Stress bij 'volle agenda'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Stress bij 'volle agenda'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 13:58

Ik ben van nature eigenlijk behoorlijk stressbestendig, en een vrij nuchter type. Waar ik alleen helemaal niet tegenkan is een (privé)agenda die voor de komende tijd vol zit.
Ik werk fulltime, doe thuis eigenlijk alles in m'n eentje i.v.m. vriend die +- dubbel-fulltime werkt. Hebben sinds kort een ander huis, prachtig, maar wel een flink stuk groter dan ons vorige plekje > dus meer werk. Ik ben geen superfanatieke poetser, en kan het heus wel ff zien liggen, maar ik hou er ook niet van om echt in de bende te zitten. Een groot deel van mijn weekend gaan zo al op aan boodschappen doen en zorgen dat het thuis een beetje toonbaar is. Doordeweeks haal ik er wel een stofzuiger doorheen en doe ik de was, maar heel veel puf heb ik 'savonds na mijn werk (helemaal nu in de wintermaanden) ook niet meer. Ik rij doordeweeks één avond paard, en op zaterdag ook.
Ik heb een paar goede vriendinnen waarmee ik af en toe afspreek, maar mijn vriend heeft een enorme vriendengroep waar we zeer regelmatig allerlei feestjes van hebben. In een slechte week zijn we bijvoorbeeld de vrijdagavond en de zondag overdag al onder de pannen. (en dan laat ik de familiefeestjes buiten beschouwing)
Maar ik vind die feestjes helemaal niet leuk -O-
Want het zijn altijd van die ouderwetse 'mannen en vrouwen staan gescheiden' feestjes, en de vriendinnen-van zijn best aardig, maar het zijn niet mijn vriendinnen (zijn ook allemaal totaal verschillende types, en ze kennen elkaar allemaal al wel heel lang dus echt ertussen kom je niet- maar dat hoeft van mij ook niet, ik heb m'n eigen vriendinnen al waar ik wel een echte klik mee heb)
Er zitten een paar gruwelijk achterbakse tantes tussen, die over je beginnen te roddelen zodra je je omdraait.Ooit stond er een meisje meestal bij de mannen- foei, dat kon echt niet, iedereen had het erover! Ik heb er dus he-le-maal geen zin in dat ze mijn vrije tijd opvreten.
Vriendlief vindt die bierdrink-avonden helemaal top, dus wil er eigenlijk altijd heen. Af en toe laat ik een keer een feestje schieten, gaat vriend alleen, en komt ie steevast met een verhaal terug dat het zooooo gezellig was en de andere dames waren zoooo aardig- ik had echt wat gemist. Hij baalt er altijd heel erg van als ik niet meewil. Hij vind ook dat ik er, als ik niet overal 'mijn hoofd laat zien', nooit tussenkom in het dorp waar we wonen (en waar ik dus niet vandaan kom). Ergens vind ik dat niet eens zo heel erg, hij duidelijk wel. Ik wil niet dat iedereen begint te fluisteren als ik bij de bakker binnenkom ofzo }:0 Maar dat hele dorpse hoeft van mij toch niet, zo'n sociaal type ben ik niet, en heb er inmiddels wel vrede mee dat ik dat niet ben.

Maar ik krijg zowat een huilbui als ik denk aan mijn agenda de komende paar maand ;(
Hele weekenden volgepland met dingen die ik niet leuk vind, doordeweeks op de automatische piloot door (werk is geen drama maar ook niet zo leuk dat ik er voldoening uit haal), wanneer mag ik nou weer dingen doen waar ik wel blij van word ^)
Wie herkent dit? Tips tegen mijn depressieve neigingen?

Iris82

Re: Stress bij 'volle agenda'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:01

Huishoudster?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:02

Meid, niet doen niet doen! Zeg die rare boeren feestjes van je vriend-zijn-vrienden lekker af en neem even wat tijd voor jezelf. Is toch geen leven zo, fulltime aan het werk en áls je dan vrije tijd hebt poetsen of naar feestjes die helemaal niet leuk zijn -O- Lekker voor jezelf kiezen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:03

Kies je eigen dingen... en bespreek met je vriend dat hij prima naar zijn feestjes mag maar dat jij liever wat plant met vriendinnen of een avondje op de bank.
Zou echt met je vriend bespreken dat die feestjes van zijn vrienden jou alleen maar energie kosten en dat je in jouw weekend graag even dingen doet die je ook echt leuk vind. Laat hem dan elke maand één of twee feestjes kiezen waar hij je heel graag mee wil hebben... de rest is gewoon jou tijd.

Je bent nu niet je eigen leven aan het leiden... maar beetje zijn ideale vriendinnetje aan het spelen...

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:04

Wow wat klinkt dat stuk over de vriendengroep van je vriend ontzettend herkenbaar zeg! Gelukkig maakt mijn vriend er geen probleem van als ik al wat anders heb en daarom niet mee ga bijvoorbeeld. Ook wij wonen in het dorp waar mijn vriend vandaan komt (en ik niet) en maak mezelf er ook wel eens zorgen over als ik niet alles enig en leuk vind wat zij wel enig en leuk vinden en niet alles mee doe dat ik er dan nooit echt bij hoor, maar aan de andere kant heb ik er dat eigenlijk ook niet voor over. Dit ben ik en daar kunnen ze het mee doen. Zo niet dan niet :evaw:.. mijn eigen vriendinnen zijn gelukkig heel leuk :j

Overigens hebben ze ook een jaarlijks vriendenweekend.. min of meer verplicht natuurlijk. Ik vind het ver-schrikkelijk.. een heel weekend vol met kinderachtige spellen en geforceerd samen zijn. Ik ben dus moed aan het verzamelen om dit jaar niet mee te gaan := Overigens zijn het wel aardige mensen hoor :j (de meeste haha).

Een drukke agenda levert mij ook heel veel stress op dus probeer bewust niet elke avond en het hele weekend vol te plannen want dat trek ik gewoon niet. Niet echt tips verder van mijn kant, maar wel herkenbaar dus ik lees graag even mee.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:05

Mindfulness :D

Ik heb er ook altijd last van. Doe nu alleen dingen als ik er écht zelf ook zin in heb. En ik ga alleen mee als ik zelf wat met de jarige heb óf ik heb in het weekend niks anders staan. Dat helpt al wel een hele hoop. Al moet ik zeggen dat nu ik mezelf 1 avond ddw en 1 avond weekend heb toegewezen, het veel rustiger wordt.

Dan ben ik 2 avonden (of 1 dag) onder de pannen en de rest doe ik mijn eigen dingen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:06

Haha ook ik herken het stukje van de vriendengroep..
Ik ga gewoon niet mee, punt :)).

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:09

Wat ik tegenwoordig doe, is dat ik gewoon niet meer ga naar dingen waar ik niet blij van word. Wanneer jouw vriend naar die feestjes wil gaan, ga jij lekker wat anders doen. Meer tijd voor jezelf maken, zo word je geleefd. Ik zeg vaker nee, heb er een beetje 'schijt' aan wat anderen denken als ik zeg dat ik niet kom. Ik ga heus wel af en toe, maar het is mijn leven en van constant doen wat anderen willen word ik niet gelukkig. Lekker met je eigen vriendinnen afspreken. Jammer dat jij en je vriend die tijd dan niet samen doorbrengen, maar op die feestjes sta je tenslotte ook apart..

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:12

Niet doen! Je vriend went er wel aan als je er niet bij bent.

Ik heb ook diverse pogingen bij mijn inmiddels ex gedaan bij vriendengroep en sportclub, maar ook ik heb nooit echt mijn draai gevonden. Gelukkig mocht ik daar wel gewoon tussen de mannen staan haha, maar ik heb nooit een klik gehad met die mensen, niet een. Dus op den duur ging ik niet meer. Alleen als vriend echt graag wilde dat ik mee ging. Sportclub ging hij lekker altijd alleen, vriendengroep ook alleen in 80% van de gevallen.

Je moet echt aan jezelf denken hierin. En daarnaast, als je er nu al niet tussen zit bij die dorpsmensen, dan gaat dat ook nooit echt gebeuren.
Mijn vriend zei hetzelfde namelijk, je moet vaker meegaan, dan kom je beter in de groep te liggen en krijg je vanzelf gespreksstof. Kan best zijn maar is mij niet gelukt in ieder geval. Daarnaast speelt het natuurlijk ook mee dat ik er niet echt zin in had.

Als je vriend blijft volhouden dan vind ik dat flink egoistisch van hem. Leven en laten leven. Als hij het zo geweldig vind, dan gaat ie lekker. Maar hij hoeft jou schaarse vrije tijd daarmee niet in te pikken.

Dus: Lekker leeg plannen die agenda en dingen gaan doen die je zelf leuk vind!

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:14

Als ik het zo lees gaat het niet perse om de volle agenda, maar vooral om de invulling ervan..
De insteek van feestjes is 'voor de leuk', niet als 'verplicht' nummertje. Ik snap aan de ene kant wel dat je vriend graag wil dat je in de groep past, maar als jij er geen voldoening uit haalt om elke keer mee te gaan moet hij dat ook kunnen respecteren.
Weet jouw vriend dat je er geen problemen mee hebt om niet vol in het dorpse leven mee te draaien? Misschien heeft hij het idee dat jij het wel erg vind om erbuiten te vallen en is dat de reden dat hij je zo graag mee wil hebben?

Wat ik wil zeggen is, kies voor jezelf, naast werken en huishouden is je vrije tijd juist voor de leuke dingen, de dingen waar je energie van krijgt, niet dingen die zoveel energie kosten dat je nu zo tegen de komende maand opkijkt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:17

Vooral 'nee' zeggen tegen alles en iedereen waar je geen zin in hebt.
Doe ik ook, ik doe enkel leuke dingen, maar ik heb nooit al verplichte afspraken staan, ik doe er simpelweg niet aan.
Heel spontaan kan mijn weekend ineens heel vol zijn, gewoon omdat ik daar zin in heb, maar het kan net zo goed helemaal leeg en voor mezelf zijn.

Het geeft echt ontzettend veel rust om geen of minder afspraken te plannen voor je weekend en je weekend lekker zelf in te vullen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:19

Goof schreef:
Doe ik ook, ik doe enkel leuke dingen, maar ik heb nooit al verplichte afspraken staan, ik doe er simpelweg niet aan.
Heel spontaan kan mijn weekend ineens heel vol zijn, gewoon omdat ik daar zin in heb, maar het kan net zo goed helemaal leeg en voor mezelf zijn.

Het geeft echt ontzettend veel rust om geen of minder afspraken te plannen voor je weekend en je weekend lekker zelf in te vullen.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens en ik probeer mijn weekenden ook volgens deze werkwijze (niet) in te plannen! Ik ben echt een stuk meer ontspannen en ga op vrijdag met een soort euforisch gevoel het weekend in :=

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:24

Niet doen! Het zijn de feestjes van de vrienden van je vriend, niet van jou!
Als je hem uitlegt dat je het al zo druk hebt en dan elke keer met hem mee moet naar dingen die je helemaal niet wilt, dat je alleen om hem mee gaat. Dan zal hij dat toch wel snappen? Trek lekker je eigen plan en doe wat jij wilt. Je vriend zal het toch niet leuk vinden als jij de hele tijd maar een beetje ongelukkig staat te zijn op zo'n "feestje''?
Maar aan de andere kant.. Ik denk dat hij ergens wel gelijk kan hebben, in een dorp "er tussen komen" kan wat lastig zijn, maar als het je eenmaal gelukt is, is het vaak wel erg handig om veel mensen om je heen te hebben waarmee je redelijk door één deur kan. Jullie wonen hier net, en ik denk dat jullie van plan zijn hier nog wel een tijdje te blijven.
Misschien kun je afspreken dat je één keer in de zoveel tijd mee gaat? En de rest van de tijd doe je lekker wat jij zelf wilt.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:25

Herkenbaar. Mijn tip, vooral aan jezelf denken. Ik heb het naast mijn fulltime baan ook druk met sporten en afspraken met vriendinnen. Bovendien heeft mijn man vaak nachtdiensten waardoor wij elkaar standaard 2 á 3 dagen per week 's avonds/'s nachts niet zien. Ik vind het dan ook erg fijn om een avondje met hem samen te hebben. Ik merk ook dat ik, wanneer mijn agenda voor de komende week al helemaal vol heb gepland, daar stress door krijg en het ontzettend druk voelt in mijn hoofd. Ook al zijn het vaak alleen maar leuke dingen, maar het voelt dan toch als een verplichting. Er is niets fijner dan een weekend voor de boeg hebben waarin je nog niets gepland hebt en gewoon kunt doen waar je op dat moment zin in hebt.

Ik denk sinds een paar maanden dan ook meer aan mezelf dan voorheen. Ik probeer altijd 2 avonden per week vrij te houden, wat betekent: een avond voor mezelf of samen met mijn man. Ook de weekenden plan ik niet zo snel meer vol. Ik zeg dan ook gerust tegen vriendinnen dat ik een bepaalde avond niet kan. Puur omdat ik dan echt een avond 'rust' nodig heb.

Wat betreft het huishouden, daar ben ik makkelijk in. Dat kan heus wel wat langer wachten of wat minder grondig.

Over de feestjes van je vriend. Waarom stop je daar niet grotendeels mee? Je kunt best af en toe mee maar dat hoeft toch niet zo vaak als nu? Ik ga af en toe wel mee naar de vriendengroep van mijn man, maar ik laat hem ook graag alleen gaan. Andersom gezien, het zou toch ook juist voor je vriend belangrijk moeten zijn om alleen met zijn vrienden af te kunnen spreken. Daar hoeven de vriendinnen toch niet altijd bij te zijn?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:28

Tips tegen depressiviteit? Geen dingen meer doen waar je niet blij van wordt. Of je moet iemand er heel erg mee kwetsen of extreem gelukkig mee maken. En daar vallen bierfeestjes niet onder.

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:28

Goof schreef:

Hier kan ik me echt helemaal in vinden! Ik heb de afgelopen jaren in toenemende mate gemerkt dat ik gewoon niet gelukkig wordt van te ver vooruit geplande afspraken. Zelfs niet als het dingen zijn waar ik opzich wel blij van word. Want ik weet nu nog niet of ik over een maand zin heb in een druk weekend, of het liever wat rustiger aandoe omdat ik (bijvoorbeeld) ineens een drukke werkweek heb.

Voor mij werkt het bovenstaande ook veel beter. Ik heb daar wel flink voor moeten vechten, want in Nederland is niet vooruit willen plannen niet normaal. Veel mensen interpreteren het als een afwijzing als je zegt dat je simpelweg nog geen zin hebt om af te spreken voor over 3 weken.
Gelukkig beginnen mijn vrienden eraan te wennen.

@TS: zoals anderen al schrijven, steek niet teveel tijd in dingen die je energie kosten ipv opleveren. En zorg anders in ieder geval voor een goede balans (dus niet op alles ja zeggen, maar op de helft). Succes!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:30

Hmmm...ik geloof dat ik ongeveer hetzelfde type ben als jij ;)

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om rust in je agenda te brengen en alleen de dingen te doen die jij wel leuk vindt! Er is niks mis met doordeweeks enkel stofzuigen, koken en wasjes afwerken en in het weekend de wat grotere dingen. Zoek daarnaast je eigen ontspanning en doe alleen even de dingen waar jij gelukkig van wordt!

Je vriend zal het misschien niet begrijpen, omdat hij niet anders gewend is en er wel energie van krijgt. Maar hopelijk ziet hij op een gegeven moment wel in dat het echt niet zo heel erg is als jij je eigen plan trekt en daardoor weer wat beter in je vel komt te zitten. :)

Ik zie nog wel een probleem ontstaan met tijd voor elkaar hebben. Net zomin als hij jou mee moet slepen naar die dorpse feestjes, moet jij ook niet die avonden van hem 'afpakken'. Met beide veel uren werk, blijft er dan weinig tijd over voor elkaar. Misschien moeten jullie die momenten voor elkaar dus wel even gericht plannen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 15:06

:wow: Wat een reacties!

Vaker nee zeggen dus. Dat deed ik eerder nooit, tegenwoordig dus wel af en toe maar het is niet makkelijk, juist omdat ik m'n vriend daar zo mee teleurstel.
Hij weet dat die feestjes mij enkel mij energie kosten, en dat het voor mij niet zoals voor hem 'lekker ontspannen' is. Heeft trouwens wel heel veel moeite gekost om hem dat duidelijk te maken. Hoe leg je een echte extrovert uit dat je als introvert echt prima zonder die meute mensen kunt?
Maargoed, inmiddels is dat kwartje dus gevallen, gelukkig. Hij begrijpt mij hier ook al meer in.
(heeft net zowaar een feestje voor aanstaande vrijdag afgezegd 'want ik heb eigenlijk ook geen zin')
Ik had eigenlijk een beetje het idee om gewoon te gaan kijken met welke mensen we (en dan vnl. vriend, want is tenslotte zijn vriendengroep) écht een klik hebben, en daar dan wel gewoon heen gaan. Maar de feestjes bij mensen die we buiten de verjaardagen ook niet zien of spreken, lekker laten schieten. De rest van de groep is ook niet altijd overal aanwezig.

@Westernfreak: Dat tijd voor elkaar is ook wel een dingetje ja. Normaal gesproken heeft vriend doordeweeks ook vaak overnachtingen door zijn werk (kan zomaar zijn dat 'ie maandagochtend om 4.00 vertrekt, vrijdag 22.00 thuis is, en dat ie tussendoor niet thuis komt) Dit gaat al wel een stuk beter sinds de meeste drukte van het op stap gaan/zaterdag bijbaantje/voetbalkantine-hangen af is. Hij houdt er vooral na een drukke werkweek echt wel rekening mee dat ie er thuis ook nog eentje heeft zitten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:16

Laat me raden, woon je in Geesteren? :')

Praat er goed met je vriend over, communiceren is echt belangrijk. En prober compromissen te sluiten, wel naar dat feest, dan niet naar die.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:23

Misschien word het nee-zeggen leuker als je bedenkt dat een vrolijke, gelukkige jij veel leuker is voor jouw vriend dan een chagrijnige jij en je hem daar dus veel gelukkiger mee maakt?
Ook best kans dus dat hij ook gaat zien dat het veel leuker is als jij niet altijd mee gaat, omdat je dan gewoon veel gezelliger bent de rest van de tijd. Hij zal het best jammer blijven vinden ja, maar een gelukkige jij is een goeie compensatie toch?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:20

Concorde schreef:
Ik had eigenlijk een beetje het idee om gewoon te gaan kijken met welke mensen we (en dan vnl. vriend, want is tenslotte zijn vriendengroep) écht een klik hebben, en daar dan wel gewoon heen gaan. Maar de feestjes bij mensen die we buiten de verjaardagen ook niet zien of spreken, lekker laten schieten. De rest van de groep is ook niet altijd overal aanwezig.

Dat lijkt me een heel goede stap! +:)+

Joolien schreef:

Ik vrees dat er rondom Almelo véél meer dorpjes met een dergelijke cultuur liggen... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:23

Westernfreak schreef:
Concorde schreef:

Dat lijkt me een heel goede stap! +:)+

Joolien schreef:

Ik vrees dat er rondom Almelo véél meer dorpjes met een dergelijke cultuur liggen... :')

Klopt maar Geesteren spant wel de kroon vind ik zelf. Ik heb daar een tijdje gewoond, en als ik dan in Geesteren zelf naar de kapper ging en een uur later boodschappen ging doen, wist de cassiere precies dat ik naar de kapper was geweest. :')

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:27

Ik ging eerst ook altijd mee:vergelijkbare feestjes dus bierzuipen! En praten over trekkers en andere( landbouw) machines .ookal ging ik soms liever niet mee. Niet om de mensen op het feestje maar omdat ik gewoon lekker wat anders wilde doen. Nu zeg ik dat gewoon eerlijk. Ik ga af en toe wel mee hoor het is niet zo dat ik nooit meer meega maar ik kan nu makkelijker NEE zeggen. Puntje wat ik nu langzaam aan het leren ben. _O-

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:47

Zo had mijn leven er ook uit kunnen zien als ik niet lang geleden aan de rem getrokken had :')
Je bent echt te lief voor je vriend (en anderen). Maar wanneer word je nu een keer lief voor jezelf?
Neem een schoonmaakster (wat heerlijk is dat!), zoek de mensen op die jij leuk vindt (en al je geen zin hebt dan doe je dat niet!) en laat je vriend lekker met zijn vrienden optrekken, zo lang hij ook maar tijd in blijft ruimen voor dingetjes met jou.
Ik ga alleen naar de vriendengroep van mijn man wanneer het echt niet anders kan (ook zo'n groep met mannen en vrouwen gescheiden, ik heb niks met die dames (behalve mijn eigen zusje dan, die hoort er sinds een paar jaar ook bij, dat kan ook nog een tip zijn, kun je je samen vervelen)). Gelukkig woon ik niet in het dorp waar hij vandaan komt. Mijn zusje heeft die fout wel gemaakt destijds, een van de redenen waarom die relatie toen naar de knoppen ging.
Ik heb zelf fijne vriendinnen, waarbij ik ook niet van mijn man vraagt dat hij mee gaat. Het zijn immers mijn vriendinnen, niet die van hem....

@joolien: er zijn heel veel van die dorpen idd. Alles kent elkaar, en is ook nog eens familie van elkaar, gruwelijk...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:41

Ik was laatst boodschappen doen en de cassiere vroeg of ik een nieuwe bril had, de vorige was toch metaal met een kleurtje?? Ergste nog, het klopte wat ze zei, bril was al een aantal maanden in bezit maar toch.