Zweten...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Zweten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 20:41

Het is winter. Ik ben dik ingepakt tegen de kou: winterjas, handschoenen, muts en eventueel een sjaal. Ik fiets naar school en kom compleet bezweet aan, rode kop van de kou en het druppelt langs m'n voorhoofd.

Het is lente. De winterjas wordt een zomerjas. ik fiets naar school en kom compleet bezweet aan. Zout water verlaat mijn lichaam en ik kom wederom nat aan.

Het is zomer, de jas is niet meer nodig en ik stap op de fiets naar school. Omdat mijn lichaam zin heeft in de zee maar nog geen mogelijkheid is om te gaan, maakt mijn lichaam zijn eigen minizee.

Het is herfst en het regent veel, zomer- winter- en regenjas wisselen zich af. Mijn lichaam went aan het nat worden door regen en mijn hoofd wordt rood. Als ik dan een keer niet door regen nat wordt, maakt mijn lichaam razendsnel wat extra vocht aan.

Zweten, hoe hard of zacht ik ook fiets, wat ik ook doe, het is verschrikkelijk. Ik verspil deo en meters wc-papier voor de les om mijn gezicht maar droog te krijgen en fris te ruiken.

Zijn er lotgenoten met tips? Of kan ik hier echt niks tegen doen?
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 05-02-15 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: Zweten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:43

Vroeger weg gaan zodat je meer tijd hebt en rustiger kunt fietsen en dus minder inspanning hoeft te leveren?

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:43

LZP -> MWS

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:44

Haha mooi geschreven! Lees even mee!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:44

Hoe hard fiets je? Als ik flink het tempo er in heb, zweet ik mij ook rot dus ik fiets tegenwoordig wat rustiger (oftewel ... Ga eerder weg van huis). Maar goed, ik heb het ook gewoon snel warm dus zal nu eenmaal eerder zweten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 20:45

Goof schreef:
Vroeger weg gaan zodat je meer tijd hebt en rustiger kunt fietsen en dus minder inspanning hoeft te leveren?

Ik heb een vrij snel fiets tempo van mezelf (zeker als ik op maat van actieve muziek trap). Ik heb wel geprobeerd rustiget te fietsen, maar dit maakte niet heel veel verschil.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:46

Ja, ik. Ik zweet ook heel snel, vooral tussen mijn benen. Ik schaam me er diep voor...t lijkt net of ik in mijn broek geplast heb.
Oplossing? Altijd droge kleren bij je hebben. Op tijd vertrekken, zodat je je nog kunt omkleden en desnoods opfrissen. Deo helpt echt niet. En inspuiten met Botox kan, maar het zweet gaat er toch ergens uit komen...

vuurneon

Dacht ik ook, totdat ik écht gewoon op een relaxter tempo ging fietsen en op tijd weg ging. Mijn "ik fiets iets minder hard" bleek alsnog gewoon hard te zijn :=

Moet je ver fietsen? Want tot 6 km red ik het nog met rustig fietsen, maar als ik 10 km moet fietsen is het hoe dan ook mis en vertrek dan eerder om even op adem te komen cq uit te zweten voordat ik naar binnen stap.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-02-15 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Solmyrkvi

Ik doe altijd halverwege m'n jas uit. Je kan ook even een extra shirtje meenemen naar school en je omkleden als je daar bent.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:47

Hahaha dat heb je mooi geschreven, heb hardop zitten lachen.

Maargoed, zo lachwekkend als het klinkt is het vast niet.. Ik denk ook dat eerder weggaan de optie is.. Sterkte!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:48

Het lijkt me echt heel naar! Denk ook wel dat het menselijk is. Ik zweet ook wel na het fietsen naar school. Moet 17 km fietsen en op een gegeven moment went je lichaam wel aan de buiten temperatuur en is het te warm in je jas en als je hem uit doet toch weer te koud. Ik hoorde laatst van iemand dat die een inleg kruisje in zijn shirt onder zijn oksels plakte zodat het niet in haar shirt zou komen.

Heb je ook last van zweet op je rug? Misschien is het dan handig om een tassendrager achter op je fiets te zetten zodat je die warme tas niet op je rug hoeft te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:49

Is het alleen met fietsen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:50

Heb je stress? Waar dan ook van?
Ik dacht altijd stressloos door het leven te gaan, maar dat bleek niet helemaal ht geval.
Nu ik daarvanaf ben is het klaar met dat extreme zweten op vervelende momenten.

Goed sporten helpt je lichaam ook het beter te reguleren. :j

_Summerly_

vuurneon schreef:
Dacht ik ook, totdat ik écht gewoon op een relaxter tempo ging fietsen en op tijd weg ging. Mijn "ik fiets iets minder hard" bleek alsnog gewoon hard te zijn :=

Moet je ver fietsen? Want tot 6 km red ik het nog met rustig fietsen, maar als ik 10 km moet fietsen is het hoe dan ook mis en vertrek dan eerder om even op adem te komen cq uit te zweten voordat ik naar binnen stap.
Mijn relaxtempo is al (mits het windstil is) in de 7de versnelling, maakt niet uit of ik een uur van tevoren naar de faculteit vertrek of niet. Mijn basis loop- en rentempo ligt ook vrij hoog. := Toen ik nog hardliep, liep ik in de vrieskou ook rustig met een singlet en armwarmers die ik halverwege afstroopte; iets met mouwen was echt veel te warm.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 20:50

Ja, rug, okkels en hoofd vooral. Tas op bagagedrager doen is wel een goeie, nog niet aan gedacht!

Het is vooral met fietsen, na een stuk flink wandelen ook en met sporten eigenlijk ook snel. Lijkt in de familie te zitten, oma broer en moeder hebben er ook erg last van.

Ik wil wel meer gaan sporten! Fietsen is 5km einkele reis in een kleine 15 minuten.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 05-02-15 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickas

Ik kan ook 200 meter fietsen en het zweet staat op mijn rug. Laat staan fietsen naar stal of werk. Ik heb altijd een droog shirt bij me en een flesje deo in de tas. Want hoe rustig ik ook fiets, ik ga flink zweten.
Ik vertrek dan ook niet met mutsen en sjaals want ik weet dat het alleen maar koud is als ik op de fiets stap, maar daarna de kou heel fijn is om een beetje verkoeling te hebben. Ik loop in t-shirts terwijl anderen met wollen truien nog zitten te bibberen...
Misschien komt het door medicatie die ik gebruik, maar ik kan me eigenlijk ook niet herinneren hoe het was voordat ik die medicatie slikte.
En oksels, handen en voeten kan je geloof ik nog door botox of iets dergelijks laten behandelen waardoor er minder gezweet wordt, maar bij mij is het vooral mijn rug die besluit helemaal leeg te lopen...
Mijn conditie is verder prima. ik sport 3x per week intensief (bootcamp style) naast de normale beweging.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:53

Je kan ook iets laten dichtbranden onderhuids waardoor je minder zweet. Maar ik denk niet dat ze dat zomaar doen. Je zou er best mee naar je huisarts kunnen gaan, wie weet heeft hij er wel een oplossing voor!

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:54

Ik zit voor mijn laptop in dit koude huisje, handen verkleumt en mn voeten hebben het ook niet erg warm. Maar mn lichaam zweet als een malle... Zomer of winter warm of koud weer ik zweet altijd. Ik heb ook geen idee hou dit zou kunnen. Misschien fiets je wel iets te hard TS ? Of bijvoorbeeld spanning om op tijd in de les te komen. Dan zou de oplossing kunnen zijn eerder weg gaan en rustig aan doen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:54

Het heeft zelfs een naam...Hyperhidrosis

http://www.gezondheidsnet.nl/zweten/hyp ... tig-zweten

Ik heb ook erg last van...water loopt letterlijk van mij af...ongeacht temperatuur of wat ik doe.
Je zou even naar de HA kunnen gaan om te bespreken of er eventueel opties zijn voor je.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 20:57

Herlinde98 schreef:
Ik zit voor mijn laptop in dit koude huisje, handen verkleumt en mn voeten hebben het ook niet erg warm. Maar mn lichaam zweet als een malle... Zomer of winter warm of koud weer ik zweet altijd. Ik heb ook geen idee hou dit zou kunnen. Misschien fiets je wel iets te hard TS ? Of bijvoorbeeld spanning om op tijd in de les te komen. Dan zou de oplossing kunnen zijn eerder weg gaan en rustig aan doen...

Dat valt wel mee, ga om 8 uur weg, heb 25 minuten (lekker ruim) en doe er kleine 15 minuten over. Fiets dus wel snel ja, maar niet eens zo bewust, ik fiets altijd met muziek en die is soms heel actief.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:59

Gydja schreef:
Je kan ook iets laten dichtbranden onderhuids waardoor je minder zweet.

Botox schijnt de oplossing tegen zweten te zijn.
Ik heb ooit mijn ex mijn zijn gruwelijke zweetvoeten aan de botox willlen helpen, maar hij wilde geen botox-behandeling... _-:(

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:01

Misschien minder actieve muziek dus...
Probeer eens een luisterboek.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:03

Minder warm aankleden, je fietst vanzelf warm :)

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:08

Goof schreef:
Gydja schreef:
Je kan ook iets laten dichtbranden onderhuids waardoor je minder zweet.

Botox schijnt de oplossing tegen zweten te zijn.
Ik heb ooit mijn ex mijn zijn gruwelijke zweetvoeten aan de botox willlen helpen, maar hij wilde geen botox-behandeling... _-:(

Het ziekenhuis raadde me Botox juist ten zeerste af omdat het erg pijnlijk schijnt te zijn en het ook vaak na een tijd weer net zo erg terug kwam. :P

Ik kan je verder niet helpen ts. Ik heb wel hyperhidrosis, masr alleen heel extreem op mijn handen. :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:14

Het kan een heleboel zijn, maar ik denk gewoon pubertijd...?
Zorg ervoor dat je een droog shirtje en wat deo mee hebt, neem de tijd om te fietsen en gezond eten helpt.

Je kunt odorex proberen, dit spuit je 's avonds op en de volgende dag de hele dag droge oksels :)
Dit is op basis van aluminiumchloride.

Botox is leuk bedacht, maar dit geeft verschillende resultaten. Ergens tussen de 3 en 12 maanden. De behandeling werd maar 1 keer per jaar vergoed door de verzekering en volgens mij nu helemaal niet meer.

Ik zou eerst alle andere dingen proberen en dan pas medische stappen ondernemen.