Zijn er Kitesurfers op Bokt? Vraagjes.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mayling27

Zijn er Kitesurfers op Bokt? Vraagjes.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 11:43

Hallo,

Ik vroeg me af of er onder de bokkers ook Kitesurfers zitten?

Ik vind het een prachtig mooie sport en wil er heel graag meer over leren.
Ik heb al aantal jaar zitten denken om een cursus te gaan volgen maar elke kwam het er niet van.
Nu wil ik dit jaar toch echt (om te beginnen) een 3 daagse cursus gaan doen, maar de vraag is waar....

Waar kan ik deze cursus het beste nemen? Waar is het beter om te leren, op zee of plassen.
Welk seizoen is het beste om te leren?

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Bedankt alvast +:)+

Paisano

Re: Zijn er Kitesurfers op Bokt? Vraagjes.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:46

LZP -> MWS

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:02

Geen kitesurfer hier, maar vind het wel ontzettend leuk en heb wel eens een lesje gehad (gewoon op zee). Maar met één lesje beheers je het nog lang niet, vaak is zo'n beginles wel een halve dag.

Wat ik heb meegekregen is dat je het best een les kan nemen bij een school die is aangesloten bij de IKO. Dan krijg je een pasje met hoe ver je bent en kan je overal (ook in het buitenland) verder op het niveau waar jij bent gebleven. Daarnaast hadden de kitesurfscholen die aangesloten zijn bij de IKO, nog meer voordelen maar dat zou je even moeten opzoeken.

Ik zit er aan te denken om zelf in Aruba op les te gaan aangezien ik daar de komende tijd zit, daar leer je het gewoon op zee. Ik zou als ik jou was even checken wat er bij jou in de buurt zit aan kitesurfscholen!

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:15

Ik zelf kite niet, maar zit wel bij de reddingsbrigade die heel vaak kiters uit het water vist :D
Kiten kan je het beste leren op zee, dat is namelijk wel wat anders als een plas. En het is zeker een mooie sport om te doen! Zou het zelf ook ooit nog een keer willen proberen :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:25

Zee! Zeker weten. Inderdaad voor een IKO school gaan. Ik heb zelf geen ervaringen in Nederland omdat ik altijd naar Sardinie ga om te kitesurfen, maar er zijn er zat :)) Het is enorm leuk, maar wel fysiek en mentaal vrij zwaar. Je hebt best wat lessen nodig voor je een beetje lekker kan varen en je lichaam wordt erg veel door het zoute water getrokken :+ In het begin ga je überhaupt het water nog niet in trouwens, je oefent met een kleine kite op het strand, tot je die onder controle hebt, dan met de grote kite ook weer tot dat goed gaat, dan ga je bodydraggen in het water (achter je instructeur aan hangen en daarna zelf zonder board door het water) en daarna begin je pas met het 'surfen'. Maar het is het wel waard *\o/* Ik surf zelf alleen in de zomer omdat ik het koude water niets vind :Y) (En ik er voor en na de zomer geen tijd voor heb met studie). In het begin is het wel belangrijk om het vaak te doen, anders krijg je het nooit helemaal onder de knie en kun je snel angst ontwikkelen.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:23

Hier een fanatieke kitesurfer. Ik kitesurf al 10 jaar en ben nog begonnen 'old school' met C-kite vliegers met 4 lijnen (levensgevaarlijk) en heb de sport flink zien ontwikkelen de laatste jaren. Vooral op het gebied van populariteit en veiligheid van materiaal.

Ik weet niet waar je woont maar je hebt in Nederland hele goede beginnersplekken waar je kunt staan. Dat maakt het leren vliegeren en opstappen zoveel makkelijker (ik ben het dus ook niet eens om te starten op open Zee. Zee is lastiger en het is echt beter om eerst je vlieger goed te leren kennen en jezelf te kunnen redden in moeilijke situaties. Je hebt ook plekken op Zee waar je wel heel lang kunt staan, dat is ook prima). Je hebt bv de Grevelingen (binnenwater, met wel flinke golven), Oostvoorne kun je heel lang ver staan, maar ook verder in Nederland zijn genoeg 'beginnersplaatsen' zowel binnenwater als zee.

Het is fysiek inderdaad een goede sport, goed voor je buikspieren! Maar ook de rest van je lichaam wordt goed getraind. Lessen is essentieel!! Het is niet voor niets een extreme sport, elk jaar vallen er redelijk wat doden. De meeste door onkunde en zichzelf overschatten, helaas. IKO pasje is leuk, maar ik heb al op veel plekken in de wereld gekite en ze hebben nog nooit om een pasje gevraagd (misschien omdat ik altijd kite met eigen materiaal?). Daar zou ik me dus niet teveel op focussen, maar volgens mij krijg je het er standaard bij bij een erkende school.

Met betrekking tot de verwachtingen, ga er vanuit dat je na 3 dagen nog niet kunt kitesurfen. Als je er een beetje gevoel voor hebt en bekend bent met andere boardsporten (snowboarden / wakeboarden) dan zul je misschien wat sneller kunnen opstaan. Maar een stukje varen is echt nog wel een paar stappen verder. De meeste leertijd zit in het goed leren vliegeren onder alle omstandigheden, veilig kunnen oplaten en landen.

Vliegeren en weer inschatten is het belangrijkst. Je controle over je vlieger (net als je paard bij paardrijden) is je levensverzekering en een beetje leer over wind, windrichtingen, nooit kiten met aflandige wind en 'gevaarlijke' wolken leer je ook tijdens het lessen... Maar verder is het echt een geweldige sport die je heel goed in Nederland kunt beoefenen. Zelf hou ik een minimale buitentemperatuur aan van 15 graden en een minimale windkracht 4 (13-15 knopen minimaal). Het e.e.a. is afhankelijk van je materiaal (hoe dik is je wetsuit) en je vliegers. Zelf heb ik 3 vliegers in de formaten, 7, 9 en 12 meter, dus ik kan bijna altijd wel varen.

Waar je heel veel info kunt vinden is op websites als kitehigh.nl en hanglos.nl. Windguru.cz is onmisbaar om de windvoorspellingen goed te zien. Als je windguru op Nederland zet, zie je gelijk alle wind en kitesurf plekken.

Als je nog meer wilt weten, roep je maar! Het is echt heel erg leuk.

(en in de winter als het lekker sneeuwt, mag ik bij onze overburen die boer zijn snowkiten op het land! Ook heel erg leuk)
Afbeelding

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:48

Tof dat ik dit topic tegenkom! Ik heb in december ook besloten dat ik wil gaan kitesurfen (omdat ik tegenwoordig vaak op Gran Canaria te vinden ben en daar niet kan snowboarden).

Mellis86, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de kites. Kan jij daar wat meer over vertellen? Wat is bijvoorbeeld zo'n C-kite met 4 lijnen en wat is er levensgevaarlijk aan? Wat voor kites worden er nu meestal gebruikt? Wat doet het grootteverschil tijdens het surfen? :o

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:24

Een C-Kite is zoals de naam al zegt extreem C vormig. 10 jaar geleden bestond er nog niet anders, er zaten enkel vier lijnen aan, zonder echt depower koort (waarmee je de druk verlaagt in de vlieger), dus het was echt pompen of verzuipen. Er zat dus eigenlijk altijd kracht in die vliegers. Tegenwoordig worden C-kites nog wel gemaakt maar dan met een vijfde lijn en dan enkel voor de echte freestylers. Doordat er zoveel kracht continu in zit is het heel goed voor springen en kunstjes.

Tegenwoordig kite iedereen eigenlijk met hybride kite, bow of SLE kites. Sommige kites zijn nog wel gebaseerd op de oude C kite, maar zijn vele malen veiliger. Het verschil is de vorm, minder C achtig, maar meer een boogje (daarom ook BOW kite, SLE staat voor Supporting Leading Edge, die opblaasband). Door dat boogje hangt hij stabieler in de lucht en zit er dus op bepaalde punten (recht boven je op 12u) nagenoeg geen kracht in de kite.

Daarbij zijn de lijnen anders geworden. Vroeger zaten de vier lijnen aan de uiteindes van de vlieger. Op ieder punt 1 lijn. Tegenwoordig werken ze met bridles. Ofwel een systeem waarin de lijnen op meerdere punten bevestigd zijn aan de vlieger. Nog steeds wel vier (of soms 5 lijnen), maar anders bevestigd. http://www.kiteboardingevolution.com/ki ... -kite.html. Op deze website leggen ze dat goed uit. Doordat het anders is bevestigd kun je veel beter de kracht uit de vlieger laten met een zogenaamd 'depower' koord en de positie van je bar (dat wat je vast hebt). Daarbij zijn de vliegers tegenwoordig zo dat als je de bar loslaat de kracht er al bijna helemaal uit is als de vlieger op het water valt. Trek je je safety (dus je bar haal je los van je harnas) dan is de kracht er echt helemaal uit. En door de bridles gaat de vlieger ook makkelijker uit het water op het moment dat hij neerstort. Bij een C-kite was dat bijna onmogelijk zonder hulp (of met heeel veel geduld).

De maat van vlieger is belangrijk voor de omstandigheden. Afhankelijk van je gewicht en de windkracht heb je een vlieger nodig. Hoe zwaarder je bent, hoe grotere vlieger je nodig hebt om te varen. Maar hoe harder het waait hoe kleiner weer. Dus met meerdere vliegers in verschillende maten kun je met meerdere weersomstandigheden toch kiten. Beginners starten eigenlijk altijd met 1 vlieger in de maat 9 meter. Dit is de meest gebruikte maat. Voor mannen boven de 80kg is het meestal een 11 of 12 meter.

Ook het formaat van het board bepaald nog mee, maar in veel mindere mate als je vlieger. Hoe groter je board, hoe groter het draagvermogen dus hoe makkelijker varen. Echter hoe kleiner het board, hoe wendbaarder. Tijdens lessen krijg je meestal een groter board. Maar om te kopen, zou ik nooit een groot board aanschaffen, maar gemiddeld voor je lengte. Hoe beter je wordt, hoe kleiner je je liever je board hebt.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:46

Woow dat snowkiten lijkt me helemaal geweldig zeg... :oo Doe je dat met je gewone board?

Ik ga proberen in Aruba nog eens een lesje te nemen, want ik ben niet verder gekomen dan optuigen en daarna als een idioot door het water gesleept worden door de kite omdat ik 'm niet aan kon, lekker verantwoord... :')

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:20

Dat doe je inderdaad met een gewoon snowboard (niet met je kiteboard, dat gaat niet daar zitten vinnen onder). Ik heb wel op marktplaats een oud snowboard gekocht en gebruik niet mijn goede snowboard. Het land van de boer bevat toch vaak wat steentjes e.d. en daar wilde ik mijn goede snowboard niet voor gebruiken. Maar verder is het wel gewoon een normaal snowboard.

Het is wel wat moeilijker, je hebt minder weerstand als op het water en als je valt is opstaan ook een stuk lastiger. Daarentegen kun je wel met minder wind af doordat de weerstand dus kleiner is. Helaas ligt er maar zelden genoeg sneeuw in NL voor snowkiten.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:35

Hier ook een kitesurfer! Neem inderdaad even wat lessen, controle van de kite is echt ontzettend belangrijk anders krijg je levensgevaarlijke situaties.
Dat snowkiten wil ik ook nog eens proberen! Helaas ligt mijn snowboard in Nederland, maar ooit ga ik het nog eens proberen! :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:53

Ik ben geen kite surfer en heb er ook de ballen verstand van..

Maar wat ik mij afvraag is hoe je de vlieger in de lucht krijgt en hoe je m ook weer terug krijgt?
Lijkt mij op water (of in de sneeuw) zo'n onmogelijke taak.. Vind het een zeer interessant sport.

Helaas is mijn zus een van haar goede vrienden verloren door een kite ongeluk..

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 08:21

Het oplaten gebeurt eigenlijk altijd met hulp. Je gaat haaks op de wind staan (nooit er vol in want dan vlieg je gelijk weg) en een tweede persoon houdt de vlieger op zijn zijkant. Op het moment dat de wind in de vlieger komt kan de hulp hem loslaten en kun je de vlieger rustig omhoog sturen. Er is ook een methode om zelf vanaf de kant je vlieger op te laten, zonder hulp. Maar deze is gevaarlijker en wordt eigenlijk zelden gedaan door mensen. Je kunt wel je vlieger zelf oplaten vanuit het water, maar is omslachtiger dan met hulp. Met hulp is eigenlijk de meest gebruikte methode.

Landen werkt hetzelfde. Je loopt terug het strand op, vraagt iemand om hulp (zijn handgebaren voor) en die persoon gaat klaar staan. Je land je vlieger richting die persoon, die vangt hem op en legt hem gelijk tegen de wind in op zijn kant. De vlieger gaat dan nergens meer heen en jij kunt rustig afkoppelen van je harnas. Landen op het water is ook mogelijk en dan je vlieger zwemmend ophalen, maar dat is echt veel lastiger en heel zwaar.

De meeste ongelukken gebeuren met oplaten en landen. Mensen die vol in de wind gaan staan of gewoon de omgeving niet goed hebben bekeken (te dicht bij bomen of dijken bv).

Heel vervelend te horen van de vriend van je zusje Nancy. Gecondoleerd.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 10:51

Wauw wat een berichten. Sorry ik ben even afwezig geweest. Maar bedankt voor de informatie.

Ik kom zelf uit Limburg, dus ongeacht waar ik heen ga, ik zal een eindje moeten rijden... Dus het maakt me ook niet zoveel uit waar ik heen ga (als maar niet in de kop van noordholland is).

Ik ben me er zeer van bewust dat ik na 3 lessen nog lang niet kan kitesurfen. Maar wel kan inschatten of ik het leuk vind en verdere lessen wil gaan nemen of niet.
Dus zee is het beste om het te gaan leren... Ik zal deze week eens op de site's kijken die gestuurd zijn....

Enne die foto ziet er echt erg gaaf uit!!!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:30

Het hangt er een beetje vanaf hoe snel je leert en of je al boardsporten hebt beoefend. Ikzelf ben na 2 uur oefenen met de kite al gaan waterstarten. Je kunt opzich vrij snel zelfstandig varen, maar ten alle tijden met ervaren kitesurfers. Over het algemeen is het sowieso niet verstandig om alleen te gaan kitesurfen, ervaren of niet.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 11:15

Ik heb helemaal geen ervaring met wat voor een board dan ook..
Dus dan zal het ook wel langer duren.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:16

Het is alweer een tijdje geleden! Heb je al een cursus of een les gedaan, TS? Ik heb 10 weken geleden een proefles gedaan. Daarbij alleen nog met een powerkite op het strand gestaan, dat ging zo goed dat ik ook al mocht 'bodydraggen'. Echt een heel toffe les gehad!

Aanstaande zaterdag heb ik mijn eerste 'echte' les. Ik heb er heel veel zin in, maar vind het stiekem wel een beetje spannend :=

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 11:59

Nee helaas niet meer... Zijn andere vakantieplannen tussendoor gekomen waardoor er te weinig geld overbleef hahah

Maar ik wil het nog steeds altijd gaan doen... Misschien volgend jaar!!

Als je wilt, laat maar eens weten hoe de les gegaan is, ben erg benieuwd :)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:25

Het was super, zaterdag! Gelukkig ook nog goed weer :Y) We maakten zaterdag gebruik van de Naish Pivot (2016) van 14 meter.

Voor de rest leek de les erg op wat ik met de proefles al heb gedaan in juli, er is nog geen surfboard aan te pas gekomen, maar dat hoefde eerlijk gezegd ook nog niet. We begonnen met het optuigen van de kite, waarbij alle onderdelen aan bod kwamen (de leading edge, struts, maar ook de chicken loop en de donkey dick :') ) en daarna gingen we het water in.

Deze les was voor het oefenen met de controle van de kite, dus hem stil proberen te laten hangen op 10 en 2 uur, maar ook vlak boven het water. Ik moest het water een "kusje" geven, maar dat werd, in de instructeur zijn woorden: "een dikke lebber". := Ook het herstarten vanuit het water heb ik geoefend en dat ging ook heel goed! Uiteindelijk sloten we af met sinussen (achtjes maken), kleine sprongetjes vanuit het water waarbij de instructeur me gelukkig nog vast had, en body draggen. Dat laatste is zó gaaf om te doen! Je ligt dan op je buik en laat je voorttrekken door de kite. Dan voel je pas wat een kracht er op zo'n vlieger staat.

Op 11 oktober heb ik mijn volgende les! Ik hoop dat er dan wel een board aan te pas gaat komen, maar we zullen het zien. In februari ga ik een weekendje mee om te snowkiten in Duitsland, met de surfschool, dus dan sta ik sowieso weer op een board :D

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 11:30

Wauw, Klinkt echt erg gaaf!!!

Waar heb je dit gedaan?

Ja er moet echt een kracht op staan hoorde ik. Soms vraag ik me af wat als je de lucht ingetrokken wordt en niet meer na beneden komt hahaha

Hou je me op de hoogte? Leuk om te horen :D

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:58

Ik les bij KiteFEEL (http://www.kitefeel.nl, sorry, reclame), mijn proefles was in Schellinkhout en mijn tweede les in Andijk (beide in de buurt van Hoorn, waar ik woon).

Mayling27 schreef:
Soms vraag ik me af wat als je de lucht ingetrokken wordt en niet meer na beneden komt hahaha

Dit vraag ik me dus ook altijd af := maar ik denk, dat als dat gebeurt, je de bar loslaat (waardoor de kite langzamerhand kracht verliest) of, in meer nood, de quick release, dat heeft hetzelfde effect maar dan véél sneller!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 23:11

Je komt altijd weer naar beneden als je de bar loslaat. Want dan iser geen power meer op de kite. Je hoeft dus de quick release niet los te laten. Mits je in extreem noodweer kite

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:36

Gister mijn tweede les, een privéles dit keer. Eerst even wat herhaling wat betreft de vlieger en toen werd het tijd om het board erbij te pakken. Nou, dat was nog best lastig! Zodra het board erbij komt, moet je namelijk op meerdere dingen tegelijk letten (je vlieger; dat ie niet crasht en ook niet weer terug op 12 uur komt, en je board; dat die niet duikt, dat je houding goed blijft, etc.). Twee keer ben ik face-first voorover geslingerd door de vlieger :') heel wat keer meer kwam ik wel uit het water maar viel ik ook meteen weer om. Al met al heb ik uiteindelijk 3x 5 meter gevaren. Het begin is er! Het echte varen is wel nog enorm lastig.

Ik kijk nog steeds enorm uit naar februari, snowkiten! Dat zal makkelijker gaan, hoop ik :j

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 15:48

Gaaf om te horen hoor...

Waar ga je snowkiten...?

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:12

Ik ga mee met een georganiseerde reis van mijn kitesurfschool, we gaan naar Wasserkuppe in Duitsland. :)