Op het moment loop ik stage in het UZ Leuven op de afdeling eetstoornissen vanuit mijn opleiding Psychomotorische Therapie. Eén van de doelgroepen die hieronder valt is binge eating disorder / obesitas en hierbij wordt oa gewerkt met een stappenteller. Hiermee worden de cliënten zich bewust van hun dagelijks beweging (of het gebrek hieraan) en worden ze gestimuleerd om meer in beweging te komen! Dit wordt gedaan door iedere week een doel te stellen zoals bijvoorbeeld de trap nemen ipv de lift of de fiets pakken ipv de auto. Hiermee worden het gemiddeld aantal stappen per week langzaam opgebouwd.
Nu werd ik zelf erg nieuwsgierig hoe veel stappen ik zelf eigenlijk per dag zet en ik vind als ik mijn cliënten iets laat doen dat ik dan zelf ook wel moet weten hoe moeilijk en haalbaar dit is. Daarom heb ik gisteren zelf een simpele stappenteller gekocht, maar 3 euro bij Flying tiger!
Vandaag heb ik hem voor het eerst de hele dag aan gehad en ik zit nu op de 9268 stappen. Mijn doel is 10.000 stappen per dag, omdat je volgens onderzoek dan genoeg beweging gekregen hebt.
Hieronder een stukje van de site http://www.10000stappen.nl
Citaat:Waarom 10.000 stappen
10.000 stappen is het aanbevolen dagelijkse aantal stappen voor een gezonde volwassene.
Het zetten van 10.000 stappen per dag is geen boodschap die zomaar uit de lucht is komen vallen. De Japanse arts Yoshiro Hatano toonde aan dat mensen die dagelijks voldoende bewegen een betere gezondheid hebben. Hij besloot toen de minimale hoeveelheid beweging per dag uit te drukken in het aantal stappen.
Dr. Yoshiro Hatano kwam tot de conclusie dat een mens gemiddeld zo'n 6.000 stappen per dag zet. Om echter gezond te leven, zouden dat er eigenlijk 10.000 per dag moeten zijn. Die 4.000 extra stappen komen ongeveer overeen met een half uurtje stevig wandelen.
Hoeveel stappen zet jij op een dag?
Lichaamsbeweging is hartstikke goed voor je gezondheid en je lijn. Wandelen is dé makkelijkste en veiligste vormen van lichaamsbeweging. Een stukje lopen kost geen geld en (bijna) iedereen kan lopen. Met een stappenteller kan je heel makkelijk bijhouden hoeveel je loopt.
De aantallen hieronder zijn bedoeld als richtlijn en afhankelijk van leeftijd en gezondheidstoestand.
Nu ben ik erg benieuwd of er bokkers zijn die ook werken met een stappenteller of dat er mensen enthousiast geworden zijn en de uitdaging met mij aangaan om iedere dag 10.000 stappen te zetten!

Groetjes,
Rozemarijn
.
dat zou zomaar kunnen aangezien ik op een paardenkliniek stage liep en daarna nog m'n eigen paard ging doen.
Als ik op stal ben enzo gaat het ineens erg snel.