In het begin van 2014 ben ik begonnen met het rijden op mijn bijrijdpaardje. Het was alles wat ik maar kon wensen: een prachtige jonge tinker (hier ban ik al vanaf kleins af aan gek op) met een rustig maar een beetje ondeugend karakter en de eigenaresse was (is) een geweldig en vriendelijk mens.
In deze tijd begon ik steeds meer last te krijgen van enorme zorgen, angst en paniekaanvallen. Ik ben hiervoor een aantal keren bij een zogenoemde praktijkarts geweest om te praten, na een aantal weken heeft de arts mee doorgestuurd na een kinderpsycholoog. Ik kon gelukkig snel terecht, en is het me echt duidelijk geworden dat ik last had van een angststoornis. (deze stoornis hadden ze wel al eerder laten vallen) Aangezien mijn eindexamens eraan kwamen, vonden ze het beste als ik meteen aan de medicijnen ging en later therapie zou gaan volgen.
Het is ondertussen 2015 en ik ben nog steeds bezig met het vinden van de juiste medicatie. Ook heb ik nog last van de zorgen en angsten. (de paniekaanvallen zijn gelukkig wel minder)
Maar nu het probleem: Een aantal maanden/weken terug ging het wat minder goed met rijden. Het paardje begon (weer opnieuw) me uit te proberen. Hij was niet gemeen, het enige wat hij deed was galopperen om bij de andere paarden in de bak te komen. (Hier had ik eerst weinig tot geen problemen mee.) Maar ik reageerde niet meer goed, ik verstijfde en probeerde hem amper terug te nemen. Ik liet hem maar gewoon lopen en hij "won" dus iedere keer. Ik werd steeds onzekerder met paardrijden in de bak. Na een tijdje begon hij dit niet alleen in de bak te doen maar ook in het bos (Ik had al heel vaak buiten met hem gereden en dat ging goed.) Hierdoor werd ik steeds banger. Het in de bak rijden ging steeds beter, maar ik werd alleen maar banger en banger. Ik zat voort vaak te huilen tijdens de lessen, maar bleef er gewoon doorgaan met rijden. Toen het paard schrok tijdens een buiten rit en weg galoppeerde (het was normaal tempo dus niet heel snel) ben ik huilend afgestapt en heb een heel stuk huilend met hem aan de hand gelopen. Uiteindelijk had de eigenaresse me toch kunnen overtuigen om weer in het zadel te gaan zitten en ben op zijn rug naar huis gestapt. Omdat ik zo ontzettend bang was vond de eigenaresse het een goed idee om eens een aantal stappen terug te doen. Sinds dien heb ik gewoon korte stap (en een klein beetje draf) ritjes gemaakt. In het begin ging het best goed, maar hoe vaker ik ging rijden hoe banger ik werd. (Toch wilde ik niet opgeven en heb ik nog een langere ritje door het bos gemaakt)Hierdoor werd het paard ook onzekerder en banger. Na een halfuurtje stappen was hij al nat aan het worden en hij was veel banger en zenuwachtiger aan het worden.
Ik heb de eigenaresse uiteindelijk verteld wat er aan de hand was en ze nam het goed op. Ze wist niet zeker of ik nog wel door zou moeten gaan met rijden op het paard. Ik had nog wel een paar keer gereden, maar ben uiteindelijk toch maar gestopt.(Het leek de eigenaresse goed om eerst weer op de manege te beginnen met rijden.)
Ik heb ondertussen al een tijdje niet meer gereden en ook niet meer bij paarden geweest. Mijn angst is ontzettend groot en zelfs als ik op de fiets de bossen in ga krijg ik angstgedachten over paardrijden. IK weet echt niet meer wat ik moet doen, het liefste zou ik weer meteen beginnen met paardrijden. Omdat ik sinds mijn vierde al gek op paarden ben, ben ik momenteel mezelf helemaal kwijt en voel ik me leeg. Weet iemand misschien wat ik moet doen? IK wil zo graag weer beginnen maar durf het gewoon niet meer.

Sorry voor dit lange en (misschien) onduidelijke verhaal maar ik moest het gewoon even kwijt.