Tandenpoetsprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Tandenpoetsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 21:02

Hallo allemaal.

Ik heb een beugel en ik vind het vreselijk moeilijk om mijn tanden te poetsen met een beugel. Op dit moment is al me tandvlees ontstoken en met name onder. Het doet in ieder geval onder veel pijn. Maar de vraag is dus, moet ik gewoon doorpoetsen al heb ik pijn of toch voorzichtig doen??

Ik hoop dat iemand daar antwoord op kan geven.

Groetjes mij :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:03

Met dit soort vragen kun je ook heel goed je tandarts/ortho bellen, hij en zijn assistentes weten hier vast erg veel over :j Daarnaast lijkt het me ook gewoon belangrijk voor je behandelend orthodontist om dit te weten.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 24-11-14 21:05, in het totaal 2 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:04

Je tanden goed en zachtjes over je tandvlees?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:04

Doorpoetsen! Des te eerder ben je er weer vanaf. Hoe voorzichtiger je bent hoe langer je last blijft houden.
Poetsen met paradontax werkt ook goed bij ontstoken tandvlees.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:05

Ik heb mijn tandvlees ook ontstoken nu -O-.
Doet me echt vreselijk veel pijn. Spoelen met water werkt sowieso verlichtend, en poetsen met paradontax heb ik gelezen. Ook is het goed om gewoon door te poetsen, zelfs als het gaat bloeden.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:06

Ik had destijds met slotjes ook veel last van ontstoken tandvlees. Erg pijnlijk inderdaad!
Ik moest ook gewoon door poetsen, elektrisch.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 21:06

Dankjewel. Boven trekt het een beetje maar onder heb ik rondom 3 tanden vreselijk veel pijn dus. Ik poetste sowieso al door totdat het geen pijn meer doet en en pas spoel ik.

Ik spoel ook elke avond met een spoelmiddel maar dat moet ook echt

Froukje
Forever young

Re: Tandenpoetsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:08

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 21:10

Ik haat dat spul enorm. Dan zou ik ook liever een dag met ontstoken tandvlees langer willen rondlopen :')

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:20

drawerlover schreef:
Ik haat dat spul enorm. Dan zou ik ook liever een dag met ontstoken tandvlees langer willen rondlopen :')

Je weet wat voor gevolgen ontstoken tandvlees kan hebben? Zou het maar serieus nemen.

Gewoon lekker die vieze tandpasta en niet net zo lang rossen tot het bloed eruit loopt, maar gewoon zachtjes masseren met je tandenborstel.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:22

het bloeden kan ook aan je tandenborstel liggen. koop eens een zachtere. en anders gewoon de tandarts bellen

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:25

Spoelen met zoutwater tussen de borstelbeurten door kan ook helpen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:27

Ik heb nooit een beugel gehad, wel een poosje hardnekkig ontstoken tandvlees. Dat is over gegaan door te spoelen met chloorhexidine (1 op 1 verdund bij mij want anders brand het mijn mond uit). Dit heeft gewoon een sterke mintsmaak dus ik vind het zelf niet echt vies. Niet geschikt voor dagelijks gebruik en even opletten met kleurende voeding en drank want het kan verkleuring geven. Maar als ik weer ontstoken tandvlees dreig te krijgen dan spoel ik er even 1 of 2 keer mee en is het zo weer over. Terwijl als ik niks doe het alleen maar erger wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:28

En ontstoken tandvlees hangt samen met de verschillende bacteriën in je mond.
Er zijn bacterie dodende spullen - ik gebruik liever probiotica: veel goede bacteriën betekent dat de foute bacteriën minder ruimte krijgen.

(Doorpoetsen terwijl het bloedt en je mond vol foute bacteriën zit: geen aanrader......)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 21:37

Ik heb zeker spoelmiddel. Ik heb een superzachte tandenborstel. Maar ik heb ook verklikkers. Ik poets mijn tanden precies zoals is uitgelegd aan mij (ik zit op een soort poetsles) en 10 minuten lang zoals is gezegd, dan pak ik een verklikker en onder is het roze. Boven valt dan nog wel mee. En ik doe echt mijn best. Dus het ligt gewoon aan het poetsen lijkt me. Dus spoelen doe ik. Ik heb eens listerine geprobeerd want dat werkt heel goed dat moet mijn vader ook maar dat is veel en veel te sterk voor me. Gewoon goed poetsen zoals hier word gezegd is dan denk ik het beste voor even

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:41

parodontax is inderdaad vies... de eerste 3 keer dat je ermee poetst. het went vanzelf.

en nog veel viezere manier, maar wel veel effectiever:
half glas gekookt water laten afkoelen tot lauw, ongeveer halve eetlepel zout erin, en goed gorgelen.
Toen mn zus (tandartsassistente) met die tip kwam, vroeg ik me af wat ze me aandeed. pijn was wel meteen over.

en met een beugel moet je zeker zorgvuldig poetsen en flossen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:43

10 minuten?? Ik vind 2 minuten al lang zat :\

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:45

Listerine Zero is een stuk beter te doen :)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:45

10 minuten tanden poetsen is kei slecht.. Je hoeft ze maar 2x per dag 2 minuten te poetsen. Heb he geen ontstoken tandvlees van teveel poetsen? Dat ze gewoon te geïrriteerd zijn.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:46

Ik zou toch je tanden proberen te poetsen. Zachtjes, en ervoor zorgen dat je jouw tandvlees niet raakt.
Je hoeft niet hard te poetsen, gewoon heel rustig ervoor zorgen dat je alleen je tanden poetst. Ik moest altijd eerst het stuk tand boven het slotje doen, en daarna eronder. Maar ik kreeg echt last van mn tandvlees, dus heb ik gewoon mijn eigen manier van poetsen weer gedaan.
Als je last hebt; geef het de kans om zich te herstellen door heel voorzichtig te poetsen.

Ik vind 10 minuten wel erg lang hoor, zeker als je 10 minuten lang je tandvlees ook "poetst".

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:48

Mondwater van Elmex, die groene is een stuk minder scherp.
Ik kreeg bij mij orthodontist ook van die ragertjes, ideaal die dingen!
Heb nu geen beugel meer, maar gebruik nog steeds die ragertjes. Als het ware tandenstokers met een borsteltje ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:49

drawerlover schreef:
Ik heb zeker spoelmiddel. Ik heb een superzachte tandenborstel. Maar ik heb ook verklikkers. Ik poets mijn tanden precies zoals is uitgelegd aan mij (ik zit op een soort poetsles) en 10 minuten lang zoals is gezegd, dan pak ik een verklikker en onder is het roze. Boven valt dan nog wel mee. En ik doe echt mijn best. Dus het ligt gewoon aan het poetsen lijkt me. Dus spoelen doe ik. Ik heb eens listerine geprobeerd want dat werkt heel goed dat moet mijn vader ook maar dat is veel en veel te sterk voor me. Gewoon goed poetsen zoals hier word gezegd is dan denk ik het beste voor even

Dat soort spoelmiddelen zijn heel iets anders dan de chloorhexidine waar ik het over heb!! Chloorhexidine wordt ook gegeven aan mensen die om wat voor reden dan ook zelf (tijdelijk) niet goed kunnen poetsen.
Tuurlijk moet je leren om goed te poetsen, maar om het probleem met het ontstoken tandvlees NU te doorbreken zou je heel goed chloorhexidine kunnen gebruiken. Ik kon namelijk poetsen wat ik wou, maar daar ging het echt niet van over :n Vraag het anders na aan je tandarts :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 21:53

Alwiene schreef:
drawerlover schreef:

Dat soort spoelmiddelen zijn heel iets anders dan de chloorhexidine waar ik het over heb!! Chloorhexidine wordt ook gegeven aan mensen die om wat voor reden dan ook zelf (tijdelijk) niet goed kunnen poetsen.
Tuurlijk moet je leren om goed te poetsen, maar om het probleem met het ontstoken tandvlees NU te doorbreken zou je heel goed chloorhexidine kunnen gebruiken. Ik kon namelijk poetsen wat ik wou, maar daar ging het echt niet van over :n Vraag het anders na aan je tandarts :)

Ga ik ook doen. Ik moet morgen toch naar de ortho. Owjaa voor de mensen die denken o mijn god 10 minuten poetsen?? Ja dat MOET van de ortho, de tandarts en mijn tandenpoetsleraresding

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:02

Ik doe de zorgopleiding en moet dalijk ook mensen helprn met tanden poetsen en heb hierin ook les gehad. Dus lijkt mij sterk.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 06:47

Hebben ze mij verteld dus daar kan ik niks aan doen. Ik doe gewoon wat hun zeggen, bovenop de plaatjes. Onderop de plaatjes. OP de plaatjes. Op de kiesvlakken en achter.