frisian_love schreef:In theorie zou je ook ver moeten kunnen kijken met een leesbril op jouw leeftijd.
Als het specifiek een leesbril is, dus een toeslag bovenop jouw vertesterkte, is dit niet standaard.
Dit zou dus ook niet door een opticien mogen worden aangemeten, maar door een optometrist.
Dit om uit te sluiten dat er een medische oorzaak aan verbonden is.
Als je op te jonge leeftijd al een leestoeslag krijgt, is de kans groot dat je oogspieren luier worden.
Dus wees daar voorzichtig mee, doe dit alleen op medisch advies.
Als jouw vertesterkte (dus jouw oogsterkte, bouwfoutje) plus is, kun je wel gewoon de bril dragen.
Dan zorgt het ervoor dat je spieren niet hoeven te overcompenseren, dus en de sterkte van je oog plus de toeslag voor het lezen.
Er zijn heel veel mensen met een plussterkte (en idd ook kinderen).
Ik zag hiervoor iemand multifocaal adviseren, dat is zeer uitzonderlijk op jouw leeftijd, eigenlijk komt dit alleen voor na een staaroperatie op jonge leeftijd, waarbij de ooglens verwijderd is.
Dan kan het oog zelf helemaal niet meer scherpstellen.
Maar mijn advies zou dus zijn om eens even goed navraag te doen waar deze sterkte vandaan komt.
Is het een bouwfoutje van het oog of kunnen jouw spieren niet voldoende inspannen om je leessterkte weg te werken.
In die laatste situatie zou ik toch medisch advies inwinnen
Ik dacht dat opticien de nederlandse vertaling van optometrist was, ik heb de leesbril dus wel op medisch advies gekregen. Ze zijn er namelijk ook achter gekomen dat ik een licht stigmatism heb in mijn rechteroog. Ik heb hem gekregen omdat mijn ogen het niet aankunnen om zich de hele dag in te spannen, zou ik maar een paar uur per dag lezen, dan zou ik helemaal geen bril nodig hebben.
De bril zonder multifocale lenzen kostte al meer dan genoeg, wil niet weten wat hij met zou kosten