spinnenbeet of iets anders?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

spinnenbeet of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:18

Hoi

sinds vorige week donderdag had ik een stijve nek en arm, dacht van t poetsen en verbouwen... was die dag ook nog gaan rijden en had men zadelkast opgeruimd en gepoetst...

s anderendaags was het nog steeds niet beter, toen ik in men nek voelde, voelde ik een hard bultje, direct men moeder gevraagd en ze zag een centraal 'bijtpuntje'. Dus we gingen er vanuit dat het van een spin was... het zag niet rood alleen een knobbeltje.

Het werd niet beter en maandag toch maar naar de arts en die schreef antibiotica voor...

gaan werken woensdag en s avonds merkte ik dat alles rond men sleutelbeen gezwollen was, donderdag terug naar de arts, extra antibiotica gekregen en ontstekingsremmers... daar ben kn nu sinds donderdag dus mee bezig, de zwelling is iets minder maar het knobbeltje zit er nog steeds en men arm en nek doen dnorm pijn, voel men hart erin kloppen, van men elleboog tot in men hoofd... ik heb ook nog steeds koorts, soms 37,5, niet echt hoog maar soms ook 39... normaal zit ik rond de 35...

Wat zouden jullie hiermee doen? Morgen naart de dokter van wacht? Of gewoon terug naar de arts maandag?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:26

rond de 35 is erg laag.
37 is de normale temperatuur..

Gydja

Re: spinnenbeet of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:29

Als je het niet vertrouwd zou ik er gewoon weer mee naar de dokter gaan. Idd 35 is erg aan de lage kant voor een normale temperatuur.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:29

Enige spin die kan bijten is toch de kruisspin dacht ik? En zelfs daarvan zeggen ze dat de tandjes niet door onze huid kunnen dringen. Zeker dat het een spinnenbeet is en niet een wesp ofzo?

Ik heb tevens een gemiddelde temperatuur van 36, als ik zware hoofdpijn heb met misselijkheid en braken is dat vaak 34,5 of 35.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:32

MaricoGraphy schreef:
Enige spin die kan bijten is toch de kruisspin dacht ik? En zelfs daarvan zeggen ze dat de tandjes niet door onze huid kunnen dringen. Zeker dat het een spinnenbeet is en niet een wesp ofzo?

Ik heb tevens een gemiddelde temperatuur van 36, als ik zware hoofdpijn heb met misselijkheid en braken is dat vaak 34,5 of 35.

Je bedoeld de enige spin in Nederland? Zo ja, dan heb je het volgens mij mis. Langpoot spinnen kunnen ook bijten, het zijn de meest giftigste spinnen in Nederland maar kunnen ook niet door onze huid komen.

Even voor TS, misschien was het een teek? Goed na laten kijken bij de dokter!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:36

Ik lees net een interressant artikel... hier: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=6815
Gele zakspin
• Bleek van kleur, het achterlijf kan geel of beige zijn met over de hele lengte een vage donkere streep.
• 6 tot 10 mm lang.
• 4 paar poten, het eerste paar langer dan het vierde paar.
• Acht even grote donkere ogen gerangschikt in twee horizontale rijen.
Ze leven doorgaans buiten, maar zullen zich binnen ophouden als daar kleine insecten aanwezig zijn. Aangenomen wordt dat ze in het najaar woningen binnengaan, omdat de voedselvoorraad buiten dan afneemt.
Een beet is scherp en pijnlijk en veroorzaakt huidontsteking en zwelling. Er kan een striem ontstaan met gevoelloos weefsel. Het kan acht weken duren voordat dit weer geheeld is. Pijn of gevoelloosheid ter plaatse van de beet kan worden gevolgd door zweten en misselijkheid gedurende maximaal 24 uur.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:37

Of
Grote bermzakspin of Grote spoorspin
• Lichaamslengte van maximaal 15 millimeter maar de mannetjes blijven kleiner. 
• Kopborststuk is rood, net als de cheliceren (kaken). 
Achterlijf is geel met in het midden een zwarte, bruinachtige streep. 
Als de spin opgeschrikt wordt en zich bedreigt voelt zal hij zonder te aarzelen bijten. Soms kom je ze in huizen tegen en worden mensen wel eens in hun slaap gebeten. Ze kunnen de menselijke huid doorbijten.

Symptomen bij een beet:
- Gele zwelling rond de beet die gepaard gaat met scherpe pijn. Men kan deze pijn vergelijken met die van een wespensteek.
- Vaak volgen hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, rillen en zweten hierop. Deze symptomen doen zich pas na enkele uren voor, als het gif het centrale zenuwstelsel bereikt. Deze symptomen verdwijnen meestal na ongeveer 3 dagen maar afhankelijk van de hoeveelheid gif in het bloed kunnen ze tot 8 weken aanhouden.
- Uitzonderlijk ontwikkelt zich een necrotische zweer (vlees sterft rond de beet af, gaat rotten) deze zweer herstelt langzaam. 

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:43

kan het geen tekenbeet zijn?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:51

Ik dacht dat ik niet bang was voor spinnen maar terwijl ik de omschrijvingen hierboven las viel ik zowat flauw :+

Wat een apart iets TS! 37,5 is géén koorts overigens. Op 38-38,5 heb je pas verhoging.
Indien je echt koorts krijgt zou ik in jouw geval wel naar de arts van wacht gaan morgen, anders zou ik het nog twee dagen geven met de antibiotica en als er dan nog geen verbetering is (of je krijgt in die tijd koorts 38,5 en hoger) naar de huisarts of huisartsenpost.

Wat een raar iets, sterkte!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:56

Zo zag mijn (vermoedelijke) spinnenbeet eruit

https://fbcdn-photos-h-a.akamaihd.net/h ... c377f93bdc

Welliswaar op een andere plek en mogelijk ook een andere spin maar daar zie je ook duidelijk 2 "puntjes". De hele zwelling was vrij groot en "hard" en goed pijnlijk en heeft nog een aardige poos aangehouden. Heeft volgens mij wel minstens een week of 2 al dan niet langer geduurd voor het enigszins over was..
Maar ik heb verder ook niks gebruikt aan zalf of AB of iets..

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:09

AmyII schreef:
Ik dacht dat ik niet bang was voor spinnen maar terwijl ik de omschrijvingen hierboven las viel ik zowat flauw :+

Wat een apart iets TS! 37,5 is géén koorts overigens. Op 38-38,5 heb je pas verhoging.
Indien je echt koorts krijgt zou ik in jouw geval wel naar de arts van wacht gaan morgen, anders zou ik het nog twee dagen geven met de antibiotica en als er dan nog geen verbetering is (of je krijgt in die tijd koorts 38,5 en hoger) naar de huisarts of huisartsenpost.

Wat een raar iets, sterkte!

Om precies te zijn: koorts is vanaf 38,0 (handig, toevallig net op school het onderwerp koorts gehad :D )
Wat naar ts, weet je toevallig wanneer je de pijn kreeg? Toevallig geen steek oid. Gevoeld?

Sterkte in ieder geval

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:17

:o? Dat zal dan wel dat koorts vanaf 38.0 is.
De verpleging in het ziekenhuis heeft mij twee weken geleden toen ik op de afdeling lag namelijk wijs gemaakt dat 38,0-38,5 verhoging is en 38,5 en hoger koorts is.

Maar goed, iedereen houdt daar een ander getal voor.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:24

Dat zal dan wel. Ik leer het op het moment op school, dus daar vertrouw ik eerder op :=
De medische wereld veranderd continu, wie weet heeft die verpleegkundige haar opleiding al een hele tijd geleden gedaan :D

Maar dit is offtopic

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 02:38

xZiva_ schreef:
Dat zal dan wel. Ik leer het op het moment op school, dus daar vertrouw ik eerder op :=
De medische wereld veranderd continu, wie weet heeft die verpleegkundige haar opleiding al een hele tijd geleden gedaan :D

Maar dit is offtopic

Of je schoolboek is oud...of nieuw met oude bronnen. Kan ook :') Vind je argument niet erg sterk. Bovendien ook kort door de bocht, mag hopen dat verpleegkundigen wat bijleren in de jaren, vooral als iets veranderd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 06:34

AmyII schreef:
:o? Dat zal dan wel dat koorts vanaf 38.0 is.
De verpleging in het ziekenhuis heeft mij twee weken geleden toen ik op de afdeling lag namelijk wijs gemaakt dat 38,0-38,5 verhoging is en 38,5 en hoger koorts is.

Maar goed, iedereen houdt daar een ander getal voor.

37,5 is verhoging en 38.0 is koorts maar dat moet altijd in relatie tot de basale lichaamstemperatuur gezien worden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 07:32

35 is voor mij een normale temperatuur, zelfs 34,5 heb ik vaak.
Als ik 37 graden heb, dan ben ik al goed ziek.
Dus dat is niet voor iedereen hetzelfde.

Bevestigde de huisarts dat het om een spinnenbeet ging? Anders een second opninion?

Veel beterschap.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 08:48

Nee huisarts gaat er maar losjes over... kom nog maar eens langs als het nirt betert...over de koorts, ja 37,5 is hoog voor mij maar idd nog niet alarmerend, 35-36 graden is normaal voor mij maar die 39 vind ik toch wel eng...

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 09:32

Heb je nu nog last van 39,0 dan? Want dat ìs ook gewoon koorts. Heb je veel last van zo'n hge temperatuur? Kun je inschatten hoe vaak?
Als je het zelf echt niet vertrouwt gewoon langs een arts van wacht gaan. Jij kent je eigen lijf het beste.

Sterkte!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:15

Kay_Kim schreef:
Nee huisarts gaat er maar losjes over... kom nog maar eens langs als het nirt betert...over de koorts, ja 37,5 is hoog voor mij maar idd nog niet alarmerend, 35-36 graden is normaal voor mij maar die 39 vind ik toch wel eng...

Mijn gemiddelde ligt ook bij 35 en 36 graden. Bij 37 ben ik koortsig en zweterig maar van zodra ik de 38 bereik ben ik echt slap en futloos. De 39 zou ik niet negeren in dit geval.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 12:27

Nee die 39 was tot nu toe eenmalig, denk deze nacht dat ik terug zwaar koorts had... heb net twee uurtje geleden een ontstekingsremmer genomen en mijn temperatuur is nog steeds boven de 37... heb net gebeld naar de wachtdienst... mag om 16,15u gaan, hopelijk trekken ze bloed zodat ze uitsluiting kunnen geven...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:16

en ts hoe is het gegaan, al wat meer duidelijkheid gekregen?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:33

Ontstekingsremmers verlagen de koorts. Best kans dat als je daarmee stopt je temperatuur dus gaat pieken.
Als je het niet vertrouwt zou ik even de HAP bellen voor overleg.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 18:42

Nou ben geweest en heb direct andere antibiotica gekregen, pijnstillers en dan de ontstekingsremmers die ik moet blijven nemen... morgen direct naar huisarts om bloed te laten trekken en eventueel echo of scan... de arts van wacht wist toch niet zeker dat het een beet was omdat er geen roodheid was... moet zeker tot dinsdag rusten maar morgen hoop k op meer duidelijkheid, ook was ze toch niet gerust in de verhoging van temperatuur terwijl ik de ontstekingsremmers al van donderdag neem...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:13

MaricoGraphy schreef:
Ik lees net een interressant artikel... hier: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=6815
Gele zakspin
• Bleek van kleur, het achterlijf kan geel of beige zijn met over de hele lengte een vage donkere streep.
• 6 tot 10 mm lang.
• 4 paar poten, het eerste paar langer dan het vierde paar.
• Acht even grote donkere ogen gerangschikt in twee horizontale rijen.
Ze leven doorgaans buiten, maar zullen zich binnen ophouden als daar kleine insecten aanwezig zijn. Aangenomen wordt dat ze in het najaar woningen binnengaan, omdat de voedselvoorraad buiten dan afneemt.
Een beet is scherp en pijnlijk en veroorzaakt huidontsteking en zwelling. Er kan een striem ontstaan met gevoelloos weefsel. Het kan acht weken duren voordat dit weer geheeld is. Pijn of gevoelloosheid ter plaatse van de beet kan worden gevolgd door zweten en misselijkheid gedurende maximaal 24 uur.

Of deze uit hetzelfde artikel.
Kon nog wel eens in ts haar zadelkast hebben gezeten.

Citaat:
Grote bermzakspin of Grote spoorspin
• Lichaamslengte van maximaal 15 millimeter maar de mannetjes blijven kleiner.
• Kopborststuk is rood, net als de cheliceren (kaken).
Achterlijf is geel met in het midden een zwarte, bruinachtige streep.
Als de spin opgeschrikt wordt en zich bedreigt voelt zal hij zonder te aarzelen bijten. Soms kom je ze in huizen tegen en worden mensen wel eens in hun slaap gebeten. Ze kunnen de menselijke huid doorbijten.

Symptomen bij een beet:
- Gele zwelling rond de beet die gepaard gaat met scherpe pijn. Men kan deze pijn vergelijken met die van een wespensteek.
- Vaak volgen hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, rillen en zweten hierop. Deze symptomen doen zich pas na enkele uren voor, als het gif het centrale zenuwstelsel bereikt. Deze symptomen verdwijnen meestal na ongeveer 3 dagen maar afhankelijk van de hoeveelheid gif in het bloed kunnen ze tot 8 weken aanhouden.
- Uitzonderlijk ontwikkelt zich een necrotische zweer (vlees sterft rond de beet af, gaat rotten) deze zweer herstelt langzaam.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:48

Kay_Kim schreef:

Wat bijzonder zo'n lage temperatuur. :D Dan heb jij het ook zeker snel warm of niet?