"Rugzak" en daten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

"Rugzak" en daten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 23:48

Ik vraag me dat al een tijdje af, en aangezien hier ervaren daters zitten leek me bokt toch een goede plek om eens te informeren bij jullie.
Stel je hebt dingen mee gemaakt in een eerdere relatie en je gaat verder met je leven en daten.
Wanneer vertel je over je rugzakje, daar waar je die hebt?
Zelf ben ik nu niet bepaalt jong en ongeschonden meer. Maakt op zich niet uit, ik heb mijn rugzak eens uitgepakt en gekeken welke lading ik nog meeneem. Ik denk oom trouwens dat iedereen zo zijn verhaal heeft.

Maar ja..je ontmoet iemand, het klikt, en dan?
Wat is het moment dat je begint over je verleden? Lieg je eerst dat alles oké was, ben je meteen eerlijk, blijf je om de hete brij dansen?

Eigenlijk gaat het me niet om mijn rugzak. Maar ik ben hee benieuwd hoe andere mensen dat aanpakken.
Hoe eerlijk ben je vanaf het begin?

Anoniem

Re: "Rugzak" en daten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:50

Ik zou in het begin niet alles op tafel gooien, maar wel eerlijk zijn en niet liegen.. Anders ben je straks 6 maand verder en komt die er achter en als het hem niet zint, heb je weer een slechte ervaring.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 23:52

Nou ja, dat is ook mijn idee. Hoewel ik zelf ook wel eens mijn wenkbrauwen heb opgetrokken bij een heel verhaal van een verse date. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:53

Ervaringsdeskundige hier... :+
Ik heb het zelf gewoon langzaam verteld en niet in één keer veel details.
Een aantal dingen hou ik ook voor mezelf en mijn vriend heeft daar begrip voor.
Hij zegt dat als ik daar aan toe ben, ik het vanzelf zal zeggen.

Ik heb er zelf wel bewust voor gekozen om een aantal dingen niet te vertellen en ook om niet bij de eerste paar dates alles al te zeggen.
Puur omdat ik graag eens behandeld wilde worden als een 'normaal' persoon en niet als iemand met PTSS waar je medelijden mee moet hebben en extra voorzichtig mee moet zijn.
Dit heeft me enorm geholpen en ik denk dat dat ook de reden is dat we nog bij elkaar zijn.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:56

Wel eerlijk zijn, maar ook aangeven dat ik het voor 'nu' geen geschikt onderwerp vind om dieper op in te gaan. Liever eerst vaag/ random en dan later voorzichtig beetje bij beetje meer het deksel van de ketel. Mocht mijn date dat niks vinden... Prima, haak ik weer (beleefd) af ;-)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:22

Bij mijn ex waarmee ik 3 jaar samen was heb ik het pas verteld na 1,5 jaar en eerlijk gezegd ik had het moeten weten dat ik het nooit moest zeggen
, onze relatie werd meteen anders en het voelde niet meer aan als ter voren.
Nu ben ik 1,5 jaar samen met mijn huidige vriend en heb ik dit gezegd toen we net de stap wouden zetten voor een relatie aan te gaan..
ik wou niet weer verliefd zijn en dat alles zou veranderen nadat ik (bijna) heel mijn verleden zou gezegd hebben.
Ik heb hem dan eerlijk gevraagd of hij nog een relatie met mij zou willen aangaan ondanks mijn "rugzak" en met de gevolgen ervan(psychisch)..
hij heeft ervoor gekozen om mij te steunen en toch een relatie aan te gaan, ik ben nog nooit gelukkiger geweest !

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:38

Lastig zoiets.. Bij alle onderwerpen uit je verleden geldt dit denk ik, of zoals jij zegt, onafhankelijk van wat er in je rugzak zit, is het altijd lastig wanneer je iets moet vertellen. Inderdaad lijkt aangeven dat je het daar nu liever niet over wilt hebben mij een goeie manier. Wanneer je echt een heel ander verhaal ophangt is het nog veel lastiger om dan ooit de waarheid te vertellen. En als het serieus wordt zal het onderwerp vast eens terugkomen en kun je het er dan over hebben, als je dat wilt. En stukje bij beetje komt er dan steeds een completer verhaal denk ik. Zelf zou ik bij een eerste date zoiets met een grapje er van af maken denk ik..
Succes met daten en hopelijk komt er wat leuks uit! <3

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:44

Ik zou het gewoon overlaten aan hoe het gesprek loopt. Ik heb 1x gehad dat ik met een (ex)drugsverslaafde (hij had 4 mnd ervoor nog gebruikt, meerdere afkickpogingen) aan tafel bleek te zitten, verklaarde meteen z'n rotte tanden. Ik heb er luchtig over gedaan en gewoon mee gegaan in het gesprek. Enerzijds vond ik dit wel info die je moet weten onder het mom weet waar je aan begint. Maar rare exen etc vind ik geen info om perse meteen te moeten vertellen. Dat komt ter sprake, of niet.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 01:03

Ik zou er niet om liegen en ook niet helemaal omheen draaien. Ik zou heel algemeen erover vertellen wanneer het op zo'n onderwerp aan komt. Merk ik dat de date echt relatiemateriaal wordt dan zou ik langzaam aan steeds meer vertellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 08:05

Dat gooi je er niet meteen uit natuurlijk op de eerste date. Maar als het serieus lijkt te zijn dan kan je steeds wat meer vertellen. Als hij dan afhaakt dan weet je genoeg. Dus niet te snel vertellen maar ook niet te lang mee wachten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 08:13

Het ligt er een beetje aan wat het is. Natuurlijk moet je het de eerste paar dates vooral leuk hebben, maar heb je inderdaad een verslavingsprobleem of iets dergelijks dan is het voor de ander wel fijn om in het begin al de keuze te krijgen of je dat wel ziet zitten of niet. Ook voor jezelf lijkt me het fijn om eerlijk te kunnen zijn en wanneer iemand er niet mee om kan gaan dan zou ik dat ook liever in het begin al duidelijk hebben.

Je kan iets ook in grote lijnen vertellen zonder te veel details te geven. Dan ben je wel eerlijk zonder dat je jezelf meteen bloot geeft.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 08:57

Ah. Mijn topic. Ik ben veel te eerlijk. ^)
Ik heb laatst een heel erg leuk contact <<) laten knappen omdat hij aan het hengelen was naar mijn vorige relatie gezien ik ook een zoontje heb en ik onder invloed van een glaasje wijn de hele bende op tafel gooide. -O- 8)7 :n

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:13

Hmm, ik denk dat het er een beetje aan ligt. Ik vertel vrij snel over mijn verleden. Want dat is wie ik ben, en dan zitten zowel ik als de ander er nog niet te diep in. (mijn rugzak is ook niet heel bijzonder trouwens.. maar dat is ook net wie je treft en hoe je er zelf instaat.. :) )
Maar ik denk dat het ook aan je rugzak ligt die je bij je draagt. En aan hoe jij als persoon bent.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:31

Iris82 schreef:
Ah. Mijn topic. Ik ben veel te eerlijk. ^)
Ik heb laatst een heel erg leuk contact <<) laten knappen omdat hij aan het hengelen was naar mijn vorige relatie gezien ik ook een zoontje heb en ik onder invloed van een glaasje wijn de hele bende op tafel gooide. -O- 8)7 :n

Hm nou ja, als hij echt geinteresseerd was dan had hij dat ook voor lief genomen toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:33

Ligt er aan wat het is. Iets wat heel erg belangrijk is zou ik wel vrij snel mee komen. Wellicht niet een bij een eerste date maar wel voordat de verliefdheid in-kickt. Als het heel bepalend is in een relatie moet iemand wel min of meer vooraf de keuze hebben om daar niet voor te gaan.

Iets onbeduidends zou ik misschien niet vertellen of er vaag over blijven.

Ik ben bijvoorbeeld, al is dat misschien niet hetgeen jullie bedoelen met een rugzakje, heel duidelijk over geweest dat over wel of geen paarden weinig discussieruimte mogelijk is. Indien het financieel toelaatbaar is zijn er paarden in mijn leven. Punt uit en over naar het volgende onderwerp.
Dat heb ik vooraf al laten weten. Het is een package deal, Natasja word afgeleverd met de paardenwaanzin. Daar teken je voor en anders loop je maar om mij heen.

Mijn vorige wat problematische relatie met de brokstukken die overbleven heb ik in eerste instantie niet vermeld. Pas later beetje bij beetje iets over gezegd op momenten die zich daar voor leende.

Maar dingen die voor het helden er niet toe doen en waar ik geen zin in heb om over te praten(zou zo niet weten wat....) laat ik voor wat ze zijn.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:43

Het is denk ik afhankelijk van wat de impact op je relatie zal zijn. Ik heb door mijn rugzakje wel een bijzondere gebruiksaanwijzing gekregen, als ik er serieus voor wil gaan zal ik wel open kaart moeten spelen over mijn gebruiksaanwijzing anders is het kansloos.

Hoe ik het de laatste keren heb aangepakt? Zodra het serieuzer werd (dus na een paar dates, wanneer alle koetjes en kalfjes besproken zijn) heb ik aangegeven dat ik behoefte heb aan een eerlijk gesprek. Dan vertel ik dat er dingen uit het verleden zijn die zn grote impact hebben gehad dat ik soms keihard wil weg rennen, ik vertel dan ook waarom ik dat wil en ik het altijd probeer aan te geven als dat zo is. Dat doe ik dan ook, dat is het belangrijkste denk ik! Want dan kunnen we er samen over praten waarom bij mij mn flight-fight systeem geactiveerd is O:)

Mn huidige vriend deed het iets minder taktvol, hij nodigde me uit voor een kop koffie (na 4 dates ofzo) en heeft toen alles op tafel gegooid! Daar schrok ik zo van, dat ik eventjes ben weggerend hahahahaa Uiteindelijk ben ik heeeel blij dat het zo heeft gedaan, want op iedere andere manier was de boodschap toch hard geweest.

Wat hier ook gezegd wordt, als hij je boodschap niet kan verdragen of daar niets mee wil/kan, dan gaat het toch nooit wat worden. zuur maar waar :+

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:50

Geloof het of niet, maar ik krijg meteen reclames met: 'Kinderrugzak met naam'. _O- _O-

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:50

NailB schreef:
Geloof het of niet, maar ik krijg meteen reclames met: 'Kinderrugzak met naam'. _O- _O-

huh?

hahahhahaha

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 13:22

NailB schreef:

:')

Dank voor de eerlijke antwoorden!
Mijn rugzak is zwaarder dan paarden maar wel..naja van mij. Veel mannen krijgen het redders syndroom en dat is niet echt wat me blij maakt. Als tegenreactie sluit ik me dan dus af. -O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:26

Suzanne F. schreef:
Hm nou ja, als hij echt geinteresseerd was dan had hij dat ook voor lief genomen toch?

Nja, tijdens de 2e date? :n
Is ook weer een leermomentje geweest. Hoe breng ik iets tactvol en waar het wel en waar het niet over te hebben tijdens een date.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 13:37

Ja dat. En ik ben van nature al geen schoolvoorbeeld van tact. :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:40

Op bepaalde leeftijden, met name boven de 30 is een rugzak normaal en zou ik het naïef vinden als je daar geen rekening mee houdt als je iemand leert kennen. Dit hoor ik meer mensen zeggen overigens.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:41

F_Orumster schreef:
Op bepaalde leeftijden, met name boven de 30 is een rugzak normaal en zou ik het naïef vinden als je daar geen rekening mee houdt als je iemand leert kennen. Dit hoor ik meer mensen zeggen overigens.

Mee eens.. Iemand die boven de 30 geen rugzakje heeft is pas alarmerend ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:31

Ik heb ook een flinke rugzak, ondanks mijn leeftijd. Aantal vervelende dingen gemaakt binnen relaties en erbuiten waardoor ik soms nou eenmaal anders reageer in situaties. Ik probeer meestal zelf aan te voelen wanneer het wijs is om te vertellen. Meestal is dat een moment waarop het duidelijk naar voren komt dat ik ook echt raar reageer. Dat kan op een eerste date zijn, maar dat kan ook pas na een paar weken zijn.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:37

Ik vertel niet echt details in het begin, gewoon dat niet alles roze geur en maneschijn was en dat dat soms boven komt.

Maar, mijn huidige vriend vond dat dus best interessant en weet het er wel uit te prutsen wat niet altijd simpel is omdat je idd bang bent dat het teveel is.
Maar het gaat in stukjes. Het ene na het andere. Anders is dat ook te zwaar.

Als het echt klikt, en je wil echt samen zijn, zal je toch uiteindelijk jezelf moeten bloot geven. Maar alles in een keer is echt geen goed idee nee.

Ik vind dat je dat wel merkt wat je aan iemand kan zeggen of wat niet.