Bril: Het lijkt wel of ik dronken ben...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Bril: Het lijkt wel of ik dronken ben...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 13:10

Ik ben een trouw contactlensdrager, al ruim tien jaar heb ik vormvaste lenzen via mijn oogarts. En zeker het model dat ik nu heb draagt ontzettend prettig.

Mijn laatste bril dateert ook van voor die tijd. De sterkte was niet meer wat ik nodig heb. Maar voor een avond op de bank, of als ik eens ziek ben een prima alternatief.

Mijn bril was ook mee op vakantie en is daar verloren gegaan. Terug in Nederland heb ik bij de opticien een prachtige en prijzige bril aangeschaft.
De eerste glazen die erin zaten waren me veel te sterk, door de cilindrische correctie in de bril danste de wereld en ik kreeg hoofdpijn.
Op advies van mijn oogarts bril teruggebracht, sterktes aangepast (cilinder eruit) en gisteren mocht ik hem ophalen.
Vandaag heb ik hem opgedaan, en ben nu aan het werk.
Met de nodige akkefietjes:
Traptrede gemist, bijna tegen muurtje aangebotst en tot twee keer toe naast een deurklink gegrepen.

Ik heb geen hoofdpijn meer en de wereld danst een stuk minder.
Maar ik heb nog wel een lichte vervorming lijkt het wel waardoor ik me een beetje 'dronken' ga voelen.

Is dit een kwestie van wennen? Of is er nog iets niet in orde?

zonnebloem18

Re: Bril: Het lijkt wel of ik dronken ben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:12

Wennen. Ik heb ook een bril maar die draag ik eigenlijk nooit, maar als ik hem draag ben ik ook onhandig en schat ik afstanden verkeerd in. Eigenlijk ook de reden dat ik hem vrijwel niet draag, behalve 's nachts naar de wc.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:13

Je moet altijd een beetje wennen aan een nieuwe bril, ook als je al brildragend bent. Maar een deurklink missen of bijna tegen een muur aanlopen gaat wel wat verder dan wennen. Ik voel me ook altijd wel een beetje licht in mn hoofd/vreemd met een nieuwe bril maar dat is na een dag weg.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:14

Heb precies hetzelfde gehad.
Is bij mij een kwestie van wennen geweest.
Heb wel eens in het begin een stoeprandje gemist.. :') Lag ik daar haha..
Ik zou heb even aankijken. Hoor vaker dat als je lenzen gewend bent, een bril heel erg wennen is.
Meestal is je bril ook ietsjes sterker, maar hoeft niet altijd.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:14

Waarschijnlijk is het een kwestie van wennen, het is iets wat veel voorkomt bij een neiuwe bril als er een flinke verandering is tenopzichte van de oude. Enige manier om er aan te wennen is veel opdoen, en dan ook echt op houden. Denk er wel om dat harde lenzen de vorm van je oog beinvloeden. Dus als je langere tijd bril draagt (dan spreek ik in dagen en weken, niet in uren) in plaats van lenzen veranderd langzaam je oog terug naar de "natuurlijke" staat. De sterkte veranderd dan dus ook! Je moet dus even kijken en overleggen met je oogarts hoe je het beste went aan je bril zonder dat je echt weken je lenzen niet draagt.
Bij mij heeft het diepte probleem bij mn nieuwe bril ongeveer een week geduurt, toen was ik aardig gewent. En ik miste idd ook opstapjes, nam bochten te ruim/krap etc.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:15

Ik had precies hetzelfde. Bij mij was het echt wennen. Mijn opticien zegt dat je brein zich toch moeten aanpassen ten opzichte van lenzen :Y) Ik heb op hun advies mn bril elke dag een uurtje langer op gedaan, na week of 2 was ik helemaal gewend. Ik heb zelf ook een cylindrische afwijking. Sterkte, i know the feeling :D

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:15

Ik heb een beetje hetzelfde als jou, draag al 10 jaar lang zo goed als altijd mijn lenzen. Heb pas ook een nieuwe bril aangeschaft en had ook dat "dronken" gevoel. Alles lijkt een beetje bol te staan en ik heb het ook moeilijk met dieptezicht. Ik ben toen teruggegaan naar de opticien, deze heeft toen gecontroleerd of de sterkte van de glazen wel ok was. Alles bleek in orde te zijn, en hij zei dan ook dat het een kwestie van wennen was...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:18

Was bij mij ook de eerste 2 dagen ofzo.

Ik ben keihard tegen een krukje aan geknald die ik gewoon echt niet zag := Met een dikke blauwe plek erna.

Heb m nu wel een paar weken. Ik kijk er nog wel steeds wazig door, vooral na een paar uur dragen word dat steeds erger.
Ben al terug geweest, maar volgens de opticien is dat omdat ik lenzen gewend ben en zal een bril voor mij nooit 100 % scherp zijn? -O- Sterkte zou gewoon goed zijn. Maar door de afstand van de glazen die je bij lenzen niet hebt.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:19

Ik heb ook een nieuwe bril voor als ik 's avonds mijn lenzen uit doe. In het begin ook last van vervormingen, bolle muren en hoofdpijn. Maar was binnen een paar dagen gewend, nu nergens last meer van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:22

Ik draag normaal gesproken ook lenzen, maar als ik op vakantie mijn bril opzet dan mis ook een wel eens een deurklink of stoeprandje. Is even wennen volgens mijn ouders (allebei van lenzen overgestapt op bril)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:23

Hier exact hetzelfde.
Ook 2 weken dronken geweest en ineens merkte ik dat het goed zat qua zicht.
Gewoon zo veel mogelijk op houden en doorzetten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:26

Ik denk ook dat het een kweste is van wennen. Ik heb nu ook een nieuwe bril en eigenlijk is alles hetzelfde gebleven toch had ik na een dag barstende koppijn en was ik duizelig. Terug geweest maar alles was gewoon goed.

Mijn oom is trouwens een keer tegen een andere auto opgebotst toen hij net een nieuwe bril had :+ Had de afstand niet helemaal goed ingeschat. Tikte de ander net zachtjes aan de achterkant aan :')

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:27

Zal waarschijnlijk wennen zijn al heb je meer informatie nodig om er wat over te kunnen zeggen. Wat is de sterkte van je contactlenzen en van je bril? Hoelang zijn de lenzen uitgeweest voor de meting van de bril is gedaan en wil je de bril afentoe gaan dragen of ter vervangen van de lenzen?

Er zit ook verschil tussen het kijken met lenzen en bril omdat de draagafstand anders is en je hebt beperkter zicht dan je gewend bent met de lenzen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:28

Ik heb drie brillen, met precíes dezelfde sterkte, maar als ik wissel tussen de goedkopere en de duurdere kan ik idd ook totaal geen afstanden meer inschatten. Heel vreemd! Alsof een van de drie (de duurdere waarschijnlijk, tussen de twee goedkopere merk ik geen verschil) verkeerd is gemaakt ofzo.. :=

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:30

Heb ik altijd de eerste dag van nieuwe bril. Moet na een dag of wat toch echt wel over zijn. In de tussentijd gewoon voorzichtig doen en niet te snel willen bewegen :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:32

Ik draag sinds een maand of twee nu ook een bril. De eerste twee weken moet je er aan wennen, omdat je dieptezicht nog niet goed geregeld is. De eerste dagen dacht ik echt: oh help, wat een ellende; maar na een weekje was ik hem zooo gewend. Ik heb jaren moeite gehad met boeken lezen, lichtstralen en voortdurend hoofdpijn gehad; ik kan mijn bril echt niet meer missen nu, want al die probleempjes zijn opgelost *\o/*

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 13:33

Oh... bekend fenomeen dus blijkbaar....

Mijn bril heeft een kwart minder sterkte op beide glazen dan mijn lenzen. En mijn bril heeft geen correctie van cilinder.

De lenzen had ik tot gisteren etenstijd in, daarna overgegaan op bril.

Mijn idee was eigenlijk wel om bril en lenzen een beetje te gaan afwisselen, vandaar het mooie en dure montuur. :o 80% van de tijd zal ik dan wél mijn lenzen dragen, omdat ik op een aantal dagen in de week sport.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:34

In het begin vond ik het lastig om mijn bril weer af te zetten, maar inmiddels ben ik dat na een minuut of vijf weer gewend. Bij de paarden laat ik hem uit, en 4 x per week tijdens mijn balletlessen ook, en dat gaat echt prima :)

Alleen de eerste twee weken heb ik hem bijna altijd aan gehad, omdat je ogen er dan sneller aan wennen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:37

Helemaal niet wennen, teruggaan naar de opticien ! Ik heb het ook eens gehad en bleken de glazen er verkeerd in te zitten. Een foutje is zo gemaakt. Een bril moet je zicht verbeteren en je niet als een dronken iemand op straat laten lopen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:43

Teruggaan en laten controleren kan altijd. Maar bij voorbaat zoiets roepen is nergens op gebasseerd.

helemaal bij vorm vaste lenzen is het helemaal lastig omdat het het hoornvlies beinvloed en als je nu steeds minder te lenzen gaat dragen heeft dat dus ook invloed. Vandaar ook mijn vraag hoelang de lenzen zijn uitgeweest voor er gemeten is. En wat voor sterkte je hebt.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:47

haan schreef:
Helemaal niet wennen, teruggaan naar de opticien ! Ik heb het ook eens gehad en bleken de glazen er verkeerd in te zitten. Een foutje is zo gemaakt. Een bril moet je zicht verbeteren en je niet als een dronken iemand op straat laten lopen.

In het begin is het logisch dat je ogen moeten wennen hoor.

Ja kan inderdaad ook zijn dat de glazen er niet goed in zitten maar ik zou zelf eerst effe een dagje wachten voordat ik meteen tot de conclusie kom dat de bril niet goed is.

Iedere keer als ik mijn bril afzet, heb ik zeker een kwartier last van mijn ogen, zie dubbel, geen diepte, gaat prikken. Zelfde verhaal als ik mijn bril een paar uur niet op heb gehad en dan weer op wil zetten.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:48

Dat dronken gevoel is helemaal normaal de eerste dagen. Gaat weer helemaal weg :)

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:56

Je hebt dus lenzen met cilinder, en bril zonder?
Dat betekent dus wel dat op het moment er gewisseld
word jouw ogen zich wederom moeten aanpassen,
een cilinder corrigeert.

T klinkt mij inderdaad alsof je even door moet bijten,
houd het wel in de gaten dat het niet te lang duurt..

Edit: :Y) wat ik alleen niet begrijp, bril is kwart minder
sterk dan de lenzen, + dat de cilinder er ook nog eens uit is..
Is hij nu niet te zwak voor je?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:12

Een bril staat verder van je ogen af en is meestal sterker, dat is wel apart of je moet de bril voor dichtbij hebben.
Mijn bril is -10 en -9,5 terwijl mijn lenzen -8,5 en -7,5 zijn.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 14:12

Ja klopt wat je zegt.

Na de eerste meting van de opticien had ik juist 0.25 hogere sterkte in mijn bril +cilinder. Daar werd ik echt helemaal dizzy van, hyperscherp maar niet te doen voor mijn ogen.
Oogarts adviseerde om de sterkte terug te brengen oftewel de bril precies gelijk met de lenzen te maken.

Waarop de opticien me adviseerde de cilinder weg te laten en 0.25 zwakker te kiezen. Testbrilletje opgehad, en ik kon inderdaad veel rustiger kijken.

En nu kijk ik inderdaad beter, maar als ik in beweging ben is mijn motoriek nog niet helemaal mee...