anti depressiva en bijwerkingen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wesco

anti depressiva en bijwerkingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 20:46

Graag zou ik eens wat ervaringen willen horen van mensen die anti depressiva gebruiken en last hebben van de bijwerkingen. Ik heb 4 maanden Sertraline gebruikt en toen ik op 100 mg zat kreeg ik last van de bijwerkind diarree. Deze bijwerking ging niet meer weg ook niet ten ik de dosering ging minderen. Uiteindelijk door deze bijwerking afgebouwd en toen overgegaan op Fluoxitine. Daar aan het begin geen last gehad van de bijwerking diarree. Totdat ik dus moest ophogen naar 40 mg. En alweer de bijwerking diarree. Ook bij vermindering naar 30 bleef diarree de bijwerking. Inmiddels zit ik weer op 40 mg en ga ik binnenkort weer verhogen maar nog altijd diarree -:(- De psychiater heeft een test gdaan om te kijken wat de medicijnspiegel in mijn bloed is en een enzymen test om te kijken wat de lever doet met de medicatie. Dit was oke. Inmiddels ben ik terug verwezen naar de huisarts en nu mag ik dus 3 dagen ontlasting gaan inleveren := Met de kanttekening dat er waarschijnlijk niets gevonden gaat worden omdat de huisarts denkt dat het van de medicatie komt. En dat betekend dat ik dan weer terug gestuurd word naar de psychiater. Ik vraag me af wat ik nu moet? Overstappen op andere medicatie? En dan weer naar een paar keer ophogen er achter komen dat ik weer diarree krijg? En praat me niet van de opbouw periode en andere bijwerkingen en me weer rot voelen tot ik op de goede hoogte ben ingesteld. Kan het zo zijn dat ik bij elk medicijn last van diarre krijg omdat mijn lijf niet tegen die medicatie kan?
Laatst bijgewerkt door Wesco op 22-11-14 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:49

ik wil je niet bang maken, heb in de afgelopen jaren een heel scala gebruikt en het is troep.
Ben er oa. 40 kilo door bijgekomen.

Gebruik nu plantaardige medicatie, werkt voor mij beter, ben kilo's inmiddels weer kwijt en géén bijwerkingen

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:51

Ik heb tot nu toe van alle middelen die ik heb gebruikt (fluoxetine, mirtazapine en nu duloxetine) bijwerkingen gehad.. De toenemende vermoeidheid, vreetbuien, hoofdpijn.. Maar nooit langer als 2 weken moet ik zeggen. Mijn psychiater heeft me verteld dat als het langer duurt, dat je dan over moet op wat anders.

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:53

Het is idd allemaal troep! Gebruik nu zo'n jaar of 4 Citalopram 40 mg. Geen diarree als bijwerking. Zou er toch graag mee willen stoppen.
@ monicees, wat gebruik jij nu als ik vragen mag?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 20:55

Ja dat is dus het aparte pas vanaf een bepaalde hoogte krijg ik last van diarree. Dus om onnodige wisseling van medicatie te hebben. Zou ik graag eens wat meningen van anderen willen weten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: anti depressiva en bijwerkingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:57

Ik heb in het verleden ook Fluoxetine gebruikt maar nooit bijwerkingen gehad.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:07

Ik gebruik ook fluoxetine (en risperdal) en heb behalve vermoeidheid geen gedoe met bijwerkingen, ook niet als ik eens vergeet om ze in te nemen of nieuwe te bestellen waardoor ik een poosje zonder zit waardoor de waardes in het bloed dus gaan schommelen.

Als je bij meerdere medicijnen dezelfde bijwerking hebt, is het dan niet een hulpstof waar je op reageert?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:08

Ik heb L-Tryptofaan geslikt (op lege maag) en bij de maaltijd vitamine B complex. Dan bouwt je lichaam zelf serotonine op, gesteld dat je lijf vindt dat dat nodig is - en als je niet al te stijf van de stresshormonen staat. (Dan werken de pillen van de reguliere arts vaak ook niet.)

(Soms heeft iemand BCAA nodig, soms L- Tyrosine; de deskundige hier heet orthomoleculair arts.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-11-14 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:10

monicees schreef:
ik wil je niet bang maken, heb in de afgelopen jaren een heel scala gebruikt en het is troep.

Gebruik nu plantaardige medicatie, werkt voor mij beter, ben kilo's inmiddels weer kwijt en géén bijwerkingen

heel verstandig...de bijwerkingen van anti-depressiva's zijn depressies.Algemeen bekend maar dat lees ik hier dus niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:16

De ene anti depressiva is de andere niet, dus denk niet dat je dat zo kunt zeggen geerke.

@TS, een aantal weken bijwerkingen is normaal. Ook is het normaal dat ze weggaan en weer terug komen als je verhoogd. Dan is het weer even een paar weken bijwerkingen. Maar ik denk dat dat je al duidelijk is, maar jij de bijwerkingen blijft houden na het 'inwerken'?

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:18

geerke schreef:
monicees schreef:

heel verstandig...de bijwerkingen van anti-depressiva's zijn depressies.Algemeen bekend maar dat lees ik hier dus niet.

Tja, de een noemt het verstandig, ik noem het kortzichtig. Iemand die echt een stofje in de hersenen mist heeft het nodig om te kunnen functioneren of zelfs overleven. Net zoals een suikerpatiënt z'n insuline nodig heeft. Voor de een is het troep, voor de ander is het een middel wat het leven net iets draaglijker maakt.

Ts, je hebt pb.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 21:23

Geryon schreef:
De ene anti depressiva is de andere niet, dus denk niet dat je dat zo kunt zeggen geerke.

@TS, een aantal weken bijwerkingen is normaal. Ook is het normaal dat ze weggaan en weer terug komen als je verhoogd. Dan is het weer even een paar weken bijwerkingen. Maar ik denk dat dat je al duidelijk is, maar jij de bijwerkingen blijft houden na het 'inwerken'?

Ik begin bij beide medicaties zonder de bijwerking diaree. Bij Sertraline paar keer verhoogd tot 100 en toen pas diarree. Ook bij afbouw diarree. Dus toen ik hij afbouw op bv 20 mg zat bleef de diarree. Bij Fluoxitine begonnen zonder diarree verhoogd van 10 naar 20 naar 30 naar 40 en pas bij 40 begon de diarree.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:24

En hoe lang slik je al de 40mg?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:27

Als je bij meerdere soorten AD's dezelfde bijwerkingen hebt zou je inderdaad eens kunnen kijken of het misschien een hulpstof is waar je op reageert. Als je toevallig de doosjes nog hebt zou je kunnen kijken wat er overal in zit en of er een stofje bij allemaal in zit. Zelfs met alleen de namen kun je op medicijnensites vaak wel zien welke stoffen er gebruikt zijn. Dan zou je kunnen zoeken naar een AD waar die specifieke stof niet in zit, als die bestaat tenminste.

monicees schreef:

Ben wel heel benieuwd naar wat voor een plantaardige medicatie dat is?
Ik gebruik al jaren fluvoxamine met de nodige bijwerkingen waaronder gewichtstoename, terwijl ik maar met moeite eet (volgens een kennisje zou ik door een brievenbus moeten passen met wat ik op een dag naar binnen werk :') ) en nog wat dingen die bijwerkingen zouden kunnen wezen.
En natuurlijk is het allemaal troep, liefst zou ik stoppen of inderdaad overstappen op iets wat vriendelijker is maar heb wel wat moeite met het idee te moeten wisselen van medicatie. Heb hiervoor wel seroxat gehad maar dat werkte niet echt. Bleef bloedmisselijk én depressief dus die keuze was snel gemaakt. Als ik dan toch depri moest wezen dan liever zonder de hele tijd misselijk te zijn. Vooralsnog houd dit me wel op de been, ik merk dat als ik minder slik dan 100 mg ik direct weer wegzink. Wel al terug van 300 mg naar 100 *\o/* !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:28

Citaat:
Tja, de een noemt het verstandig, ik noem het kortzichtig. Iemand die echt een stofje in de hersenen mist heeft het nodig om te kunnen functioneren of zelfs overleven. Net zoals een suikerpatiënt z'n insuline nodig heeft. Voor de een is het troep, voor de ander is het een middel wat het leven net iets draaglijker maakt.

"Een stofje" - zullen we de beestjes bij de naam noemen?

Ja, een tekort aan serotonine is dodelijk, je wordt er niet eens depressief van. Ik meen dat het gaat om spontane abortussen rond de twaalfde week.

Depressie die van doen heeft met serotonine -
stap een: zoek dit uit, ipv direct te grijpen naar een ssri!!! -
....depressie is vaak: "meer stress dan serotonine".
De vergelijking met diabetes/insuline is goed om de farmaceutische industrie rijk te maken, dat een levend mens geen serotonine zou aanmaken is gewoon een fabeltje en heeft niets met gezondheidszorg van doen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 21:31

Geryon schreef:

:j na de 8 weken en pas vanaf een bepaalde dosering

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 21:34

Janneke jij bent sceptisch tegenover anti depressiva meen ik uit je post te halen?

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:36

Janneke2 schreef:
Citaat:

"Een stofje" - zullen we de beestjes bij de naam noemen?

Ja, een tekort aan serotonine is dodelijk, je wordt er niet eens depressief van. Ik meen dat het gaat om spontane abortussen rond de twaalfde week.

Depressie die van doen heeft met serotonine -
stap een: zoek dit uit, ipv direct te grijpen naar een ssri!!! -
....depressie is vaak: "meer stress dan serotonine".
De vergelijking met diabetes/insuline is goed om de farmaceutische industrie rijk te maken, dat een levend mens geen serotonine zou aanmaken is gewoon een fabeltje en heeft niets met gezondheidszorg van doen.

Tuurlijk joh... :n

Edit:
Waarom met moeilijke woorden gooien? Er zijn zat mensen waarbij dit keurig uitgezocht is en waarbij het helemaal niets met stress te maken heeft. Dat is ook de reden waarom deze groep mensen wel degelijk positief op AD reageren. Prima als jij niet tot die doelgroep hoort en wel gelooft in allerlei alternatieve artsen/oplossingen, maar kunnen we de mensen die deze medicatie wel degelijk nodig hebben (en er echt niet zomaar "direct naar grijpen") ook in hun waarde laten? Zou fijn zijn.
Laatst bijgewerkt door Izep op 22-11-14 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:46

Citaat:

Eh.... argumenten graag.

Depressie is GEEN ziekte om mee te spotten.
Er zijn vele oorzaken voor: trauma, stress, uitputting - en biochemisch kan dit zich vertalen in
(.... of misschien ook stand alone optreden....)
relatief tekort aan noradrenaline, dopamine, serotonine - al dan niet gepaard gaande aan te hoge of soms juist te lage cortisolwaarden
(En de echte deskundigen kunnen nog wel even doorgaan.)

Logische conclusie uit bovenstaande alinea is wel, dat ik snap dat veel mensen nare bijwerkingen van ssri's hebben.
In psychologisch opzicht gaan de meeste artsen gewetensvol te werk, maar als het woord 'depressie' is gevallen komt er zonder nader lichamelijk onderzoek een ssri. (Bij allerlei andere aandoeningen volgt er toch echt bloedonderzoek.)

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:48

Gebruik Fluvoxaminemaleaat. (Vroegere merknaam Fevarin) . Ben de eerste twee weken kotsmisselijk geweest. En een tijdje onrustige benen in bed. Verder niets. Sterkte

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:55

Janneke2 schreef:
Citaat:

Eh.... argumenten graag.

Depressie is GEEN ziekte om mee te spotten.
Er zijn vele oorzaken voor: trauma, stress, uitputting - en biochemisch kan dit zich vertalen in
(.... of misschien ook stand alone optreden....)
relatief tekort aan noradrenaline, dopamine, serotonine - al dan niet gepaard gaande aan te hoge of soms juist te lage cortisolwaarden
(En de echte deskundigen kunnen nog wel even doorgaan.)

Logische conclusie uit bovenstaande alinea is wel, dat ik snap dat veel mensen nare bijwerkingen van ssri's hebben.
In psychologisch opzicht gaan de meeste artsen gewetensvol te werk, maar als het woord 'depressie' is gevallen komt er zonder nader lichamelijk onderzoek een ssri. (Bij allerlei andere aandoeningen volgt er toch echt bloedonderzoek.)

Mijn edit en jouw post zijn net langs elkaar heen gegaan. Een goede psychiater laat wel degelijk bloedonderzoek doen. Zowel van te voren als tijdens het gebruik. Bij huisartsen is dit vaak een ander verhaal.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:20

Wesco schreef:
Ja dat is dus het aparte pas vanaf een bepaalde hoogte krijg ik last van diarree. Dus om onnodige wisseling van medicatie te hebben. Zou ik graag eens wat meningen van anderen willen weten.

Niet verhogen dan?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 22:24

kohtje schreef:
Niet verhogen dan?

Verhogen doe je met een reden.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:43

Ik gebruik Seroxat(hoogste dosis)enige bijwerkingen dat ik heb is een droge mond,rare nasmaak bij alles en vooral bij cola.
De eerste dagen dat ik het gebruikte was ik wel even compleet van de kaart door misselijkheid,braakneigingen maar nu gaat het volledig goed!

Ben wel 5kg aangekomen sinds ik het gebruik,maar ben nu al een jaar op hetzelfde gewicht gebleven sinds mijn lichaam eraan gewend is.

Ik neem de AD tegen depressie en angst ( zit in de familie en heb er enorm mee te kampen)
Laatst bijgewerkt door Memere op 22-11-14 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:45

Ik gebruik Fluoxetine nu 4,5 jaar. Begonnen met 10, toen 20, 30, 40, zit nu 2 jaar op 60 en ik functioneer er heel goed op. In het begin wel veel bijwerkingen gehad maar toen mijn lichaam er eenmaal aan gewend was ging dat over. Was vooral ook misselijkheid ja. Kon niet rechtop zitten of staan want dan moest ik meteen over mijn nek :o

Ben geen grammetje ervan aangekomen. Daarnaast ook nog een tijd andere medicatie geslikt zoals Risperdal, Abilify en nog een aantal soorten anti psychotica, slaap en kalmeringsmedicatie. Daar had ik wel nare bijwerkingen van, maar van Fluoxetine niet :)

Ik ben trouwens nooit aangekomen van medicatie.