Eerste keer bloedprikken.. HELP

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Milty

Eerste keer bloedprikken.. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:59

Hallo allemaal!

Zoals jullie konden lezen moet ik voor de eerste keer bloedprikken (duizeligheid en HA wil een algemeen beeld krijgen)
Nu wil het toeval (of de Duivel ofzo) dat ik er ook nog een angststoornis bij heb. Ik vond inentingen altijd al rot, maar dat ging dan nog wel.
Maar toen ik net hoorde dat ik moest laten bloedprikken kreeg ik al een paniekaanval, laat staan op het moment zelf.

Mijn moeder wil graag dat ik met haar mee ga naar het ziekenhuis als zij ook moet, maar door verhalen die ik heb gehoord van haar over mensen die niet zo goed kunnen prikken durf ik dat eigenlijk niet.
Nu heb ik een hele lieve vriend die in een ziekenhuis werkt, en hij heeft een zomer bloedgeprikt. Hij wil mij waarschijnlijk wel prikken, en dat is al iets geruststellender omdat hij mijn paniekaanvallen kent, maar het idee is nog steeds niet heel aantrekkelijk (om het maar even zacht te zeggen :P )

Hebben jullie tips of ervaringen of geruststellende reacties?
Alles is welkom :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:35

Euhm in ieder geval aangeven dat je bang bent.. Verder kijken in welke arm je het beste te prikken bent en de andere kant op kijken...

Ik moet 3x in de week bloedprikken dus nu een fluitje van een cent... :+

luuca

Re: Eerste keer bloedprikken.. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:36

Inderdaad aangeven. Verder vind ik zelf bloedprikken veel minder eng dan een inenting omdat bloedprikken bij mij geen pijn deed :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:37

Zo inderdaad, bloedprikken is mi veeel minder erg als enten. Je voelt er amper wat van. Gewoon van te voren aangeven en de andere kant uit kijken.
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 15-01-15 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:38

Ik geef altijd aan dat ik het eng vind en makkelijk flauwval. Meestal mag ik dan liggen en sturen ze hun beste prikker.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:38

Ik vond het vroeger ook spannend. Heb je een fijne huisarts? Dat scheelt een hoop, even aangeven en vooral de andere kant op kijken inderdaad. Ik zat de eerste keer de andere kant op te kijken en te kletsen met m'n vader, en toen ik vroeg wanneer ze gingen beginnen was het al klaar!

Tegenwoordig geef ik zelfs bloed, laat een paar keer per jaar vrijwillig een naald in m'n arm zetten! Maar ik kijk nog steeds weg als 'ie erin gaat hoor ;)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:40

Ik heb hetzelfde soort topic een paar jaar terug geopend. Inmiddels al een stuk of 6x geweest en ga er nu redelijk relaxt heen. Er is niks om je zorgen over te maken. Ga naar het ziekenhuis als je goed geprikt wil worden, helpt al een hoop. Als ze goed prikken voel je er niks van. Alleen nuchter prikken vond ik wel een ramp maar goed, uiteindelijk zit het allemaal in je hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:40

Ik zou eerder een ervaren prikker vragen dan een vriend :) Als je van te voren aangeeft dat je bang bent houden ze daar ook rekening mee. Je gaat rustig liggen, meestal even in een apart kamertje en ze zorgen ervoor dat je rustig wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:42

Mijn moeder heeft een paar jaar geleden vaak geprikt in het ziekenhuis.

Gewoon aangeven dat je het eng vind, dan houden ze daar wel rekening mee!
Je zult echt niet de eerste zijn die het zegt!

Het komt wel goed hoor! Succes alvast :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:46

Zeg dat je het eng vindt :j

De prikmensen willen dat graag van te voren weten, omdat ze er dan rekening mee kunnen houden als er wel wat gebeurd of je bv alvast laten liggen.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:47

Ontspannen... anders doet het alleen maar meer pijn. ;)

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 16:51

Joolien schreef:
Ik zou eerder een ervaren prikker vragen dan een vriend :) Als je van te voren aangeeft dat je bang bent houden ze daar ook rekening mee. Je gaat rustig liggen, meestal even in een apart kamertje en ze zorgen ervoor dat je rustig wordt.

Dat was nu ik het lees inderdaad niet heel duidelijk: het is mijn vriend, en hij werkt in het ziekenhuis en heeft in de zomer gewoon als "bloedprikker" (klinkt prachtig) gewerkt

In ieder geval bedankt allemaal! Denk dat ik inderdaad naar het ziekenhuis ga en van tevoren meld dat ik niet leuk ga zijn xD

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:11

Moet ook regelmatig bloedprikken en mijn ervaring is dat de wat oudere mensen meestal ook beter prikken :)
Waar ben je precies bang voor? Voor de pijn, voor de naald zelf? Ik denk altijd in mezelf dat het maar een gevoel is en waarom zou je ten slotte bang zijn voor een gevoel? :) Probeer te ontspannen, dan lukt het alleen maar beter (maar sowieso melden).

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:16

Ik ben ook altijd verschrikkelijk bang voor bloedprikken, maar eigenlijk hoef je je nergens druk over te maken.. Je voelt het bijna niet, maar het is moeilijk om je angst uit te schakelen.

Geef van te voren aan dat je bang bent en op een bed wil liggen, vraag of ze zeggen wanneer de naald in je arm gaat en precies op dat moment doe je net of je een kaars uitblaast. Het klinkt echt belachelijk maar die tip kreeg ik in Nijmegen bij het Radboud ziekenhuis en het werkt echt!! Je moet heel hard blazen, daardoor ontspan je je spieren en voel je echt niks van naald..
Succes en het komt helemaal goed!

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:18

Mijn zusje van 11 moest ook bloed prikken, zag ze ook als een berg tegen op.
Uiteindelijk vond ze het reuze meevallen en deed de band om haar arm meer pijn dan het prikken zelf :').
Het prikken voel je natuurlijk wel, maar het doet niet extreem pijn volgens mijn zusje.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:20

Dr is echt helemaal niets aan de hand :D

Random mensje doet een bandje om je arm, jij kijkt lekker de hoek in en praat over koetjes en beitjes. Je voelt een milliseconden iets kriebelen en its done ;D
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 15-01-15 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

enidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:20

Hier ook een angststoornis en al een aantal keer bloed laten prikken. Ik ben van tevoren nog steeds bang maar geef dat altijd aan en mag dan ook liggen :) Het valt uiteindelijk echt heel erg mee! Ik vind het wachten van tevoren meestal erger dan het prikken zelf :+

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:21

ik moest vorig jaar voor het eerst ik was ook heel bang.. toen ik in het ziekenhuis kwam zij ik dat het de eerste keer was en ik het best wel eng vond. ik mocht kiezen of ik wou zitten of liggen ik ben maar gaan liggen want word nogal snel duizelig maar het was heel eventjes en het was zo weg ik moest wel veel buisjes maar ze helpen je daar wel rustig worden en idd is ontspannen heel belangrijk anders gaat wel pijn doen succes

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:26

Meester prikker meld zich.
Plus ervaringsdeskundige want ik ben zelf ook als de dood voor prikken.

Vraag een ervaren prikker. Die zijn EN goed in prikken EN goed in iemand geruststellen.

Ga zitten of liggen en kijk zeer beslist niet mee hoe je de buizen en naald klaar legt.
Zeg dat je bang bent.
Concentreer je op je buikademhaling en tel die heel bewust.
Spreekt voor zich om ook niet te kijken hoe je geprikt wordt. Echt niet mee kijken.

En,...het is voorbij voordat je er erg in hebt.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:33

ik flip ook van naalden en dat soort dingen, ik raak ook in paniek, sla om me heen.

Maar ik heb hele goede pille gehad, waardoor ik toen niet eens me arm kon bewegen met het bloedprikken. weet niet meer hoe het heet omdat het 7 jaar geleden is geweest, maar dat heeft goed geholpen bij mij.
Vraag er eens om bij de dokter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:23

Hier een grote angsthaas. Ik kom net terug van bloed laten afnemen. Twee nachten niet geslapen, met tranen in mn ogen in de wachtkamer, trillen en echt bijna weg willen lopen. Het idee van die band om en dat gevoel van het opkloppen van de aderen is voor mij al drama. Mag ik naar binnen, zegt de prikster: zal ik het anders uit je vingertop halen?
Huhhhh?! Kan dat?
Nou blijkbaar als ze niet zo veel nodig hebben wel dus!
Ik kreeg een lekker warm kruikje om vast te houden, een korte handmassage en pats....klaaaaar, eventjes drukken op die vingertop en druppelen. Dat was echt een eitje!
Zelfde prikje als suiker-check.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:27

Ik prik ook mensen, maar ik zou er wel voor kiezen om een ervaren prikker te nemen. Iemand die al meer dan een aantal jaar ervaring heeft. Dan kun je eventueel je vriend er nog bij hebben voor de support.

En zeker gewoon aangeven dat je als de doodsbang voor het prikken. Praatje beginnen over iets anders en niet kijken naar de voorbereiding en naar het prikken zelf.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:32

Blegh ik moet waarschijnlijk van de week ook. Ik ben ook echt een angsthaas. Alleen nu lees ik dat het best mee valt. Ik geloof dat ik het wel ga overleven.

Ik hoop dat ze bij mij ook bij de vinger doen. Alleen mijn dokter is echt weer zo'n figuur die meteen al je bloed afneemt. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:34

Heel lief dat je vriend wil prikken, ik prik zelf ook maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn eigen vriend een infuus te steken.

Geef aan dat je er bang voor bent en kijk wat jezelf prettig vind. Wil je horen dat er wordt afgeteld wanneer er een prikje komt? Wil je lekker met muziek op in je eigen wereldje alles langs je laten gaan en niet weten dat je het prikje krijgt? Wil je juist lekker kletsen of iemands hand fijn knijpen?

Je bent echt niet de enige die prikken eng vind en je zal absoluut niet de meest moeilijke of ingewikkelde patiënt zijn die ze tegen komen. Daar kunnen ze wel mee omgaan. :(:)

[edit] ik vind een vingerprikje een stuk vervelender dan bloed trekken via de elleboog.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:41

Ik heb ook een gigantische angst voor naalden.
Bij mij helpt het om te gaan liggen. Dit geef ik altijd aan en is nooit een probleem.
Verder gewoon proberen te ontspannen en op je ademhaling concentreren.
Het is zo voorbij en het doet niet echt pijn.