Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

En je zult zien dat de wereld gewoon doordraait namelijk
Af en toe dingen buiten je comfort zone doen, zodat je ziet dat de wereld niet vergaat en sommige dingen zelfs heel leuk zijn, ook al vond je ze eng. Zo groeit je zelfvertrouwen ook stukje bij beetje en zul je merken dat dingen steeds makkelijker gaan.
super leuke zelfverdedigingssport waar je meer zelfvertrouwen van krijgt maar ook echt een goede techniek leert mocht er eens wat zijn. Liever dat je het niet gebruikt maar het feit dat je weet hoe het moet maakt je al veel assertiever en zelfverzekerder. Gea99 schreef:Ik weet wat je bedoelt. Dit had ik vroeger ook. Heb echt moeten leren om wat assertiever te zijn.
Zelf heb ik dit geleerd door het gewoon te proberen, klinkt makkelijk en was het uiteindelijk ook.
Eerst de kunst bij een ander afgekeken. En toen geprobeerd; alsof ik toneelspeelde. Misschien zou je bij je ouders kunnen oefenen? Krijg je gelijk reactie of het goed overkomt.
En uiteindelijk heb ik daar veel aan gehad. Nog wel, als ik me afvraag hoe ik ergens mee om moet gaan, wat zou een ander doen?
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Gewoon doen alsof je heel zeker van je zaak bent, ook al voel je dat van binnen totaal niet. Maar zodra je zelfverzekerd overkomt, bindt de tegenpartij waarschijnlijk vanzelf in. Dit is dan weer een boost voor jouw zelfvertrouwen, waardoor het elke volgende keer makkelijker wordt om hetzelfde te doen 
'Nee' zeggen kun je inderdaad oefenen; een mooie tussenstap is een opmerking in de trant van 'ik denk er nog even over na'. Bambi1995 schreef:Even een voorbeeld: mijn paard heeft 2 maanden geleden een peesschedeontsteking gekregen en ik doe het heel rustig aan met haar, ik wil niks verkeerds doen voor haar been. Nou is ze best druk op het moment door de hengstigheid. De stal eigenaresse is best een moeilijke vrouw en denkt het altijd beter te weten en die zei dus vandaag tegen mij: Nou (mijn naam) je moet aan het werk met je paard, ze heeft energie voor 10. Ze zegt het op een harde manier en heel dwingend zodat ik het moeilijk vind om een weerwoord er op te hebben. Ik wist niet wat ik moest antwoorden en wist dat pas toen ik weer in de auto zat, maar ja dan is het al te laat om het te zeggen.
Naarmate je ouder wordt leer je hier vanzelf beter mee om te gaan. Je moet leren om negatief commentaar van anderen gewoon naast je neer te kunnen leggen en verder te kunnen gaan. Daar zijn geen cursussen voor, dat komt vanzelf
Ben maar blij met wie je bent! Mensen zijn juist veel te assertief en agressief tegenwoordig. Bambi1995 schreef:Dankje 8nnemiek, Ik denk vaak dat ik niet goed genoeg ben