Afvallen, maar ik ben lui.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Procent

Afvallen, maar ik ben lui.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 11:57

Hallo allemaal!

Al jaren ben ik negatief over mijn eigen lichaam. Ik ben 1,84 en op dit moment 97kg. De laatste 2 jaar is er snel en veel bijgekomen (ik gok zo'n 10 kilo). En ik baal hier ontzettend van. Ik wil graag naar de winkel gaan en kleren uit het rek kunnen pakken, zonder te kijken of het aan de voorkant wel wijd genoeg is. Ik wil in een bikini kunnen gaan zwemmen, zonder een wijd shirt eroverheen aan te trekken.
Door deze gedachten, dacht ik vorige jaren altijd ''Ach, ik ben nu toch al niet de dunste, dan kan ik dit ook wel snoepen. Plus ik ben lang, dan zien mensen het misschien minder snel. En nu heb ik een shirt die het meeste kan verbergen.''. Maar nu baal ik ontzettend. Wat als ik die gedachten niet had, en dan gewoon al 10kg minder zou wegen?

Op dit moment ben ik samen met mijn vriend proberen af te vallen. Bij hem gaat het heel goed, alleen bij mij minder. De reden weet ik heel goed. Ik heb een hekel aan sporten. Ik verveel me na 5 minuten al kapot. Ik vind het echt zo, ontzettend, saai. Echt vreselijk.

Qua eten gaat het op dit moment goed. In het weekend zijn vaak de zondig momenten en dit zal ook niet snel veranderen... Hiermee bedoel ik, dan eet ik een keer frietjes, of gebakken zalm, etc. met een glaasje wijn en een toetje na. Ik hou van gezond eten (Chicks love food, Recepten van 24kitchen, Alan Ducasse, Julia Child, Foodies, Delicious, etc.), en probeer steeds beter te worden in de keuken. Behalve van de zondig momentjes soms, eet ik dus best gezond.
Als ik naar school ga, probeer ik ook altijd te zorgen dat ik genoeg fruit mee neem en boterhammen, zodat ik niks uit de kantine ga halen (verleidingen, verleidingen, verleidingen....).

Ook heb ik soms momenten dat ik denk, ''En nu ga ik ertegenaan! Kom op!''. Dan wil ik mijn schoenen aan gaan trekken, en langzaam beginnen met hardlopen. Maar dan komt de gedachte weer omhoog dat ik in de winter het toch weer vaak laat vallen (koud, regen, geen zin, donker), en ik krijg snel steek.
En als ik thuis op de crosstrainer ga (na een uur lang mezelf motiveren), dan ben ik dus na 5 minuten al compleet verveeld (dus niet moe, maar ik vind het ontzettend saai).

Net keek ik op een Facebookpagina van mensen die wel hun knop om hebben kunnen zetten en dan ben ik ontzettend jaloers. Dat wil ik ook kunnen! Maar als ik lees dat ze er zo hard voor moeten hebben werken, denk ik alweer, laat maar... Ik wil ook nog kunnen genieten...
Een vriendin van mij lukt het wel om te blijven hardlopen. Dus nu heb ik de drang om ook te gaan beginnen. Maar straks is die alweer weg.

Mijn gezin helpt me overigens heel erg in wat ik wil bereiken, net zoals mijn vriend.

Ik weet niet echt wat ik hier wil bereiken. Mijn verhaal is heel onsamenhangend, dus ik hoop dat je er wijs uit kan. Misschien wil ik tips van mensen, ideeën om te sporten... Misschien een wondermiddel voor een luie ik.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:00

Het klinkt alsof je jezelf echt een schop onder kont moet geven.. Zolang je niet echt wil, zal het ook niet gaan.
Sporten word uiteindelijk steeds leuker, als je conditie wat beter word merk je dat het je ook energie gaat geven om te sporten.
Misschien iets sufs, kun je de crosstrainer thuis voor de tv zetten? Het zou niet mijn eerste keuze zijn, maar wellicht kan het jou helpen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:00

Op zoek naar een sport die je niet verveeld. Hardlopen saai? Probeer dan zwemmen, fietsen, paardrijden,dansen, of een team sport(zodat anderen je mee motiveren)

Op een hometrainer verveel ik me ook dood, lopen vind ik niks, maar ik volleybal heel graag en heb een team dat me goed motiveert, en uiteraard paardrijden.

Anoniem

Re: Afvallen, maar ik ben lui.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:03

Kun je geen hond lenen en het wandelen opbouwen?

Je haalt jezelf steeds onderuit, jammer, je wilt best, dan kan je het ookvast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:04

En samen met die vriendin gaan lopen? Is dat geen optie? :) Muziekje op etc. Ik herken het hoor. Hier ook nooit veel zin + slechte knieën. Maar, liever traag afvallen dan bijkomen, niet? :)

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 12:04

Paardrijden zou ik ontzettend graag weer willen doen. Alleen dan moet ik weer kleren gaan zoeken waar ik in pas, en ik ben bang dat ik te zwaar zal zijn. Ik heb negen jaar paard gereden, dus dat mis ik wel ontzettend.

Ik heb de crosstrainer vaak voor de tv gezet, en een film aangezet. Maar ook dan verveel ik me. Waarom weet ik niet.

En een schop onder mijn kont. Ja dat klopt. De laatste maand gaat dat al beter. (Al 5 keer gesport deze maand! En dat ik best bijzonder voor me..)

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 12:05

Een hond lenen kan wel, alleen deze hond is al steeds ouder, en de omgeving vind ik niet interessant (smoesjes??).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:05

Misschien moet je ook niet verwachten dat je het sporten super leuk vind... het is gewoon nodig.. net als je tandenpoetsen... het moet gewoon in je ritme komen... en die tijd moet je er ook gewoon voor nemen.
Dus niet jezelf voornemen dat je er plezier uithaalt... je doet het namelijk met hele andere reden.. het kan zijn dat als je na aantal weken ritme hebt opgebouwd en meer conditie heb gekregen dat je het wel leuk vindt maar zou voor nu de lat niet zo hoog leggen dat je het nu al geweldig moet vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:06

En verschillende proeflessen gaan volgen om te kijken wat leuk is? Bijv. kickboxen, zumba e.d. Zulke groepslessen zijn in mijn beleving altijd wel een stuk gezelliger en daardoor ook beter vol te houden.

Afvallen en lui zijn gaat helaas niet samen, zin moet je maken ect. Ik ken veel verhalen die aangeven dat het op den duur juist wél leuk gaat worden, maar daar moet je wel even voor doorzetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:07

Dan vind je het toch niet erg genoeg. :)
Als je het echt heel erg vindt en je walgt van jezelf als je in de spiegel kijkt, dan krijg je vanzelf geen hap meer door je keel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:07

Ik sluit me aan bij ijssnuiver. Je zal echt mentaal zo ver moeten zijn dat je er ook echt voor wil gaan en de nadelen niet meer opwegen tegen de voordelen. Ik heb jaren in jou stadium gezeten, tot ik er echt klaar mee was.
Visualiseer wat je wil bereiken. Waarom je wilt afvallen, wat dat je oplevert.
En schrijf daarnaast de nadelen, wat het je gaat kosten. Zoek oplossingen voor de nadelen die je kan verbeteren (bijvoorbeeld de hometrainer voor de tv en dan een vast favoriet programma op tv gedurende welk je moet fietsen ofzo). En accepteer de nadelen die je niet kan veranderen.
Er zijn geen geheime trucjes, om het makkeliker te maken. Je moet echt heel gemotiveerd zijn en jezelf er toe gaan zitten wil je wat bereiken.
Succes!

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 12:08

Zumba et. heb ik al geprobeerd. Dit vind ik uiteindelijk ook heel erg saai. Tijdens sporten denk ik altijd ontzettend veel en kan ik dit niet uit zetten.

Misschien moet ik inderdaad gewoon gaan... (Rennen met Evi?) En dat ik het uiteindelijk leuker ga vinden...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:09

Suzanne F. schreef:
Als je het echt heel erg vindt en je walgt van jezelf als je in de spiegel kijkt, dan krijg je vanzelf geen hap meer door je keel.

En van ellende ga je dan maar meer eten...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:10

Alleszinds al fijn dat je gezin en je vriend achter je staan en je willen helpen.

Ik zou ook eerst eens op zoek gaan naar iets wat je leuk vindt. En wat het nog veel beter maakt, iemand hebben om mee te gaan!
Ik heb heel lange tijd met iemand anders gesport, samen groepslessen bij een fitnesscentrum gaan volgen en 's zomers buiten gaan lopen. En dat ging zovéél beter dan alleen.Omdat je iemand anders hebt die aan je mouw trekt als je eens geen zin hebt. Wanneer je met jezelf afspreekt "om zeven uur ga ik joggen", dan is die tv en die warme zetel soms heel moeilijk om uit te komen. Maar als je weet dat er om 7 uur een vriendin staat te wachten, vol motivatie, en waar je het onderweg ook nog eens gezellig over je dag kan hebben, dan ga je al wat sneller.

Als ik op de hometrainer ga, neem ik altijd iets mee waarop ik tv of een film kan kijken. Soms lees ik intussen een boek of speel ik een spel op de tablet. Gewoon om bezig te zijn, want vijf minuten naar dat scherm staren en fietsen vind ik ook saai. Maar nog beter is natuurlijk als je gewoon een echte fiets kan pakken en een rondje kan gaan maken, dat is vaak veel minder saai dan binnen.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 12:11

Brainless schreef:
Suzanne F. schreef:

@Suzanne F : Dat is dus niet waar. Ik ga me alleen maar rotter voelen en me minder gemotiveerd. En tranen inhouden als ik naar de spiegel kijk vind ik toch ook best ver al...

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 12:12

Kwanyin schreef:
Alleszinds al fijn dat je gezin en je vriend achter je staan en je willen helpen.

Ik zou ook eerst eens op zoek gaan naar iets wat je leuk vindt. En wat het nog veel beter maakt, iemand hebben om mee te gaan!
Ik heb heel lange tijd met iemand anders gesport, samen groepslessen bij een fitnesscentrum gaan volgen en 's zomers buiten gaan lopen. En dat ging zovéél beter dan alleen.Omdat je iemand anders hebt die aan je mouw trekt als je eens geen zin hebt. Wanneer je met jezelf afspreekt "om zeven uur ga ik joggen", dan is die tv en die warme zetel soms heel moeilijk om uit te komen. Maar als je weet dat er om 7 uur een vriendin staat te wachten, vol motivatie, en waar je het onderweg ook nog eens gezellig over je dag kan hebben, dan ga je al wat sneller.

Als ik op de hometrainer ga, neem ik altijd iets mee waarop ik tv of een film kan kijken. Soms lees ik intussen een boek of speel ik een spel op de tablet. Gewoon om bezig te zijn, want vijf minuten naar dat scherm staren en fietsen vind ik ook saai. Maar nog beter is natuurlijk als je gewoon een echte fiets kan pakken en een rondje kan gaan maken, dat is vaak veel minder saai dan binnen.

Ik merk inderdaad dat ik buiten veel meer kan doen dan binnen (afleiding). Hier zal ik ook aan denken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:15

Er zijn ook sportscholen die mensen helpen met afvallen en een betere conditie krijgen.
Zij geven voedingsadvies, aangepaste training en coaching.
Juist als je niet zoveel gesport hebt, is het goed om dit onder begeleiding te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:16

Procent schreef:
Brainless schreef:

@Suzanne F : Dat is dus niet waar. Ik ga me alleen maar rotter voelen en me minder gemotiveerd. En tranen inhouden als ik naar de spiegel kijk vind ik toch ook best ver al...

Nou, nu overdrijf je toch ook wel vind ik :) Ik ben een goede 12 centimeter kleiner en weeg maar 4 kilo minder. Maar ik heb een hele mooie taille en mijn lover vindt het te gek :D Ja, mijn buik stoort mij, maar om daar nu voor te beginnen wenen? :)

Nu, iedereen is anders uiteraard. Snap ik ook wel hoor :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:19

Ik ben bij een groep gaan sporten, om de doodsimpele reden dat ik nu niet zomaar niet kan gaan zonder mij af te melden. Als ik mij af meld omdat ik te moe ben, krijg ik gelijk op de app te horen dat sporten energie geeft en dus ga ik dan toch :) Gewoon die stok achter de deur, soort gevoel van 'verplichting' en nu zit ik in het ritme en kijk ik uit naar mijn avond met de dames :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:22

Ik krijg er betaald voor! :')
Ik krijg betaald om 4x per week minimaal een uur stevig te wandelen met de hond van de buren haha.
Dat zal je wel niet kunnen vinden TS, maar ik zou me in ieder geval aanmelden bij een sportschool.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:22

Als je aangeeft dat je je buiten beter kan motiveren dan binnen. Wat houd je dan tegen om een flink stuk te fietsen of juist in een stevig tempo te lopen?

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 12:24

Klopt inderdaad. Dit probeer ik ook al vaker te doen. En ik begin toch te denken om samen met mijn moeder te gaan hardlopen :)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:27

Ik zal dan toch gaan wandelen hoor! Ze zeggen dat iedere dag 10.000 stappen zetten ook goed is voor gezond leven. Dus ga 's avonds lekker een uurtje wandelen met je vriend of je moeder, ga boodschappen doen of naar vrienden te voet of ga zelf lekker een stuk wandelen.
Ik wandel zo'n 1,5 uur per dag (heb een hond, dus 3 keer een half uur) en ik vind dat heerlijk. Het maakt echt mijn hoofd leeg en is niet zo vermoeiend als sporten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:29

Afvallen zonder beweging kan best :j + onbeperkt eten, zelfs vet! :P

Spreekt bovenstaande je aan, wellicht is lowcarb wat voor je :)
Atkins of grip op koolhydraten http://gripopkoolhydraten.nl/ of een ander koolhydraatarm programma.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 22-11-14 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:29

Eigenlijk zou je je dagelijkse patroon zo moeten veranderen dat je daaruit je beweging kan halen. Want als je iets qua sport moet gaan doen wat je niet leuk vind, ga je het niet volhouden. Dus: ga veel lopen! Naar de supermarkt, even een blokje om in de pauze, in het weekend lekker een uurtje het bos in (trommel wat familie, vrienden op (evt. met kids, die willen altijd graag mee), neem de trap in plaats van de lift, of neem een hond. Voor mij werkt het echt om dit te doen: het is heerlijk om buiten te zijn en te wandelen dus ik vind het niet gauw saai. Ik wandel wel flink door, beetje slenteren heb je niet zoveel aan.

Probeer verder op papier vooraf een schema te maken met wat je eet: als je aan het begin van de week inpland dat je op vrijdag een frietje mag eten, op zaterdag een wijntje en op zondag een stuk chocolade, dan weet je dat de hele week al en bezwijk je minder snel op de woensdag voor dat stuk chocolade. En als je op woensdag net een stuk gewandeld hebt denk je wel 3x na voordat je weet wat gaat 'slechts' gaat even omdat het wandelen dan voor 'niets' is geweest.