angststoornis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miesmermaid

angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:26

Hoi allemaal,
Ik loop al een tijdje met dit probleem rond. Ik heb er erg moeilijk mee want ik zit niet lekker in mijn vel en ik voel me echt heel slecht. Maar het echte probleem is dat ik heel heel erg angstig ben. Voor de wereld, voor mensen, voor onbekende plekken, voor situaties. En het maakt me echt hellemaal gek. Dus ik ben gaan google wat het probleem kon zijn. Toen kwam ik op angststoornis. Ik heb een paar testjes gedaan waar uit bleek dat ik hoog waarschijnlijk een angststoornis heb. Ik ben nog maar 14 dus ik weet echt niet wat ik nu moet dan! Weet iemand hier iets van ? Kan iemand tips geven ?
alvast heel erg bedankt

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:28

Omdat jij "troost" of "duidelijkheid" via het internet maak je jezelf alleen maar gekker. Heb je dit al eens met je ouders besproken? Of met een vertrouwenspersoon op bijvoorbeeld school?

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:30

rapunzelx schreef:
Omdat jij "troost" of "duidelijkheid" via het internet maak je jezelf alleen maar gekker. Heb je dit al eens met je ouders besproken?

Ik zoek op dit moment niet echt troost ik zoek meer informatie of wat ik er aan kan doen! Nee ik heb dit nog niet met mijn ouders besproken want ik heb nooit echt de kans gehad om het te vertellen en ik heb het wel geprobeerd te vertellen alleen ze "vergeten" het gewoon of denken niet dat het echt heel belangrijk is of dat het wel meevalt ( ik heb wel hele lieve ouders dus ik heb een goede band)

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:31

Ten eerste: veel sterkte!
Maar misschien moet je er inderdaad met iemand over praten. In het echt kunnen mensen je veel beter helpen, en dit helpt denk ik ook niet echt voor jouzelf.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:31

Misschien even langsgaan naar de huisarts?
Die kan je eventueel doorverwijzen naar een psycholoog.

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:34

Slina schreef:

Maar het probleem is dat ik dus niemand echt heb vertelt omdat ik niet wil dat ze denken dat ik me aanstel of iets dergelijk ;(

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:35

En vriendinnen dan? Er is vast wel iemand in de buurt die je dit toevertrouwt toch?

cherell0

Re: angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:36

je hebt pb ;)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:36

Een angststoornis komt volgens mij niet zomaar opzetten, daar moet een oorzaak aan verbonden zijn zover ik weet. Ik heb een hele tijd angststoornissen gehad; heb het nog steeds. Praten met een psycholoog heeft mij deels geholpen. Deels omdat ik niet 100% eerlijk was en er gewoon zo snel mogelijk van af wilde zijn; ik praat niet graag over mijn gevoelens; blokkeer als het gaat om het uiten van gevoelens. Ik denk dat je dit met je ouders moet bespreken in plaats van antwoorden gaan zoeken op het internet; het internet geeft altijd de 'worst possible' scenario's weer.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:37

miesmermaid schreef:
Slina schreef:

Maar het probleem is dat ik dus niemand echt heb vertelt omdat ik niet wil dat ze denken dat ik me aanstel of iets dergelijk ;(

Je kunt toch gewoon naar de huisarts? Geloof me, jij bent niet de enige en de huisarts kan jou probleem samen met je bespreken en daarbij heb jij recht op privacy, ligt er wel aan hoe oud je bent trouwens.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:39

miesmermaid schreef:
Slina schreef:

Een huisarts gaat echt niet denken dat jij je aanstelt.
Een vriendin misschien? Ik heb ook wel dingen gehad en dacht altijd dat vriendinnen raar zouden reageren, maar iedereen reageerde altijd lief en begripvol :)

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:42

miesmermaid schreef:
Slina schreef:

als je je echt slecht in je vel voelt stel je je niet aan. Jij voelt het zo dus dan is het zo. Vertel rustig aan je ouders of een andere vertrouwenspersoon hoe je je voelt, zij kunnen je helpen. Door het voor jezelf te houden zal je je zeker niet beter voelen..

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:43

Dus eigelijk moet ik echt met iemand gaan praten als ik zo de reacties bekijk ( heel erg bedankt daarvoor ) maar hoe vertel je zo iets ik ben met 5 mensen in huis dus dat gaat niet zo makkelijk.....

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:44

miesmermaid schreef:
Dus eigelijk moet ik echt met iemand gaan praten als ik zo de reacties bekijk ( heel erg bedankt daarvoor ) maar hoe vertel je zo iets ik ben met 5 mensen in huis dus dat gaat niet zo makkelijk.....

Kan je niet je vader of moeder even apart meenemen naar je kamer/hun slaapkamer?
Opkroppen ga je echt aan onderdoor :(:) Praten lucht op.

Quanneh

Vragen of je ouders een keer boven op je kamer willen komen? Of als iedereen naar boven is even praten?

coldsummers

Neem iemand in vertrouwen; of ga naar de huisarts, deze kan je doorverbinden naar de psycholoog. Heb ik ook gedaan; en dat is vaak nog fijner dan familie want een psycholoog heeft hiervoor een opleiding gevolgd, weet hoe zij/hij moet reageren en je gerust moet stellen en hij/zij kan je zeker helpen.

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:47

Slina schreef:
miesmermaid schreef:

Kan je niet je vader of moeder even apart meenemen naar je kamer/hun slaapkamer?
Opkroppen ga je echt aan onderdoor :(:) Praten lucht op.

ja ik loop er nu ongeveer 3 maanden mee en ik heb zelfs het idee dat ik er lichamelijk ook echt stuk van ga..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:48

TS, als je er al drie maanden mee loopt zou ik echt naar de huisarts gaan; of met iemand praten die je vertrouwd. Want als je er ook lichamelijk aan onderdoor gaat is dat echt niet goed!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:48

miesmermaid schreef:
ja ik loop er nu ongeveer 3 maanden mee en ik heb zelfs het idee dat ik er lichamelijk ook echt stuk van ga..

Angst en stress vraagt veel van je lichaam. Ik weet niet of je paniekaanvallen hebt oid?
Maar je lichaam is constant gespannen of in hyperventilatiemodus en dat is gewoon uitputtend.
Daarom is het ook belangrijk dat je het op zn minst aan 1 iemand verteld. Zoek iemand waar jij bij denkt, bij hij/zij voel ik me veilig.

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:49

Slina schreef:
miesmermaid schreef:

Angst en stress vraagt veel van je lichaam. Ik weet niet of je paniekaanvallen hebt oid?
Maar je lichaam is constant gespannen of in hyperventilatiemodus en dat is gewoon uitputtend.
Daarom is het ook belangrijk dat je het op zn minst aan 1 iemand verteld. Zoek iemand waar jij bij denkt, bij hij/zij voel ik me veilig.

Ik heb geen paniekaanvallen alleen de angst komt en gaat..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:50

Slina schreef:
miesmermaid schreef:

Precies! Ik had precies hetzelfde; ik had 's nachts vooral paniekaanvallen; kon niet slapen en het voelde maanden alsof iemand mij probeerde te wurgen. Ik weet hoe je je voelt.

TS: voordat het overslaat in paniekaanvallen raad ik je echt aan om met minstens 1 iemand te praten, dan zal je merken dat er al een hele last van je schouders zal vallen.
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 29-01-15 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:50

miesmermaid schreef:

Dan is het hoog tijd om hulp te zoeken :(:)

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:56

Heel erg bedankt al voor alle reactie's! Het doet me om eerlijk te zeggen goed om te horen dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft. Ik ga wel proberen om het te vertellen. Mischien aan mijn best vriendin of mijn ouders ik weet het zelf nog niet echt want ik probeer altijd een beetje vrolijk te doen en dat lukt ook best dus iedereen denkt dat ik een vrolijk meisje ben die geen problemen heeft dus ik weet niet hoe ze gaan reageren..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:59

miesmermaid schreef:
Heel erg bedankt al voor alle reactie's! Het doet me om eerlijk te zeggen goed om te horen dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft. Ik ga wel proberen om het te vertellen. Mischien aan mijn best vriendin of mijn ouders ik weet het zelf nog niet echt want ik probeer altijd een beetje vrolijk te doen en dat lukt ook best dus iedereen denkt dat ik een vrolijk meisje ben die geen problemen heeft dus ik weet niet hoe ze gaan reageren..

Hier hetzelfde, mijn ouders weten er niet eens van af. :') Maar ik raad je echt af om het niet te vertellen en het voor je te houden; want zo maak je het probleem groter en bestaat de mogelijkheid dat je angstaanvallen kan krijgen — en dat is niet bepaald een pretje.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:00

Is er niet een docent/vertrouwingspersoon op school die je vertrouwt? Als het niet iemand van thuis is is het vaak ook een stuk makkelijker om te vertellen.

En aanstellen doe je je niet hoor. Als je je niet fijn voelt, voel je je gewoon niet fijn.