ik val steeds in slaap, help?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

ik val steeds in slaap, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 09:31

Hallo bokkers,

Ik schrijf dit omdat ik echt niet meer weet wat ik eraan kan doen. De laatste tijd val ik steeds in slaap. Dit vooral tijdens de eerste twee lesuren van de dag. Ik kan dan echt bijna niet wakker blijven. Ook heb ik als ik thuis ben steeds de neiging om mn ogen dicht te doen en te slapen.

Ik slaap niet veel maar volgens mij niet te weinig. Meestal van 12 tot kwart voor 7, soms een uurtje meer soms een uurtje minder. Dit omdat ik vaak tot laat bezig ben met school en dan nog een uurtje wat voor mezelf doe.

Wie weet de oorzaak? Of nog belangrijker, een oplossing?! Ik wil echt gewoon goed op kunnen letten in mijn examenjaar maar zo lukt dit natuurlijk niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:32

Eerder naar bed gaan. Blijkbaar heft je lichaam meer slaap nodig, probeer eens twee uurtje meer te slapen. Goed ontbijten

Nala

Re: ik val steeds in slaap, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 09:34

Goed ontbijten doe ik al, meer slapen kan ik proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:34

Oververmoeidheid.

Ik heb hier ook last van gehad tijdens mijn laatste schooljaren.
Het was niet dat ik wilde slapen, maar ik kon simpelweg mijn ogen niet openhouden.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:37

Eerder naar bed gaan.
Al rond een uur of 10 lekker in je bed kruipen, en dan een boek lezen (of even tv kijken) maar niet op je smartphone/ipad/laptop gaan zitten voordat je gaat slapen.

Voldoende groente/fruit eten zorgt er ook voor dat je je wat fitter voelt.
Krijg je wel genoeg ijzer binnen? Want dat kan ook het probleem zijn :j

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:37

Wat StalNollie inderdaad zegt, het lijkt mij dat je gewoon te weinig slaapt. Geloof dat 7-8 uur per nacht gemiddeld is qua slaapbehoefte voor volwassenen en dat dat voor pubers tegen de 9 uur ligt.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:38

ziekte van Pfeiffer?

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:39

Zelfde probleem hier, maar krijg ook veel te weinig slaap.
Zou toch proberen wat meer uren te pakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:40

Voor jouw leeftijd hoor je idd 9 uur te slapen. Wat je nu doet is idd chronisch te kort. En 'bijslapen' werkt niet. Probeer verder ook je tijd goed in te delen, maar ook je rustmomenten te pakken, ontspanning is heel belangrijk.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:41

Als je pfeiffer hebt voel je je wel wat beroerder dan alleen in slaap vallen... :7
Maar wel heel vervelend! Ik zou zeggen, probeer een tijdje uit hoe het is als je een uurtje eerder naar bed gaat, wss ga je je een stuk beter voelen. :(:)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:41

bridgetF schreef:
ziekte van Pfeiffer?

Dan ga je niet pas om 12 uur naar bed maar lig je al eerder op bed. En blijf je moe. In gval van ts zou ik eerst wat meer gaan slapen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:42

Je slaapt echt te weinig! Voor mensen van jouw leeftijd is 9 uur op een dag normaal, je haalt nu nog geen 7uur. Daar red ik het ook niet mee :=

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:43

Ik zie dat je 17 bent, het is voor pubers niet ongebruikelijk. In de puberteit (15 -16 jaar) verschuift het slaap-waak ritme, ze slapen later in, maar moeten nog wel vroeg op. Dat kan voor problemen zorgen. Er dus helemaal niets ernstigs met je aan de hand, maar heb je gewoon last van de natuurlijke verschuiving.
Probeer eens een uurtje voor het slapen gaan geen computer, tv of mobiel te gebruiken. Het licht van deze apparaten zorgt ervoor dat je minder slaperig wordt, waardoor je moeilijker in slaapt.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 15-01-15 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:43

MorganeR schreef:
Goed ontbijten doe ik al, meer slapen kan ik proberen.

Ik bedoel het niet flauw, maar serieus :')

Zoals al gezegd, als je moe bent moet je meer slapen :)*

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:45

En als je dat uurtje voor jezelf nou eens een half uurtje maakt, kan je een half uur langer slapen :)
En geen cola, koffie of zwarte thee gebruiken na 20 uur wil ook nog wel eens helpen (caffeine/theeine).
Laatst bijgewerkt door jorretje op 15-01-15 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:46

De oplossing lijkt me vrij simpel: eerder naar bed!
Als je nou van 21u tot 7u zou slapen zou ik er meer achter zoeken maar je gaat gewoon te laat naar bed en krijgt dus niet genoeg slaap.

Verder is sporten en gezond eten natuurlijk altijd goed om je fitter te voelen :Y)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:47

jorretje schreef:
En als je dat uurtje voor jezelf nou eens een half uurtje maakt, kan je een half uur langer slapen :)

Als je overdag zo moe bent zou een half uurtje eerder slapen niet veel verschil maken denk ik.
Uiterlijk om 22u in bed liggen zou ik eerder proberen. En de andere tijd overdag efficiënter proberen in de delen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:49

Eerder naar bed gaan. Maar je zou ook eens naar de dokter kunnen gaan om je te laten testen op bloedarmoede ;) Ik zag ook altijd heel bleek en was wat vermoeid. Mijn ouders gaven ook de schuld aan dat ik te laat naar bed ging. Achteraf bleek ik een HB van 4,6 te hebben. Daarmee zou ik niet eens 17 km naar school toe moeten kunnen fietsen toch deed ik dat elke dag 2x en dan nog eens een hele dag op school door brengen. Logisch dat je dan dood vermoeid bent. Dus laten testen kan geen kwaad ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 10:15

Dankjewel voor de reacties allemaal! Ik dacht dat voor mijn leeftijd de slaaptijd 6-8 uur was. Oeps.

Ik eet vegetarisch dus misschien inderdaad ijzer tekort, maar ik eet wel vleesvervangers.

Ziekte van pfeiffer denk ik niet, dan zou ik me wel beroerder voelen denk ik.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:17

Ijzerpillen anders?
Probeer eerst maar eerder te slapen, misschien is het gewoon slaaptekort.

Al moet ik wel zeggen dat ik nu ook chronisch moe ben, al slaap ik ook een uurtje of 9 per nacht.
Kan ook door de winter / het weer komen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:21

Ik heb de ziekte van pfeiffer gehad, en de eerste symptomen de eerste paar weken was dat ik net zoals jou, constant in slaap viel of wilde slapen. Uiteindelijk werd ik ziek, ik dacht een griepje, maar dat bleek dus pfeiffer te zijn. Voor de zekerheid gewoon even bloed laten prikken, je weet het tenslotte niet.

En sowieso eerder naar bed, dat lijkt me ook wel een goede.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 10:23

Helaas heeft mijn moeder liever niet dat ik zo'n soort pillen gebruik. Veel horror verhalen.

Ik probeer eerst het eerder naar bed gaan. Aangezien ik maximaal om kwart voor 7 op moet staan zal ik dan om kwart voor 10 ongeveer moeten gaan slapen voor die 9 uur.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:38

Je gaat pas om 12 uur naar bed en je vraagt je af waarom je zo moe bent? :Y)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:42

Eerder naar bed gaan lijkt me een goeie optie :)

Toch zou ik als ik jou was ook even bloed laten prikken.
Al test je maar op bloedarmoede en pfeiffer om het uit te sluiten
Ik ben vanaf mijn 14e vegetarisch, was erg bleek en moe en bleek op mijn 17e ook (net als Gydja) zware bloedarmoede te hebben.

Ik slik sinds die tijd (al 30 jaar) staalpillen (nu nog maar 1 per dag) en vit B complex omdat bleek dat mijn lichaam geen ijzer vast kon houden. Dat zijn echt geen enge pillen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:21

Ik volg. Ook altijd moe en val geregeld enkele seconden in slaap. Soms ineens niet moe, maar geen pijl op kunnen trekken wanneer wel/niet. Huisarts kon niks vinden, bloedonderzoek goed.