Zwemmen: baantjes trekken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Zwemmen: baantjes trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 01:42

Jarenlang heb ik paardgereden maar door mijn verhuizing vanuit Zwolle naar Almere waarbij ik mijn leasepaard heb moeten achterlaten voel ik nog niet de behoefte om het rijden weer op te pakken. Ik ben nu dus op zoek naar een sport of iets waardoor ik toch weer aan mijn conditie kan werken. Ik heb tot 2x toe geprobeerd om te beginnen met hardlopen maar mijn kruis- en kniebanden vonden dit een minder geslaagd idee. Ik heb eigenlijk altijd al vrij snel last van mijn knieën gehad dus hardlopen of fitnessen is helaas niet voor mijn weggelegd.
Nu zit ik eraan te denken om te gaan zwemmen, maar dit is niet bepaald goedkoop en ik wil dus graag weten of dit echt wel is wat ik zoek. Daarbij vraag ik me ook af wanneer het effectief is, zo kan ik me voorstellen dat een uurtje per weer geen zoden aan de dijk legt.

Onderaan de afbeelding staan de tijden voor het banen zwemmen:
http://www.optisport.nl/vrijbuiter/images/vrijbuiter/folders/openingstijden2014_3.1.png

Ik mik op 3x per week en dan bijvoorbeeld als volgt:

maandag: 21.00 - 21.30
woensdag: 21.00 - 21.30
vrijdag: 7.00 - 7.30

Dan heb ik dus in totaal 1,5 uur zwemmen per week, zou dit effectief zijn?
Ik heb mijn werk op 2 minuten lopen zitten vanaf huis dus in theorie zou het mogelijk moeten zijn om voor die tijd nog te gaan zwemmen.
Hopelijk willen jullie een beetje met mijn meedenken. Alvast bedankt voor de reacties! En natuurlijk zijn andere suggesties voor sporten ook welkom!

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 02:11

Hallo,

Ik heb een zeer slechte knie overgehouden na een lelijke val van het paard..... Nu ben ik sinds vorig jaar gaan waterpoloën ik heb hier heel veel baat bij....van het zomer paar weken niet kunnen trainen en merkte gelijk dat ik meer last kreeg van knie....paardrijden likt helaas niet meer.... Als ik weer van het paard zou vallen en op mijn rechterknie zou landen zou de schade waarschijnlijk haast niet meer te repareren zijn.....

Ik zwem nu ongeveer 4/5 keer per week...
Di conditietraining 19:00/20:00 (baantjes zwemmen/ krachttrainingte water/ oefenen met bal)
Woe 20:00/21:00 training waterpolo(volwassenen) met oefenwedstrijd.
Vrij.21:00/2:00 training waterpolo (volwassenen)
Zat 08:15/09:00 zwemtraining conditie
Zat 09:00/10:00 waterpolotraining aspiranten (jong volwassenen)

Daarnaast dit jaar in het damesteam begonnen met wedstrijden.... Zaterdag soms uitwedstrijd en zondags soms thuiswedstrijd....

Ons team bestaat dit jaar voor meer als de helft nieuwe spelers.... We spelen nog op het niveau dat het oude team had ( is eigenlijk veels te hoog). We hebben dit jaar tot nu toe alles verloren.....Maar ontzettend veel lol....

Ik vindt het erg leuke sport om te beoefenen.... In het begin bekaf....
Je speelt 5/6 minuten (afhankelijk van niveau) per helft in totaal 4 partjes, dus 20/24 min duurt de wedstrijd Netto tijd( zodra er gefloten is voor overtreding staat de tijd stil, wanneer de vrije worp is genomen start de tijd weer). Per aanval heb je 30 sec om te scoren, zodra je de bal hebt start die 30 sec zijn ze om vor je gescoord hebt dan wordt er gefloten en is de bal voor de tegenpartij (we spelen over een heel wedstrijdbad dus 25 meter, bodem is minimaal 2 m diep overal dus je kan nergens staan....)Zwemconditie komt met de tijd.....rustig beginnen....

Ik vindt het erg leuk om te doen wellicht is er ook zoiets bij jou in de buurt....

Voor mij was dit ivm het trainen veel goedkoperom lid te worden van de zwemvereniging als elke keer baantjes zwemmen ( lid worden en alleen trainen per maand zonder wedstrijd kost 14,50, losse kaart om te zwemmen per 10 keer 35euro. Dan kun je 10 weken en dan maar 1x per week zwemmen. Nu zwem ik natuurlijk veel meer)

Lous

Re: Zwemmen: baantjes trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 05:37

Er word bij waterpolo over het algemeen onderling veel onder water getrapt, lijkt me niet erg fijn voor de knieen van TS. :o

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:17

En de optie skaten al overwogen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 09:25

Bedankt voor je uitgebreide post sandorra. Helaas heb ik niet zoveel tijd om zo vaak te sporten als jij aangeeft, daarnaast ben ik een veel te groot watje voor waterpolo.

Skeeleren vind ik inderdaad ook leuk, heb zelfs nog een goed paar skates in de kast liggen maar nu met de winter en natte paden en wegen is het spekglad, vooral met softwieltjes.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:37

Ik heb de afgelopen 3 jaar gezwommen, helaas is het nu afgelopen en word het niet meer betaald door mijn werkgever.
Wij kregen 1x in de week 1 uur. Ik zwom voornamelijk de eerste 30/35 minuten een kilometer afgewisseld met borstcrawl, schoolslag en rugcrawl en de rest van het uur werd per week bekeken wat we wilden.
Ik merkte heel goed wanneer de zomerstop was geweest (6 weken niet zwemmen) dat je daarna echt weer op gang moest komen en de tijden die ik ervoor zwom niet meer haalde, maar na 2 weken zat ik weer op oud niveau.

*edit*
Hardlopen kan ik ook niet ivm pijn in mijn scheenbenen, maar met zwemmen nergens last van.
Laatst bijgewerkt door blackstar op 23-12-14 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:38

3x per week actief zwemmen is zeker goed voor je conditie :j
En het juist goed als je telkens een dag rust er tussen doet. Je lichaam heeft rust nodig om te herstellen. De eerste keren zul je ook wel bekaf zijn en misschien wat spierpijn hebben. Daarna zul je merken dat je het langer volhoud en na een tijdje misschien zelfs wel sneller zwemt. Conditie dus ;)

Probeer overigens niet te overhaasten en bouw het rustig op. Als je een kwartier zwemt ben je in het begin al stuk. Geef je zelf dan 5 minuten rust aan de kant of ergens waar je kunt staan. Daarna nog een kwartier en dan stoppen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:44

Ik vind drie keer een half uur in het begin best oke als je het rustig aan doet. Ik zou daar op termijn echter echt niet genoeg aan hebben. Vergis je er niet in dat het best druk kan zijn en dat je dus niet per definitie lekker door kunt zwemmen.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:45

Zwemmen is idd heel goed voor je conditie. Als je het later nog kan uitbreiden naar iedere keer een uur zit je goed hoor. Wandelen is ook goed voor je! Ik heb zelf 2-wekelijks gezwommen. Uiteraard ook opgebouwd. Op het laatst 60 banen zwemmen in flink tempo. (geen wedstrijdbad maar 40 meter bad)
Daarbij paar keer week lange wandelingen maken. Had toen echt een goede conditie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:52

Wat me voor jou in elk geval belangrijk lijkt is om uit te zoeken hoe druk het is in het zwembad bij het banen zwemmen. In sommige baden is het erg vol en zwemmen veel oudere mensen, dan ben je de hele tijd mensen aan het inhalen ipv lekker door te zwemmen. Als je echt wil zwemmen voor je conditie lijkt me dat best frustrerend, dus zeker het checken waard :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:57

Zwemmen lijkt me heel goed om te doen voor je. Als je toch iets anders zoekt denk dan ook eens aan yoga of pilates. Bij ons wordt met blessures in ieder geval heel goed rekening gehouden en er xijn altijd genoeg oefeningen die je dan nog wel kan doen. Het is hier alleen niet heel goedkoop. Zwemmen is dan veel voordeliger.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:13

Sommige zwembaden hebben speciaal banen afgezet voor de snelzwemmers. Dus altijd handig daar inderdaad eerst naar te informeren.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:35

Ik zwem ook! Ik zwem ongeveer een jaar 3/4 keer per week, waarvan 2/3 keer per week met een vriendin samen. - samen met iemand zwemmen is wel bevorderlijk voor het 'gaan'

Ik zwem in een zwembad hier in de buurt, meestal baantjes maar doe af en toe ook mee met groepslessen, (ga vanavond zwem zumba doen }:0 ) als ik baantjes zwem, zwem ik altijd 'per 10 baantjes' dus 4-4-2, (4 schoolslag, 4 rugslag en 2 anders) dit doe ik vooral omdat ik anders vergeet hoeveel baantjes ik heb gezwommen -op mysterieuze wijze is dat heel moeilijk om te tellen. Ik zwem gemiddeld 40 minuten.

Ik heb een kwartaal kaart, kun je onbeperkt zwemmen, gebruik van de sauna/turks stoombad en meedoen aan groepslessen kost E132,- behoorlijk prijzig, maar woon in Amsterdam
In de winter in het binnenbad (25 meter) en in de zomer in het buitenbad (50 meter). Vooral in de zomer is het zwemmen heel prettig: er zijn dan weken dat we met ze drieën aan het zwemmen zijn, echt geen kip te bekennen. In het binnenbad zijn inderdaad af en toe oude(re) mensen die heel irritant met ze 4en een baan bezet houden, dit is vooral als je vroeg gaat zwemmen, meestal is het dan niet zo druk en neem ik gewoon een andere baan, maar dit is wel heel erg vervelend.

Het zwembad heeft een borstcrawlbaan en snelle zwemmers baan, maar die zitten vaak voller dan de overige banen door 'stoere jongens ;) dus daar zwem ik nooit. Ik zwem wel in een stevig tempo door, gemiddeld 40/50 baantjes. En ik merk dat mijn conditie wel redelijk/goed is door het zwemmen.

Afbeelding
Zo ben ik!
Laatst bijgewerkt door Kristie op 23-12-14 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:37

Ik begrijp nog steeds niet zo goed wat je doel is, maar een betere conditie ga je niet krijgen van 3x per week een half uurtje zwemmen.

Mijn persoonlijke ervaring is dat zonder gericht schema, doel, oefeningen, lessen enz je er vrij snel op uitgekeken bent. Zie het als paardrijden in de bak zonder dat je weet waar je mee bezig bent. Dat geld natuurlijk niet alleen voor zwemmen, maar voor bijna alle sporten in het algemeen.

Wat betreft slechte knieën: fietsen!! Dat is super goed voor je knieën! In de winter kan je gaan spinnen wat gezellig is of gaan mountainbiken in het bos enz (geen idee waar je woont). Als het weer beter wordt kan je ook gaan racefietsen als je het leuk vind. Ik vind het echt geweldig!! Steeds verder of juist sneller. Het is vaak super leuk als je met een groepje mee gaat. Je kan makkelijk doelen stellen voor jezelf, er zijn heel veel mensen en plekken waarbij je kan aanhaken. Als je via marktplaats ofzo een goedkope fiets scoort heb je 1malige kosten maar daarna valt het wel mee (soms wat nieuwe kleren of een beurtje, maar dat is echt sporadisch)

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:40

Ik doe 1x in de week aan aqua varia :) . Vind ik een stuk leuker als baantjes zwemmen. Best intensief als je dat een uurtje doet. Kost voor mij 5 euro per keer, dus valt wel mee.
Verder doe ik in de zomer skeeleren en veel wandelen. Hardlopen is ook niks voor mij in verband met mijn knieën.

RenS312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:17

ik doe ook aquavaria! we (ik en vriendin) zwommen eerst baantjes maar hier in de buurt is dat dus echt wel een beetje te druk helaas. en met aquavaria niet ;)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:04

Zwemmen kan goed zijn maar ook zeer slecht zijn voor je knieën. Ik hoef het bijvoorbeeld dus niet fanatiek te gaan doen [zodat je aan je conditie gaat werken]. Dan schiet mijn knie steeds 'bijna' uit de kom.

Wat ik jou zou aanraden is naar een goede fysiotherapeut te gaan. Het best is toch een combi van krachttraining en cardiotraining om je conditie weer op peil te krijgen. Als je onder begeleiding van een therapeut traint weet je wat je wel/niet kan doen en kun je na een paar maanden zelfstandig verder trainen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:11

Ik zwem sinds juli elke week, sinds september twee keer per week. En ik merk wel dat het op die maanden verbeterd is. Ik zwem langer zonder moe te zijn en ik zwem sneller. En ik ben ook wel wat afgevallen maar niet zoveel. Ik zwem dan ook vooral omdat ik het héérlijk vind, dat mijn lichaam er baat bij heeft is mooi meegenomen.

Over je knieën: met lopen kreeg ik ook heel veel last, dus heb dat terug laten vallen. Bij zwemmen heb ik soms wel last van mijn rechterknie (vooral als ik te traag zwem eigenlijk). Maar wat bij mij ontzettend helpt daartegen is yoga! Als ik een paar weken ook yoga doe, voel ik niets, maar als ik even stop met yoga heb ik weer pijn na 30 baantjes of zo.
Dus een combinatie van zwemmen en andere lichaamsoefeningen (gelijkend op yoga) lijken me ideaal :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:14

Voor het knieprobleem ben ik gaan fietsen om de conditie bij te houden. Ik ben niet zo'n zwemmer, hardlopen was net als bij jou absoluut niet verstandig, dus ik ben gaan fietsen. Nu in de winter doe ik aan spinning op de sportschool.

Je moet even zien uit te vinden wat je ligt. Voor mij is dat een combi van pilates (rug) en spinning (conditie), maar als je niet zo'n fietser bent is zwemmen wellicht een stuk beter vol te houden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:17

Aquafitness is ook zeer geschikt, en dan een pittige variant.
De klappen die ik niet kan hebben op het land, heb ik in het zwembad geen last van.
Dit bad is 1.20 diep dus daar kan je gewoon in lopen, heb er echt super snel resultaat mee moet ik zeggen, erg fijn. :)
Dat water is met blessures gewoon magisch, de klappen zijn veel minder op je gewrichten. :)

Daar leer ik ook weer eens wat creatieve oefeningen waar je in je eigen tijd met zwemmen ook wel veel mee kan doen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 19:12

Het is lang geleden dat ik dit topic heb geopend maar het idee is altijd in mijn achterhoofd blijven hangen. Vooral jullie fijne reacties hebben ervoor gezorgd dat ik het nog steeds graag wil. Mijn vriend wil ook graag weer gaan bewegen dus hebben we besloten om samen te gaan zwemmen. Er zit schijnbaar nog een zwembad hier in Almere waar we ook op andere avonden en tijden terecht kunnen dus dat is makkelijker om te plannen. We willen het eerst een paar weken uitproberen voor we een abonnement nemen maar hopelijk gaan we er nu toch wat aan hebben.
We willen het wel intensief gaan doen, dus niet een beetje ronddobberen.
Hopelijk kan ik jullie hier op de hoogte houden.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:25

Ik ga je volgen!
Ik heb bijna mijn eerste 20-badenkaart vol, ik zwem twee avonden in de week 1 a 1,5 uur en ik merk heel snel vooruitgang in mijn conditie. Grootste ergernis is wel kletsende bejaarden die een half zwembad bezet houden, maar als je eenmaal ontdekt hebt wat de beste tijden zijn om toch wat door te kunnen zwemmen is het heerlijk! Naast de vooruitgang in conditie merk ik ook dat mijn armen en schouders sterker worden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:47

Ik heb een tijdje om de dag sochtends (half 7) baantjes gezwommen. Hielp goed bij mijn afvallen en ik voelde me er ook gewoon lekkerder door!

Ik ben benieuwd hoe jou het af gaat :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:00

ik haak even in..

voor de mensen die actief willen gaan zwemmen is Masters zwemmen een goede optie..
naast training krijgen is het ook een stuk goedkoper dan iedere keer losse kaartjes kopen..

over het algemeen is zwemmen een relatief goedkope sport..
Masters zwemmen is eigenlijk voor de iets actiever zwemmende volwassene..
combinatie van ex wedstrijdzwemmers, tot complete beginners die de intentie hebben om echt te gaan zwemmen.

Masters zijn meestal onderdeel van de wat grotere verenigingen. ik denk dat almere ook vast wel een Masters divisie zal hebben. Ik ga volgen..

ik zou eigenlijk in eindhoven zijn gaan starten.. maar daar kwam de aanschaf van mijn eerste eigen paardje doorheen, dus is er niet van gekomen uiteindelijk.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:28

Ik heb altijd waterpolo gedaan toen wou ik gaan voetballen en kreeg super last van mijn knieen en enkels
Nu alweer een jaar 3 keer in de week aan het zwemmen en merk echt dat mijn knieen etc sterker worden.
Ik heb een all in abonnement voor 20 euro in de maand kan ik onbeperkt zwemmen en in de fitness ruimte en aan aquazumba enzo mee doen

Van zwemmen kun je dus echt wel conditie trainen en ik vind het savonds echt heerlijk