Vermoeidheid door cetirizine?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Vermoeidheid door cetirizine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 14:35

Ik slik al jaren dagelijks cetirizine tegen mijn hooikoorts en allergie tegen alles wat een vacht heeft. Dit helpt mij redelijk, in ieder geval beter dan vele andere middelen die ik geprobeerd heb.
Nu hoorde ik van de week voor het eerst van de apotheek dat je erg moe van deze tabletten kunt worden. Ik wist dat helemaal niet.
Wel is het zo dat ik al heel erg lang moe ben. De avonden hou ik niet vol zonder mijn ogen dicht te doen, ik val meestal tegen halftien wel in slaap.
Ik kan ook enorm lang uitslapen en dan een uur later zo weer op de stoel verder slapen.
Langer autorijden red ik ook niet, dan val ik letterlijk in slaap, erg lastig en vooral gevaarlijk.
Hebben meer mensen hier last van (gehad)?

fargo

Re: Vermoeidheid door cetirizine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:36

Ik slik zo af en toe dit soort middelen en weet dat ik erg moe werd van cetirizine en ook een hoofdpijngevoel kreeg. Pfff het is nog al wat als je dit dagelijks moet slikken?!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:36

Ja! Heel herkenbaar :)
Ik heb een ander medicijn bij de huisarts meegekregen omdat dit natuurlijk gevaarlijk is :)
Dat is ook wat ik jou aanraad :)

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:41

Juist cetirizine kan ik slikken zonder vermoeid te raken, van loratadine bijvoorbeeld raak ik juist erg slaperig en wil ik geen auto meer rijden. Het is maar net waar jij zelf gevoelig voor bent. Je kan verschillende stofjes uittesten, wat voor jou werkt. Je kan het natuurlijk ook even bij je huisarts navragen (:

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:42

Eigenlijk niet. De oude antihistaminica hadden dit als bijwerking maar de nieuwere juist niet.

Maar ieder mens is anders en jij reageert misschien extreem gevoelig op antihistaminica.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:42

Tip: slikken voor de nacht.

Ik herken het zelf niet, maar het kan voorkomen en ook evengoed aan andere dingen te wijten te zijn.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:45

Ik slik halve tabletjes ceterizine anders heb ik er ook last van. En ik probeer wat tijd tussen de ceterizine en mijn Ritalin te houden anders pakt het soms ook verkeerd uit (moeheid).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:47

Daarom adviseren ze ook heel sterk om ze in de avond te nemen! ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:55

Ik had dat ook. Heb dus weer om andere gevraagd. Nu heb ik een andere die een langere inwerktijd heeft. En daar word ik niet moe van. Slik het ook niet meer dagelijks. Wel ben ik na een allergische reactie altijd erg moe. Heb dan ook meerdere ++ allergieën

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:57

Ik kreeg er een dof/duf gevoel van, dus ook wel een soort 'moeheid'

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:02

Oh ja ik heb daar heel erg last van. Vooral als ik het een tijd niet genomen heb. En als ik dan een tablet neem dan ben ik echt heel duf en afwezig. Bijna op het gevaarlijke (voor autorijden) af. Ik functioneer dus echt niet meer.
Als ik een paar dagen genomen heb dan heb ik het niet meer.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:12

Ik slik ze altijd 's avonds. Als ik t een keer vergeet slaap ik slechter!

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:13

Ja dat klopt helemaal. Ik slik ook vaak cetrizine voor allergieën en achter een tijdje, als het begint te 'werken'. Word ik erg moe en wil ik niks anders doen als slapen. Dus dat klopt hoor. :j

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 15:43

Ik slik ze al langer dan 'een tijdje', ik slik ze al jaren. Kun je er dan nog steeds zo moe van zijn?

Ik slik ze wel altijd in de ochtend, omdat ik dacht dat ik dan beter de dag door zou komen zonder allergische reacties. Als ik ze 's avonds neem, zal ik dan 's avonds niet nog slaperiger zijn dan nu?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:52

Misschien een keer uitproberen in het weekend? Zodat het minder erg is voor bijvoorbeeld je werk als het toch niet lekker loopt?

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:55

Diablo schreef:
Ik slik ze al langer dan 'een tijdje', ik slik ze al jaren. Kun je er dan nog steeds zo moe van zijn?

Ik slik ze wel altijd in de ochtend, omdat ik dacht dat ik dan beter de dag door zou komen zonder allergische reacties. Als ik ze 's avonds neem, zal ik dan 's avonds niet nog slaperiger zijn dan nu?

Ik bedoel met dat tijdje, wanneer ze hun werk doen als je net 1 hebt genomen. ;)

Ik ben er altijd al erg moe van geweest. Maar dat zal voor een deel ook afhangen van mens tot mens. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 16:33

Diablo schreef:

Nee hoor, werken gaat gewoon door overdag (je hoeft maar 1 keer daags een tablet te nemen, tijdstip is niet relevant) :) dus probeer het gewoon 's avonds in te nemen en kijk of het effect heeft. Kan ook zijn dat de werking voor jou niet genoeg is, dat je alsnog last hebt van de allergie (maar in verminderde vorm) en dat je moe maakt.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:59

Je kunt ze prima innemen voordat je naar bed gaat. Dat hielp bij mij een heel stuk. Nu slik ik intussen meer medicatie waar ik suf van kan worden, maar door de cetirizine naar voor het slapen te verplaatsen, schakel ik die in elk geval min of meer uit wat vermoeidheid betreft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:05

Ik heb het 1dag geprobeerd in de ochtend te nemen en viel toen in slaap op mijn werk. Daarom in de avond genomen en toen was het een stuk beter te doen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:09

secricible schreef:
Ik heb het 1dag geprobeerd in de ochtend te nemen en viel toen in slaap op mijn werk. Daarom in de avond genomen en toen was het een stuk beter te doen!

Daar werden ze vast niet blij van op je werk ;-) Kun je nagaan dat het toch echt wel effect heeft dus.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:17

fargo schreef:
secricible schreef:

Daar werden ze vast niet blij van op je werk ;-) Kun je nagaan dat het toch echt wel effect heeft dus.

Godzijdank heb ik een eigen kantoor met mijn rug naar de gang, haha. Heb ook geen urenlange slaap gehad, maar het was echt een helse werkdag. Rond 17.00 werd ik langzaamaan helder...

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:22

Ik heb precies hetzelfde! Ik val dan - letterlijk - vrijwel overal in slaap, vooral als het een warme ruimte is. Ook het probleem met autorijden herken ik.. Ik neem de pillen 's avonds in zodra ik thuiskom van mijn werk, dat scheelt voor mij wel een hoop op de vermoeidheid, al blijft dat enorm uitgeputte gevoel wel. Heb ze gelukkig maar een paar maanden per jaar nodig, maar ideaal is anders..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:02

Ik slik ze nu voordat ik naar bed ga, ik slaap nu als een blok. Nadeel is nu dat ik 's morgens nog doodmoe ben, dat wordt pas tegen de middag minder.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:08

Ik slik al jaren Hydroxyzine voor mijn chronische urticaria. Ook dit is een antihistaminicum uit de 'zware' categorie, met inderdaad een gele sticker 'pas op met alcohol. en kan de rijvaardigheid beinvloeden'.

Daarvoor heb ik véle soorten antihistaminica geprobeerd in overleg met mijn huisarts en mijn dermatoloog, maar niets hielp afdoende. Uiteindelijk bleek de zwaarste Telfast (Fexofenadine) te helpen, echter moest ik daar op een gegeven moment wel 6 tot 8 per dag van slikken om enig resultaat te hebben. Dit was absoluut niet veilig volgens de artsen.

Nu slik ik standaard 2 Hydroxyzine pas 's nachts voor het slapen gaan. Ik kan er gewoon alcohol mee nuttigen, zolang ik maar niet éérst de tabletten neem en daarna veel ga drinken.
Van sufheid, dufheid en slaperigheid heb ik alleen last als ik het slik terwijl ik nog niet ga slapen. Overdag slikken heb ik nooit geprobeerd, en daar heb ik ook geen behoefte aan. Mocht ik overdag alsnog flinke jeukaanvallen hebben, dan heb ik voor overdag nog een lage dosering Telfast/Fexofenadine beschikbaar.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik de Hydroxyzine wel eens als 'slaapmiddel' heb misbruikt (dubbele dosering en dan met alcohol innemen), ik weet dat het heel erg slecht is. Maar dat hielp dus ook totaal niet; je slaapt dan wel in een héule vaste slaap, maar wordt ook enorm duf en brak weer wakker met moeite.

Ik lees hier dat sommigen echt last hebben van slaperigheid; dan slik je het medicijn toch voor het slapen gaan?

Edit: ik heb er 's ochtends geen last meer van, wel slaap ik fijner/lekkerder in. Met autorijden hou ik het goed in de gaten, ik ga vaak erg laat naar bed, maar als ik weet dat ik de volgende ochtend weer vroeg moet autorijden, dan sla ik een nachtje over of ik slik ze die avond al eerder.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:13

Ik heb ook een tijdje Cetrizine genomen voor mijn allergieën. Ik heb hiermee gestopt omdat ik de klok rond kon slapen, ging ontbijten en van vermoeidheid terug op de zetel ging liggen.
Ik heb hier wel heel snel last van. Ook andere allergiemedicatie die voor minder vermoeidheid zou moeten zorgen neem ik liever niet dan wel. Ik neem alleen nog medicatie als het echt nodig is.