Automutilatie: mijn overwinning en acceptatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Automutilatie: mijn overwinning en acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 01:39

Voordat ik mijn verhaal over automutilatie (afgekort AM) vertel wil ik eerst even zeggen:

* Dit topic is geopend met toestemming van een moderator.

*Het is NIET de bedoeling om hier triggerende berichten te plaatsen. Bespreek géén manieren en tips die voor anderen aanstootgevend of uitlokkend kunnen werken. Het moet zogenaamd 'jeugdjournaal-proof' blijven!

*Er worden geen foto's geplaatst.

*Wil je reageren als bekende van iemand die zichzelf verwond,wees dan discreet en noem geen namen.

Dit topic is bedoeld om mijn verhaal te vertellen over het overwinnen van een groot taboe in de samenleving, automutilatie. Mijn doel is om onbegrip weg te nemen en eventuele lotgenoten tot steun te zijn. Heel misschien kan ik zelfs een enkeling motiveren in de strijd tegen automutilatie. :)
Je mening wordt gewaardeerd,probeer het alleen aardig te houden. Ik heb dit topic niet geopend om te horen hoe 'stom' het is om jezelf pijn te doen.

Goed,dat gezegd hebbende kan ik mijn verhaal beginnen.
Ik kan met trots zeggen dat ik sinds mei van 2014 'AM-vrij' ben!
Ik heb mij erg lang geschaamd en ben erg lang boos geweest op mezelf. Ik merkte dat mijn grootste stap naar acceptatie ligt in het erkennen aan de buitenwereld.
Voor mijn gevoel mag ik niet meer doen alsof het niet bestaat en me angstig verstoppen voor het verleden. Als ik niet toegeef en erken wat er gebeurd is,kan ik het nooit een plekje geven.
Daarom heb ik na lang nadenken besloten om dit topic onder mijn eigen naam te openen en niet onder een SA. Het is niet langer nodig om mij te schamen,ik wil de taboe doorbreken. Het is iets wat hoort bij mij,wat me gevormd heeft tot wie ik ben.
Sommige mensen zullen het dom vinden dat ik het openbaar op internet zet, maar het is mijn keuze die hoort bij de acceptatie :)

Mijn verhaal begint eigenlijk niet op een hele duidelijke plek in mijn leven. Het is iets wat er langzaam is ingeslopen,ik heb geen herinnering aan hoe het zo plots is gekomen of waarom ik begonnen ben.
Nadat ik wat jaren geleden een beetje in de knoop raakte met mezelf kwam ik terecht via de huisarts bij het GGD.
Ik leerde daar met mijn psychiater mezelf beter kennen. Ondanks dat ik dacht een redelijk gelukkige jeugd gehad te hebben,bleek dat sommige dingen toch zijn sporen bij mij hebben nagelaten.
Zo ben ik opgegroeid met een (niet biologische) vader die een bipolaire stoornis heeft. Als jong kind al accepteerde ik dat ik een soort van twee vaders had: een 'normale' en een soms psychotisch of manische vader. Als kind en tiener dacht ik altijd dat ik hier heel goed mee om kon gaan. Ik begreep de episodes van mijn vader en was nooit bang van hem. Wat er echter gebeurde en wat ik achteraf pas geleerd heb,is dat ik mij als kind al opstelde als de sterke factor binnen het gezin. Ik was altijd degene die rustig bleef en gezinsleden troostte. Ik was degene die het voor elkaar kreeg dat mijn vader zijn medicatie in nam als hij eens weigerde. Ik probeerde de zorgende rol over te nemen en de taken van mijn moeder over te nemen. Ik voelde mij verantwoordelijk voor iedereen en wilde zorgen dat iedereen gelukkig was. Ik liet daarom nooit mijn eigen gevoelens toe en verstopte mij in het 'helen' van anderen. Na mijn puberteit en de scheiding van mijn ouders werd ik zelfs de contactpersoon voor mijn vader wanneer hij in opname zat.
Ik voelde mij een soort van trots dat ik me zo sterk kon houden en hield zo zelf mijn sterke rol in stand.
Ik kon dan ook maar moeilijk accepteren dat achteraf gezien dus toch minder sterk was dan ik wilde denken.
Als ik terug kijk op mijn jeugd voelde ik mij vaak alleen en onbegrepen. Ik voelde me niet thuis bij leeftijdsgenoten die zich bezig hielden met spelen in de zandbak en het nieuwste speelgoed. Ik maakte me druk om volwassen dingen. Ik voelde me een buitenbeentje en hield dat zelf in stand door me af te zonderen en geen 'kinderdingen' te doen. Ik werd daarom gepest. Ook hier hield ik mij sterk en het kon me niks schelen dat mensen mij pestten. Ik was immers gewend aan het beeld wat mensen van mij hadden: ik was altijd sterk! Ik kon zo goed omgaan met problemen. Dat wilde ik zelf ook geloven en maakte ik mezelf ook wijs. In plaats van dat het me niks deed,voelde ik me stiekem alleen en vreemd. Over mijn problemen heb ik nooit met iemand gesproken,niemand had door dat de sterke ik eigenlijk ook een arm om zich heen nodig had. Ook iemand om je veilig bij te voelen en die zich om je bekommert. Dat het niet zwak is om te huilen of toe te geven dat je soms zelf ook wat hulp nodig hebt.
Dit resulteerde in wat ik later leerde als dat ik te hard werd voor mezelf. Ik mocht niet zwak zijn en stopte pijn weg. Ik strafte mezelf voor mijn zwakke momenten.
Door al het opkroppen van mijn pijn en gevoelens van onbegrip bouwde ik intense spanningen op in mijn lijf. Ik voelde me dagelijks opgejaagd zonder duidelijke reden. Ik was (en ben nog steeds) altijd druk in mijn hoofd. Altijd chaos,stormende gedachten. Ik putte mezelf uit met mijn eigen gepieker en bouwde steeds meer spanning op.
Ken je het gevoel als je na 35 keer proberen een dekseltje nog steeds niet open krijgt,je adem versnelt,je wordt kwaad en je handen gaan jeuken. Je smijt het potje uit boosheid van je af. Ookal gaat het potje daarmee niet open,je smijt het toch van je af om de spanning kwijt te raken. Sommige mensen slaan dan tegen een deur,of schreeuwen even van zich af. Andere mensen zetten keiharde muziek op of proberen op een andere manier rustig te worden.
Ik vond helaas een andere manier waarop de spanning snel verlicht werd : AM.
Wat begon als mezelf knijpen,krabben...langzaam naar krassen en uiteindelijk het pakken van een mes.
De spanning die zich opbouwde in mijn lichaam vloeide accuut af als ik AMde.
Ik werd licht in mijn hoofd en voelde de spanning weglopen,de pijn voelde ik niet.
Nu,heel wat jaren en veel informatie later,weet ik dat je bij pijn een stofje in je hersenen aanmaakt waar je rustig van wordt (Endorfine). Dit is hetzelfde stofje dat je bijvoorbeeld aanmaakt als je chocolade eet. Het wordt ook wel het gelukshormoon genoemd.
De ironie wil dus dat je jezelf pijn doet om je gelukkig te voelen.
Naderhand schaamde ik me altijd. Ik deed angstvallig mijn best om mijn armen te bedekken en confronterende vragen te ontwijken. Ik droeg altijd lange mouwen of armwarmers. In de zomer riep dit natuurlijk vragen op,die ik altijd ontwijkend heb beantwoord. Dat ik gewoon niet van hemdjes hield of dat ik het altijd koud had.
Heel lang heb ik alles kunnen verstoppen en wist niemand wat er onder mijn trui zat. Ik leefde met een geheim en had voortdurend de angst dat iemand er achter zou komen. De schaamte en angst zorgden er juist weer voor dat ik nóg meer spanning opbouwde in mijn lichaam. Zo was het cirkeltje dus steeds rond: ik Had zoveel spanning en pijn dat ik steeds weer AMde,en juist daardoor ontwikkelde ik nog meer schaamte. Ik trok me steeds verder terug om te voorkomen dat ik in situaties terecht zou komen waarin de waarheid aan het licht zou komen. Zo kon ik niet mee naar het zwembad,een tuinfeest in een jurkje kon ook niet. Mensen die je bij je arm pakken of omhelzen en dan de pijn verbijten om niks te laten merken. Ik kocht mijn pleisters en verbanden om en om bij verschillende winkels,bang dat het personeel anders 'iets zou denken'. Mijn hele leven begon te draaien om het verstoppen,bijna paranoïde dacht ik bij alles: oh jee,ze vragen zich vast af waarom ik lange mouwen heb,ze hebben vast een stukje verband gezien. Wat als iemand mijn gezicht zag vertrekken omdat ik een pijnlijke beweging maakte?
Zo ontwikkelde ik nog meer angsten en dwanghandelingen. Ik schaamde me nog meer en werd nog onzekerder. Ik zat in een neerwaartse spiraal van schaamte en pijn.
Toen het moment kwam dat iemand er achter kwam,liep ik daardoor nog harder tegen de muur: ik kreeg woede over me heen. Mensen waren vreselijk boos op mij en riepen dat ik gek was. Messen werden verstopt en ik werd behandeld als vuurgevaarlijk. Dit bevestigde in mijn hoofd alleen maar dat ik anders was,er niet bij hoorde. Dat ik gestoord was en dat ik me moest schamen. Dit triggerde weer nieuwe AM'aanvallen'.
Hoe harder mensen riepen: als je ooit nog een mes pakt,hoef ik je niet meer te zien! Hoe slechter ik me voelde en hoe meer ik greep naar AM.
Het werd mij verboden om het ooit nog te doen. En juist omdat het zo verboden was en zo verstopt en verzwegen...voelde ik mij zo alleen zonder AM.
Door de reacties van mijn omgeving werd bevestigd wat ik al voelde: je moet je schamen! Dat versterkte de spanning in mijn lichaam weer. Wat voelde ik me afgewezen en verlaten,iedereen was boos op mij. Sommige mensen verloor ik omdat ze er simpelweg niet mee om konden gaan. Dat resulteerde in angsten om mensen kwijt te raken. En juist omdat ik zo bang was dat iedereen me af zou wijzen of me zou verlaten,voelde ik me weer slechter en begon ik weer opnieuw.
Talloze keren heb ik mezelf beloofd,aangekeken in de spiegel terwijl ik zei: dit is de laatste keer,morgen doe ik het niet meer! Die ene keer maakt ook niet meer uit. 1 Sneetje meer maakt niet uit. Zo had ik steeds een excuus voor mezelf. 'Als het dalijk zomer wordt dan stop ik wel'.
'Littekens heb ik nu toch al,lelijker kan ik niet meer worden'.
Achteraf weet ik dat het foute gedachtes waren,dat ik mezelf voor de gek hield. Ik kon makkelijk stoppen als ik wilde hoor,maakte ik mezelf wijs. Ik slingerde heen en weer tussen 'ik wil normaal zijn en ik moet stoppen!' En 'waar moet ik anders met mijn pijn naartoe en die littekens zitten er toch al'.
Soms kon het me niks meer schelen,m'n lichaam was toch al verpest en verminkt en ik had het zelf gedaan dus ik had het verdiend. En op andere dagen schaamde ik me weer verschrikkelijk: voor de rest van mijn leven kunnen mensen aan mijn buitenkant zien hoe 'fiets up' de binnenkant van mij is. Er staat letterlijk op mijn lijf af te lezen hoe zwak ik ben geweest en hoe 'gestoord'.
Er is een hele periode geweest dat ik het oke vond om te AMen,ik had er geen problemen mee dat dit mijn manier was om de pijn vrij te laten. Ik begon heel koppig te reageren op mensen die negatieve reacties gaven. Ik nam niet de moeite om te bekijken hoe schokkend het voor een ander is om met zoiets om te gaan. Ik begreep niet waarom die mensen zich nou zo druk maakten,ik deed MIJ toch pijn,en niet hun!?
Het was mijn zaak vond ik,niemand moest zich er mee bemoeien.
Toch bleef ik hulp zoeken binnen het GGZ omdat ik diep van binnen wist dat dit niet de manier was. De methode 'verbieden' werkte averechts,daar was ik inmiddels al achter. Veel praten en intensieve therapieën hebben me geleerd om naar mezelf te kijken. Om mijn verhaal te delen,om te begrijpen dat alles in mijn leven me heeft gemaakt tot wie ik ben,om me er niet voor te schamen maar het te accepteren. Ik probeerde dieper te kijken naar het hoe en waarom,zodat ik de oorzaak aan kon pakken.

Ik moest stoppen met gevoelens wegstoppen en opkroppen omdat niemand mocht weten dat ik niet sterk was... Ik moest gaan toegeven dat ik hulp nodig had en mensen dicht bij me laten die het beste met me voor hadden. Ik moest toegeven dat ik niet altijd zo sterk was als iedereen altijd dacht.
Ik moest gaan zoeken naar andere manieren om de spanning en angsten in mijn lichaam een plek te geven,zoals andere mensen doen.
Tijdens mijn behandelingen en cognitieve therapieën heb ik geleerd dat gevoelens die ik niet uit kan spreken,ook op een andere manier geuit kunnen worden. Ik begon te schilderen,schreef boekjes vol en maakte lange wandelingen. Ik sprak mijn gevoelens nog steeds moeilijk uit maar probeerde in ieder geval niet meer bot te vieren op mijn lichaam. Ik kende geen andere manieren dan AM en werd bang van de gedachte dat ik moest stoppen.
Pas toen ik andere manieren vond om de spanning los te laten lukte het mij om te denken aan stoppen met AM.
Ik vergelijk het even met stoppen met roken: je lichaam is verslaafd aan een stofje en een handeling. Mensen in je omgeving roepen dat het slecht voor je is en je moet stoppen! Maar zolang je zelf in je hoofd het knopje niet om kunt zetten met 'ik wil zelf stoppen', gaat het je niet lukken.
Na jaren zag ik eindelijk in dat ik niet de rest van mijn leven mijn problemen weg kon snijden en dat ik alleen maar dieper en dieper in de neerwaartse spiraal terecht wilde komen. Ik wilde weer omhoog.
Er is geen bepaald moment waarop bij mij ineens het knopje om ging zodat ik kon stoppen,het groeide gewoon langzaam.
Het groeide langzaam omdat ik mezelf steeds beter begon te begrijpen en andere wegen begon te zien om mijn problemen mee op te lossen.
Ik telde eerst de dagen dat ik het niet had gedaan en was op die dagen trots op mezelf. Soms had ik een terugval, omdat ik een leegte voelde als ik naar mijn armen of benen keek en zag dat alles genezen was. Zolang er een wond zat of iets aan het genezen was,dan kon ik het aanwijzen en benoemen. Toen alles genezen was voelde het daarom 'leeg'. Ik heb het altijd bizar gevonden hoe je hersenen kunnen verlangen naar nog een litteken,omdat als ik geen nieuwe maakte,er voor mijn gevoel niks meer was.
Ik voelde me als een schilder die stopt met verven: je mag geen verf meer op je doek smeren,dus waar moet je dan naartoe met je creatieve ideeën? Het canvas bleef leeg.
Eerst telde ik dus dagen dat ik AM-vrij was,tot ik me te leeg voelde en mijn canvas wilde vullen. Het was een gewoonte geworden.
Langzaam begon ik trots te worden dat mijn dagen ineens weken werden!
Alle wonden genezen. Ik 'hou' van ieder streepje dat er staat,ze vertellen allemaal een verhaal,als een tatoeage. Ze horen bij mij. Ik begon me trots te voelen over de overwinning! Elke keer als ik spanning opbouwde en het op loste door een schilderij te maken of over het strand te rennen,als ik besloot om een buitenrit te gaan maken in plaats van me terug te trekken... Steeds voelde ik me trotser worden dat ik het kon zonder AM. Zo kwam ik terecht in een positieve spiraal!

De trots die ik nu voel voor het overwinnen van mijn AM is groter dan de neiging om het opnieuw te doen.
Mijn laatste keer was in mei,en afgelopen zomer heb ik voor het eerst mijn armen durven laten zien. Niet omdat ik er mee te koop loop maar omdat ik me er niet meer voor schaam. Het hoort bij mij en is een deel van mijn leven,ik had het anders willen doen maar dit is hoe ik nu ben. Ik ben er nu trots op dat ik AM overwonnen heb en dat ik het niet meer nodig heb om de spanning af te laten. Ik voel me trots dat ik AM in de kast kan zetten en op een gezonde manier mijn gevoelens uit kan spreken. Ik schaam me niet meer voor mijn littekens en voel me niet meer aangevallen als mensen er naar vragen.

Ik wil proberen om mensen te laten begrijpen waarom ik ben zoals ik ben,waarom die littekens daar zitten en dat die strepen niet betekenen dat ik een volkomen geschift persoon ben.
Ik ben gewoon net zo normaal als jij,alleen heb ik mijn problemen op een zichtbare manier geuit.
Ik hoop hiermee de schaamte te doorbreken die er is voor iemand die met AM te maken heeft.
Ook wil ik proberen om andere mensen inzicht te geven en niet te snel te oordelen of af te stoten. Als je iemand kent die zichzelf verwond, probeer dan ook te denken aan het hoe en waarom.
Probeer niet alleen te luisteren naar je eerste ingeving: wat ziek,ik kan me er niks bij voorstellen!

Hopelijk heb ik met mijn verhaal je gedachten in gang gezet....
Als je zelf in strijd bent met AM hoop ik dat je motivatie hebt kunnen halen uit mijn verhaal en dat je misschien ergens de kracht kan vinden om net als ik van dagen,weken te maken! Dat je trots mag zijn op jezelf en je niet hoeft te schamen.
Dat het goed is om hulp te zoeken en er over te praten.

Als je iemand kent die AM toepast hoop ik je met dit topic in te laten zien dat het geen taboe mag worden. Het is verschrikkelijk en machteloos om te zien hoe iemand in je omgeving zichzelf pijn doet,maar probeer diegene te steunen zodat die zich niet meer alleen een onbegrepen voelt. Hef het taboe op!

Zo. Dit was het. Het pak van mijn hart.
Nu ben ik open en eerlijk geweest en kan ik verder bouwen aan mijn leven zonder AM !

NikkivanOlst

Re: Automutilatie: mijn overwinning en acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 01:46

Wauw... Ik zit hier met tranen in mijn ogen... Wat enorm sterk van je en vooral dat je je littekens hebt overwonnen...

Ik heb enorm veel respect voor je dat je dit zo open neerzet, AM is een onbegrepen iets en er mag best anders tegenaan gekeken gaan worden :)

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 01:50

Jeetje, wat een heftig verhaal! Respect dat je onder je eigen naam dit geschreven hebt! En dubbel respect dat je nu al zo'n tijd er vanaf bent +:)+ Super goed!!

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 01:51

_/-\o_

Super knap van je!!

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 01:54

Wat knap dat je je verhaal hier gedeeld hebt, en vooral dat je AM overwonnen hebt! Bedankt voor het inzicht dat je mij gegeven hebt in dit taboe. Ik heb er nooit van dichtbij iets mee te maken gehad, maar door jouw verhaal heb ik nu toch een heel ander beeld gekregen bij AM. En door jouw verhaal zou ik er denk ik nu ook anders op reageren, ik vind verbieden van dingen best logisch klinken, tot ik jouw gevoel daarbij las, en dat nog veeel logischer vind klinken!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 02:09

Wauw TS!
Wat knap dat je dit topic geopend hebt en dat je in dit topic jouw weg zo goed verwoord hebt. Echt heel knap van je.
Ik ben bekend met AM. Heel lang heb ik het niet zo hoeven noemen van mezelf want immers, ik doe het op een manier dat je het 'later' niet meer ziet.
Inmiddels kan ik maanden AM vrij zijn. Soms gebeurt het dan toch, mede door mijn plek ik het leven dat ik eraan toe geef.
De ene keer is het minimaal, de andere keer ga ik 'los'.

Ik sla mezelf. Met mijn vuisten zo hard als ik kan op mijn hoofd en op mijn voorhoofd. Soms sla ik met mijn hoofd tegen een muur of een deurpost of iets anders hards, maar dan moet het wel voldoende solide zijn zodat mensen in mijn omgeving het niet kunnen horen.
Soms sla ik mezelf zo hard (en ga ik zo lang door) dat ik de dag zelf niks meer waard ben en een week (of twee) erna nog dagelijks hoofdpijn heb en duizelig ben.

Maar goed, zoals gezegd; ik kan het inmiddels zomaar maanden niet doen. Maar dan kom ik in een situatie van drift en frustratie wat er op geen enkele andere manier uit kan en dan geef ik toch toe.

Het is bij mij al heel vroeg begonnen. Ik ben altijd al een driftkikker geweest. Vroeger maakte ik iets stuk (mijn bril is al zo'n 100x gebroken of verbogen, ik heb eens een rugleuning van een stoel doormidden getrapt in de rug van mijn broer), soms ontvluchtte ik het huis om heel hard en heel ver weg te skeeleren of te fietsen. Andere keren sloot ik me op in mijn kamer en ging ik heel, heel hard meezingen en huilen met de radio.
Toen dit allemaal niet bleek te werken begon ik mezelf te knijpen met mijn nagels of mezelf te krabben. Ook in mijn gezicht.
Uiteindelijk bleek het krabben zichtbaar en kreeg ik lastige vragen. Vanaf dat moment ben ik gaan stompen.

Er is heel vaak vol afschuw gereageerd in mijn omgeving, toen ben ik het in het geniep gaan doen (anderen mochten het ècht niet horen).

Sinds ik mijn vriend heb ben ik het steeds minder gaan doen en inmiddels ben ik wel zo ver dat ik het zomaar maanden, soms zelfs een half jaar of een jaar niet kan doen.

Maar dat gevoel van al die frustratie, verdriet en woede wat niet je lijf uit kan... Ik kan dan gewoon geen kant meer op.

Gelukkig weet ik inmiddels een stuk beter met problemen om te gaan en ik kan ook inzien dat de oorzaak van sommige problemen niet bij mij ligt. En dat is echt een uitvinding gebleken.

Nogmaals TS, diep respect en wat een opluchting (voor mij) dat je dit topic geopend hebt.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 02:10

Wauw! Heel veel respect! Goed dat je dit topic kan openen en er zo over kan vertellen!

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 02:12

Heel erg knap dat je het overwonnen hebt, voor dat heb je mijn respect.
Nu heb ik nog meer inzicht in wat er om gaat in het hoofd van iemand die AMt.
Een paar oude vrienden van me deden het, en ik kon daar deels met mijn hoofd bij, maar deels ook niet. Jouw verhaal, jouw overwinning, acceptatie, hoe je het wil noemen. Klaart dat onbegrijpelijke deel op.

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 02:23

Ik heb echt respect voor je meid en trots kan je zeker zijn!

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 02:29

Wauw TS! Allereerst respect dat je je verhaal deelt. Ik denk dat dit mensen kan helpen omdat je heel open en eerlijk bent. En idd AM word als taboe beschouwd weet ik uit ervaring. Ik hoop dat mede door dit topic er veel mensen anders tegen AMeren aan gaan kijken.

Wat knap dat je het geaccepteerd hebt en een andere uitweg hebt gevonden om je gevoel en frustratie te uiten. Daar mag je super trots op zijn!
Voor de rest weet ik eigenlijk niks meer te zeggen.. ik wil je alleen bedanken voor het delen van je verhaal en wil je alle goeds van de wereld wensen voor de rest van je leven

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 02:50

Jeetje wat een verhaal, respect zeg. Echt super dat je dit hier zo neer zet. Ik denk dat dit alweer een heleboel vooroordelen gaat verhelpen. Het is prettig om het verhaal eens van de 'slachtoffer' kant te horen want dat creëert echt begrip. En niet alleen voor AM maar ook voor andere verslavingen denk ik!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 03:27

Heel veel respect dat je dit hebt durven plaatsen.
Ik hoop dat je met jouwn verhaal anderen kunt helpen om het ook te accepteren en misschien kan helpen om am een plekje te geven.
En je mag trots op je zelf zijn dat je am hebt overwonnen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 04:27

Respect dat je dit hebt durven plaatsen, ik denk dat dit zeker wel AM mensen zou kunnen triggeren om eventueel hun verhaal te doen, of er voor uit durven komen. In ieder geval is dat bij mij wel het geval. Ik ben er helaas niet vanaf, maar ondertussen wel zover dat ik er met een aantal personen over kan/durf/wil praten dat ik aan AM doe ( klinkt zo raar zo :')) ik ben ook iemand die alles op kropt en het dan vervolgens ergens kwijt moet, en dat zijn dan inderdaad vaak m'n armen. Ik hoop ooit ook zo sterk te zijn als jij, en er vanaf te komen :)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:20

Dapper dat je je verhaal doet, ik hoop dat je het idd achter je hebt kunnen laten.
Ik ben al 23 jaar am vrij dus het kan zeker. In die tijd werd er helemaal niet over gesproken. Helaas blijven de littekens levenslang en moet ik soms nog steeds tegen mensen zeggen dat ik ooit in het prikkeldraad ben gevallen :+
Sterkte ts.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:27

Ontzettend veel respect heb ik voor jou en het verhaal wat je hier beschreven hebt.
Bedankt, 100x dank voor het delen van jouw verhaal. Het zal een echte eye-opener zijn voor veel mensen.

Ik ben zelf ondertussen alweer een tijd 'AM-vrij' en ik kan me heel erg vinden in jouw verhaal.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 10:22

Wow,bedankt voor alle reacties. Ik zal vanmiddag wat uitgebreider en persoonlijker te antwoorden.

Voor nu wil ik alvast zeggen dat ik best verrast ben over de eerlijkheid die hier nu al gegeven wordt!
Het bevestigd voor mij dat er bij meerdere mensen behoefte is aan het doorbreken van de taboe,dat is wat ik zo graag wilde bereiken.

Over het AM vrij zijn wil ik nog zeggen, ik heb natuurlijk nog een lange weg te gaan en de neiging is nog steeds wel eens aanwezig. Dat ik gestopt ben betekend helaas niet dat ik er nooit meer naar neig of er nooit meer aan denk. Het beheerst nog een groot deel van mijn dagelijkse bezigheden. (Zo wil ik nog steeds gaasverband kopen uit automatisme,of voor 'als'). Ik heb met mezelf ook afgesproken dat ik mezelf geen druk op mag leggen door me vast te pinnen op de belofte dat het nóóit meer gebeurd. Dit om te voorkomen dat ik spanning opbouw over de verbieding en te voorkomen dat ik teleurgesteld raak in mezelf als het ooit wel mis mocht gaan. :)

Ik wil iedereen die met AM te maken heeft veel sterkte en steun wensen. Het is mogelijk!
De angst die ik had toen ik mijn topic plaatste begint nu al positief te veranderen, ik moet wennen aan het feit dat je niet overal tegen de muur aan loopt en dat er soms dus wel begrip bestaat! Dat voelt ontzettend fijn en ik hoop dat dat voor meerderen zo voelt :)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:54

TS super knap dat je je verhaal zo open en bloot neer durft te zetten!
Hopelijk hebben meer mensen iets aan je verhaal "am-vrij" te worden!

Ik ben nu zelf inmiddels 4 jaar "am-vrij"
En herken dus het verhaal.

TS bedankt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:01

Wat een verhaal zeg en wat knap dat je er zo uitgekomen bent!
Heel helder ook en duidelijk verwoord hoe je zover gekomen bent. Ik heb weleens als ik denk aan pijnlijke momenten, vooral momenten waar ik me voor schaam dat ik mijn nagels in mijn vel zet. Maar dat is meer een frustratie volgens mij. Ik heb in ieder geval nooit de behoefte gehad om verder te gaan dan dat. Maar ik herken de opbouw van je probleem wel, de opgekropte woede waar je nergens mee naar toe kunt.
Heel knap, houd vol!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:09

Ik ben er ook een beste tijd vanaf, maar ik heb er nooit echt met iemand over gepraat. Ben er zelf van af gekomen, maar toch lijkt het me ook lekker mijn hele verhaal een keer te doen. Jammer dat de meeste hulpverlening geld kost...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:10

Heel knap dat je dit verhaal durft delen TS! Het lijkt me wel heel heftig om met al die emoties te moeten omgaan :(:)

Automutilatie is een onderwerp dat nog steeds heel moeilijk bespreekbaar is, hoewel het helaas nog veel te vaak voorkomt. Doordat er zo'n taboe rond hangt hebben veel mensen het gevoel dat ze er alleen voor staan, net wanneer ze de steun van hun omgeving het meest nodig hebben.

Ik heb zelf ook een AM-verleden, maar ben intussen al een hele tijd AM-vrij. Ik herken dus grote stukken uit je verhaal wel. Maar ik kan je geruststellen, als je eenmaal andere manieren gevonden hebt om met die negatieve gevoelens om te gaan wordt de drang naar AM uiteindelijk wel steeds minder. Ik ben nu zo ver dat ik er zelfs bijna nooit meer over nadenk om het te doen.
Hoewel ik mijn littekens nog steeds heel moeilijk in het openbaar durf te tonen, heb ik gisteren toch voor de eerste keer met littekens en al model gestaan voor foto's :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:49

Wat ontzettend goed van je _O_Ik weet hoe moeilijk het is. Ik heb geen tijd om mijn verhaal uit te tikken, maar mijn laatste keer was toen ik 20 was, inmiddels ben ik 29 :) Kort gezegd: mijn vader is verslaafd aan heroïne en was een alcoholist en mijn moeder heeft een ongeneeslijke, dodelijke en zeldzame spierziekte. Denk dat we de moeilijkhedendan wel in kunnen vullen :+

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:53

knap dat je bent gestopt! ik heb soms nog de neiging..
knap dat je het zo vertelt en zo herkenbaar..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 00:12

@ mossel : wat goed dat je nu er een beetje over durft te praten. Een hele grote stap richting het verslaan van AM is het toegeven en erkennen dat het er is. Daarom denk ik dat je heel goed bezig bent! Vraag niet meteen het uiterste van jezelf,leg jezelf niet de verwachting op dat je in 1 keer kunt stoppen. Het eerst erkennen en accepteren is al een hele grote stap! Daar mag je al heel erg trots op zijn. Jij staat ook aan het begin van de positieve spiraal. Hopelijk heb je een beetje steun en begrip in je omgeving die je de kracht geven om verder te bouwen aan een AM vrije toekomst!

@ Merell123:
Fijn dat mijn verhaal een beetje begrip heeft gebracht. Het is ontzettend moeilijk om aan andere mensen uit te leggen waarom het zo gaat... Het is fijn om te horen dat mijn verhaal toch enigszins verhelderend is.

@ AmyII :
Wat herken ik veel in je verhaal! Het proberen te vluchten of weg te rennen of mee te huilen met muziek!
Fijn dat mijn topic voor jou een opluchting is,waar komt dat door?

@ _SantOs_ :
Heel erg bedankt voor je lieve bericht en wat je mij toe wenst :)

@ Miryamk :
Wat knap, 23 jaar!
Vertel je mensen dat je in het prikkeldraad bent gevallen? Geloven ze dat dan ook?
Ik heb er wel eens over gedacht om er iets anders over te zeggen maar ik denk toch dat mensen me dan ongeloofwaardig vinden dus ik durf niet te liegen over wat het is. Als ik me erg aangevallen voel of als het op een banketstaaf manier gevraagd wordt kan ik wel eens in de verdediging schieten. Als er geroepen wordt : 'jeetje je hebt jezelf toch niet zitten snijden ofzo!?'
Kan ik het niet helpen om te antwoorden met 'Nee ik heb gevochten met een tijger' .
Van sommige opmerkingen kunnen mijn nekharen echt overeind gaan staan,ookal weet ik dat het ook maar een schrikreactie is van mensen en dat niet iedereen er zo relaxed mee om kan gaan....

@ Robin en RoosTinker
Goed dat jullie ook AM vrij zijn en er voor uit durven te komen. Dat helpt misschien een beetje in het doorbreken van de taboe en zal misschien andere mensen ook helpen om 'uit de kast te komen'.

@ Suzanne F. :
Gelukkig heb je nooit de behoefte gehad om verder te gaan dan dat!
Het is inderdaad soms frustratie maar gelukkig kunnen we die veelal op een andere manier kwijt raken.

@ moonsparkle :
Helaas is goede zorg tegenwoordig inderdaad duur... Omdat ik destijds op een gesloten afdeling ben opgenomen met mijn probleem is alles vergoed door mijn verzekering. Zo is het balletje aan het rollen gegaan bij mij.
Als je de goede doorverwijzingen krijgt van je huisarts of je eventuele psycholoog/psychiater dan wordt het meeste wel gedekt en kun je de hulp krijgen die je nodig hebt. Als je behoefte hebt om je verhaal te doen mag je altijd contact met me opnemen :)

@ Eline91 :
De drang wordt inderdaad langzaam aan minder. Ook met ups en downs hoor maar over het algemeen wordt de drang minder sterk naarmate de tijd verstrijkt tenzij ik in een heel plotselinge heftige situatie kom. Dan kan de drang nog wel eens heel heftig inhakken.
Voor wat voor foto's heb je model gestaan? En hoe voelde je daarbij?

@ phormicola :
Hoe gaat het nu met je?
En als je al 9 jaar AM vrij bent,hoe groot is het dan nog onderdeel van je leven?

@ yvanna :
Ben je ook gestopt of zou je willen stoppen? Ik heb de neiging ook nog wel eens hoor. Ik vraag me ook wel eens af of dat nog wel weg gaat. Misschien zal ik in moeilijke situaties nog steeds de neiging krijgen omdat mijn lichaam gewoon gewend is dat het zo werd opgelost. Maar ik ben pas een paar maanden onderweg dus misschien denk ik er over een paar jaar heel anders over :)

Hopelijk heb ik iedereen een beetje een antwoord kunnen geven op deze manier.
Ik vind het zo ontzettend fijn om er eens over te kunnen praten. En dan zonder de taboe en de wijzende vingertjes maar gewoon als volwassen mensen met respect. Dit topic en het praten met jullie brengt me nog meer in een positieve flow om hier iets goeds mee te doen.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:25

Wat een dapper besluit van je het zo open en bloot te vertellen! Er heerst inderdaad een enorm taboe op automutileren, zelfs bij de mensen die het doen.
Zelf ben ik nu 1,5 jaar AM vrij. Tussendoor wel eens een terugval gehad maar een enkele keer telt voor mij in dat opzicht niet helemaal mee.

Mijn automutileren hangt samen met mijn depressie. Ik ben er mee begonnen toen ik 13 was. Nu ik hierop terugkijk had ik toen zeker in ieder geval een lichte depressie, dit is ook wat mijn psychologe vermoedde. de depressie, en het automutileren, zijn toen ik bijna 18 was terug gekomen. Dit keer een zware depressie en een enorme drang naar AM. dit is doorgelopen tot net 2 maanden voor mijn 19e verjaardag.

Nu ben ik 20 en zit ik weer terug in behandeling. Deze keer met medicijnen. De drang tot AM heb ik niet meer, en als ik die wel heb dan lukt het me die (tot nu toe) te weerstaan.

Voor mij was AM altijd een afleiding, een manier om controle te hebben. Ik krabte mezelf open en sloeg mezelf tegen mijn hoofd, precies wat AmyII vertelde. Ook ik heb soms dagen in bed moeten liggen na een uitbarsting.

AM is een hele nare verslaving waar je heel lastig vanaf komt, en we hebben eigenlijk helemaal geen baat bij het verborgen houden ervan omdat het een taboe is...

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:37

Wauw.. Ik heb er heel veel respect voor dat je hier je verhaal doet, je mag trots op jezelf zijn !

Ook respect voor de mensen die reageren en ook hun verhaal vertellen!