Gegeneraliseerde angststoornis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gegeneraliseerde angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:39

Hallo. Aangezien ik deze diagnose heb, en er de laatste tijd ondanks medicatie toch last van heb, ben ik benieuwd naar ervaringen. Ik loop hiervoor al bij een therapeut. Cognitieve therapie heb ik helaas al gehad. Medicatie doet nu niet voldoende, die ga ik nog laten aanpassen. Nog meer dingen die je kunt doen?

Duplo

Re: Gegeneraliseerde angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:50

Ik zelf loop ook bij een psychosomatische fysio om lichaamsdpanning los te leren laten, weet niet of zoiets je aanspreekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:09

Dat zou wel fijn zijn, want ik ervaar heel veel spanning in mn lichaam.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:47

Wat je misschien thuis alvast kan proberen is yoga
Op YouTube zijn wel filmpjes te vinden op bijvoorbeeld anxiety yoga
Fijne routines die ook gedeeltelijk spanning kunnen weg werken

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:49

Heb je al eens aan mindfullness gedaan? Helpt heel erg om in het 'nu' te komen en met de oefeningen laat je spanning wegvloeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:57

Jibbel schreef:
Heb je al eens aan mindfullness gedaan? Helpt heel erg om in het 'nu' te komen en met de oefeningen laat je spanning wegvloeien.

Dat heb ik idd al vaker gedaan maar kan ik zeker nog eens oppakken. Ga ook eens kijken naar yoga.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:19

Wat vervelend om te moeten lezen dat je er door medicatie heen last van hebt! De therapeut die je beschrijft, is dit een soort psycholoog en heb je alleen cognitieve therapie gedaan of ook iets anders?
Ik lees overigens even met je mee. Heb zelf een angst-/paniekstoornis waar (weer) aan wordt gewerkt bij de psycholoog d.m.v. exposure therapie en/of CGT, maar we lopen -de psycholoog loopt- momenteel vast. Zowel vader als broer zitten aan de SSRI's en ik ben een beetje bang dezelfde kant op te moeten.

@Duplo: Hoe zijn jouw ervaringen met een psychosomatische fysiotherapeut? Heb daar ook wel interesse in. :)

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:20

Kijk eens naar hypnotherapie, heeft mij erg geholpen tot nu toe

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:22

Joolien schreef:
Dat zou wel fijn zijn, want ik ervaar heel veel spanning in mn lichaam.

Ik lees even mee en vroeg me af of je al magnesium slikt, magnesium is een heel fijn hulpmiddel als je veel stress hebt en dus ook last hebt van de bijbehorende spierspanning. Ik heb er zelf veel baat bij in stressvolle tijden..

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:23

Je zou haptotherapie eens kunnen overwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:40

Magnesium slikte ik, was ik weer mee gestopt maar ga er weer mee beginnen. Kan nooit kwaad. Er zijn dus nog wel genoeg alternatieven naast cognitieve therapie.
Ik heb 11 maanden deeltijd therapie gehad. Niet perse hiervoor, maar wel cognitief.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:56

_Denise_ schreef:
@Duplo: Hoe zijn jouw ervaringen met een psychosomatische fysiotherapeut? Heb daar ook wel interesse in. :)

Ik vind het zelf erg fijn, merk ook duidelijk verschil met sommige dagen dat ik mijn spieren echt niet los kan laten.
Na de behandeling ben ik soms wat wazig en andere keren juist helder

Haptotherapie is ook iets wat op mijn lijstje staat om eens te bekijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:57

Ik lees ook iets over het drinken van cola en thee. Laat ik dat nu allebei veel drinken. Niet meer doen dus?

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:13

Ik drink vooral kruidenthee dus zonder theïne/ cafeïne
Cola drink ik niet maar cafeïne werkt bij mij niet prettig als ik al wat gespannen ben

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:16

Ik ben wel benieuwd wat jouw 'uitlaatklep' is om de spanning (in ieder geval gedeeltelijk) kwijt te raken. Vanuit daar kun je namelijk specifiek zoeken in bijvoorbeeld vormen van creatieve therapie (ik noem bijv. beeldende-, muziek- of psychomotorische therapie). :)

De manier waarop je spanning verminderd kan je helpen om een voor jou passende therapievorm te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:48

Muurp schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jouw 'uitlaatklep' is om de spanning (in ieder geval gedeeltelijk) kwijt te raken. Vanuit daar kun je namelijk specifiek zoeken in bijvoorbeeld vormen van creatieve therapie (ik noem bijv. beeldende-, muziek- of psychomotorische therapie). :)

De manier waarop je spanning verminderd kan je helpen om een voor jou passende therapievorm te vinden.

Ik heb op mijn vorige therapie 11 maanden creatieve therapie gehad, drama, beeldend en dans. Ik heb toevallig net schildersspullen gehaald.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:54

Kijk ook eens naar EMDR (www.emdr.nl), een methode die tegenwoordig steeds meer bij PTSS en andere angststoornissen gebruikt wordt en effectief is gebleken. Sterkte! :)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:01

Haay!
Ik heb een gegeneraliseerde angststoornis en een paniekstoornis, dubbel feest dus :j.
Via de pb wil ik ervaringen delen, in het topic zelf ga ik liever niet te diep in op bepaalde dingen. Pb box staat dus open!
EMDR heb ik trouwens gehad en vind ik altijd nog meer passen bij een ptss dan bij een gegeneraliseerde angststoornis hoor.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:05

EMDR ga ik sowieso binnenkort doen, ben benieuwd wat dat doet. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:09

Ik volg hier ook even. Heb door een traumatisch verleden (waaronder misbruik etc) nog steeds veel moeite om stress los te laten en van het leven te durven genieten. Daardoor ervaar ik ook lichamelijk klachten omdat ook mijn lijf niet kan ontspannen en ik soms letterlijk stijf van de spanning sta. Ik ben door het verleden ook een redelijke doemdenker en dat helpt niet mee.
Heb er laatst nog een topic over geopend trouwens, maar dat focust zich meer op de gebeurtenissen van afgelopen jaar: [LZP] Genieten.. het lukt me gewoon niet!
Ik heb in het verleden EMDR gehad (ivm PTSS) en dat heeft ontzettend geholpen, maar het laatste stukje lukt me gewoon (nog) niet. 27 november heb ik een gesprek met een psychologe hierover.
Onderschat EMDR trouwens niet. Het vergt enorm veel van je en het is echt niet iets wat je even doet. Ik kreeg het in eerste instantie iedere week, maar dat hebben we toen veranderd in om de week, omdat ik echt na iedere sessie een weekje moest bijkomen. Uiteindelijk heeft het wel geholpen in de zin van dat ik over de ergste straatvrees heen kwam en geen nachtmerries meer had.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-11-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:13

Ik ben me er idd bewust van dat je EMDR niet 'effe' doet idd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:15

Oh, maar ik bedoelde het ook niet specifiek op jou hoor :) Het valt me alleen de afgelopen tijd op dat mensen snel EMDR aangeraden komen en na een eerste sessie het toch erg tegen valt. Bij mij werd er door het GGZ ook aangeraden om de eerste nacht daar intern te overnachten omdat er soms enorme angsten en gevoelens naar boven komen die ver weg gestopt zijn. Daar heb ik uiteindelijk geen gebruik van gemaakt, maar ik kan het me best voorstellen dat iemand anders dat wel doet.
Na zo'n sessie voelde ik me alsof ik een marathon had gelopen en had ik wel een dag of drie nodig om het in m'n hoofd weer rustig te krijgen, maar het heeft wel super geholpen :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:20

WildChild schreef:
Kijk ook eens naar EMDR (http://www.emdr.nl), een methode die tegenwoordig steeds meer bij PTSS en andere angststoornissen gebruikt wordt en effectief is gebleken. Sterkte! :)

Ik heb hier verschillende clienten met angstsstoornissen die dit ook volgen en er erg goede resultaten op boeken. Maar inderdaad wel een hele heftige therapie, vaak spreken clienten hier pas een dag of twee/drie na zo'n sessie met mij af omdat ze gewoonweg helemaal op zijn erdoor. Maar tot nu toe hoor ik alleen maar positieve verhalen erover

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:28

Weet niet of je (onder andere) op mijn opmerking doelde Cayenne, maar ik ben me door mijn opleiding heel goed bewust van de heftigheid van de therapie. Gelukkig is dit iets wat je sowieso niet 'zomaar' kunt doen, het is de taak van de therapeut om de client te waarschuwen en voor te bereiden voor de therapie. Maar misschien had ik het erbij moeten zetten. Ik noemde EMDR omdat het nog redelijk in de kinderschoenen staat, CTG en exposure therapy zijn natuurlijk de geldende norm binnen de behandeling van (angst)psychopathologie. EMDR is experimenteel en minder bekend, maar lijkt goede resultaten te boeken, ookal is het nog niet geheel bekend waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:49

Joolien schreef:
Ik lees ook iets over het drinken van cola en thee. Laat ik dat nu allebei veel drinken. Niet meer doen dus?

Cola absoluut vermijden. Ook cola light/zero, dat bevat wellicht geen cafeïne maar wel een dosis zoetstoffen die angst ook aan lijken te wakkeren. Qua thee kun je jezelf het beste beperken tot kruidenthee of groene thee (het beste kun je dan echt een zakje losse groene thee kopen ipv zakjes).
Daarnaast is yoga echt heel goed om je te ontspannen en te leren concentreren. Ik adviseer je wel om hiermee te beginnen onder begeleiding ipv via filmpjes etc. Als je het niet goed doet kun je vervelende blessures krijgen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. :) Ik heb geen gegeneraliseerde angststoornis, maar een paniekstoornis. Dat ligt niet echt mijlenver van elkaar af wat dit soort dingen betreft :)