Hartslag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Hartslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 21:56

Zijn er nog meer maniertjes om je hartslag thuis te meten, op twee vingers bij je pols na?
Bij twee vingers op mn pols merk ik toch dat ie altijd iets hoger is dan bij de controle in het zh namelijk.

Of zijn er andere plaatsen waar je exacter kunt tellen?

groetjes,

Brainless

Re: Hartslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:58

Je hebt bloeddrukmeters voor thuis en deze meten ook je hartslag.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:00

Of een saturatiemetertje die ook de hartslag weergeeft.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:01

bij je slag-ader in je hals kun je het vaak ook goed voelen

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 22:21

Hmpf die metertjes zijn helaas te duur voor mij :c
Mams maar over gaan halen ...

Eventjes googelen waar de slagader in mn hals zit xd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:22

xEmily schreef:

Hoezo wil je dat zo graag weten? :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 22:25

Om ziekenhuisbezoekjes te voorkomen ... :c
Als ik thuis al zie dat ie te laag wordt kan ik dan zelf ingrijpen, zonder al dat gedoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:27

Ah ok, heb je last van je bloeddruk dan ofzo?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 22:32

Nee, bij afvallen verlies ik heel snel veel spiermassa en mijn hart wordt ook snel aangetast (lage hartslag dus). En de hartslag mag niet langer dan 10 minuten onder de 40 zijn in 48h zegmaar, zolang dat is moet ik in het ziekenhuis verblijven.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:37

Er zijn ook apps die je hartslag meten, je plaatst dan je vinger over de flitser van de camera van je telefoon en dan komt er een waarde uit die mij heel goed mogelijk lijkt. Heb het echter nooit kunnen vergelijken met een echte hartslagmeter, maar als je zelf al een idee hebt hoe jouw hartslag is, kan je wel inschatten of dit hiermee overeenkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:39

xEmily schreef:
Nee, bij afvallen verlies ik heel snel veel spiermassa en mijn hart wordt ook snel aangetast (lage hartslag dus). En de hartslag mag niet langer dan 10 minuten onder de 40 zijn in 48h zegmaar, zolang dat is moet ik in het ziekenhuis verblijven.

Dan zou ik eerder kijken dat je niet te snel afvalt ipv dat je je hartslag gaat meten.Blijkbaar doe je dan iets niet goed qua afvallen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:40

xEmily schreef:

Doe maar of je pols, of een echte meter.

Zelfs bij ehbo wordt het meten aan de halsslagader inmiddels afgeraden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:48

Janneke2 schreef:
Doe maar of je pols, of een echte meter.

Zelfs bij ehbo wordt het meten aan de halsslagader inmiddels afgeraden.

Interessant, dat is namelijk wel de plaats waar we tijdens reanimatie de 'pols' het beste kunnen voelen. Alleen bij voorkeur niet aan twee kanten tegelijk ;)

Wat is de achterliggende gedachte hiervan?

@TS: aan je pols voelen is op zich prima hoor. De hartslag is in je hele lichaam hetzelfde namelijk.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 23:12

Joolien schreef:
Dan zou ik eerder kijken dat je niet te snel afvalt ipv dat je je hartslag gaat meten.Blijkbaar doe je dan iets niet goed qua afvallen.

Ik weet ook wat ik fout doe qua afvallen. Het gaat alleen niet om het afvallen helaas -O-

Is halsslagader of pols nou beter? In de zin van, nauwkeuriger; minder kans om een fout te maken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:22

Maakt niets uit waar je telt. Je hartslag is overal hetzelfde en als je hem aan de pols goed kan voelen dan kun je daar ook betrouwbaar tellen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:35

Boras schreef:
Of een saturatiemetertje die ook de hartslag weergeeft.

Brainless schreef:
Je hebt bloeddrukmeters voor thuis en deze meten ook je hartslag.

Waarom niet gewoon een hartslag meter voor sporters?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 01:28

Wij hebben er een van het Kruidvat volgens mij, ding werkt als een tiet!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:52

Kan het niet zijn dat je nu controle wil op je hartslag omdat het met eten niet goed lukt?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:02

Ik meet zelf ook altijd in mijn hals omdat ik die op mijn polsen nooit kan vinden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:17

Ik kan juist het continu zelf willen meten van je hartslag ten zeerste afraden. Zoals al een paar keer aangegeven wordt; kan je je niet beter focussen op het (te veel en te snel) afvallen? Het is echt niet zo dat als je een goede hartslag hebt, dat je dan niet meer naar het ziekenhuis of de kliniek of instelling hoeft te gaan.

Je kunt jezelf helemaal gek maken door continu je eigen hartslag te blijven meten; daar krijg je stress van, dus kan je nog meer gaan afvallen, nog meer hartkloppingen krijgen en daar wordt je echt niet gezonder van. Volgens mij heeft het bij jou niet meer zozeer met je hart/afval/andere lichamelijke klachten te maken maar meer dat je per sé érgens de regie over wilt hebben in je eigen lijf, wat logisch is natuurlijk en ik snap echt wel dat het ziekenhuis absoluut geen leuke plek is, maar ze zijn je daar ook liever kwijt dan rijk, dus ze houden je echt niet langer dan noodzakelijk is.

Ik had na m'n operatie continu een hartslag (in rust) van boven de 120 slagen per minuut, en checkte m'n hartslag letterlijk na iedere 10 meter met het idee 'ik wíl gewoon die hartslag omlaag'. Eenmaal op controle bij de cardiologe heb ik te horen gekregen om mezelf niet continu te blijven checken en dat heb ik 4 maanden dan ook niet gedaan; vorige week toevallig weer 1 maal gecontroleerd en m'n hartslag was (in rust) niet meer dan 74 slagen per minuut.

Heb daarna gelijk heel blij m'n cardiologe gebeld omdat ik de afspraak had gemaakt om bij veranderingen, hetzij positief of negatief even een belletje te geven. Het toverwoord is echt rust, en accepteren dat je je controle ergens anders op moet grijpen. Je kan wel je hartslag continu willen meten en dat 'perfect' willen hebben, maar daarmee pleeg je roofbouw op een ander stuk van je lichamelijke of geestelijke gezondheid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:20

Zo, het zoveelste topic van jou om je familie, de artsen en vooral jezelf een rad voor de ogen te draaien. Ga eens open staan voor hulp anders ben ik bang dat jij je langste tijd op bokt hebt gehad.
Harde woorden maar misschien dringt dit wel tot je door.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:24

bigone schreef:
Zo, het zoveelste topic van jou om je familie, de artsen en vooral jezelf een rad voor de ogen te draaien. Ga eens open staan voor hulp anders ben ik bang dat jij je langste tijd op bokt hebt gehad.

mijn gedachte helemaal... :\ Stop eens met jezelf voor de gek te houden, en aanvaard de hulp die je krijgt.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 13:15

Het is eigenlijk bedoeld voor een dag voordat ik naar de arts moet zodat ik dan nog in kan grijpen ... En ja dat is idd mezelf een beetje voorliegen. Niet dat ik het nu iedere 10min ga checken.
Verder ligt het complexer ...

@bigone
Wekelijkse gesprekken slaan niet aan en ik pas niet in de kliniek blijkbaar. Dus tja :\
Ik weet zelf ook niet meer waar ik aan toe ben -O-

Aber, ik ga kijken of ik misschien zo'n metertje mag hebben en anders voortaan bij de hals proberen, kijken of 'ie dan meer overeenkomt.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:49

verootjoo schreef:
bigone schreef:

mijn gedachte helemaal... :\ Stop eens met jezelf voor de gek te houden, en aanvaard de hulp die je krijgt.

Dit

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:05

xEmily schreef:
Het is eigenlijk bedoeld voor een dag voordat ik naar de arts moet zodat ik dan nog in kan grijpen ... En ja dat is idd mezelf een beetje voorliegen. Niet dat ik het nu iedere 10min ga checken.
Verder ligt het complexer ...

@bigone
Wekelijkse gesprekken slaan niet aan en ik pas niet in de kliniek blijkbaar. Dus tja :\
Ik weet zelf ook niet meer waar ik aan toe ben -O-

Aber, ik ga kijken of ik misschien zo'n metertje mag hebben en anders voortaan bij de hals proberen, kijken of 'ie dan meer overeenkomt.

ik zou niet zo'n metertje halen. Zelf meten is altijd het betrouwbaarst, tenzij je een goede meter hebt. Maar die zijn erg duur. Alle goedkopere zijn niet erg betrouwbaar. Bovendien ben je dan de hele gefocussed op je hartslag :\
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 11-12-14 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt