Hartruis baby..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kipje39

Hartruis baby..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:02

Omdat ik een ontzettende hypochonder ben, en de afspraak bij de kinderarts maandag pas is..

Mijn zoontje van een maand heeft een hartruis.
Systolische ruis 3/6 met voortgeleiding naar de oksel..

En ik maak me zorgen |(
Lig de hele nacht te luisteren naar z'n ademhaling.

Mijn zwangerschap was al heftig.. Met veel opnames en bloedverlies..
Met 38 weken ben ik daarom ingeleid, een gezonde jongen van 3320 gram en met 4 weken bij het cb een kilo aangekomen en 57 cm..

Wie heeft ervaring?

StalNollie

Re: Hartruis baby..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:03

Ervaring niet maar een tip Leg hem lekker bij je op de kamer als dat meer rust geeft

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:05

Hij ligt al naast me in de wieg..
Maar soms ademt hij zo stil dat ik erboven ga hangen om te horen of hij nog ademt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:07

Kan me voorstellen dat dat heel moeilijk is :j maar probeer jezelf voor te houden: tot nu toe is het goed gegaan, en maandag was blijkbaar het snelst dat je terecht kon. Je hebt op dit moment volledig gedaan wat je kon.
Probeer het een beetje van je af te zetten, alhoewel ik me volledig voor kan stellen dat dat moeilijk is. Sterkte in ieder geval!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:31

Wat schrikken, sterkte!
Bij mijn oudste dochter was als baby ook een hartruis gehoord. Nu ze bijna 5 is, is hij er nog steeds. Maar er is geen oorzaak te vinden, alles is goed. Ze heeft recentelijk weer een heel onderzoek gehad, maar ze kunnen echt niets vinden.
Hopelijk is het bij jou kindje ook onschuldig. Sterkte.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:40

Het schijnt dat veel baby's met een onschuldige hartruis geboren worden en dat die meestal vanzelf weer verdwijnt. Ik heb 'm nog steeds maar aldus de cardioloog is het onschuldig. Ze kunnen geen oorzaak vinden en ik heb verder geen klachten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:44

Er schijnen babysokjes te zijn die constant de hartslag in de gaten houden en een waarschuwing geven als de hartslag te laag wordt. Niet goedkoop maar als je dat een hoop stress scheelt misschien het overwegen waard?

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:04

Ik zal je even geruststellen, een hartruis is niet direct/meestal niet levensbedreigend.

Elke pasgeborene heeft tussen de kamers boven een gaatje zitten bij de geboorte die na de geboorte vanzelf dichtgroeid. Een hartruis wordt in principe altijd veroorzaakt door een gaatje tussen de hartkamers.

Mijn 10 jarige zoon heeft al zijn hele leven een gat tussen de bovenste kamers. Het enige nadeel daaraan is dat het zuurstofarme en het zuurstofrijke bloed zich met elkaar mengt waardoor de saturatie ( hoeveelheid zuurstof in het bloed) iets minder is als dat het hoort te wezen.

Hij zal dus door de ruis niet plotseling komen te overlijden. Vandaar ook dat er niet echt spoed achter de afspraak bij de kinderarts zit, anders was je namelijk per direct naar de eerste hulp verwezen.

De kinderarts zal als het een goeie is maandag een echo maken van zijn hart om te kijken of ze de oorzaak van de ruis kunnen vinden, en als ze die vinden zal je naar gelang de ernst ervan worden doorverwezen naar een kindercardioloog voor verder onderzoek en eventuele behandeling.

Wat ik je wel als tip mee wil geven is dat als je merkt bij het drinken van de flessen dat het hem meer moeite kost of als hij daarbij gaat zweten neem dan contact op met de huisartsenpost of de eerste hulp, want dat is een teken dat het niet goed gaat. Ook als hij blauwe lippen krijgt of blauw/grauwe gelaatskleur aan de bel trekken. Zolang hij dat niet heeft kan je met een gerust (nou ja niet helemaal natuurlijk) hart gaan slapen.

Mocht je nog vragen hebben mag je mij gerust een pb sturen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 21:11

Hmm ik vraag me af of ik een echo krijg, want ik heb geen afspraak in het zh maar medisch centrum in m'n woonplaats.

Z'n flessen heeft ie geen moeite mee, hij drinkt zelfs erg veel voor z'n leeftijd en ik dik deze ook nog eens in met pitmeel..

Hij heeft soms wel blauwe of hele witte handjes maar dat link ik meer aan de kou.
Net uit badje en in diepe slaap met handjes boven de deken.

Verder is het wel een slaper. Maar als hij wakker is, is hij wel alert.
Hij komt ook zelf netjes voor z'n flesjes tussen de 3-4 uur..

Wel bedankt voor je reactie :)
Deze ervaring doet me goed!

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:19

Bij mijn zoontje is de eerste week al hartruisje vastgesteld.
Heb ook nachten naast zijn bedje gestaan om te horen.
Hij was een diepe slaper en sliep overal door daarbij had hij ook niet een grote eetlust..

En ik kan je gerust stellen na een jaar is het een hyper mannetje.
Soms,trekt het gaatje het eerste jaar weer bij.
Zelf heb ik ook een gaatje in mijn hart en ondervind hier geen hinder van. Wel dat het erfelijk kan zijn.
Maar heb nooit dingen moeten laten door dit.

Wel even om je niet ongerust te maken zou ik echo van zijn niertjes vragen dit is me in het uza verteld mensen met een gaatje in hun hart hebben ook vaak iets aan hun niertjes. Bij mijn zoontje zijn deze aan elkaar gegroeid mijn nieren zijn toen ik jonger was eens tilt geslagen waardoor ik 2weken in ziekenhuis moest blijven.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:20

Kipje39 schreef:
Hmm ik vraag me af of ik een echo krijg, want ik heb geen afspraak in het zh maar medisch centrum in m'n woonplaats.

Z'n flessen heeft ie geen moeite mee, hij drinkt zelfs erg veel voor z'n leeftijd en ik dik deze ook nog eens in met pitmeel..

Hij heeft soms wel blauwe of hele witte handjes maar dat link ik meer aan de kou.
Net uit badje en in diepe slaap met handjes boven de deken.

Verder is het wel een slaper. Maar als hij wakker is, is hij wel alert.
Hij komt ook zelf netjes voor z'n flesjes tussen de 3-4 uur..

Wel bedankt voor je reactie :)
Deze ervaring doet me goed!

Blauwe handjes is inderdaad kou. Niks om je zorgen om te maken. Je kan altijd nog mocht je geen echo krijgen vragen of ze je door kunnen sturen naar een kindercardioloog. Ik zelf ben zeer tevreden over het kinderhartcentra in het Wilhelmina kinderziekenhuis in Utrecht. Zij staan ook aangeschreven als een van de beste kinderhartcentra in Nederland.

Alert zijn en goed drinken is ook helemaal super.

Wil je nog wel als tip meegeven mocht je veranderingen opmerken bij hem hoe klein dan ook gelijk aan de bel trekken. Zoals mijn huisarts ooit tegen mij zij liever 10 keer voor niks als een keer te laat.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 21:21

Maar hij plast wel goed! Maar goed dat je het zegt!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:25

Mijn zoontje heeft ook een hartruis.
Bij hem hebben ze het wel onderzocht in het AMC in Amsterdam. Maar ook bij hem is het een onschuldige ruis.
Ondertussen is hij 14 en je hoort hem nog steeds. Hij heeft er totaal geen last/hinder van. Conditie als een paard, eet als een dijker.

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:33

ik heb zelf ook een gaatje tussen mijn hartkamers gehad (als je het wil googlen, de benaming is Ventrikel Sceptum Defect).
ik ben er toen ik een halfjaar was aan geopereerd omdat het toch wat groot was en ik niet groeide en slecht aankwam.
ik liep zelf nog al eens grauw aan en sliep als baby heel veel doordat je dan snel moe bent.qua voeding weet ik verder niet hoe ik dat deed, wel werd er goed opgelet dat ik niet te snel dronk, omdat sommige baby's zich sneller verslikken en dit volgens mij wel eens een risico kon zijn.
moet wel zeggen dat ik nergens last meer van heb.
vaak groeien de gaatjes vanzelf weer dicht. soms twijfelen de artsen om het met een operatie te doen, maar deze operatie kan ook nog gewoon na een aantal jaar gedaan worden mocht het toch niet goed dicht gegroeid zijn.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 21:34

Ja mijn zoon van 10 had hem als baby ook, maar daarvoor nooit doorgestuurd..
En het rare vind ik, hij had een apgar van 10-9-9 en heb niemand over een ruisje gehoord?
Ben bevallen in het ziekenhuis..

Vsd behandelen ze tegenwoordig vaak eerst met medicatie geloof ik.. In de hoop dat het gaatje dichtgroeit..

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:40

dat ze het nu met medicstie behandelen zou best kunnen.
ben in '97 geopereerd dus de artsen zijn vele malen verder dan toen.
een apgar heb ik mijn ouders nooit over gehoord. mag ik vragen wat dat is?

@TS, mijn moeder had het zwaarder in de tijd voor mijn operatie en nog een tijdje hierna. het hielp haar enorm om een dagboek bij te houden en alles er in op te schrijven. misschien ook een ideetje? en inderdaad lekker naast je leggen,mocht je echt denken dat er iets niet goed is kan je gelukkig vaak snel terecht bij een HAP oid.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 21:42

Apgar zijn de testjes die ze doen direct na de geboorte.. 10 is de hoogste score..

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:51

Oh ik begrijp je zorgen zo goed! Ik hoop voor je dat maandag gerustgesteld gaat worden...

Mijn tip is eigenlijk niét op internet te gaan zoeken. Op internet staan meestal de horror verhalen waarmee je jezelf helemaal gek kunt maken. Ook staan er helaas veel onwaarheden in, in dit topic heb ik er ook al wat zien staan.

Ik duim voor je dat het meevalt, laat je niet gek maken tot die tijd!

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:51

hoi hoi

Mijn zoontje van inmiddels 2 en een half heeft ook een hartruis. Ook ondekt toen hij paar weken oud is.
Er zijn duizenden mensen die een hartruis hebben en gewoon kunnen leven. Zo ook mijn zoon.
Hij is helemaal gezond en niets aan de hand dus maak je niet teveel zorgen meid (ookal is dat heeel erg moeilijk) T is mijn 3de zoon maar maak me t meest zorgen om hem terwijl je zou denken dat je met de 3de wat makkelijker word maar dat is dus niet zo hihi.

Groetjes Natasja

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:54

Kipje39 schreef:
En het rare vind ik, hij had een apgar van 10-9-9 en heb niemand over een ruisje gehoord?

Vsd behandelen ze tegenwoordig vaak eerst met medicatie geloof ik.. In de hoop dat het gaatje dichtgroeit..

Dit is ook niet wat bij de score hoort
1 minuut 5 minuten en 10 minuten. En daar luisteren niet naar hart dat gebeurd erna of bij consultátiebureau voor het eerst. Dus de score heeft hier niks mee te maken

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:58

Kipje39 schreef:

Mijn zoon had ook een hoge apgar score geloof 2x 9 maar die mankeerd wat meer als een gaatje in zijn hart. En daar waren ze van te voren al van op de hoogte. Ik ben daarom ook bevallen in het Wilhelmina kinderziekenhuis,

Je hebt 2 verschillende benamingen voor een gaatje in het hart. Een atrium sceptum defect en inderdaad een ventrikel sceptum defect. Mijn zoontje had allebei dus tussen de bovenste hartkamers en tussen de onderste hartkamers. Het gaatje bij de bovenste hartkamers groeit in principe na de geboorte dicht, hier zit een soort van klepje voor die dus binnen een bepaalde tijd na de geboorte sluit of te wel meestal al op de dag van de geboorte. Deze hebben ze bij mijn zoon bewust opengehouden omdat hij anders geen bloedsomloop in zijn hart heeft. De onderste is bij hem ook niet gerepareerd maar daar hebben ze van zijn 2 kamers een kamer moeten maken.

Dit zal bij jou zoon niet aan de hand zijn anders hadden ze dat op de 20 weken echo die ze tegenwoordig standaard maken al lang gezien. Je kan er dus eigenlijk van uit gaan dat hij geen ernstige hartafwijking heeft.

Dat is het geluk dat ze standaard die echo maken. Dat was 11 jaar geleden nog niet en ik heb het "geluk" gehad dat ze er met een pretecho achter kwamen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:59

Kipje39 schreef:

Word met enige regelmaat gemist, ook in het ziekenhuis.
Mijn oudste is ook geboren is het ziekenhuis en zijn score was ook gewoon prima (moet ik nazoeken hoe precies)
Vanaf dat hij 1 jaar was regelmatig bronchitis (dus genoeg geluisterd op zijn borst), en de ruis is pas ontdekt p 4 jarige leeftijd op de spoedeisende hulp in het ziekenhuis. We hadden wel door dat er iets was, maar niemand reageerde op onze vragen toen.
Hij heeft toen 8 dagen in het ziekenhuis gelegen en er is geen woord gezegd, pas toen hij na 2 weken op controle kwam is het ons verteld.

Ons eigen ziekenhuis wilde het niet verder onderzoeken, dus hebben we het via de ha gespeeld. Onze ha heeft ons zelf ook laten horen en snapte er werkelijk geen hout van waarom deze nooit eerder ontdekt was. Want zelfs wij kon hem als leek horen.
Nu komt er bij mij in de familie van beide (zowel m'n vader als moeder d'r kant) hartfalen voor.

Uiteindelijk op verwijzing van de ha doorgestuurd naar het AMC. Daar hebben ze alle onderzoeken gedaan. Maar gelukkig toch onschuldig.
Maar word nog wel ieder jaar gecontroleerd en is er dus nog steeds

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:59

Mijn zusje had ook een hartruis toen ze geboren werd, bleek dat ze een klein gaatje tussen haar hartkamers had. Ze zeiden dat dat hoogstwaarschijnlijk vanzelf dicht zou groeien en dat is ook gebeurt! Ze is nu een gezonde, bijdehante dame van 3 1/2 :) Probeer je niet te veel zorgen te maken, ook al is dat lastig.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:00

Ben ook in het ZK bevallen hebben uitdrukkelijk gevraagd voor groot onderzoek eerste dag hop geen problemen 4 dagen later tijdens mijn ontslag in het ZK hartruisje..
Vaak is er nog een tegendruk van de longen. Waarbij ze dit niet horen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:08

Nogmaals. Kiki de Apgar score heeft er niks mee te maken