kan dit alsnog diabetes zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

kan dit alsnog diabetes zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 21:41

Hallo allemaal,

Bij mij in de familie komt veel diabetes voor. Nu had ik een paar keer meegemaakt dat ik me opeens helemaal leeg voelde zo beschrijf ik het althans maar dat ik licht in mn hoofd werd, begon te trillen en zweten en gewoon niet meer verder kon voor ik iets had gegeten. Ik ben ervoor naar de dokter geweest toen moest ik in de ochtend nuchter bloed prikken en dat was gewoon goed dus kreeg ik t horen misschien heb je een verkeerd eetpatroon.

Echter daarnaast moet ik ook erg vaak plassen en heb de hele dag door dorst. Vooral in de ochtend moet ik zo'n 3 keer per 2uur naar de wc en drink ik ook constant maar de dorst gaat niet echt weg. Dit zijn wel symptomen van diabetes en ik vroeg me af of het er toch allemaal mee te maken kan hebben en ik voor een second opinion zal gaan?

ijspeert

Re: kan dit alsnog diabetes zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:45

laat je bloedsuiker nog een keer contoleren

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:47

ijspeert schreef:
laat je bloedsuiker nog een keer contoleren

Dat dus en niet eenmalig maar langer :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:49

LZP >> MWS

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:58

Mocht de dokter niet mee willen werken, bij de apotheek heb je een suikermeter en 10 strips voor ik dacht 15 euro, bayern contour. Dan kan je zelf gedurende dag waardes meten.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:05

Zeker nog een keer laten checken.
Ik heb zelf jarenlang wel symptomen gehad, maar nooit bijbehorende waardes. Tot ik ineens toch wel erg moe werd, nog meer dronk dan normaal en geloof 5 kilo in een week afviel. Uitgebreid bloedbeeld en kon me direct melden, want toen was het wel zichtbaar mis..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 22:08

Noukie schreef:
Zeker nog een keer laten checken.
Ik heb zelf jarenlang wel symptomen gehad, maar nooit bijbehorende waardes. Tot ik ineens toch wel erg moe werd, nog meer dronk dan normaal en geloof 5 kilo in een week afviel. Uitgebreid bloedbeeld en kon me direct melden, want toen was het wel zichtbaar mis..

Uitgebreid bloedbeeld?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 22:09

Miiej schreef:
Mocht de dokter niet mee willen werken, bij de apotheek heb je een suikermeter en 10 strips voor ik dacht 15 euro, bayern contour. Dan kan je zelf gedurende dag waardes meten.

Kun je daar jezelf dan mee prikken oid?

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:11

Ik zou gewoon een keer laten prikken (uitgebreid bloedbeeld inderdaad), nog een keer nuchtere suiker en evt urine laten controleren op suiker. Dan kan je het zeker uitsluiten; dus op zoek naar een andere oorzaak. Want als je verder geen klachten hebt rondom de urine...

Volgens mij is dat van de apotheek inderdaad een zelfprikker. Maar veel mensen vinden dit moeilijk/spannend plus hij is wat minder betrouwbaar dan die in de huisartsenpraktijk.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:12

Inderdaad een aantal keer meten op verschillende tijdstippen.
Met een meter en strips en naaldjes kun je jezelf prikken. Doe je door een prikje in je vinger en de bloeddruppel via de strip. Binnen een paar seconden weet je het resultaat.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:12

ja, met uitgebreid bloedbeeld (of iig bloedprikken) wordt je gemiddelde waarde (glyco hb) over ongeveer 6 weken gemeten. Daar komt meer uit dan 1 vingerprik (want stel jij eet in de avond alleen groente en vlees, kan het best zijn dat je de volgende ochtend nuchter een normale waarde hebt, terwijl je later op de dag wel omhoog schiet)
Bij mij deden ze toen nog uitgebreider, omdat alle mogelijke oorzaken te checken, waaronder diabetes. Maar die bleek het dus te zijn

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 22:18

Misschien een idee dat ik dan de huisarts bel met een verzoek voor dat uitgebreid bloedbeeld en dan uiteraard met mn verhaal erbij. Kunnen ze dan met een keer bloedprikken je waardes over 6 weken terug zien of hoe werkt dat?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:20

Ja, gewoon 1x prikken en dan kunnen ze dat testen. Dat scheelt, hoef je niet steeds te laten doen dus :)

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:23

Je slikt geen medicijnen voor diabetes type 2 en gebruikt geen insuline, maar beschrijft wel een hypo ... dat komt eigenlijk niet voor. Veel plassen en drinken wel (hyper), maar dit is direct terug te vinden in bloedonderzoek (HbA1c waarde weerspiegelt de bloedsuiker van de afgelopen 2/3 maanden). Bij jou zijn geen afwijkende waarden gevonden, dus denk dat het iets anders is. Maar ik zou idd zo'n bloedsuikermeter lenen en een aantal keren per dag meten (voor en na maaltijd).

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:38

Bepaalde symptomen komen bij hyper en hypo voor, dus ik denk niet dat het acuut uitgesloten kan worden. Maar wel goed laten onderzoeken, zeker omdat je er last van ondervind!

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:41

De symptomen die jij omschrijft passen precies bij een hypo en een hyper.
Uit eigen ervaring weet ik dat het bij mij vooral hypers waren (droge mond, veel plassen en veel drinken) waardoor ik er achter kwam dat ik diabetes had, hypo's had ik toendertijd bijna niet.

Maar ik zou zeker en nog even een keer terug gaan naar de huisarts en je bloedsuiker laten prikken, ik ben ook vaak genoeg naar de huisarts geweest en heb urine in moeten leveren en bloed moeten prikken waarbij er niets uit kwam... (Dit is inmiddels wel 16 jaar geleden geweest :Y) )

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 22:47

Maar kun je hypers en hypos hebben of is t een van de twee? Dat plassen , droge mond en drinken heb ik eigenlijk elke dag last van. Zon leeggevoel aanval komt niet heel vaak voor maar ik heb nu ook altijd eten bij mij voor als ik het aan voel komen. Althans meestal voel ik het maar heel even aankomen voor ik opeens op de grond zit en niet meer kan. Kan dus zijn dat ik hele helemaal geen honger heb en dan opeens flauw wordt.ik probeer ook heel regelmatig om de 2 uur te eten.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:06

moonsparkle schreef:
Maar kun je hypers en hypos hebben of is t een van de twee? Dat plassen , droge mond en drinken heb ik eigenlijk elke dag last van. Zon leeggevoel aanval komt niet heel vaak voor maar ik heb nu ook altijd eten bij mij voor als ik het aan voel komen. Althans meestal voel ik het maar heel even aankomen voor ik opeens op de grond zit en niet meer kan. Kan dus zijn dat ik hele helemaal geen honger heb en dan opeens flauw wordt.ik probeer ook heel regelmatig om de 2 uur te eten.

Je kunt ze mogelijk beide ervaren, iemand die insuline spuit sowieso. Toen ik nog niet wist dat ik suiker had ik ook het trillen zweten en het idee van flauwvallen pas na iets te eten voelde ik me weer goed en natuurlijk hele vele drinken, droge mond, veel plassen, afvallen etc.

Overigens zijn die suiker meters bij de apotheek zijn prima nauwkeurig ik heb die zelf ook, zou raar zijn als een diabetes patient een meter gebruikt die niet nauwkeurig is. Overigens mocht je het gaan doen, vingerprik stelt overigens echt niks voor snap wel dat het eng is in het begin, moet je zorgen dat je zeker weet dat je geen suiker aan je vingers hebt.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:17

Maar ik heb precies hetzelfde en bij mij ligt het aan mijn bloeddruk die ineens veel te laag word. Mijn bloeddruk is van zichzelf al iets onder de ondergrens. Dit komt doordat mijn hart zo krachtig pompt dat mijn hersenen een seintje krijgen dat het goed is terwijl dit dus niet zo is (Pompt te langzaam).
Hierdoor is er ook een hartruis. Niks ernstigs maar gewoon af en toe lastig.

Ik zou je niet blindstaren op de diabetes. Natuurlijk wel laten testen nog eens, nooit onverstandig en helemaal omdat het veel in jouw familie voorkomt..

Bedoel het niet naar maar bij mij zijn de klachten hetzelfde. En als ik zoiets heb en eet wat (liefst iets zoets) komt die bloeddruk weer omhoog waardoor ik me beter voel. En dit is puur te wijten aan mijn hart.. dus wie weet.

In ieder geval heel veel succes!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:19

Vraag gewoon je HA om een orale glucosetolerantietest. Dat levert meer op dan info vragen op Bokt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 09:47

Heb net dus geprikt voor voor mn tussendoortje en had 3.7

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:12

Ik heb dit ook heel lang gehad. Min suiker was echter altijd gewoon goed. Ik had hier vaak last van als ik later ging eten dan gewoonlijk.

Ik ben drastisch met de suiker geminderd. Veel meer groente, fruit, noten en zaden gaan eten en ik heb er veel minder last van. Heel af en toe komt het nog weleens voor, maar als ik dan terug kijk zie ik ook dat ik de dagen daarvoor meestal meer suiker heb gehad dan normaal.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:15

Je kan ook eventueel een suikertest laten doen, moet je even met je huisarts bespreken.

Dan moet je nuchter bij bijvoorbeeld de dokter komen en testen ze je bloed na een suikerdrankje.

Ik zelf heb ook diabetes in de familie, en zelf zwangerschaps diabetes gehad, ik moet dus ook wel opletten. Zelf heb ik ook een meter, ik test 1 keer in de maand 1 hele dag. Dus 3 a 4 keer daags even prikken met een klein apparaat en dan kijken wat die dag de waardes zijn.

Als je een meter wilt bij de apotheek betaal je vaak wel even wat. Bij de huisarts kan je vaak ook gewoon je bloed uitgebreid laten testen. Soms is licht in t hoofd ook van ijzer te korten. Ik zou eerst even een afspraak maken met je huisarts om te vragen om een bloedonderzoek.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:18

Wat lastig! Te laag zitten/leeg gevoel hebben hoeft inderdaad niet met diabetes te maken hebben, maar de andere symptomen die jij beschrijft lijken er wel heel erg op.
Ik zou inderdaad bij de huisarts vragen of je wat uitgebreider bloed mag laten prikken!
Als jij steeds zo laag zit met je waardes, zou ik er wel voor zorgen dat je altijd iets te eten bij je hebt, zoals bijvoorbeeld een pakje druivensuiker!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:17

Als diabetes in je familie voorkomt, had je huisarts je beter moeten onderzoeken met deze klachten. Dat hij maar 1 keer meet, vind ik kortzichtig van hem. Ga terug naar je huisarts of een andere als hij in een groepspraktijk zit.