Aangezien er ontzettend veel mensen en kennis op Bokt verenigd zijn besloten om hier toch maar eens om tips te vragen. Wellicht dat iemand die zich niet in de symptomen herkent, hier toch iets nuttigs over kan zeggen.
Al sinds ik me kan herinneren heb ik heel pijnlijke maag-/slokdarmproblemen. Zodra ik slik, komt er lucht uit mijn maag omhoog borrelen in mijn slokdarm en zakt vervolgens weer omlaag. Dit gaat met een raar, boer-achtig geluid, maar is geen boer en veroorzaakt ook geen opluchting. Ik kan niet boeren en heb vrijwel nog nooit overgegeven. Dit verschijnsel wordt veroorzaakt door allerlei soorten eten en drinken, zuur, zout of zoet, maar wordt sowieso het heftigst getriggerd door drankjes met koolzuur. Waar een normaal mens moet boeren, lukt mij dat niet en blijft de lucht heen en weer borrelen tussen maag en keel.
Dit klinkt heel onschuldig en misschien zelfs een beetje grappig, maar dit gebeuren kan variëren van licht irritant tot bijzonder pijnlijk, misselijkmakend (zonder dat ik kan overgeven) en vreselijk benauwend!
Ik besloot me aan te passen en op te passen met voeding en drinken. Soms gaat dit redelijk, maar vaak krijg ik alsnog last. Het gevoel is niet tegen te houden, niet te negeren en niet op te lossen. De enige optie is plat gaan liggen en een nacht goed slapen, meestal houdt het dan op en heb ik alleen een 'gammele' maag tot gevolg de volgende dag. Een feestje of uitgaan kan ik vaak vergeten, want ook alcohol en vet eten/geen eten is uit den boze. Naast dat het een vervelend gevoel geeft is het geluid dat er af komt erg gênant en doordat ik zo op mijn voeding en drinken moet letten veroorzaakt het opgetrokken wenkbrauwen bij veel mensen: ik ben namelijk lang en dun, tegen het magere aan, en eet ook geen vlees.
De laatste tijd valt het echter nauwelijks meer te negeren en heb ik dagelijks last. Mijn vriend hoorde het geluid laatst voor het eerst en zei dat hij het herkende, dat je dan gewoon even goed moest boeren, maar dit kan ik dus niet! Toen legde ik voor het eerst verband tussen bovenstaande symptomen en het niet kunnen boeren, en na jaren van Googelen vond ik eindelijk wat ik zocht! Eerder kwam ik niet verder dan maagzuurproblemen, maar dit is het absoluut niet, de symptomen komen namelijk niet overeen. De naam van mijn irritante afwijking is 'Dysfunction of the Belch reflex'. Eindelijk verhalen van mensen gevonden met exact hetzelfde probleem, ik ben dus niet gek
Het vervelende alleen lijkt alleen dat deze 'dysfunction' bij de meeste medici niet bekend is, er nog nauwelijks onderzoek naar gedaan is en vaak door artsen niet serieus genomen wordt. Daarnaast is er nog geen oplossing voor gevonden
Dus, om een lang verhaal kort te maken. Wie kan mij tips geven voor vervolgstappen? Iemand opperde al een fysiotherapeut om te leren boeren, zelf dacht ik eerder aan een logopedist? Mijn moeder heeft liever dat ik eerst naar een huisarts ga, maar ik heb, door bovenstaande, niet het idee dat die mij meer informatie zou kunnen geven.
Of heeft iemand tips om te leren boeren?
Alvast bedankt voor het lezen van dit ongetwijfeld rare verhaal!
(en ik kan het ook niet maar verder nergens last van)

Maar dit is altijd erg vervelend want ik heb het vooral in een vreemde omgeving (vriendinnnen, feestjes enz.) en het is niet erg netjes. Nu moet ik zeggen dat ik thuis ook nauwelijks koolzuurhoudende dranken drink en bij vriendinnen e.d. wel. Bij nader inzien heb ik het wel degelijk als pijnlijk ervaren.. Niet zo erg dat ik moest gaan liggen, maar wel een vervelende druk op de borst.