suiker verslaafd ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

suiker verslaafd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 17:12

hoi bokkers,
steeds vaker word ik er door iedereen op gewezen hoeveel cola ik drink, hoe ongezond ik eet,..
ik heb me hier nooit erg veel van aangetrokken maar de laatste tijd begin ik het meer en meer in te zien. ik sta op en het eerste wat ik doe is een glas cola drinken ik start de dag en drink de hele dag door cola of eventueel ice-tea. ook 's avonds gaat alleen cola naar binnen en om af te sluiten neem ik iedere avond een glas cola mee naar boven voor het geval ik 's nachts wakker word. Dat ik verlsaafd ben aan cola weet ik al langer. Ik kan ook absoluut niet leven als de cola op is en we het niet hebben gezien dat het de laatste fles was. ik moet dan perse cola hebben.. ik heb eens geprobeerd minder te drinken maar merkte al snel dat ik flauw viel, minder energie had en slecht gezind was.

verder eet ik ook heel ongezond. Eet super graag frietjes, pizza, lasagne, pita.. dit krijg ik natuurlijk niet altijd maar ik eet dan ook alles met een grote schep mayo tussen. tussendoor eet ik graag chips of nootjes. fruit eet ik bijna nooit als ik het wel doe is het een banaan of arbeien met, ja je hebt het al gedacht, suiker.

nu ik sinds september op leercontract werk in een manege heb ik nog meer honger en dorst en drink ik dus nog meer cola en eet ik nog meer chips of nootjes.

verder is mijn gewicht voorlopig wel oké. ik heb geen overgewicht en mijn bmi zit goed ik heb natuurlijk wel wat vet extra maar ik heb gewoon broekmaat 38.

ik ben dus vrij zeker dat ik suiker verslaafd ben. maar hoe kom ik er nu weer vanaf ?

Nayomie

Re: suiker verslaafd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:15

Gewoontes zijn eenmaal heel lastig af te leren. Een suikerverslaving komt voor uit gewoonte en als je het even niet hebt, ga je het missen. Hoe je er vanaf kan blijven? Discipline, maar dat is zeker geen makkelijke opgave.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:27

Simpel, laat de cola in de winkel staan en drink elke keer dat je zin hebt in cola 1 of 2 glazen water. Wat er niet is kun je niet drinken immers!

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:30

Bestel het boek " Sterker dan suiker" , daar staan tips in.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:34

Froukje1993 schreef:
Simpel, laat de cola in de winkel staan en drink elke keer dat je zin hebt in cola 1 of 2 glazen water. Wat er niet is kun je niet drinken immers!

Ha ja, dat zou je denken -O- Ik ben ook suikerverslaafd geweest (alleen zocht ik het in chocolade) en ik haalde het niet in huis, maar als ik echt in een enorme suikerdip zat, ging ik gewoon naar de winkel hoor! Al moest ik er 20 minuten voor fietsen!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:35

De cola per direct de deur uit gooien. Wat er niet is kun je ook niet drinken. Hetzelfde geld voor de tussendoortjes. Zorg er voor dat je goed van je ontbijt, lunch en avondeten eet, zodat je minder snel honger krijgt. En houd jezelf bezig, want als ik niks te doen heb krijg ik ook sneller honger.

edit: en drink ook genoeg maar zoek het dan in de thee en water. Daar krijg je ook minder snel honger van, of zin in suiker.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:38

Cola? Ben je dan niet gewoon caffeine verslaafd?

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 17:42

cola de deur uit gooien is moeilijk dan je denkt ik heb het geprobeert. begonnen met enkel 1 glas cola per dag tijdens het avond eten en na 2 dagen ben ik flauw gevallen, was mijn bloeddruk veel te laag en geen energie, zoals ik al zei ik het topic :/

caffeine kan het ook zijn. koffie is immers het geen waar ik naar grijp als de cola op is op een zondag of feestdag of als ik er gewoon echt niet aan geraak.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:43

In principe kan ons lichaam niet "verslaafd" zijn aan suiker. Niet op de manier zoals je verslaafd bent aan roken of aan drugs. Wel krijgt je lichaam last van suikerdips, die je uit gewoonte oplost met cola, waarna een nieuwe dip ontstaat.
Het beste is dus cold turkey afkicken. Gewoon morgen starten. En direct starten met gezond eten en langzame koolhydraten om de suikerdip tegen te gaan. Halveren oid heeft geen zin omdat je dipjes blijft houden, die dan niet goed op kunt vangen en dan ga je je pas echt ellendig voelen. Even door de zure appel heel, binnen 1 dag is de lichamelijke "verslaving" weg. Dan nog de mentale ;) en die doorbreek je alleen met doorzettingsvermogen.
Cafeïne is een ander verhaal, daar heb ik niet voldoende kennis van om je te helpen

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:50

Hoe oud ben jij TS?
Ik zou dit probleem met je huisarts bespreken. Ook zou ik hem vragen om je bloedsuiker te meten. Als je niet uitkijkt zit je door je slechte eetgedrag constant te hoog in je suiker waardoor je constant een 'honger' gevoel hebt.

Tip van mijn kant: ontbijt 's morgens met twee of vier sneetjes brood. Een (of twee) sneetjes hartig belegd en een (of twee) sneetjes zoet belegd.
Probeer 2 á 3 uur na je maaltijd een tussendoor te nemen, dit kan een cracker met hartig beleg zijn of wat snacktomaatjes. 2 á 3 uur daarna weer een stevige lunch en 2 á 3 uurtjes later weer een (liefst gezond!) tussendoortje.

Doordat je ritme kweekt in je eetgewoonte krijg je minder zin om te 'grazen' (zoeken naar eten).

En probeer elke dag één glas cola om te ruilen voor water en zo steeds verder de cola afbouwen. 'Cold turkey' stoppen met zo'n suikerbom heeft vervelende gevolgen, zoals jij zelf al gemerkt hebt.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:53

AmyII schreef:
Hoe oud ben jij TS?
Ik zou dit probleem met je huisarts bespreken. Ook zou ik hem vragen om je bloedsuiker te meten. Als je niet uitkijkt zit je door je slechte eetgedrag constant te hoog in je suiker waardoor je constant een 'honger' gevoel hebt.

Tip van mijn kant: ontbijt 's morgens met twee of vier sneetjes brood. Een (of twee) sneetjes hartig belegd en een (of twee) sneetjes zoet belegd.
Probeer 2 á 3 uur na je maaltijd een tussendoor te nemen, dit kan een cracker met hartig beleg zijn of wat snacktomaatjes. 2 á 3 uur daarna weer een stevige lunch en 2 á 3 uurtjes later weer een (liefst gezond!) tussendoortje.

Doordat je ritme kweekt in je eetgewoonte krijg je minder zin om te 'grazen' (zoeken naar eten).

En probeer elke dag één glas cola om te ruilen voor water en zo steeds verder de cola afbouwen. 'Cold turkey' stoppen met zo'n suikerbom heeft vervelende gevolgen, zoals jij zelf al gemerkt hebt.

Ik zou als je suikerverslaafd bent niet zoveel brood eten, zit ook vol met suiker. Wat je ook kunt doen is in de ochtend havermout of Brinta, zit je echt vol van.
Er is ook uit een of ander onderzoek bewezen dat door de suikers in brood je juist weer honger krijgt daarna, beter neem je dan spelt brood, zit geen of weinig tarwe in wat suiker bevat.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:56

JuliaKamm, het is niet verstandig als je gewend bent om enorme hoeveelheden suiker en vet tot je te nemen om meteen volledig 'om' te gaan.
Doe je je lijf intern meer schade mee aan dan menigeen denkt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:57

Misschien helpt het om een paar weken helemaal koolhydraat arm te eten. Dus ook je brood, pasta etc schrappen en je energie vooral uit eiwitten halen. Ik doe dat als ik een paar kilo kwijt wil en mijn ervaring is dat ik dan (na een paar dagen) veel minder honger en snoep aanvallen heb. Je bloedsuikerniveau wordt er een stuk regelmatiger van. En dan kan je langzaam weer uitbreiden naar een gezond voedingspatroon.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:58

AmyII schreef:
JuliaKamm, het is niet verstandig als je gewend bent om enorme hoeveelheden suiker en vet tot je te nemen om meteen volledig 'om' te gaan.
Doe je je lijf intern meer schade mee aan dan menigeen denkt.

Ja dat snap ik! Maar in speltbrood zit ook suiker, san krijg je minder erge suikerdips, day lijkt mij makkelijker te verdragen! Absoluut niet gelijk stoppen inderdaad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:00

Sammyoo schreef:
Misschien helpt het om een paar weken helemaal koolhydraat arm te eten. Dus ook je brood, pasta etc schrappen en je energie vooral uit eiwitten halen. Ik doe dat als ik een paar kilo kwijt wil en mijn ervaring is dat ik dan (na een paar dagen) veel minder honger en snoep aanvallen heb. Je bloedsuikerniveau wordt er een stuk regelmatiger van. En dan kan je langzaam weer uitbreiden naar een gezond voedingspatroon.

En dit vooral niet doen. Allereerst omdat koolhydraatarm eten alleen onder begeleiding in uiterste gevallen moet gebeuren. En ten tweede is dat echt veel te cold turkey. Dan word je doodziek...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:04

Wow, jij drinkt zeker erg veel cola.
Buiten de suiker zit er in cola nog veel meer troep.
Het lijkt mij erg moeilijk om te gaan omschakelen. Doe het rustig aan maar wel consequent.
En het is ook helemaal niet erg om er hulp bij te zoeken. Denk aan de huisarts, misschien een diëtist?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:07

secricible schreef:
Sammyoo schreef:

En dit vooral niet doen. Allereerst omdat koolhydraatarm eten alleen onder begeleiding in uiterste gevallen moet gebeuren. En ten tweede is dat echt veel te cold turkey. Dan word je doodziek...

Ik ben er zelf nog nooit ziek van geworden (wel een paar dagen futloos), maar begeleiding daarbij kan natuurlijk geen kwaad.

Met het drinken van zoveel cola heb je natuurlijk ook te maken met een caffeine verslaving. Als je daar ineens mee stopt krijg je onwijze koppijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:11

Sammyoo, maar ik hoop dat jij niet zo'n extreem drink-patroon hebt als ts? Het lichaam nu ineens van de koolhydraten afhalen levert echt een berg stress voor het lichaam op waar je het niet aan wilt beginnen. Hersenen functioneren alleen op glucose, dus je vraagt nogal wat van het lichaam als je koolhydraatbeperkt gaat eten, laat staan als je lichaam gewend is aan dit eetpatroon...

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:23

Eén hele grote succesfactor in het veranderen van gewoontes is of je er zelf achter staat.

Ben je er zwaar klaar mee en bereid in één keer 'cold turkey' te gaan, inclusief alle discipline die daarbij komt kijken? Dan kun je er voor gaan. Zo niet, maak je plan dan eerst een stapje gemakkelijker totdat je met zekerheid zegt: "Dit kan ik! Geen enkel probleem!" 8-)

Dat kun je voor jezelf invullen en aanpassen. Om je op weg te helpen, wat voel je ervoor als ik bijvoorbeeld zeg, kun je een week lang één glas cola laten staan en in plaats daarvan een glas water/thee/koffie zonder suiker drinken?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:27

secricible schreef:
Sammyoo, maar ik hoop dat jij niet zo'n extreem drink-patroon hebt als ts? Het lichaam nu ineens van de koolhydraten afhalen levert echt een berg stress voor het lichaam op waar je het niet aan wilt beginnen. Hersenen functioneren alleen op glucose, dus je vraagt nogal wat van het lichaam als je koolhydraatbeperkt gaat eten, laat staan als je lichaam gewend is aan dit eetpatroon...

Nee, ik drink eigenlijk alleen koffie (en 's-avonds een wijntje :o )

Maar ik bestrijd jouw mening niet dat het in het geval van TS beter is om begeleiding te zoeken. Ik ben geen arts, ken zelf ook geen gevallen dat ineens stoppen met koolhydraten niet goed is gegaan, dus ik weet het niet. Ik weet niet wat jouw deskundigheid op dit gebied is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:32

K ben dietist :)
Persoonlijk vind ik koolhydraatbeperkt eten sowieso iets om voorzichtig mee te zijn, mensen onderschatten wat het doet voor het lichaam. Neemt biet weg dat het ontzettend goede resultaten kan opleveren bij mensen met bijvoorbeeld insulineresistentie. Maar je lichaam van vol in de (snelle) koolhydraten pats boem overzetten naar koolhydraatarm is naar mijn idee om ellende vragen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:33

Daarom is het zaak om onder begeleiding de gulden middenweg te vinden.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 18:34

bedankt voor de tips allemaal.. helemaal stoppen is echt niet de oplossing voor mij.. zoals ik al zei heb ik dat al geprobeert (wel met nog een glaasje) en daar stond ik voor de volle 100% achter maar nee dat deed het echt niet voor mij :n

ik drink inderdaad echt heel veel cola gemakkelijk een 2l fles op een dag en soms zelfs meer.
1 glaasje water in plaats van cola per dag zou ik wel kunnen :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:35

2 liter of meer cola op een dag??? Nee, dan is het niet vreemd dat je last hebt van een suikerverslaving.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:38

TsarinaZ schreef:
ik drink inderdaad echt heel veel cola gemakkelijk een 2l fles op een dag en soms zelfs meer.

Dan ben je zeker behoorlijk verslaafd aan caffeine (neem het aan van iemand die sloten koffie drinkt per dag).
Ben het eens met vorige posters dat suikerverslaving een beetje onzinnige term is.
Als je met de conumptie van zoveel caffeine abrupt stopt (zonder ipv cola koffie te gaan tanken) kun je rekenen op barstende koppijn.
In jouw plaats zou ik mijn eetpatroon gezonder en gevarieerder maken, zonder extremen. Ik zou de cola door koffie vervangen en dat eventueel geleidelijk wat minderen.