dat je Pfeiffer geen 2 keer kan krijgen, maar een terugval kan volgens mij wel. Je kunt er zelfs nooit helemaal overheen komen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:18

DaisyDarling schreef:
Goof schreef:
Je zegt het zelf al:

Maar, niet iedereen draagt Pfeiffer standaard bij zich. Je moet het wel gekregen hebben van iemand anders, al is dat dus erg gemakkelijk.

Dat zeg ik toch ook niet?

Ik zei dat je pfeiffer kunt hebben en dus kunt overdragen zonder dat je er zelf last van hebt.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:19

Op het moment dat je ooit in je leven Pfeiffer gehad hebt, zul je het voor altijd in je systeem hebben. Ondanks dat je er dan geen last meer van hebt, kun je het wel over blijven dragen. Heb je het nog nooit gehad, kun je het niet overdragen.

Nadeel is alleen dat veel mensen de korte variant wel een keer gehad hebben (wordt vaak anders geïnterpreteerd), alleen niet weten dat ze het gehad hebben...

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:20

Er zijn virussen die zich terugtrekken in je lichaam nadat je ze zelf hebt gehad en bij stress, ziekte en vermoeidheid weer de kop op steken. Het herpesvirus bijvoorbeeld, en waterpokken. Van een eerder doorgemaakte waterpokinfectie kun je later gordelroos krijgen.
Het herpesvirus is heel besmettelijk, maar dan moet je wel zelf een uitbraak hebben, anders ben je niet besmettelijk.
Het schijnt wel te kloppen dat het gros van de mensheid ooit Pfeiffer heeft gehad, al dan niet symptoomloos en dat het virus sluimert, maar volgens mij kun je met dat sluimerende virus niet iemand besmetten, alleen als het actief is.
Maar hou me ten goede, dat weet ik niet zeker.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:21

Goof schreef:
DaisyDarling schreef:

Maar, niet iedereen draagt Pfeiffer standaard bij zich. Je moet het wel gekregen hebben van iemand anders, al is dat dus erg gemakkelijk.

Dat zeg ik toch ook niet?

Ik zei dat je pfeiffer kunt hebben en dus kunt overdragen zonder dat je er zelf last van hebt.

Jeetje joh, niet gelijk zo happen. Ik vul alleen aan op het stukje wat haar vriendin stelde ;). Jij reageerde op de tweede zin, ik vulde de eerste aan. Ik was niet bezig om jou te verbeteren, ik vulde je aan.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:28

MairiMacBran schreef:
Er zijn virussen die zich terugtrekken in je lichaam nadat je ze zelf hebt gehad en bij stress, ziekte en vermoeidheid weer de kop op steken. Het herpesvirus bijvoorbeeld, en waterpokken. Van een eerder doorgemaakte waterpokinfectie kun je later gordelroos krijgen.
Het herpesvirus is heel besmettelijk, maar dan moet je wel zelf een uitbraak hebben, anders ben je niet besmettelijk.
Het schijnt wel te kloppen dat het gros van de mensheid ooit Pfeiffer heeft gehad, al dan niet symptoomloos en dat het virus sluimert, maar volgens mij kun je met dat sluimerende virus niet iemand besmetten, alleen als het actief is.
Maar hou me ten goede, dat weet ik niet zeker.

Dit dus :j

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:33

Pfeiffer wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr virus (van de familie van herpesvirussen).

Het EB virus is inderdaad een van de meest voorkomende virussen bij mensen. Ongeveer 90% van volwassen mensen boven de 40 jaar draagt het met zich mee. Dus je kunt inderdaad stellen dat "bijna iedereen" het virus zal hebben op die leeftijd. Ik geloof dat ongeveer 50% van 3 tot 4 jarige kinderen het ook al heeft.

Bij kinderen uit het zich bijna altijd in Pfeiffer, maar bij kinderen is het volledig symptoomloos, op misschien een keelontsteking na.

Bij adolescenten en volwassenen leidt het EP virus in ongeveer 25% van de besmettingen tot Pfeiffer, en dan kunnen de symptomen variëren van nauwelijks merkbaar tot ernstig.

Het EP virus kan na de initiële besmetting nog verschillende keren actief worden, waardoor je terug besmettelijk bent.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:36

Volgensmij kun je het overbrengen enzo een beetje vergelijken met het hiv virus. Je kunt seropositief zijn en het zo naar anderen overbrengen die er wel last van hebben. Dat is met Pfeiffer precies hetzelfde. Ik ken iemand die ook pfeiffer heeft gehad en nu echt veel meer slaap nodig heeft dus echt helemaal voorbij gaat het niet. Aids gaat ook niet voorbij. Er zijn wel aids remmers. Dat is dus een soort van vergelijking ervan

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:42

Het pfeiffer virus hebben de meeste kinderen (ruim de helft) gehad in hun baby\peuter\kleuter tijd. In deze periode merk je niet dat de kinderen pfeiffer doormaken omdat velen nog middag dutjes doen. Enkele van deze kinderen blijven drager van het virus en kunnen het overdragen aan een volgende in bijvoorbeeld de pubertijd.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:45

Pfeiffer is een virus dat ervoor zorgt dat je besmettelijk bent (voor een bepaalde periode). Je kan dit dus inderdaad overdragen. Je hoeft alleen niet zelf te merken dat je de ziekte hebt, maar het is niet zo dat je hem standaard bij je draagt. Kankercellen ook niet hoor.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:48

drawerlover schreef:
Volgensmij kun je het overbrengen enzo een beetje vergelijken met het hiv virus. Je kunt seropositief zijn en het zo naar anderen overbrengen die er wel last van hebben. Dat is met Pfeiffer precies hetzelfde. Ik ken iemand die ook pfeiffer heeft gehad en nu echt veel meer slaap nodig heeft dus echt helemaal voorbij gaat het niet. Aids gaat ook niet voorbij. Er zijn wel aids remmers. Dat is dus een soort van vergelijking ervan

Je kunt nadat je pfeiffer hebt gehad ook weer gewoon normaal functioneren. Daar zijn ook genoeg voorbeelden van.

JesdaJinnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:50

Mij is ook verteld dat iedereen pfeiffer heeft. Alleen bij de één uit ie zich en bij de ander niet of veeeeeeeel minder

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:21

Zou raar zijn als het een virus is.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:54

Wat zijn eigenlijk de symptomen

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:02

JesdaJinn schreef:
Mij is ook verteld dat iedereen pfeiffer heeft. Alleen bij de één uit ie zich en bij de ander niet of veeeeeeeel minder

Niet iedereen draagt Pfeiffer met zich mee. Gelukkig maar:).

Drawerlover er zijn heel veel symptomen, lijkt een beetje op griep.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:04

Dingen als koorts, snel moe, heb je zeker een week enzo?? Want dan is kans dat ik dat op dit moment heb :')

Me moeder weet dat niet maar kben fk snel moe en heb koorts dat weet ze wel maar kga wel gwn naar school. Ik voel me nie zo ziek dat ik thuis moet blijven zitten ofzo.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:06

Van het virus pfeiffer heb je maar een weekje of 2 weken last. Het herstel kan van weken tot jaren duren. Ik zit nu 10 mnd na ontdekking van pfeiffer en ben nog steeds niet hersteld.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:09

Aha want ben nu ook al 2 weken ziek. Moe vooral

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:25

Het is waarschijnlijk de griep die nu heerst;). En anders bloed laten prikken, weet je het ook.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:30

Ik heb een paar sites opgezocht over de symptomen van Pfeiffer. Deze komen op vrijwel alle sites die ik heb bekeken voor

Keelpijn (het hoeft niet maar meestal wel)
Vermoeidheid (merk je het beste vaak)
Opgezette en pijnlijke klieren voor en achter in je hals (kan ook wel eens ergens anders)
Gevoelige lever
Geel zien (weet niet wat het inhoud) en dubbel zien
Hoofdpijn
Misselijkheid
Transpireren
Hoesten

Dat zijn dus wat verschijnselen
Nu moet ik zeggen dat ik er ook wel wat van heb. De meest opvallende en de meest voorkomende zijn de bovenste 3
Vaak duurt het een paar weken maar het kan ook langer duren. En her is wel zo dat er mensen zijn die er nooit helemaal vannaf komen en je kunt het ook geen 2e keer krijgen

Laat me moeder toch niet doen

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:08

Je moet ook niet meteen bang zijn voor pfeiffer. Alle symptomen komen nu ook voor als griep zijnde die nu door heel Nederland huishoud.