Moeten opruimen & plannen, wie herkent dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bambino

Moeten opruimen & plannen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 09:15

Ik heb hele erge last van opruimen en plannen, ik heb ook het idee dat dit met de jaren alleen maar erger wordt, maar dat het nu wel heel extreem begint te worden dat andere er ook last van beginnen te krijgen.

Ik ben vanmijzelf zeer perfectionistisch en schoon, leg dan ook hoge eisen aan mijzelf en mijn naaste. Klein voorbeeld is b.v al nagelak, wanneer er in een nagel een mini scheurtje lak zit MOET het er allemaal af, wanneer een haartje buiten mijn wenkbrauwen voel moet deze weg, maar ook mijn benen MOET ik dagelijks scheren anders kan ik niet slapen, ook MOET ik douchen voor ik in bed stap ( en als ik dan om 20.00 savonds nog gedoucht heb en om 22.00 naar bed ga moet ik nogmaals even snel eronder :') ).
De punten ondervinden inprincipe andere geen last van en ik zelf ook niet is prima mee te leven.
Maar mijn opruim dwang gaat zo ver dat wanneer ik gekookt heb de afwas eerst helemaal weg moet zijn voor ik ga eten ( dus ook als ik met gezelschap ben van vrienden en of partner.) na het eten kan ik niet bord voor me laten staan en blijven zitten nee ik MOET direct schoonmaken anders kan ik niet rustig zitten.
Het kan zelfs zo erg zijn dat ik liever niks drink of eet puur om dit ritueel te vermijden want zelfs een lege kop op tafel moet weg. -O-
Wanneer ik naar bed ga moet alles in de woonkamer netjes zijn, dekentje dat ik gebruikt heb op de bank weer netjes opgevouwen, kussen netjes recht op de bank etc etc.
Wanneer mijn partner later naar bed gaat ( en die is totaal niet zo die laat alles staan tot volgende dag) en ik word in nacht wakker ga ik gerust nog alles even recht trekken in de woonkamer en glazen wegzetten in keuken etc.

Dit is dus het deel met opruimen, het huis is altijd brandschoon en opgeruimd er zal nooit iets scheef staan of blijven liggen tot de volgende dag.

Met plannen is het eigenlijk precies het zelfde, wanneer ik weet dat ik iets nodig heb moet ik alles voor mijzelf uitwerken en opschrijven met deadlines anders dan blijf ik er over malen zelfs als ik het pas maanden later nodig heb kan ik al beginnen met plannen en liefst direct kopen.
Ook mijn dagindeling van volgende dag moet ik echt op rijtje zetten voor het slapen gaan anders kan ik er niet van slapen.

Nu merk ik dat niet veel mensen dit opvalt om mij heen, maar toch merk ik wel dat dit mij en mijn naaste onopgemerkt belemmert.
Maar hoe kom je hier nou van af?? Ik weet dat ik dit al zeer lang heb toen ik zeer actief was in de paardensport uitte zich dat daar in mijn zadelkamer en de paarden, maar nu ik daar minder actief in ben gaat het zich nu uitte in mijn dagelijkse leven, want moet er niet aan denken hoe dat in de toekomst met kinderen zal zijn. :o :+

Wie herkent zich en heeft goeie tips om hier mee te stoppen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:27

Ik herken het wel. Ik wil niet meteen heel dramatisch gaan doen maar vaak ligt hier wel een psychische oorzaak aan ten grondslag. Als dit voor jou een belemmering gaat worden, wat het zo te horen aan het worden is, dan is het misschien beter om met een psychologe te gaan praten. Want het klinkt als een dwangstoornis. Een soort smetvrees maar dan in opruimen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:28

Ik ben juist echt het tegenovergestelde! (Niet dat ik niet douche haha maar ik ruim zo min mogelijk op etc) we kunnen wel een beetje ruilen? :P
Is het misschien handig om met iemand hierover te praten? Die kan je doorverwijzen naar iemand die je erbij kan helpen!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:33

Denk ook dat hier wat hulp bij zoeken geen overbodige luxe is. Probeer ook eens niet toe te geven aan de opruim dwang, door er steeds mee in de gaan maak je het juist erger. Zie het als een uitdaging.

hwn

Re: Moeten opruimen & plannen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:37

Ik heb ook eerder het omgekeerde probleem, al erger ik me wel aan rommel, maar dat motiveert me niet altijd genoeg om op te ruimen.

@TS, mss een voornemen voor het nieuwe jaar: es af en toe de boel de boel laten?

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:43

Ik wou dat ik er een beetje meer van had :D
Maar serieus, ik denk dat jij neigt naar dwangedachtes of een dwangneurose (ocs)en dat het goed is om hier ten eerste zelf van bewust te zijn en ten tweede er misschien toch met iemand over te praten.
Ik denk dat, behalve dat het nu lastig/vermoeiend voor je zelf kan zijn het nog niet heel dramatisch is maar zo iets kan wel stapje voor stapje uitgroeien tot iets wat je leven beheerst (en dat van anderen).
Denk ook dat je het moet proberen iets los te gaan laten, hoe moeilijk ook. Laat dat vieze glas eens een keer staan, wat gebeurt er dan, wordt er iemand ziek, of iets anders?
Misschien ook proberen om een ander tijdverdrijf te zoeken? Sporten, wandelen ik noem maar iets?
Succes, lijkt me lastig als het je gedachten zo beheerst.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:47

Suzanne F. schreef:
Ik herken het wel. Ik wil niet meteen heel dramatisch gaan doen maar vaak ligt hier wel een psychische oorzaak aan ten grondslag. Als dit voor jou een belemmering gaat worden, wat het zo te horen aan het worden is, dan is het misschien beter om met een psychologe te gaan praten. Want het klinkt als een dwangstoornis. Een soort smetvrees maar dan in opruimen.

Helemaal eens met Suzanne. Ik herken het niet (ben eerder heel chaotisch), maar ik denk dat het geen kwaad kan om met een psychologe te gaan praten. En dat is echt geen drama. Ik heb afgelopen twee jaar eindelijk eens de patronen die ik mezelf had aangeleerd in mijn leven en mij enorm belemmerden aangepakt met behulp van het therapeut. Het was niet altijd even gemakkelijk, maar wel het beste wat ik had kunnen doen.

Je zegt in het begin van je post al dat bepaalde dingen jou niet belemmeren, en dan is het heel lastig om het zelf aan proberen te pakken. Want hé, wie heeft er nu last van dat je voor het slapen MOET douchen, en niet kunt slapen als er nog een bord op het aanrecht staat... Om dan zelf de knop om te zetten is denk ik heel moeilijk. En wees eens eerlijk... Zou het niet heerlijk zijn om op een dag 's ochtends wakker te worden, geen enkel plan te hebben voor die dag, en te merken dat de hele wereld nog open ligt?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:47

In mijn oren klinkt dit toch wel als een (lichte) dwang(stoornis). Alleen al het feit dat je als je om 20.00 nog gedoucht hebt ook om 22.00 nog MOET douchen omdat je dan gaat slapen is geen heel normaal gedrag. Dit bedoel ik niet onaardig overigens, maar ik denk dat je inderdaad het beste contact kunt zoeken met een psycholoog die ook verstand heeft van dwangproblemen. Denk zomaar dat als je dit op zn beloop laat het erger wordt.

Je kunt er natuurlijk ook zelf mee aan de slag, maar dan zul je dus niet toe moeten geven aan die drang om iets schoon te maken/recht te zetten/onnodig douchen. Begin wellicht met iets kleins. Bijvoorbeeld een vies kopje een uur op de tafel laten staan zonder hem weg te halen/schoon te maken. En dit dan uitbreiden. Wat voor gevoel roept het trouwens op als je dat kopje dus niet weghaalt? Krijg je stress? Angst? Want er ligt iets aan ten grondslag en dat hoeft echt niet heel diep psychisch te zitten. Maar om de een of andere reden word je wel getriggerd om op te gaan ruimen op een toch wel dwangmatige manier. En dat zul je aan moeten pakken als je er van af wilt komen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:49

Op zich is met plannen en opruimen niets mis! Ik ben zelfs gaan plannen sinds dit jaar haha!
Maar het is natuurlijk wel zo dat het niet overdreven moet worden. Wat je zegt over het savonds opruimen en haartje buiten je wenkbrauw vind ik normaal. Je houd nu eenmaal van opgeruimd en netjes! Het feit dat je de afwas voor het eten al wegwerkt en snachts eruit gaat om spullen van je vriend op te ruimen vind ik persoonlijk wat ver gaan, aangezien je hier je sociale leven en nachtrust mee beinvloed. Net als liever niets eten en drinken ivm de afwas die daaruit volgt.
Ik sluit me aan bij bovenstaande posts om hier wat hulp bij te zoeken om te voorkomen dat het echt uit de hand loopt met opruimen en plannen.
Misschien helpt het als je je afvraagt of hetgene wat je wil doen invloed heeft op je eigen persoon of omgeving?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:50

Ik herken het wel een beetje, maar heb het gelukkig niet in de ernstige mate als TS. Ik ben gewoon over het algemeen een flinke controlfreak.
Het is idd veelal psychisch.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:04

Dit klinkt zeker als een dwang stoornis, zeker omdat je aangeeft dat er steeds meer bijkomt en je MOET van alles voor ....
Je zegt er geen echte last van te hebben maar zoals ik het lees hoor ik, help me.
Misschien voor het erger gaat worden hulp zoeken zodat jullie ermee kunnen blijven leven.

En zoals gezegd wordt plannen, opruimen enz. is niet erg maar het moet niet alles gaan beheersen dat is ook niet goed.
Ik weet niet of er kinderen zijn of gaan komen maar dan kan het explosieve vormen gaan aannemen waar niemand blij van wordt.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 10:08

Kijk omtrent het douchen voor het slapen en de verzorging van mij zelf heb ik zelf en andere absoluut geen last van. Hier hoeft van mijzelf ook niet zo nodig wat aan te veranderen, ik slaap gewoon heerlijk helemaal schoon in bed, douchen is dan ook echt enkel afspoelen en tandenpoetsen onder douche dus niet meer dan max 2 a 3 min.

Maar ik merk wel dat IK zelf vind dat voor mij en mijn omgevening ik niet moet doorslaan in mijn opruim en planning organisatie.
Want ik geef hier ook zelf aan toe dat ik merk dat dit beetje bij beetje extremer wordt en wil dit niet laten escaleren in een stoornis.
Maar hoe stel je voor jezelf doelen en is dit dan beste om het stap voor stap te doen of hoe pak je zoiets aan, het lijkt mij een mooi doel voor 2015.
Ben net verhuisd dus huis is schoon en opgeruimd ( was het andere ook met mijn tic maargoed :') ).

En net wat jij nu zegt Rumay, ik wil uiteindelijk wel in toekomst kinderen, dus ik wil hier toch echt van af. Ik zie zelf ook dat het niet kan, en ik heb er wel degelijk last van in en rond huis, maar niet van het deel op verzorgingsgebied van mijzelf.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:11

Ik ben ook erg van het opruimen en plannen. Mijn kamer is erg netjes en zelfs de zadelkasten op stal krijgen vaak hun opruim beurt.
Plannen is wat minder mijn ding, ik kan het heel goed maar ik hou mij er niet aan. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:57

Bambino schreef:
Kijk omtrent het douchen voor het slapen en de verzorging van mij zelf heb ik zelf en andere absoluut geen last van. Hier hoeft van mijzelf ook niet zo nodig wat aan te veranderen, ik slaap gewoon heerlijk helemaal schoon in bed, douchen is dan ook echt enkel afspoelen en tandenpoetsen onder douche dus niet meer dan max 2 a 3 min.

Maar ik merk wel dat IK zelf vind dat voor mij en mijn omgevening ik niet moet doorslaan in mijn opruim en planning organisatie.
Want ik geef hier ook zelf aan toe dat ik merk dat dit beetje bij beetje extremer wordt en wil dit niet laten escaleren in een stoornis.
Maar hoe stel je voor jezelf doelen en is dit dan beste om het stap voor stap te doen of hoe pak je zoiets aan, het lijkt mij een mooi doel voor 2015.
Ben net verhuisd dus huis is schoon en opgeruimd ( was het andere ook met mijn tic maargoed :') ).

En net wat jij nu zegt Rumay, ik wil uiteindelijk wel in toekomst kinderen, dus ik wil hier toch echt van af. Ik zie zelf ook dat het niet kan, en ik heb er wel degelijk last van in en rond huis, maar niet van het deel op verzorgingsgebied van mijzelf.

Je komt toch wel heel sterk over als iemand met een dwangneurose. Heb je hier weleens hulp voor gezocht?

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 11:03

Nee dat niet, maar het is ook pas de laatste tijd zo erg. (of omdat ik mijzelf er de laatste tijd meer van bewust ben).
Voorheen was het nooit zo erg, pas begonnen sinds mijn eigen paarden verkocht zijn. Lijkt net of ik het nu min of meer als hobby sport heb ontwikkeld en daar in ben doorgeslagen, hiervoor had ik het enkel met mijn slaapkamer maar sinds ik samenwoon met mijn man is het voornamelijk veel meer geworden ook omdat hij ontzettend simpel er mee is en juist totaal tegenovergestelde.
Doordat ik ben verhuisd heb ik niet de mogelijkheid om voor iemand paarden te rijden of evt andere sport te zoeken daar niet mogelijk is in de omgeving waar ik woon ( wel moet ik erbij zeggen werk ontzettend veel minimaal 50uur per week.)

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:13

Suzanne F. schreef:

Daar zat ik ook een beetje aan te denken.
Denk voor jezelf eens na, waarom wil je het zo graag allemaal opruimen en plannen? Wat is het ergste dat er kan gebeuren als je dit niet doet? Probeer echt de achterliggende reden te vinden. Dus niet dat je dan niet kan slapen, want als je een paar keer eraan went dan slaap je op een gegeven moment heus wel als het niet opgeruimd is.
Zoek dus echt de diepere reden waarom jij per se wil dat het allemaal zo netjes en gepland is. Ben je ergens bang voor? Of is er iets anders dat je zo maakt.
Want als het jezelf gaat belemmeren is het niet leuk meer toch? Dan is het alleen maar irritant voor jezelf dan dat je er profijt van hebt. Je hoeft toch ook niet helemaal het tegenovergestelde worden van wat je nu bent :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:20

Wat zegt je vriend ervan? Leidt dit tot spanningen in jullie relatie?
Want het zou de eerste relatie niet zijn die stuk gaat door een (lichte) dwangneurose.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 11:33

Mijn man werkt nog meer uren dan mij minimaal 60 in de week en werkt 7 dagen in de week dus opzich heeft hij er vrij weinig last van tot nu toe, hij komt altijd thuis in een schoon huis en wordt wakker in een schoon huis :+
Maar als ik dus weet dat we iets nodig hebben en hij zegt is goed we halen het van de week, dan moet ik echt datum en tijd hebben, om dit in te plannen.
En daar ondervind die wel hinder van natuurlijk en vind ik ook erg vervelend.

Daarom wil ik ook nu actie ondernemen zodat het niet nog verder doorgaat, lijkt me namelijk heerlijk om gewoon is onbezorgd zonder dat mijn handen jeuken om schoon te maken en op te ruimen, avond eten te eten en daarna weer terugploffen op de bank en de rommel te laten voor wat het is :j

__Sanne: Dat is het dus juist, ik ga dan vergelijken met andere mensen thuis en dan denk ik jeetje hoe kan je zo vies en rommel hebben in huis.
Enigste reden dat ik kan bedenken is dat ik het heeeerlijk vind om in een schoon huis thuis te komen, wat zo uit het Ikea boekje komt :') .

Mijn voornemen is iniedergeval om 1 dag in de week het opruimen te laten voor wat het is en deze taak aan mijn man te geven die dag in de week en of die dan om 06.00 uur sochtends stofzuigt en zijn rommel opruimt of om 24.00 middernacht, dat is aan hem en ik ga mijzelf dan beheersen op die dag niks aan te raken om op te ruimen of recht te leggen.
Verder denk ik dat ook goed begin is om glazen en overige afwas enkel nog 1 maal per dag voor ik naar bed ga te doen.
ook glazen die leeg zijn na wat drinken niet direct weg te zetten maar pas wanneer reclame is op tv of ik voor iets anders moet opstaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:43

Zolang jij het woordje MOET voor je handelingen gebruikt ben je dwangmatig bezig. Ik ben zelf één van die rommelkonten waar jij je waarschijnlijk heel erg aan ergert. Als een van mijn dochters hier logeert omdat wij op vakantie zijn dan krijg ik steevast na een dag een berichtje dat het huis weer schoon is. Dus ik ga regelmatig een weekend weg(haha). Bij mij moet niets en mag heel veel, mijn kinderen kwamen vroeger ook steevast heel smerig binnen na het buiten spelen. Zand , water, modder, hooiberg, iets mooiers is er niet en dat zijn dingen waar jij straks gigantische problemen mee gaat krijgen, modderpoten op de vloer, vingers op de ramen enzenz. Ik kan je maar één advies geven, zorg dat het minder word. Of je probeert zelf eens nuchter te kijken naar waar je mee bezig bent want nu geef je al aan dat je één dag niets gaat doen maar je man mag het doen, dat is geen oplossing.
Sla die laatste afspoelbeurt eens over en kijk wat er gebeurt en dan niet meteen de volgende ochtend je bed verschonen omdat je er vies in hebt gelegen. Lukt je dit niet dan professionele hulp zoeken want je bent heel hard op weg om een giga neurose te ontwikkelen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:57

Ik denk dat jouw eigen voornemen een té grote stap is. Ik ga meer met Eliine mee: Laat een kopje eens een uur op tafel staan, daar wordt hij echt niet slechter van. Dat soort kleinere dingetjes. En je zegt zelf dat niemand last heeft van het douchen, maar toch vind je het een vervelende eigenschap. Ook daarmee zou ik dan gaan oefenen. Als je om 8 uur nog gedouched hebt, ben je om 10 uur echt niet vies hoor!
Ik heb hetzelfde, maar dan MOET het bij mij niet. Laat ook regelmatig alles wat viezer achter, maar vind het wel heerlijk als ik weer even een half uurtje heb kunnen opruimen. Nu bijvoorbeeld de was te drogen hangt in mn huisje, ben ik weer blij als alles droog en opgevouwen in de kast ligt, heb ik weer wat meer ruimte en alles weer opgeruimd :).
Probeer ook eens te kijken of je misschien je tijd ergens anders aan wil én kan besteden. Ik loop sinds een jaar hard, mijn paard is helaas met pensioen en kan dus niet veel meer, en daarna begonnen. Heerlijk even je hoofd leegmaken.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 12:02

Dankjewel bigone, maar opzich vind ik vuil geen probleem want dan maak ik het daarna toch gewoon weer schoon :+ en dat is nou juist probleem moet gaan minderen in mijn opruimen en plannen.
Goed idee om inderdaad 1 of 2 dagen per week een niks dag in te stellen op die dag mag er gewoon niet opgeruimd worden of dingen plannen die ik moet/wil doen :j en dan nog 1 dag in de week dat mijn man de dingen doet.
Nu ga ik binnenkort op vakantie voor een 2 weken en mijn man blijft thuis en heb nu al de kriebels over de rotzooi die het dan gaat worden. :o dat is natuurlijk niet gezond, zal zelf moeten veranderen.

Verder op langere termijn inderdaad buitenhuis hobby vinden is ook een goed idee. op moment door mijn drukke werkschema niet mogelijk maar van de zomer meot dat wel weer lukken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:07

Ga hardlopen als je opruimwoede krijgt. Ik vind wel dat je te veel in één keer wil doen, iemand met jouw aandoening vreet zichzelf op als er een hele dag niets opgeruimd mag worden. Stel gewoon een vaste tijd in, na het eten een half uur bezig maar wel eerst genieten van het eten samen met je man.
Ga jij de wc boenen en je man vult de vaatwasser en dan een kopje koffie en laat dat kopje dan gewoon op het aanrecht staan. Het is heel fijn dat je je bewust bent dat er een probleem aan zit te komen en je zegt nu wel vrolijk dat smeer geen probleem is want dat poets je weg. Met twee kleine koters blijf je dan gewoon alle uren van de dag poetsen en waarschijnlijk stop je je kinderen ook nog drie keer per dag in bad, wake up en stel jezelf realistische doelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:09

Wat zou er gebeuren als je sommige dingen niet doet? Of wat voor gevoel krijg je daar dan bij?

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 12:14

Als ik het niet doe word ik heel onrustig en slaap ik slecht dan sta ik om 06.00 al naast me bed om het te gaan doen volgende dag, ik probeer wel is 1 a 2 dagen weinig op te ruimen en dan met mezelf afspreken volgende dag als ik vrij ben op gemakje wakker worden en daarna opruimen. maar dat gaat dus niet dan sta ik om 06.00 al naast me bed en alles te doen tot ik klaar ben en dan weer trug me bed in verder slapen op mijn vrije dag.

Op zich heb ik redelijk veel zelfdiscipline dus het zou me wel moeten lukken nu ik er meer bewust van ben om bv. savonds me kopje enkel weg te zetten ipv af te wassen of om de deken die op de bank ligt is een keer niet op te vouwen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:15

Misschien is het punt dat je professionele hulp moet zoeken toch wel dichterbij dan ik dacht als ik je bovenstaande post zo lees.