Ziek - overgeven opwekken? Wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Ziek - overgeven opwekken? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 17:11

Hoi mensjes.

Ik werd vandaag al wakker en er voelde iets niet goed; buikpijn. Direct ontlasting gehad. Zeer slecht geslapen. Ik lig nu in een ziekenhuis omdat mijn hartslag (door eetstoornis - ik purgeer NIET trouwens) te laag is; in de nacht 40, met dalingen in de 30. Nou, vannacht was mijn hartslag dus 55. Maar goed, na ontlasting nog steeds hoofdpijn aan de voorkant van mijn hoofd, extreem moe, pijn tussen navel en dat harde gedeelte (= maagpijn?)

Eten. Ik heb mijn eten erin gepropt omdat ik zo graag het ziekenhuis uit wil. Alleen bij de eerste slok chocomelk ging ik al over een fysieke grens. Die twee boterhammen daarna waren er ook maar in gepropt. Tussendoortje, nog steeds geen honger dus niet op. Lunch, ook erin gepropt, weer over een fysieke grens gegaan. Mijn twee middagtussendoortjes gemist, maar ik heb gewoon echt echt geen honger.

Ook drinken. Ik heb gewoon geen dorst, en het val zoo zwaar.

Net nog geslapen, en werd weer met die maagpijn? en extreme misselijkheid + moeheid wakker. Aan de verpleger gevraagd of ik een middeltje die het braken opwekt mocht hebben. Maar dat mocht niet en daar zou hij de dokter ook niet voor bellen (begrijpelijk ook). Het voelt zeg maar alsof er iets compleets dwars zit dat eruit moet. Maar lichaam zelf gaat niet over op braken ...

Maar wat moet ik nu doen? Braakmiddeltje willen ze me niet geven ... Toch proberen zelf het braken op te wekken? En hoe dan? Want een lepel achterin de keel gaat bij mij heel moeizaam. Mijn laatste eetmoment was vijf uur geleden, mijn laatste drink moment was vier uur geleden ...
Is de oplossing wel braken eigenlijk? Want ik begin daar nu wel allemaal over ... alsof mijn instinct dat aangeeft := Maar aangezien mn lichaam zelf niet erop overgaat ...

-O-

Groetjes
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 18-12-14 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Ketly

Re: Ziek - overgeven opwekken? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:13

Als ze je geen middeltje voor willen geven heeft dit natuurlijk een reden. Zelf niet aan beginnen, probeer dan nog even in overleg te gaan met de verpleger.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:14

Ik denk dat je juist niet moet braken... maar ik ben geen dokter.

Beterschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:14

Als je beter wil worden, zul je naar de dokters in het ziekenhuis moeten luisteren en niet stiekem naar advies van Bokkers gaan vragen.
Als ze je daar geen braakmiddeltje willen geven, zullen ze daar wel een goede reden voor hebben.

Sterkte! :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 17:15

Jaa maar die doen niks dus. De verpleger laat me zo achter met de boodschap; beterschap -O-
Geen uitleg oid ... daar wordt ik ook niet wijzer van.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:16

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:17

Komt er niet regelmatig een arts bij je langs?
Je bent toch niet alleen overgeleverd aan de verpleging?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 17:19

De arts komt een keer in de ochtend (sommigen komen zelfs niet langs bij mij). Verder staat er altijd een arts op spoed, maar die is niet aanwezig op de afdeling helaas ...

Frisdrank hebben ze hier niet ... kan ernaar vragen of ze het ook niet toevallig hebben. Gaat daarbij ook de maagpijn en de brok in je keel weg?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:20

xEmily schreef:
Jaa maar die doen niks dus. De verpleger laat me zo achter met de boodschap; beterschap -O-
Geen uitleg oid ... daar wordt ik ook niet wijzer van.

Als jij geen uitleg geeft, dus dat je een echte anorexia klant bent kun je inderdaad alleen een beterschaps opmerking verwachten.

Ik ben zo blij dat je in het ziekenhuis ligt en ik hoop dat je eindelijk het licht ziet en je laat helpen zodat je volgend jaar met Kerst nog eens terug kunt kijken en zeggen dat je blij bent dat je die periode af hebt kunnen sluiten, ik gun het je van harte.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 17:23

Bedankt bigone (:
Hulp is onderweg, op mijn verzoek zelfs ;)

Maar ik heb NOOIT gepurgeerd, en voel me echt heel ziek. Zo krijg ik ook geen hap door mn keel. Dat werkt toch ook niet? Of zie ik dat verkeerd?
Want als t vannacht goed gaat mag ik naar huis ... en dat wil ik heel graag, maar ben nu weer bang dat t m niet gaat worden omdat ik niks kán eten (ik ga echt over een fysieke grens) ... om me hier ziek achter te laten :c

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:24

Frisdrank helpt inderdaad vooral cola tegen buikpijn, misselijkheid, duizelig ect. Dood ook slechte bacteriën.
Je hebt door je eetstoornis een lage weerstand, dus nou eenmaal sneller kans op een griep. Waarom '' prop '' je je eten naar binnen. Dat is niet echt een oplossing en verklaard wss de brok in je keel.
Probeer iets van hoestdrank of een keelpastille.
Braken met een lage hartslag (wss ook een slecht hart dus) is écht uit den boze, dus niet zo gek dat ze je er niks voor geven. Ik denk niet dat jij het gevoel hebt dat er wat vast zit maar dat je hoofd (es) je zegt dat jij moet overgeven. Ik zeg niet dat het bij jou ook zo is maar dat zijn wel typisch de smoesjes van een eetstoornis patiënt, vandaar de manier van omgaan van de verpleegkundige.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:29

Ik vrees idd ook dat juist dat gevoel van dat het dwars zit en de brok in je keel gevoel eerder door je es komen dan doordat het echt dwars zit :(:)
Neemt niet weg dat het een heel vervelend/naar gevoel is.
Maar ik denk dat overgeven idd het slechtste is wat je op dit moment kunt willen, je lijf is al compleet over de mik getuige je hartslag etc... overgeven gaat het niet beter maken.
Denk dat je echt even keihard moet proberen die misselijkheid etc moet proberen te negeren/overwinnen
Sterkte en beterschap meis.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:32

Misschien helpt het om met kleine slokjes water de brok "op te lossen" zodat het eten ook gewoon kan passeren?
Je hebt nogal zitten proppen, heb je wel goed gekauwd?
Je kunt ook een zetpil tegen de misselijkheid en het opgeblazen gevoel vragen, dan houd je je eten in elk geval binnen!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:33

De dokters en verplegers zullen heus wel weten wat ze doen, vervelend, maar ziek zijn voelt nooit fijn. Probeer de artsen hun werk te laten doen en er niet teveel zelf over na te denken. Beterschap!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:35

Idd cola proberen :) niet braken.. Helpt niet en stuurt ook zeer verkeerd signaal naar de verplegers.. Vergeet niet dat je maag ook weer moet wennen en oprekken om meer eten aan te kunnen :) kan er ook mee te maken hebben

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 17:38

Ik vind het jammer dat er meteen naar mijn eetstoornis wordt gewezen, maar dat snap ik ook wel, ondanks dat ik echt nooit gepurgeerd hebt.
Maar ik weet wel dat ik echt ziek ben en daar wil ik zo snel mogelijk weer van af.
Want ik doe echt enorm mn best om het ziekenhuis uit te gaan maar zo werkt het ook niet.
En eten zit me niet dwars haha, mn gewicht wel trouwens :p Maar daar gaat het hier niet om.

Ik krijg nu een beker appelsap. Koolzuurhoudende dranken hebben ze niet. Naja. Onder het mom van iets binnen krijgen. Ik ga wel leven op appelsap totdat het over is denk ik :=

Hopen dat het vannacht goed gaat, mag ik morgen naar huis, mams heeft misschien wel iets :=

Tis altijd zo stom dat er geen magische pilletjes zijn ...

@Shirley
Ik ben altijd al een snelle eter geweest, alleen ik heb er niet op gelet eigenlijk vandaag. Maar de maagpijn was ook al voordat ik iets binnen had gekregen. Maar ik heb niet anders gekauwd dan normaal denk ik, ondanks dat het proppen was.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:42

Komt je moeder vanavond niet op bezoek?
Misschien kan zij voor je met de verpleging praten?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:43

Je maag doet er maximaal 3-4 uur over om het voedsel naar de darmen te transporteren. Gezien je 5 uur geleden voor het laatst gegeten hebt is je maag hoogst waarschijnlijk leeg en is braken sowieso zinloos. Waarschijnlijk zit de 'knoop' in je darmen en niet in je maag. Goed blijven drinken en verder je lichaam /de dokters hun werk laten doen. Als je echt iets verkeerds gegeten had of dusdanig hebt zitten proppen dat je lijf het niet aankon dan had je allang en breed over moeten geven. Dat is niet gebeurd dus nu nog opwekken is a. Zinloos en b. Slecht voor je lichaam. Beterschap in elk geval, misselijk zijn is heel vervelend :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:46

De oplossing is niet braken, maar de oplossing is toch een keer toegeven aan het feit dat je nu eenmaal in het ziekenhuis ligt en niet alles moet doen om er snel weer uit te komen, maar alles eraan moet doen om beter te worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:46

Emily, daarom wilde ik het willen overgeven als oplossing ook niet bij de Es betrekken, maar de misselijkheid/brok in de keel wel.. fysieke klachten nav eten kan er wel degelijk door komen.
Maar of het nu wel of niet door de ES komt... overgeven met een erg lage hartslag en evt andere klachten is gewoon niet handig.
Als je lijf er zelf toe besluit... sja dan is er weinig aan te doen natuurlijk .. maar zelf opwekken zou ik echt even proberen te vermijden :(:)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:47

Je kan er zelfs een hartstilstand van krijgen als je braakt met zo'n hartslag

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 17:50

Braken is niet de oplossing dus. Bedankt voor jullie uitleg, dat geeft een stuk meer rust in mijn hoofd.

Mams heeft avonddienst helaas. Ik heb mijn verhaal ook aan de pedagogisch medewerkster verteld, die heeft het ook met de verpleger gesproken maar hij gaat niet tot handelen over. Nu snap ik het ook wel door jullie haha.

Bedankt Eliine voor je fijne berichtje. Ik had het misschien inderdaad aan moeten geven. Ik dacht juist van erin, dan zijn we er morgen misschien uit alleen ik zie nu wel wat voor nadelige effecten dit heeft -O-

Morgen is mijn eigen arts er gelukkig. Hopen dat ik vannacht goed kan slapen ... dan gaat de tijd allemaal wat sneller. Ik hoop echt niet dat ze me gaan naaien (okay, voor mijn gevoel dan) om me er nog langer hier te houden omdat eten echt op fysiek gebied een no go is -O-

@ chelle
Om beter te worden is het ziekenhuis voor mij niet de juiste plek omdat hier alleen aandacht is voor het lichamelijke. Vandaar dat ik het hier zo vreselijk vind, ook omdat niemand (ook de kinderarts) mij niet goed snapt. Maar lichamelijke én geestelijke hulp is onderweg dus hopelijk kan ik dan wel volledig beter worden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:56

Gelukkig kun je vanavond nog wel lekker op Bokt!

Sterkte!
En geloof alsjeblieft dat iedereen het beste met je voor heeft?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:58

chelle_dora schreef:
De oplossing is niet braken, maar de oplossing is toch een keer toegeven aan het feit dat je nu eenmaal in het ziekenhuis ligt en niet alles moet doen om er snel weer uit te komen, maar alles eraan moet doen om beter te worden.

Hier ben ik het helemaal mee eens! :j dat zou je moeder ook moeder vinden, ipv je toch iets voor het braken te geven als je morgen uit het ziekenhuis mag. (of begrijp ik dat verkeerd?)

Als je lichaam het kwijt moet gaat het zelf wel over tot braken, dat moet je niet gaan opwekken nu... Vertrouw nou maar gewoon op de mensen die ervoor gestudeerd hebben, die weten het waarschijnlijk beter dan de gemiddelde bokker.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 18:04

Bedankt Shirley.
Ik geloof zeker dat iedereen het beste met me voor heeft, alleen soms is het allemaal moeilijk te begrijpen. Dan denken ze alsof ik me aanstel ofsow ... maar het ligt allemaal veel complexer. En sommige mensen zien dat niet in. Maar ze willen me wel allemaal beter hebben dus daar ben ik wel dankbaar voor.

Samiyah, braken gaat het nu sowieso niet worden, nadat ik deze berichtjes gelezen heb. Maar Eliine schreef ook dat het nutteloos is aangezien mijn laatste eten zo lang geleden was.
Maar kweenie, misschien dat mijn moeder een wonderpilletje heeft. Al is het maar thuis uitzieken, dan is het al veel comfortabeler. Maar naja, voorlopig zit ik hier nog en heb er geen invloed op helaas.