Misselijk & niet slapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AshleyRol

Misselijk & niet slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 17:47

Hoihoi,

Zijn er nog mensen die tips hebben tegen misselijkheid?
Ik ben letterlijk elke dag misselijk en dan vooral 's nachts.
Meestal krijg ik het net voor ik ga slapen of word ik er 's nachts wakker van.
Ik ben dan zo misselijk dat ik er niet van slaap en recht op moet zitten in mijn bed.
Regelmatig gaat mijn wekker om 05:30 en nu ik zo vaak niet slaap ben ik echt helemaal kapot ervan.
Ik weet dat ik het vooral heb na het eten van bepaalde dingen maar ook als ik eens als avond eten brood eet krijg ik al last.

Maar vervolgens ook 's ochtends of uit het niets 's middags.
Al meerdere keren ziekenhuis geweest en die kunnen niks vinden.
Zij vertelden mij alleen dat ik een gevoelige maag heb die snel prikkelbaar is.
Hun tip was om een dieet op te stellen met de dingen waar ik voornamelijk last van krijg, maar dan kan ik haast niks meer eten.
Ik heb vooral last van gerechten met: Pasta, tomaat, paprika, rode ui. Nou eten wij vaak vrijwel zoutloos en als ik eens iets gekruid eet , of uit eten ga en het eten dus iets anders is ben ik de hele avond/nacht beroerd.

Heb van het ziekenhuis nu wel speciale pillen tegen de misselijk gehad, maar die zijn nogal zwaar.
En aangezien ik zó vaak misselijk ben is het onmogelijk om zoveel van die pillen te nemen.
Neem ook wel eens rennies maar ook dat is niet goed als je dat zo vaak neem.
Heb nu ook B12 pillen omdat ik vaak vermoeid ben en daar zou je dan fitter van moeten worden én beter van moeten slapen maar dat lijkt ook wel niet aan te slaan helaas.

Dus nu ben ik op zoek naar de gouden tip, zou zo ontzettend fijn zijn als iemand dit misschien ook heeft en een tip heeft voor mij.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo langzamerhand echt helemaal gek word ervan en zou jullie heel dankbaar zijn als jullie wat weten!

Pivione

Re: Misselijk & niet slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:48

Heb je al een tijd omeprazol geprobeerd?

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 17:51

Pivione schreef:
Heb je al een tijd omeprazol geprobeerd?

Nee nog nooit, is dat voor elke dag of alleen als je misselijk ben?
En kan je dat gewoon zelf halen of moet dat via een arts?

Heb trouwens van het ziekenhuis ook al maagbeschermers gehad, die moest ik elke dag nemen.
Een probeersel voor een maand, maar ook dat hielp niet en dus maar weer mee gestopt.
Als iets niet werkt stop ik er ook mee want pillen zijn nou niet echt goed voor je lichaam neem ik aan.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:53

Het kan zijn dat ik nu iets stoms zeg hoor, maar hoe laat ga je slapen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:55

Omeprazol is voor elke dag en alleen via een arts te krijgen. Ofja, de 10mg krijg je ook bij de kruitvat maar die werken lang zo goed niet.

Ik slik ze nu ook al een dikke week, en mijn hemel wat een opluchting!

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:57

Heb je het zodra je in bed gaat liggen of er al voor? Hoelaat ga je naar bed en hoelaat eet je voor het laatst?
Ik heb het ook gehad en had te maken met voeding en liggen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:58

Domperidon is mijn wondermiddel, ook via mijn huisarts gehad.
Kauw je goed, en eet je rustig?

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 18:00

Als ik zo'n vroege dienst heb tussen 21:30 en 22:00 en anders rond 22:30/ 23:00.
Ben altijd doodmoe alleen de misselijkheid houd dan tegen dat ik slaap.

Avond eten rond 18:00 en dan rond 20:00 bij de thee een koekje.
Ik eet ook niet echt snel ofzo dus kauw wel echt goed.
Soms word ik misselijk van de honger omdat ik een hele snelle spijsvertering heb en neem ik half uur voor het slapen een stukje ontbijtkoek ofzo.
Maar als ik misselijk ben van de honger is het wat eten en klaar alleen de misselijkheid van me eten of wat het ook is, is echt heel erg en zit ik als een dood musje in me bed.

Ik zal eens vragen naar dat middel, als dat voor mij ook zo'n opluchting is ben ik echt heel blij hihi.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 18:01

Heb het trouwens altijd meteen na mijn eten, dan zakt het even weg en vervolgens of vlak voor het slapen gaan weer of ik word er wakker van als ik al in slaap was gevallen!

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:02

Omeprazol is een maagbeschermer, dit slik ik zelf elke dag door mijn medicijnen. Zelf slik ik vgm 20mg per dag. Dit helpt inderdaad bij misselijkheid. Zelf krijg ik dit via de arts maar heb het even gegoogeld en zie dat ze het ook bij de kruidvat verkopen.
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-maagzu ... /p/2253189
Edit: zie net dat Froukje1993 al poste dat het ook bij de kruidvat is

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:02

Hebben ze in het ziekenhuis als een gekeken naar een maagzweer? Veel last van maagzuur?

Edit: via de ha krijg je en meer mg en meer pilletjes in een pot èn het wordt vergoed, na het eerste potje, door de verzekering. Zou ze dus lekker daar vragen.
Laatst bijgewerkt door Froukje op 28-01-15 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:03

Wat ontzettend vervelend.. Ik zou zeker ook als tip willen geven; ga eens met een dietiste praten. Het kan goed zijn dat je bepaalde dingen gewoon niet goed verdraagt, waar een bepaald dieet misschien bij kan helpen.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:04

Ik had het doordat ik te snel na het eten ging liggen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:05

Vermoeidheid kan ook heel goed voor misselijkheid zorgen. Heb je al eens geprobeerd op tijd te slapen? Zoja, wat was het resultaat daarvan? :)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:18

Er zijn verschillende maagzuurremmers en medicijnen tegen misselijkheid, het is vaak zoeken wat voor jou werkt.
Soms helpt het ook om voor het slapen gaan 2-3 uur niks te eten (en inderdaad niet gaan liggen na het eten).
Goed kauwen, neem je tijd om te eten en verspreid je eten over meerdere maaltijden.
En misschien verder onderzoek vragen?

Omeprazol hielp bij mij niet, nu heb ik pantoprazol en die helpt wel redelijk.
Bij mij duurde het wel langer dan een week, voordat er echt verschil was.
Maar dat is niet perse tegen de misselijkheid an sich.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:19

Heel eerlijk...ik denk dat het hoog tijd wordt dat je je batterijen weer wat oplaad. Die misselijkheid komt waarschijnlijk door oververmoeidheid. Je lichaam geeft je een krachtig signaal...luister ernaar voor je van de regen in de drup komt. Even pas op de plaats dus en gewoon rust :(:)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:22

Mijn tip: Zoek een goede natuur dietiste op, die kijken verder dan een 'normale' dietiste.
Je moet er toch niet aan denken om je hele leven medicijnen te moeten slikken? brr

Waarschijnlijk is je gestel nu zo overbelast van allerlei voedingsstoffen die niet goed voor jou zijn dat het overal op gaat reageren.
Het bannen van die voedingsmiddelen maakt dat je lichaam tot rust komt en je daarna langzaam aan weer wat andere dingen kan gaan eten.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:33

Ik denk dat je misschien ook een beetje in een cirkeltje raakt. Omdat je 'bang' bent omdat je denk dat je misselijk gaat worden en daardoor weer niet goed zal slapen, wordt je juist misselijk van de stress die je lichaam daardoor ervaart.
Dit cirkeltje moet je echt doorbreken. Als verdere medische oorzaken zijn uitgesloten kan je hier misschien behandeling voor zoeken. Ik heb dit ook gehad. Probeer er zo min mogelijk over na te denken en zoek voor je naar bed gaat even afleiding. Ga na het eten nog een wandeling maken, en maak je hoofd leeg.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 18:37

TanjaxBas schreef:
Omeprazol is een maagbeschermer, dit slik ik zelf elke dag door mijn medicijnen. Zelf slik ik vgm 20mg per dag. Dit helpt inderdaad bij misselijkheid. Zelf krijg ik dit via de arts maar heb het even gegoogeld en zie dat ze het ook bij de kruidvat verkopen.
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-maagzu ... /p/2253189
Edit: zie net dat Froukje1993 al poste dat het ook bij de kruidvat is

Ohh dat heb ik al gehad, ik herken het aan het plaatje.
Van de apotheek dus een andere verpakking maar dan was het wel Omeprazol.
Ruim een maand geprobeerd maar helaas..

Bedankt voor jullie tips!

Ik ga een afspraak maken bij een diëtiste, ik hoop dat ik daar dan toch echt verder mee kom.

Via het ziekenhuis allemaal bloedonderzoeken gehad en een maagzweer was een hele kleine kans, dat konden ze niet goed zien. Ik kon eventueel nog zo'n onderzoek doen maar er werd vooraf al gezegd dat ze dat ook niet altijd kunnen zien.
Ik word al panisch als ik er aan denk dat er een camera via mijn keel naar mijn buik moet dus dat heb ik niet gedaan omdat er maar hele weinig kans was dat ze wat konden zien.

Ga nu al minder naar mijn paard en werk momenteel ook niet super veel, zijn te weinig uren dus ik heb nu een vrij rustig leventje.
Zorg er ook voor dat ik niet langer dan 9 uur slaap omdat mij is geadviseerd dat je daar ook weer vermoeid kan worden van juist te veel slaap.

@_cheyenne_ Daar heb je ook wel gelijk in , soms kan ik nogal eens in paniek raken als ik weer misselijk ben en het dan echt even niet zie zitten omdat het steeds zo is.
Maar hoe zet je dat uit je hoofd, dat is vrij lastig. Soms gaat het bijv. 3 dagen wel goed dat ik nergens last van heb, en vervolgens weer een week lang elke dag.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:43

Dat cirkeltje is ook lastig, ik heb er zelf ingezeten. Misschien kan je huisarts advies geven (therapie of evt tijdelijke medicatie)?

Brandje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:49

Herkenbaar verhaal, ik heb een aantal weken geleden ook zo'n last van mijn maag gehad. Onderzoeken in het ziekenhuis kwam niks uit.. wat bij mij goed helpt is Zantac. Gewoon bij de DA verkrijgbaar. Gelukkig is het bij mij nu minder maar ik neem elke avond voor het slapen een Zantac en nu slaap ik weer prima, moet nog wel opletten met vet eten want dan gaat het mis.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:52

Misschien een rare vraag maar hoe is je ontlasting?

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:10

Citaat:
@_cheyenne_ Daar heb je ook wel gelijk in , soms kan ik nogal eens in paniek raken als ik weer misselijk ben en het dan echt even niet zie zitten omdat het steeds zo is.
Maar hoe zet je dat uit je hoofd, dat is vrij lastig. Soms gaat het bijv. 3 dagen wel goed dat ik nergens last van heb, en vervolgens weer een week lang elke dag.

Wat maakt je angstig aan het misselijk zijn?
Bij mij is dat de angst om te moeten spugen. Dat vind ik erg naar. Iemand zien of horen spugen, of alleen maar mijn zoontje of man die zegt: ik heb buikpijn. Dan schoot ik al in de stress en werd spontaan misselijk zonder dat ik lichamelijk een reden had om misselijk te zijn. Het zat bij mij tussen mijn oren.
Je paniek is in dit geval irreële angst, en dat moet je aanpakken. Door tegelijkertijd de misselijkheid te onderdrukken met Domperidon, of wat bij mij ook hielp: Primatour, moet je echt even de tijd nemen om hulp te zoeken. Dit kan dmv een psycholoog, hypnose, accupunctuur, of wellicht heeft je huisarts nog een goede ingeving. Het is belangrijk dat je in het begin van je behandeling geen stress moet hebben. Slapen om het 'moeten slapen want ik moet morgen vroeg op' is dus ook niet bevorderlijk. Meld je ziek (je voelt je tenslotte ook ziek), of neem vrij als je je daar beter bij voelt.
Het is echt heel lastig, ik begrijp hoe je je voelt. Maar hoe langer je er mee door sukkelt hoe erger het wordt en hoe moeilijker om er van af te komen. :(:)

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:14

Omeprazol heeft mij ook goed geholpen met maagklachten.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:17

Drink je toevallig veel cafeinehoudende dranken? Koffie en energydrink enzo?