Haptotherapie....Ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Haptotherapie....Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 17:09

Beste medebokkers,

een heel aantal jaren geleden heeft iemand mij het advies gegeven eens werk te maken van haptotherapie. Onder andere door wat niet verwerkte dingetjes uit het verleden ben ik onzeker geworden en heb ik een slecht zelf beeld. Zakelijk ben ik ijzersterk, goed in wat ik doe en tegelijkertijd kan ik dit doen met veel gevoel, waar duidelijk een kracht van mij ligt. Mensen waarmee ik gewerkt heb verwachtten allemaal een grote toekomst voor mij, maar doordat ik mezelf op de 1 of andere manier rem, kom ik er met mezelf niet uit.

Maar: zo lang het maar niet persoonlijk over mij gaat. :o dan ben ik bangig, onzeker, laat over me heen lopen en snel van streek. Voel me snel aangevallen en heb een oneindige will to please. Hang heel erg aan wat een ander van mij vindt. altijd op zoek naar waardering als ik dat dan krijg dan kan ik het eigenlijk niet geloven dat het echt waar is :P .

Ik had het lef en het geld toen niet om het echt te doen. maar nu is het denk ik een goed moment om daadwerkelijk wat te gaan doen, zodat ik ook daadwerkelijk mijn talenten kan gaan inzetten waar ik ze voor heb gekregen :P

Afgelopen dinsdag ben ik de eerste keer geweest en hebben we het kennismakingsgesprek gedaan. Een hele aardige man waar ik me echt goed en veilig bij voel. Maar dit was dus pas de intake. We hebben dus nog niks gedaan. volgende week zal de eerste echte behandeling plaatsvinden. en eerlijk gezegd vind ik het best een beetje eng :P

Ben niet bekend met therapieën e.d. dus dit was een behoorlijke stap voor mij.

Om me geestelijk voor te bereiden zou ik graag willen weten of er bokkers zijn die ook haptotherapie gevolgd hebben, wat hebben jullie daarin gedaan, en wat heeft het jullie uiteindelijk opgeleverd?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Haptotherapie....Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:27

Ik heb een aantal jaren geleden haptotherapie gevolgd en er erg veel baat bij gehad. Vooral om me beter in mijn lichaam te voelen, meer contact te krijgen met mijn gevoel en beleving en in contact naar anderen toe.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:31

Ik heb een tijdje terug ook haptotherapie gevolgd, maar dan voornamelijk voor het lichamelijke deel. Ik zat volledig vast in mijn lijf en heb gemerkt dat dit een heel erg positief effect heeft gehad. De eerste paar keren wist ik niet zo goed wat ik ervan moest vinden, maar ik moet toch zeggen dat het me wel bevallen is!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 21:09

Bedankt dat jullie je ervaringen wilden delen. Ik vind het echt heel erg lastig om me een beeld te vormen van wat ik nou eigenlijk kan verwachten. Dat maakt me een beetje ongerust :o

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:10

Ik denk dat het ook verschillend kan zijn per therapeut.
Bij mij was er sprake van veel lichaamswerk, aanrakingen, bank voelen enz terwijl anderen weer meer praten bijvoorbeeld.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:11

Er zijn inderdaad best wel grote verschillen per therapeut, je hebt aardig wat verschillende richtingen als ik het toen goed begrepen heb!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 21:16

Hij zei wel dat ik de volgende keer een handdoek mee moest nemen (net als bij de fysio) dus heb zon vermoeden dat het eerst lichaams gericht zal zijn? Heb werkelijk waar geen idee wat ik moet gaan verwachten dinsdag. Aan de ene kant heb ik er super veel zin in, aan de andere kant zie er tegenop :o

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:29

Erg herkenbaar die dubbele gevoelens.
Ik moest een handdoek meenemen om over de bank te leggen (zelfde als bij fysiotherapie). Bij mij werd het gelijk lichaamswerk, eerst zitten op de bank, ogen sluiten en voelen waar alles zit. Klinkt zweverig maar zo voelde het niet.

Vooral als je een verleden hebt is het belangrijk om je grenzen aan te geven, wat voor aanrakingen, meteen liggen of eerst zitten enz.
Het is erg belangrijk om bij je gevoel te blijven.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 21:42

:') Ja ga er ook vanuit dat de handdoek idd voor op de bank dient. De enige zekerheid haha

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:52

Probeer het los te laten voor nu als dat kan en probeer bij je gevoel te blijven. Je weet zelf wat je nu aan kunt en een goede therapeut kijkt daar naar en handelt vandaar uit.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:41

Ik ben wel benieuwd hoe jij de haptotherapie hebt ervaren :)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:51

Ik zal later even de rest lezen en uitgebreid reageren. Loop zelf momenteel ook bij de haptonoom en heb hier veel meer baat bij dan mijn laatste 2 psychologen, en heb eigenlijk pas 2 behandelingen gehad.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 08:42

C_arola schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe jij de haptotherapie hebt ervaren :)

Zalig <3 was helemaal zen toen ik weg ging en heb vanaf dinsdag voor het eerst in m'n leven stilte in m'n hoofd. Mijn gedachten gingen altijd maar door en nu is het gewoon stil :D het is ook alsof ik me nu al veiliger /minder aangevallen voel. Mijn vechtlust is een beetje getemd denk ik. Voel me super! *\o/*

Kijk uit naar de volgende keer :j

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:49

Jouw verhaal klinkt een beetje als de mijne. Ik loop nu bij een psycholoog en ga eerst door middel van emdr proberen mijn "problemen" te verwerken. Ik heb daarbij ook nog heel erg faalangst. Nu ik met mijn nieuwe studie ben begonnen ondervind ik daar echt hinder van.
Maar deze therapie klinkt ook heel fijn. Super dat je nu al baat hebt!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:56

Wat ontzettend fijn!
Heerlijk hè die rust in je hoofd, ik ken het goed dat je door blijft gaan met piekeren en ineens stopt dat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 22:36

Mag ik vragen hoe veel behandelingen jullie hebben gehad voordat het "ging lukken" zegmaar? Vorige week was ik helemaal zen. Deze week ging het duidelijk een stuk minder voorspoedig. Ik had een gigantische hoeveelheid spanning in me. Kon amper normaal praten en al mijn spieren stonden onder zoo veel spanning! Was heel vreemd. Aan het einde toen ik op het punt stond om weg te gaan zat ik helemaal te trillen alsof ik zwaar onderkoeld was ofzo, een puur lichamelijke reactie. Dit werd nog veel erger tot klappertanden aan toe. Na een half uur ofzo werd dat beter... Best vreemd. Ergens reageert mijn lichaam heel heftig erop, terwijl ik er verder niks bij denk.

Vorige week, een dag na de behandeling is het mij echt gigantisch in m'n ruggeschoten. Kon amper staan/lopen. Zou toeval kunnen zijn, maar ook een reactie. Ben er nog niet uit.

Kennen jullie dit?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 21:08

Niemand?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:18

Het is voor mij herkenbaar. De spanning is niet meteen uit je lichaam maar het is wel de bedoeling dat dit elke keer wat minder wordt. Daarnaast is het normaal dat je lichamelijk er zo sterk op reageert zonder er iets bij te denken.
Onbewust gebeurt er gewoon heel veel waardoor je zo reageert en dat is logisch. Dat het in je rug is geschoten is ook logisch, je hebt gewoon veel spanning mee genomen in je lichaam en door daar nu bewuster mee om te gaan en je lichaam weer te gaan voelen komt die spanning los waardoor je heftige reacties kan krijgen.
Probeer daar niet van weg te gaan maar er juist rustig naar te kijken en vooral ook te voelen, dat is wat je lichaam imo nodig heeft om weer meer die ontspanning te kunnen krijgen en daardoor lekkerder in je vel te zitten.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:26

Ik ga morgen voor een kennismakingsgesprek naar een haptotherapeut
Ben erg benieuwd, ik wil aan de slag met spanning en hyperventilatie nav angststoornis.

Ik maak goede stappen maar merk dat ik wel voel dat ik vast ga zitten maar kan de spanning niet af laten vloeien. Dan verkramp ik nog meer tijdens hyperventilatie en krijg je het cirkeltje rond.

Wat zei de therapeut van je reactie pluisje?
Ik weet niet of het kan zijn dat hij toch iets te ver is gegaan?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:43

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 22:37

Heb hem nog niet weer gezien. Het zal donderdag wel ter sprake komen. Op dat moment regageerde hij niet echt aangezien ik net naar buiten liep toen het begon. Ik heb het benoemd en hij vroeg of dat het kwam doordat ik het koud had en daarop heb ik geantwoord dat dat niet het geval was. Toen waren we bij de deur aangeland en ben ik naar buiten gelopen ;)

Kom net van de fysio, waar ik zowiezo al lang liep, maar ik blijk dus rond te lopen met een verschoven ruggenwervel. Hoezo hoge pijngrens ;)

Ga even het filmpje kijken ;)

Ben benieuwd duplo! Hou je ons op de hoogte?
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 23-02-15 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 22:49

Filmpje gekeken. Vind hem vreemd hoor. De essentie is hetzelfde als hoe mijn therapeut het heeft uitgelegd en herken de oefening met de arm en schouder voelen achter de hand, maar verder vind ik hem een beetje vreemd. Die man is ook een beetje vreemd trouwens ;)

Die die ik heb is echt een super rustige man. Echt zo iemand waarbij je je meteen op je gemak voelt.

Heb echt een giga dikke muur om me heen maar hij wandelt er gewoon door heen en ik vind het prima. Dat zegt in mijn geval genoeg denk ik ;)
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 23-02-15 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:53

Ik heb nav dit topic wat opgezocht hierover, en het klinkt echt perfect voor mij.
Kan me in vrijwel alles dat je zegt herkennen, en heb al een therapeut gevonden van wie de uitstraling me heel erg aanspreekt.
Donderdag naar de huisarts om te vragen voor een verwijzing!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 22:57

Ik had geen verwijzing nodig.
Misschien jij ook niet? Heb die persoon gewoon een mail gestuurd, en gevraagd hoe het zat met doorverwijzing en vergoeding door de verzekering. Daar heeft hij op gereageerd en zo zijn we aan het mailen geraakt.

Dat kan ik makkelijker dan praten dus via de mail al een groot deel van het probleem uitgelegd. Scheelde bij mij heel veel. En toch heeft het een maand geduurd voor ik een afspraak heb gemaakt. Durfte niet ;) denk dat hij het door had want hij bleef dapper volhouden ;) bikkel. Zal ik hem ooit nog eens zeggen als ik wat vaker geweest ben ;)
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 23-02-15 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:00

Ooh okay, zal dat eerst eens doen dan. Nouja, eerst overleggen met mam en traject bij psycholoog afsluiten.
Dankjewel!