Vreemd nieuw slaap ritme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Vreemd nieuw slaap ritme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:54

Hallo,

Ik heb een vervelend probleempje gekregen :O Ik slaap de laatste weken absurd lang. Gerust klokje rond. Elke dag, al bijna een maand (gelukkig heb ik nu geen colleges). Daarvoor had ik een weekje tentamens, en sliep ik drie dagen wat minder (5 uur ongeveer per nacht) Maar ook de dagen daarvoor sliep ik 8 tot 9 uur. Na mijn tentamens heb ik 's nacht 17 uur geslapen. Daarna beviel mijn lichaam dat kennelijk wel want als ik acht uur heb geslapen dan ben ik nog steeds heel erg moe. Normaal gesproken slaap ik 8 tot 9 uur en dan ben ik helemaal fris. Ik vind het best vervelend worden dan ik elke dag om half elf wakker word, ook als ik om 10 uur slaap. Het in slaap vallen is overigens geen probleem, ik val meestal wel met een tien minuutjes in slaap.

Ik heb absoluut geen stress momenteel, voeding let ik altijd op. Er zijn geen veranderingen voor de rest. Sterker nog, ik ben al enkele weken vrij. Ik slik geen nieuwe medicatie. Ik heb mezelf al een paar keer op rij uit bed geschopt maar dan viel ik meestal ergens anders in slaap. := Een echte strijd dus om wakker te worden en te blijven. Misschien moet ik dit toch maar doorzetten? Maandag beginnen mijn colleges weer en ik hoop dat ik dan weer een beetje geestelijk aanwezig kan zijn tijdens de colleges. Wie heeft de tip voor mij zodat ik weer mijn bed uit spring met frisse tegenzin!? :D

PureSG

Re: Vreemd nieuw slaap ritme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:58

Misschien is het 'probleem' wel dat je geen colleges hebt. :D Je hebt geen 'reden' om uit bed te gaan, ik merk dat als ik vrij ben mijn lichaam vindt dat ik ook meer slaap nodig heb, is natuurlijk onzin, maar zonder reden en goede dagbesteding ben ik erg vermoeid, terwijl dat als ik moet werken ik met een stuk minder slaap een stuk frisser en fruitiger ben. :)

Te lang slapen kan overigens ook vermoeiend zijn.

Succes!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:00

Wat PureSG zegt heb ik dus ook. Heb ik een doel, dan ben ik vroeg wakker en voor mijn wekker aan. Ben ik een dag vrij, niks in de agenda, en alle tijd aan mezelf dan slaap ik ook veel langer. Misschien een doel stellen. 's ochtends naar je paard toe, stukje fietsen, sporten, huis schoonmaken. Verzin het maar.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:04

Mss is je lichaam toch wat uitgeput van de stress van de examens, en moet je nu wat bijslapen? Als je daarna uitgeslapen wakker wordt, dan zou ik gewoon luisteren naar je lichaam zolang je de kans hebt (desnoods toch wat afbouwen de laatste dagen, zodat je in de colleges niet in slaap valt).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 17:12

Ik ben wel vaker meerdere weken vrij, en dan sta ik zo zonder problemen op om zeven uur in het weekend. Heb ook een wekker staan om 7,8 en 9 uur. Maar slaap overal keihard doorheen. Het frustreert me enorm want ik bedenk wel heel veel dingen die ik graag wil doen. Heb absoluut een dagbesteding, vooral 's ochtends doe ik normaal gesproken alles het liefst. Nu moet ik weer alles in elkaar schuiven naar de middag en de avond. Het is dus niet dat ik de hele dag rond het huis hang.

Ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat ik nu nog moe ben van mijn tentamens van vorige maand. Tijdens het leren van deze tentamens had ik ook vakantie en genoeg tijd om uit te rusten.
Vanavond ga ik proberen meteen na de training, om 21:30 te slapen en om er om 8:30 uit te gaan.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:38

Pfeiffer? Hoef je dus verder niet ziek bij te zijn, maar wel vermoeid.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:48

In dat geval, leg het eens bij je huisarts neer.
Zoals Marie111 zegt, wellicht Pfeiffer? Of een vitamine te kort oid.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:55

Ik heb B12 pillen gehad, dat is voor als je altijd moe ben.
Een vitamine is dat en bij veel gevallen neemt het lichaam geen B12 op waardoor je moe word.
Zou na 3 weken moeten helpen. Hoor van iedereen dat het werkt!
Ik slik het nu ruim een maand. Dacht 3 dagen dat het hielp, was super fit alleen nu weer in stort moment maar dat komt bij mij waarschijnlijk omdat ik altijd misselijk ben wat ontzettend veel energie inneemt.

Hoor verder van iedereen dat die B12 pilletjes helpen. Is gezond dus geen slechte pil ofzo.
Wel 11 euro voor een potje met 60 stuks, maar als dat je fit maakt is dat geen probleem, voor mij tenminste niet :) Ik hoop dat het bij mij binnen een week ook aanslaat =D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:59

Winterdipje? Zorg dat je voldoende buiten komt. (Zon)licht is een belangrijke energiebron, ook voor ons lijf.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:03

Toch even langs de huisarts! Kan helemaal niets aan de hand zijn, maar zou ook zomaar wél iets aan de hand kunnen zijn ( schildklier, ijzergebrek, pfeiffer, zwanger :+) evt iom met de huisarts voor de zekerheid even bloedonderzoekje.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:18

AshleyRol schreef:
Een vitamine is dat en bij veel gevallen neemt het lichaam geen B12 op waardoor je moe word.
Ik slik het nu ruim een maand. Dacht 3 dagen dat het hielp, was super fit alleen nu weer in stort moment maar dat komt bij mij waarschijnlijk omdat ik altijd misselijk ben wat ontzettend veel energie inneemt.

Hoor verder van iedereen dat die B12 pilletjes helpen. Is gezond dus geen slechte pil ofzo.
Wel 11 euro voor een potje met 60 stuks, maar als dat je fit maakt is dat geen probleem, voor mij tenminste niet :) Ik hoop dat het bij mij binnen een week ook aanslaat =D

Ik dacht dat alleen vitamine B-injecties goed helpen? Dat pillen slikken eigenlijk geen zin heeft?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:25

Kan ook zijn omdat je juist niks doet
Er zijn gevallen van mensen die zijn overleden aan een hartstilstand omdat ze , na een zeer stressvolle periode , op vakantie gingen en door alle ontspanning een hartstilstand kregen .
Gewoon de wekker zetten en lekker actief bezig zijn is denk ik het beste

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:04

Marie111 schreef:
AshleyRol schreef:

Ik dacht dat alleen vitamine B-injecties goed helpen? Dat pillen slikken eigenlijk geen zin heeft?

Zelfde inhoud lijkt me maar dat durf ik niet te zeggen want ik merk nog niet echt wat.
Mijn tante heeft ook van die pillen en zij word er helemaal fit van en is er super blij mee. Zij heeft alleen net weer via ander merk dan ik dus misschien net weer verschil.
Als mijne op zijn ga ik aan dezelfde als zij beginnen dus ben benieuwd =D

En aangezien het zeker niet schadelijk is maar juist goed denk ik dan maar het is het proberen waard :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:42

Hi babe,

Je hebt de laatste tijd zo hard gewerkt en veel geëist van jezelf ; zowel fysiek, mentaal (misschien zelfs ook emotioneel). Al die tijd stond de boog gespannen en had je geen aandacht voor het moe zijn, nu is de spanning eraf en tijd om bij te tanken!

Meer slapen dan 8 uur is niet erg, meer dan 10 uur werkt uiteindelijk niet. Probeer zo veel mogelijk regelmaat te krijgen /houden dan ben je het snelste weer terug topfit! Nu gewoon even van nemen joh ;)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:48

AshleyRol schreef:

Heb je dan effectief vit B12-tekort? Want als je al misselijk bent, lijkt het me niet aangewezen om nog maar wat extra zaken te gaan slikken, je lichaam moet dat dan ook weer verwerken om het overschot eruit te krijgen (en zo spoel je je geld letterlijk door de wc als je geen tekort zou hebben).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:48

dubbele post

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:52

Zorg eens voor wat regelmaat in je slaap uren, inderdaad een vaste tijd te bed gaan en een vaste tijd eruit. en wekker gaan is ook echt uit bed gaan. Denk dat je lichaam door al die wisselende tijden beetje de weg kwijt is :)

Werkt dat niet idd even naar de huisarts gaan :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:52

AshleyRol schreef:
Marie111 schreef:

Zelfde inhoud lijkt me maar dat durf ik niet te zeggen want ik merk nog niet echt wat.
Mijn tante heeft ook van die pillen en zij word er helemaal fit van en is er super blij mee. Zij heeft alleen net weer via ander merk dan ik dus misschien net weer verschil.
Als mijne op zijn ga ik aan dezelfde als zij beginnen dus ben benieuwd =D

En aangezien het zeker niet schadelijk is maar juist goed denk ik dan maar het is het proberen waard :)

Vitamine B12 wordt omgezet en opgenomen in de maag. Wanneer je dus te weinig voorstadium B12 binnen krijgt kunnen pillen helpen. Dit komt vaak voor bij mensen die weinig dierlijke producten binnen krijgen (voornamelijk veganisten of vegetariërs die te weinig kaas/eieren enz. eten).
De meeste problemen met vitamine B12 komen echter voort vanuit een defect in de maag waarbij B12 niet wordt opgenomen. Je krijgt het dus wel binnen maar slaat het niet op in het lichaam. Je kunt je voorstellen dat een pilletje dan weinig effect zal hebben, want dat moet ook door de maag worden opgenomen. Injecties zijn dan de enige oplossing

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:15

secricible schreef:
Vitamine B12 wordt omgezet en opgenomen in de maag. Wanneer je dus te weinig voorstadium B12 binnen krijgt kunnen pillen helpen. Dit komt vaak voor bij mensen die weinig dierlijke producten binnen krijgen (voornamelijk veganisten of vegetariërs die te weinig kaas/eieren enz. eten).
De meeste problemen met vitamine B12 komen echter voort vanuit een defect in de maag waarbij B12 niet wordt opgenomen. Je krijgt het dus wel binnen maar slaat het niet op in het lichaam. Je kunt je voorstellen dat een pilletje dan weinig effect zal hebben, want dat moet ook door de maag worden opgenomen. Injecties zijn dan de enige oplossing

Deze informatie is naar mijn weten niet juist. In de maag komt een intrinsieke factor vrij welke nodig is om vitamine b12 op te nemen. Echter wordt vitamine b12 opgenomen in het laatste deel van de dunne darm en niet in de maag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:24

je hebt idd gelijk weissjee, ik wilde het te simpel schrijven.
In de maag wordt maagzuur aangemaakt en zonder voldoende maagzuur kan vitamine B12 niet opgenomen worden. En idd, ik doel op de intrinsic factor die zorgt dat B12 wordt opgenomen.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:48

Ik krijg het heel veel binnen maar neem het niet op. Word er regelmatig voor geprikt en die pillen werken wel degelijk alleen merk ik er zelf weinig van.
Ik eet heel veel kaas,.vlees etc haha.

Maar normaal is 200 en dat is echt minimaal en ik had 140 geloof ik.
Na een maand zat ik op !!500!! .

Toen gestopt en hup weer helemaal laag. Dus ' van binnen' goed alhoewel ik kwa moeheid geen verschil zie helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:54

AshleyRol schreef:
Ik krijg het heel veel binnen maar neem het niet op. Word er regelmatig voor geprikt en die pillen werken wel degelijk alleen merk ik er zelf weinig van.
Ik eet heel veel kaas,.vlees etc haha.

Maar normaal is 200 en dat is echt minimaal en ik had 140 geloof ik.
Na een maand zat ik op !!500!! .

Toen gestopt en hup weer helemaal laag. Dus ' van binnen' goed alhoewel ik kwa moeheid geen verschil zie helaas.

Als je lichaam geen b12 opneemt, dan is het logisch dat je waarde weer slechter word als je stopt met injecties.

ik spuit al 4 jaat b12. En mijn waardes zijn onmeetbaar. Maar na 4 week ben ik echt toe aan een injectie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:50

Wat love_western zegt... Ouderen krijgen deze injecties ook gewoon periodiek. Als je het niet opneemt et je gewoon regelmatig laten suppleren bij de ha. En als je niet opneemt werken de pillen natuurlijk ook niet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 23:43

Bedankt voor al het meedenken iedereen!

Ik slaap meestal wel rond 22:30-23:00. Alleen nu niet want ik ben zenuwwachtig voor mijn eerste werkdag :') moet erom 5 uur uit dus wordt een kort nachtje. Maar ik hoop wel dat het 'lange slaap ritme' beetje wordt opgebroken.

Dankjewel voor je lieve berichtje Manon :) gelukkig zijn de laatste weken echt relaxed geweest mentaal ook, fysiek ook sterker geworden laatste 8 à 10 weken. Dus daarom irriteer ik mik er gewoon aan dat het gewoon even niet loopt als ik wil.

Ik ben niet echt iemand die snel naar de huisarts gaat, alleen als het echt moet (ben best een ezel). Mijn moeder daarentegen die ziet me nu nog net niet opgenomen in het UMC :+ middenwegje? Compromis gesloten, 1 lesweek aankijken en dan bloed prikken. Ben wel vegetariër dus b12 tekort is mogelijk. Maargoed, eerst morgenochtend aankijken en even knallen met koffie O:)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:14

De nationale eet test bewijst dat je smorgens beter een appel kunt eten. Daar ben je meer wakker van dan koffie