Te dun

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 12:19

De laatste tijd hoor ik het steeds vaker: "Heb je anorexia?"

Zelf ben (of was) ik heel tevreden over mijn lichaam. Ik ben niet meer in de groei en ben misschien wat klein, maar ik vond mijn lichaam erg mooi, wat bijzonder is voor mijn leeftijd (17). Nu hoor ik alleen steeds dat ik te dun ben of te weinig eet, en dat vind ik best moeilijk om mee om te gaan. Op social media hoor je ook alleen maar dat 'curvy girls' mooier zijn dan de dunnere mensen.
Volgens mij BMI heb ik (licht) ondergewicht, maar ik heb al besloten om niet meer op iets als BMI te vertrouwen.

Hoe moet dat nou, als je je gewoon fijn voelt in je eigen lichaam, maar als iedereen steeds zegt dat je te dun bent en te weinig eet? Ik eet niet zo veel, maar zelf denk ik gewoon dat ik een trage schildklier heb die gewoon veel voedingsstoffen uit een klein beetje eten kan halen. Bovendien ben ik kerngezond en bijna nooit ziek.

Waarom ik dit topic open? Geen idee, wilde het gewoon even kwijt omdat ik me nu wél wat onzeker voel in mijn lichaam, waar ik juist altijd zo tevreden mee was. Misschien zijn er andere mensen die dit herkennen en willen vertellen hoe zij ermee om gaan :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:22

Mariett schreef:
Op social media hoor je ook alleen maar dat 'curvy girls' mooier zijn dan de dunnere mensen.

Ik zou me eerder zorgen maken om het feit dat je afgaat wat er op social media staat dan op je vertrouwen in jezelf ;)
Als je je goed voelt moet je niets veranderen en al helemaal niet omdat jer ergens iets anders hebt gelezen.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:23

Laat je niet gek maken, Als je je goed voelt is het toch prima.
Verschrikkelijk hoe anderen zich bemoeien met andermans uiterlijk.
Ik ben altijd te licht geweest volgens de norm.
Nu ben ik midden veertig en dan moet je echt op je gewicht gaan letten.
Geniet er van zoals je bent.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:25

Wat is je lengte en hoeveel weeg je? :)

Je moet je prettig in je lichaam voelen, dat is heel belangrijk, maar te dik of te dun is beide ongezond, het gaat er vooral om dat je genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.

Dat 'curvy' girls (vaak gewoon dik) zeggen dat ze mooier zijn komt de laatste tijd vooral op doordat de mode industrie dun zijn promoot.

''A real womam is thin/curved/has big boobs..., no a real woman is a human being with a vagina?''

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:25

Zolang je maar niet erg op je eten let om een ondergewicht te behouden zou ik me er geen zorgen over maken. Laat je niets aanpraten en geniet ervan dat je alles kan eten.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:42

Mariett schreef:
maar zelf denk ik gewoon dat ik een trage schildklier heb die gewoon veel voedingsstoffen uit een klein beetje eten kan halen.

:') Ik zou me eerst een beetje verdiepen in de functies van de schildklier als ik jou was. De schildklier is geen darm.
Bij twijfel aan je gezondheid: even bloedprikken.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:42

EskeGirl schreef:

Je moet je prettig in je lichaam voelen, dat is heel belangrijk, maar te dik of te dun is beide ongezond, het gaat er vooral om dat je genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.

Dat 'curvy' girls (vaak gewoon dik) zeggen dat ze mooier zijn komt de laatste tijd vooral op doordat de mode industrie dun zijn promoot.

''A real womam is thin/curved/has big boobs..., no a real woman is a human being with a vagina?''

Curvy en dik is echt wel een verschil hoor, vind dit een beetje kort door de bocht en snauwerig overkomen.

Ts, als jij gewoon voldoende eten en daarbij dus voedingsstoffen binnen krijgt heb je geen reden om je zorgen te maken hoor. Laat ze maar kletsen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:44

liekec schreef:
EskeGirl schreef:

Curvy en dik is echt wel een verschil hoor, vind dit een beetje kort door de bocht en snauwerig overkomen.

Ts, als jij gewoon voldoende eten en daarbij dus voedingsstoffen binnen krijgt heb je geen reden om je zorgen te maken hoor. Laat ze maar kletsen.

Misschien verkeerd verwoord :)
Ik zie vaak foto's op FB voorbij komen met vrouwen die zichzelf curvy noemen, maar duidelijk overgewicht hebben. Curvy is imo geen overgewicht :)

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:45

Zo herkenbaar dit, ik zie die dingen ook op mijn facebook voorbij komen. Heel veel er van is gewoon slanke vrouwen een kopje kleiner maken zodat ze zich beter kunnen voelen. Niks van aantrekken, als zwaren vrouwen trots op hun lichaam mogen zijn, dan mogen dunnen mensen dat ook zijn!

Chasingmood

Re: Te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:52

ts ten eerste wil ik eventjes zeggen dat wat je over de schildklier zei niet klopt (vat het zeker niet aanvallend op hoor, ik verbeter je alleen even :) ) ik heb namenlijk een te sloom werkende schildklier, en hierdoor kom je juist sneller aan, wat jij dan zou bedoelen is waarschijnlijk een te snel werkende schildklier. ;)

maar verder weer even ontopic; je moet je zeker niet zorgen maken over wat andere zeggen, zolang jij blij bent met jezelf, en ook gezond bent, dan is er helemaal niks aan de hand en moet je die stomme mensen maar gewoon negeren (waarschijnlijk zijn ze gewoon jaloers op jouw lichaam :D )

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:57

Laat die mensen die anorexia roepen, eerst even opzoeken wat het in houdt.

En als jij twijfelt, ga je toch naar een arts? Veel belangrijker dat al die mensen die het denken beter te weten.

Ik was ook altijd slank. kon nooooit aankomen.
1,74 en 60 kilo (Precies... ja... zonder kleding)
En groeiende. omdat ik gewoon ontzettend goed in men vel zit.

Dus... maak je beeld even wat sterker van jezelf.
Wees blij en gelukkig. Eet voldoende... En geniet van het leven.

De rest komt vanzelf wel.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:59

Ik heb ook altijd licht ondergewicht gehad, ook op jou leeftijd.
Sinds mijn 21e ben ik gaan aankomen en heb ik meer vrouwelijke vormen en weeg nu dan ook een gezond gewicht!
Komt vanzelf goed, en niet onzeker zijn die mensen die zeggen dat je te weinig eet zijn jaloers omdat jij alles kan eten zonder dat je aankomt! geniet er van maar maak je geen zorgen en eet gewoon zoveel als dat jij wilt, je weet zelf wel wanneer je een ongewone of ongezond eetpatroon hebt!

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:04

Hoi! Ik zou me er niet te veel van aantrekken, zolang je er zelf blij mee bent kan de rest zeggen wat ze willen toch? :)

Ik ben altijd slank en 'te licht' geweest (nog steeds) en ik vond het juist wel fijn, ik kan alles eten wat ik wil en kom geen gram aan! Daar kunnen die wat stevigere mensen alleen maar jaloers op worden denk ik dan.

Zolang je er geen last van krijgt met je gezondheid en niet afvalt, maar gewoon op gewicht blijft lijkt het mij geen probleem.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:09

Niks van aantrekken, die zwaardere mensen zijn waarschijnlijk gewoon jaloers, en dat is echt zo. Jij bent mooi, gezond en dan is het natuurlijk nodig om je de grond in te stampen ;) Slank is prachtig, lekker laten praten die lui! Plus die achterlijke plaatjes op social media, die mensen hebben blijkbaar domme plaatjes nodig om zich beter te voelen over hun overgewicht.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 13:19

Dankjewel voor jullie reacties! :)

Ik groep op in een familie waar gezond zijn heel belangrijk is. Als ik zin heb in iets zoets neem ik een gedroogde cranberry en als ik zin heb in iets zouts hebben we vaak wel wat nootjes oid. Ook heb ik bijvoorbeeld nog nooit iets met alcohol gedronken en sigaretten aanraken doe ik ook niet.

Ik bedoel eigenlijk juist dat ik met heel weinig eten best ver kom. Ik eet wel lekker waar ik zin in heb, maar ik zit al heel snel vol en kan heel lang doen met vrij weinig eten. Een extreem voorbeeld: Bij een 'vakantie' met school zeulde ik de hele dag met een rugtas van ongeveer 15 kilo rond en dronk 's avonds een opkikker (soepje) en ik at wat brood.
Ik had op dezelfde vakantie energie voor tien en tilde regelmatig twee rugtassen van mensen die het niet meer hielden.

Daardoor denken mensen dus dat ik te dun ben en te weinig eet: Omdat ik echt vrij weinig eet. Toch voel ik me hartstikke gezond en fit.
Ook doe ik geen gekke dingen zoals calorieën tellen.

En nou ja, social media is niet zo'n groot probleem voor me, het is alleen dat ik het echt overal hoor en zie. Mijn vriendinnen zeggen er niks over, maar andere mensen uit de klas wel. Vooral bij het omkleden voor gym moeten ze altijd wel een opmerking maken over dat ik zoo dun ben.
Ik weet niet of ze dat als 'compliment' bedoelen, maar omdat ik het zo belangrijk vind om gezond te zijn, vind ik 'dun' zo'n nare bijsmaak hebben. Dun betekend namelijk ongezond, slank betekend gezond.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:44

Schijt aan hebben aan wat andere mensen zeggen.
Je lichaam is van jou, en als jij happy bent, dan moet je dat ook zeker blijven.

Ik heb ook een tijdje gehad (nu helaas niet meer O:) ) dat mensen mij dun vonden.
Dit omdat ik elke dag ruim 20 kilometer naar school fietste, en het liefst binnen een half uur.
En daarnaast ook nog veel paard reed (bijna elke dag).
En naast het naar school fietsen en paard rijden had ik ook nog een krantenwijk in een buitengebied, dus ook nog eens ruim 15 km fietsen.
En ik kon eten wat ik wou in die tijd.
Zo gezond als jij was ik echt niet.
Maar veel mensen zeggen het naar mijn idee omdat ze jaloers zijn, dat was bij mij toen wel het geval.
Hoe dikker de personen waren hoe meer commentaar die hadden.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:49

Als ik de foto's op je profiel bekijk. Zie ik daar geen dun schrielkipje hoor. Maar gewoon iemand met een normaal postuur en lief gezichtje en een fantastische bos met haar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:54

Ik was op jouw leeftijd 50 kg (1.65m), komt vanzelf goed, na 25 kwam ik ineens wel aan als ik alles bleef eten, nu let ik op wat ik eet en blijf keurig 56. Gewoon niks van aantrekken van dat gezeur.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:00

Niets van aan trekken en blijf gewoon blij met je zelf! (zeg ik...)

Ik ben wat te dik. Volgens de BMI heb ik obesitas -.-' maar als je mij ziet lopen heb ik dat echt niet. Nee ik ben niet dun maar ik ben ook niet modder vet. Ik pas gewoon in kleding uit de winkel. Ik was altijd tevreden over mijn lichaam tot mijn opa, oma, ouders en kennissen begonnen te zeggen dat ik dik werd. Nu ben ik dus wel zeer onzeker over mijn lichaam. Heel vervelend als mensen je zo kunnen beïnvloeden. Als je je zelf toch prima vind vind ik niet dat anderen er over over moeten klagen...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:06

Ik snap niet waar jij je druk om maakt :+ Als je zelf blij bent met je lichaam en je bent niet te dik, is het toch goed? Veel mensen zijn tegenwoordig lichtelijk te dik of veel te dik, sja als je dan iets dunner bent valt dat snel op... :Y) Zolang jij je gezond en fit voelt en kan genieten van je eten zou ik me nergens druk over maken.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:14

Ik heb ook even in je profiel gespiekt en ik zie daar bijna mijn spiegelbeeld.
Je bent een mooie slanke, jonge meid. Toen ik zo oud was als jij woog ik met 1.81m zo'n 55 kilo. Toen ik eenmaal ging studeren veranderde dat, maar dat was juist wel positief voor mij. Vanmorgen toevallig gewogen en ik weeg met een pyama aan 65.7.
Ook ik heb 'de mazzel' dat ik alles kan eten. Ik laat tegenwoordig de meningen van anderen links liggen en leef mijn eigen leven.
Iemand die eenmaal met mij gegeten heeft weet dat ik kan bunkeren als een bouwvakker en graag een chipje of een nootje eet (en dan gaat die zak dus echt leeg, liefst alleen in mijn maag). Als ze dat eenmaal weten zeggen ze niks meer.

Wel wil ik je meegeven dat je op dagen zoals op kamp, als dat lukt, wat meer te eten. Juist voor de voedingsstoffen die je nodig hebt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:14

Los van je gewicht, als je soms op een dag alleen wat bouillon en een beetje brood eet is dat echt te weinig om gezond te zijn. Dan kom je vitamines, mineralen en meer te kort. Houdt eens bij wat je op een dag eet en vergelijk dat dan met wat een vrouw op een dag moet eten om gezond te blijven. Dat zou rond de 2000 kcal per dag moeten zijn en daarvan zou eigenlijk een deel uit zeker 4 biterhammen moeten bestaan.

Ik was tot mijn 18 a 20 veel te dun maar kon alles eten en ook veel ook. Ik was toen 159 cm en woog op mijn 18 krap aan 48 kilo. Wat ook volgense de huisarts vee te weinig was, maar ik kwam gewoon niet aan Ik was al gewaarschuwd dat het na die tijd zou omklappen omdat het helaas in de familie zat aan beide kanten.

En zoals er gezegd, bij een te langzame schildklier kom je heel snel aan bij weinig eten. Bij een te snelle val je af bij heel veel eten.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 16:03

Ik zal nu ook nooit meer zo weinig ongevarieerd eten eten op zo'n kamp, het was een paar jaar terug. Vandaar ook 'extreem voorbeeld'. Weet niet wat me bezielde, was toen nog niet zo bezig met gevarieerd eten geloof ik :+

Verder kijk ik er een beetje tegenop om echt alles bij te houden. Calorieën zijn ook niet alles, zo kan iets ongezonds heel weinig calorieën hebben en iets gezonds juist heel veel.

Verder ben ik ook niet echt bang dat ik ongezond ben, ik voel me juist hartstikke gezond. Bovendien denk ik ook dat mijn sinaasappel-verslaving niet geheel ongezond is :)
Het zijn meer de continue reacties van mensen als ze me zonder shirt (dus bij zwemmen of omkleden voor gym) zien. Daarbij ben ik ook een beetje bang dat ik andere mensen onzeker maak, of dat andere mensen mijn manier van leven (=is dus vrij weinig eten en veel bewegen) over gaan nemen, terwijl ze zelf juist veel meer eten nodig hebben om gezond te blijven.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:09

Als je te weinig eet kan je inderdaad een tekort krijgen aan bepaalde voedingsstoffen; vitamines etc. dat is meer iets om je "zorgen" over te maken, dan over je gewicht en zou ik toch op letten.

Ikzelf ben nu 20, iets van 1m63 en ik weeg 45-46 kg (heb nog nooit "zoveel" gewogen...) Ik kan eten wat ik wil maar er komt niets bij. Krijg ook te horen dat ik te dun ben of anorexia opmerkingen etc. Ik trek mij daar niets van aan, ik weet dat ik veel gezonder ben en beter in mijn vel zit dan hen. Als je je gewoon goed voelt, gezond leeft etc. maakt gewicht niet zoveel uit- ookal ben je volgens BMI iets te licht of te zwaar. Ben zelden ziek, heb geen tekorten en heb genoeg energie. Er is niets waar ik me druk om zou moeten maken!
Het is niet altijd makkelijk, zeker toen ik jonger was niet, mensen flappen zo'n dingen er zomaar uit, niet beseffende dat het je evenveel kan kwetsen als tegen een molliger persoon zeggen dat er wel wat vet af mag oid. over Mijn moeder is net hetzelfde en heeft ook haar hele leven opmerkingen gekregen.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:10

Ik zou geen calorieën gaan tellen. Eerder bijhouden of je voldoende mineralen, vitamines, vetten etc binnen krijgt.
Maar zolang jij je gezond voelt en er intern volgens de huisarts ook alles goed is (bloedwaardes etc.) zou ik zo door gaan. Wellicht kan je overleggen met een diëtiste zodat je wat houvast hebt. Want eerlijk is eerlijk, ik zou ook niet weten of ik gezond bezig ben. Ik ben echter een keer bij de diëtist geweest, alleen zei die dat ik juist van alles meer moest eten terwijl ik dat echt niet binnen krijg. Daarom ben ik op dezelfde voet verder gegaan, maar weet ik wel wat ik zoal kan/moet eten.

En dat je bang bent dat je andere mensen onzeker maakt heb jij niks mee te maken. Dat is aan hunzelf om eraan te werken. Onzekere mensen houd je toch.