EMDR; vergoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

EMDR; vergoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:16

Hallo bokkers,

Ik heb gisteren intakegesprek gehad voor emdr.
Volgende week dinsdag de eerste sessie.

Nu werd mij door de huisarts verteld dat dit volledig vergoed wordt.
Ik kwam echter bij de therapeut en zij wist het niet zo zeker...

Ik zit bij het zilveren kruis en heb 3* aanvullend. Mijn vergoedingen voor alternatieve geneeswijzen zijn al wel op, die heb ik opgemaakt aan haptonomie.

Ik heb zitten rondkijken op de site maar kan er maar niet uit wijs worden... Waar valt EMDR onder en wordt dit nou wel of niet vergoed?

Kaatje64

Re: EMDR; vergoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:18

Ik zou contact gaan opnemen met je ziektekostenverzekeraar. Die kunnen jou haarfijn uitleggen of je dit wel of niet vergoed krijgt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:19

Het beste is om morgen even naar je verzekering te bellen en het daar na te vragen die kunnen het zo voor je nakijken.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:20

EMDR valt onder psychologische zorg. Als je een doorverwijzing hebt van de huisarts(en je huisarts stuurt dat door naar de zorgverzekering) dan wordt dat gewoon vergoed :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:21

Ik heb hetzelfde pakket als jij hebt, bij mij zei de psych dat het 70% vergoed werd geloof ik. :) Het is wel 100% wanneer je psych een contract heeft met de desbetreffende verzekeraar.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:23

Waarschijnlijk ben je wel je eigen bijdrage kwijt.

Anoniem

Was ook van plan om te gaan bellen, maar schiet nu een beetje in de stress nu ik zie hoeveel het kost als het niet vergoed wordt...

123321

MarlindeRooz schreef:
Ik heb hetzelfde pakket als jij hebt, bij mij zei de psych dat het 70% vergoed werd geloof ik. :) Het is wel 100% wanneer je psych een contract heeft met de desbetreffende verzekeraar.

Dat hangt ervanaf welke basisverzekering TS heeft(natura polis of restitutie polis) :)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:24

amoj schreef:
Was ook van plan om te gaan bellen, maar schiet nu een beetje in de stress nu ik zie hoeveel het kost als het niet vergoed wordt...

Hier zelf zilveren kruis en 1* aanvullend. Ik weet uit ervaring dat je 100% vergoed krijgt, mits de doorverwijzing naar de psych afkomstig is van de huisarts(of anders: als die nog een doorverwijzing wil geven) :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:25

Jezzi schreef:
amoj schreef:

Hier zelf zilveren kruis en 1* aanvullend. Ik weet uit ervaring dat je 100% vergoed krijgt, mits het op doorverwijzing is van de huisarts :j

Oke, dat zou mooi zijn! Je hoeft dus ook niet eerst eigen bijdrage op te maken?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:26

Als je je zorgverzekeraar belt dan weet je het zeker. :)

Maar EMDR is geen alternatieve geneeswijze en wordt gewoon vergoed binnen de eerste- of tweedelijns psychologische zorg, mits je behandelaar aangesloten is bij een praktijk met contracten met zorgverzekeraars. Je hebt een eigen risico voor psychische zorg en dat gaat er dan waarschijnlijk wel aan, maar verder wordt het dan vergoed.

Wel wat vreemd dat je therapeut dit niet wist, vind ik.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:27

Ik heb begin dit jaar ook EMDR gehad bij de psycholoog en door middel van de doorverwijzing is bij mij alles vergoed. En ik zit ook bij zilveren kruis **.
Als ik het me goed kan herinneren, is het sinds dit jaar niet meer zo dat een bepaald deel vergoed wordt of een bepaald aantal sessies. De psycholoog gaat met jou in gesprek en die stelt een behandel plan samen. Dit behandel plan wordt opgestuurd (door de psycholoog) naar de verzekering en vervolgens wordt dit gehele plan vergoed. Als je daarna eventueel toch langer in behandeling blijft, dan wordt dit behandelplan aangepast en opnieuw naar de verzekering gestuurd en vergoed. EMDR valt onder psychologische hulp van Jezzi al zegt dus ook dit wordt vergoed.

Overigens staat dit op de site van zilveren kruis;
'U krijgt de maximale vergoeding als u naar een zorgverlener gaat met wie wij afspraken hebben. Gaat u naar een andere zorgverlener, dan krijgt u een lagere vergoeding.' Dus ongeacht de behandel methode.

Pin me er niet op vast dat dit allemaal 100% klopt, maar dit is wat ik mij kan herinneren van wat mij begin dit jaar is verteld. Als je het echt zeker wilt weten moet je inderdaad gewoon even bellen.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:29

amoj schreef:

Eigen risico zal je wel kwijt zijn.
Je kan je ook even aanmelden via mijn zilverenkruis (met digiD) en daar kan je heel veel vinden over vergoedingen enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:30

@Kyrseltje; en moet ik dan eerst die 375 (of hoeveel is eigen bijdrage) opmaken of is het dan 20 euro zelf betalen per behandeling oid?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:30

Eigen risico moet je altijd eerst betalen :j Dus die 360-375 euro moet je wel betalen, dat komt wel pas aan het eind van je traject(als de behandeling afgesloten is) en je kunt met zilveren kruis ook regelen dat je het in termijnen betaalt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:31

Mij is serieus verteld, eerst eigen risico. Wanneer je psych een contract heeft met jouw zorgverzekeraar is wordt het helemaal vergoed, anders 70%.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:39

Wat Jezzi zegt. Aan het eind van het behandeltraject zal de behandeling opgestuurd worden naar de verzekering. De verzekering zal dan het bedrag vergoeden wat eventueel overblijft als de eigen risico er afgehaald is.
Bijvoorbeeld jij hebt een rekening van 600 euro, hier wordt de 375 vanaf gehaald van de eigen risico, dit moet je zelf betalen. De overige 225 zal betaald worden door de verzekering.

Dit achteraf opsturen naar de verzekering was bij de praktijk zo waar ik liep. Wil je het zeker weten zal je dit moeten navragen bij de praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:49

Hmm, oke...
Ga morgenochtend even bellen.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:51

MarlindeRooz schreef:
Mij is serieus verteld, eerst eigen risico. Wanneer je psych een contract heeft met jouw zorgverzekeraar is wordt het helemaal vergoed, anders 70%.

Die 70% of 100% hangt af van je zorgverzekering. Bij zilverenkruis heb je bijvoorbeeld budget: alleen gecontracteerde zorgverzekeraars, anders x% vergoeding, en plus: 100% bij welke zorgverzekeraar je ook kiest.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:18

Het is een deels vergoede theraphie. Althans hier bij het ggz.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:18

onthoud wel dat je eigen risico wel moet betalen...

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:27

Ik heb het ook gedaan. Ook zilveren kruis driesterren en bij mij viel het onder alternatieve geneeswijzen. Maar ik denk dat het er wel vanaf hangt of je het via een psych krijgt of dat je zonder doorverwijzing bijv. Bij hypnotherapeut die het ook gebruikt. En inderdaad moet eerst je eigen risico op.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:55

Emdr is zover ik weet tweedelijns zorg en zal vaak geheel vergoed worden. Afgezien van eigen risico, durf niet te zeggen hoe dat zit.

Eigen bijdrage per behandeling is bij eerstelijns zorg, das vaak max 10x om je weer uit je dip te krijgen. Emdr is wel even wat anders.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:57

Jezzi schreef:
EMDR valt onder psychologische zorg. Als je een doorverwijzing hebt van de huisarts(en je huisarts stuurt dat door naar de zorgverzekering) dan wordt dat gewoon vergoed :j

Precies.
En ga je zoeken onder die vier letters in de polisvoorwaarden dan vind je vaak niets.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:03

Bij CZ direct extra word EMDR en dus ook de psycholoog vergoed. Wel heb ik twee verschillende doorverwijzingen. Dit omdat CZ de laatste tijd heel moeilijk doet. De generalistische zorg en nog een andere als ik het goed heb.

omdat ik nu nog onderbehandeling ben word er nog niks ingediend bij de zorgverzekering. Pas als het klaar is word dit ingestuurd.

ik betaal mijn eigen risico al een jaar of wat elke maand in termijnen. En kan ik via slachtofferhulp eventueel mijn eigen risico terughalen via mijn ccontactpersoon. Omdat dit via een rechtzaak loop door een trauma.