Niet ziek maar ook niet fit

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Niet ziek maar ook niet fit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 14:04

Toch even een topic om eens te zien of dit herkenbaar is en wie weet wat tips uit te wisselen.

Al mijn hele leven heb ik terugkerende periodes waar ik mijn energie verlies. en me soms zelfs zo belabberd voel dat ik me ziek moet melden.
Alleen, ik voel me niet ziek, als in grieperig of koortsig etc.
Het is vooral een vermoeidheid, in milde variant heb ik moeite met opstaan, kan me minder goed concentreren, voel me traag, alsof ik door stroop moet lopen/zwemmen.
Soms merk ik dat ik móet bijslapen. Dus dan ga ik vroeg naar bed, plan ik een uitslaapdag of ga zelfs 's middags nog even slapen.

In extreme gevallen, iets wat een á twee keer per jaar gebeurt. Kan ik niet opstaan, voel het duizelen, en moet zo snel mogelijk zitten of beter liggen om niet om te vallen. Een dag of paar dagen op bed en op de bank opladen en ik kan weer door.

Ik ben er inmiddels achter dat daglicht/buitenlucht en sporten veel goed doen. Ritme houden en goed moet plannen. Zorgen dat ik een aantal nachten in de week zeker 8 á 9 uur doorslaap. Dat ik moet opletten wat ik eet: neiging om te eten en snoepen om energie te krijgen wat weer averechts werkt door de suikerdip.

Verder heb ik een geweldige maar drukke fulltime baan, een actief sociaal leven en natuurlijk paardrijd en rijlessen geef, hardloop.

Ik vraag me af of er mensen zijn die zoiets herkennen en wat je nog meer kan doen om de balans te houden.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Niet ziek maar ook niet fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:35

Herkenbaar!!!

Heb je je weleens op b12 laten prikken? Sinds ik b12 injecties krijg gaat het stukken beter!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:39

Hier ook heel herkenbaar.
Meestal heb ik dan een tijdje teveel gedaan, te slecht gegeten en mezelf finaal voorbij gelopen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:41

Heel herkenbaar. Ik noem het altijd mijn winterdip. In de zomer heb ik hier aanzienlijk minder last van. Hoe zit het met de vitamine D?

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:44

Herkenbaar! Ik heb dit vooral na stresvolle periodes (zoals tentamen weken etc)
Of als ik teveel lactose heb gegeten (ben lactose intolerant)
Ook merk ik nu het weer vroeg donker wordt dat ik er ook weer wat meer last van heb.

Maar vermoeidheid kan door heel veel verschillende dingen veroorzaakt worden. Dus misschien kun je eens een soort "dagboekje" bijhouden met bijzonderheden elke dag (stressvolle gebeurtenissen, veel gepland, iets anders gedaan dan gewoonlijk, het weer etc) en opschrijven wanneer je precies moe bent. Misschien kun je dan zelf een patroon erin herkennen.

Verder kan het natuurlijk nooit kwaad om bij de huisarts je bloed etc te laten controleren op verschillende waardes om te kijken of je bv misschien ergens een tekort aan hebt!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 15:51

Inderdaad, winterdip, hoewel soms ook wel in de zomer, deze augustus nog zo'n 'dip' gehad. Hypersomnia ook wel eens gegoogled, hoewel spontaan in slaap vallen bij echt niet voorkomt. zelfs niet in b.v. de bioscoop.
Een jaar of 5/6 geleden heb ik eens bloed laten prikken, daar kwam niks schokkends uit. Ik weet niet of daar destijds B12 bij zat. B12 pilletjes hebben in ieder geval geen effect. Vitamine D in pilvorm ook niet, zon/daglicht is veel krachtiger!

Zelf heb ik het idee dat ik kerngezond ben, maar dit stukje blijft nog altijd een beetje mysterieus.....

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:53

Laatst bijgewerkt door tanjaatjuhh op 14-11-14 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:55

Herken veel in wat je zegt. Ik heb 2,5 jaar geleden hier over gesproken met een psycholoog, omdat ik echt geen rust meer had ondanks dat ik soms het ene been niet voor het andere kreeg.

Ik ben toen uiteindelijk gediagnosticeerd met ADHD op m'n 24e. Mijn probleem is vooral de A(ttention), maar door mijn levensstijl sluimert de H(yperactivity) ook door mijn dag heen. Een echte oplossing heb ik niet echt weten te vinden, maar ik heb wel echt veel beter leren doseren. Niet 120% willen geven maar soms bewust genoegen nemen met 80%.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:23

Mijn b12 was ook niet schokkend laag, de tabletten deden bij mij ook niks, ben opgeknapt van de injecties.
Vitamine D slik ik met mijn dreumes mee, de vloeibare vorm

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:28

Ik heb het ook, B12 injecties doen bij mij niks. Ik heb me er maar bij neergelegd. Ik ben daarnaast ook een slechte slaper, dus een slaapdag zoals jij houden kan ik ook niet.

Inderdaad een strak ritme houden is het beste, ik ga dus ook in het weekend niet later naar bed, wel iets later op, maar verder pas ik zo min mogelijk aan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:35

In het duits hebben ze hier een 'prachtig' woord voor: Kreislaufprobleme.
Meestal door tijdelijke lage bloeddruk. Kan o.a. worden veroorzaakt door stress of te weinig rust.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:35

Kan vanalles zijn. Ik heb het nu al een paar jaar, met af en toe es een paar goede dagen. Huisarts noemde het burn-out, maar heb ik mijn twijfels over. Zelfs nu ik werkloos ben, moet ik me vaak vooruitslepen. Oorzaak is hier ook niet echt achterhaald: had wel tekort vit. D, maar ook te lage bloedsuikerspiegel (hoef je niet tegen te snoepen, stuk fruit eten helpt). Ook heb ik regelmatig darmproblemen (constipatie). Heb wel al 4 jaar rugpijn, en nu ook last van mijn benen en armen, dus dat helpt ook niet, zowel fysiek als mentaal.

In jouw geval zou ik es bloedonderzoek laten doen. Ook regelmatig kleine porties eten, es stuk fruit (gezonde suikers) er tussendoor, en sowieso voldoende drinken.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:38

Heel herkenbaar, bij mij is het geen vit.D gebrek , want er is hier volop zon en licht. (woon in Spanje) regelmatig bloed laten prikken, door schildklierproblemen(die onder controle zijn door medicijnen) en behalve een lage ijzerwaarde komt er niet echt iets uit rollen.
Ik lees even mee.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:42

Herkenbaar. Hier ook één met B12 te kort. Pillen deden bij mij ook niks en ben toen overgegaan op injecties. Moest er 10 en dat dan 2x in één week, en hierna dan bijhouden elke 6 of 8 weken.
Ik merk heel erg verschil en zou je toch even laten prikken. Waarde was hier niet extreem laag.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:46

Heel herkenbaar. Voor mij helpt een goed ritme en elke nacht minimum 8u slaap wel redelijk goed. Heb er in de winter ook meer last van

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:53

Ik herken het ook ... Ben nu echt ziek en ben al meer dan een jaar moe . Maar daarvoor had ik er ook wel eens last van bloedonderzoeken wezen toen niks uit bij mij, maar dat zegt niks heb de waarden toen bekeken en er was wel degelijk 1 bij die erg laag was , volgens de huisarts was dit normaal voor mijn leeftijd toen..

Wat bij mij erg heeft geholpen is een vast ritme aanhouden qua slaap eten en buiten bezig zijn . Vitaminepillen oid hadden bij mij helaas alleen een placebo effect.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:23

Ik heb dit vooral in stressvolle periodes, dan ben ik gewoon een tijd overprikkeld geweest. Als ik het voel aankomen weet ik gewoon dat ik even wat rustiger aan moet doen. Dat weet ik nu, maar eerder ging ik nogal eens over mijn grenzen en werd ik er dus ziek van :+

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:17

Heel herkenbaar, ik heb chronische vermoeidheid en dat gaat ook gepaard met het soort dips wat jij beschrijft.

Volgens mij doe je het al heel goed, geef er aan toe, rust uit, maar blijf daarbij wel lichamelijk actief. Voel je niet schuldig als je je een dag ziek meldt en dan bijvoorbeeld wel gaat sporten. Je knapt daar uiteindelijk van op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:24

Saar schreef:
Voel je niet schuldig als je je een dag ziek meldt en dan bijvoorbeeld wel gaat sporten. Je knapt daar uiteindelijk van op.

Sorry, maar dit vind ik echt not done... Ziek melden van je werk en wel gaan sporten. Neem dan gewoon een paar dagen verlof even op ;)
Ziekmelden doe je alleen als je tot niks in staat bent imo...

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:28

Dit komt heel erg overeen met wat ik heb..
Dokter wil geen bloedprikken omdt het volgens hem wel meevalt..

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:34

verootjoo schreef:
Saar schreef:
Voel je niet schuldig als je je een dag ziek meldt en dan bijvoorbeeld wel gaat sporten. Je knapt daar uiteindelijk van op.

Sorry, maar dit vind ik echt not done... Ziek melden van je werk en wel gaan sporten. Neem dan gewoon een paar dagen verlof even op ;)

Klopt, zo denken veel mensen er over, zo dacht ik er ook altijd over :j

Maar ziek zijn is veel breder dan dat, je kan ook niet in staat zijn om te werken doordat je bijvoorbeeld geestelijk uitgeput bent, dan helpt lichamelijk bezig zijn juist om weer fit te worden. Dus het klinkt inderdaad dubbel, maar veel artsen en ook arbo-artsen geven tegenwoordig dit advies.

Je hebt veel meer aan een dag rust zodat je daarna weer fit aan het werk kan.

Het is wat anders als je moe of niet fit bent doordat je een zwaar weekend hebt gehad, of als je weken lang hebt doorgewerkt zonder een vrije dag. Dan zou ik ook verlof nemen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:36

Saar schreef:
verootjoo schreef:

Klopt, zo denken veel mensen er over, zo dacht ik er ook altijd over :j

Maar ziek zijn is veel breder dan dat, je kan ook niet in staat zijn om te werken doordat je bijvoorbeeld geestelijk uitgeput bent, dan helpt lichamelijk bezig zijn juist om weer fit te worden. Dus het klinkt inderdaad dubbel, maar veel artsen en ook arbo-artsen geven tegenwoordig dit advies.
Het is wat anders als je moe of niet fit bent doordat je een zwaar weekend hebt gehad, of als je weken lang hebt doorgewerkt zonder een vrije dag. Dan zou ik ook verlof nemen.

ja, op advies van een arbo-arts ja, wordt vaak gegeven bij beginnende burn-out. Dat snap ik ook wel. Maar je gaat je toch niet serieus op eigen houtje ziek melden en wel lekker sporten?? Dan kan elke simpele wel zeggen dat ie een dagje shoppen nodig heeft om weer te functioneren. (want geloof me, daarvan word ik aaaltijd weer veel fitter :+)

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:40

herkenbaar!

Sinds kort heb ik een hele reeks onderzoeken laten doen omdat ik zo moe ben en daaruit bleek dat ik zeer zwaar ijzertekort heb en bloedarmoede en beide in snelle dalende lijn.

Maag darm onderzoek heeft niks opgeleverd, wel is via uitgebreid bloedonderzoek gebleken dat mn B12 op ong 100 stond en een laag B12 zorgt voor laag ijzer.

Voorlopig ben ik aan het proberen met b12pilletjes maar heb hierdoor last van mn maag dus vrees dat ik binnenkort toch naar de spuiten zal moeten gaan.
Wat ik begrepen heb is dat B12 enkel opgenomen kan worden in de maag met behulp van een enzym.

Overigens kan ik makkelijk 13uur slapen en dan wakker worden omdat ik naar de wc moet, anders zou ik nog langer kunnen. Als ik 8of 9uur slaap dan ben ik zo moe als ik wakker word, net of ik heb een nachtje doorgedaan, vanaf 11uur slaap voel ik me al een beetje uitgerust maar nog steeds niet zoals normaal.

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:44

Verootjoo, Ik vind persoonlijk shoppen van een heel ander kaliber dan sporten, maar ik snap je punt :+

Juist ook wanneer je lichamelijk moe bent helpt het om in beweging te blijven, ik wordt er altijd veel slechter van als ik alleen maar binnen blijf op de bank liggen.

Moeheid en energieloosheid is gewoon een heel lastig ding. Het gaat er uiteindelijk om dat je fitter wordt, dus als dat lukt door te sporten, of buiten te wandelen of je paard te knuffelen, dan ja dan vind ik dat je dat ook mag doen als je jezelf ziek hebt gemeld. Maar dat wil niet zeggen dat je je gelijk bij elke moeheid ziek moet melden.

Het ging mij meer om het "schuldig" voelen.

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:24

Misschien moet ik het iets anders formuleren :)

Naar mijn mening zit er een groot verschil in je ziek melden om iets leuks te gaan doen (wat ik ook not-done vindt), of iets "leuks" gaan doen als je ziek bent wat je helpt om beter te worden.

Het tweede "leuks" bewust tussen aanhalingstekens, omdat bijvoorbeeld het sporten wat ik eerder noemde misschien helemaal wel niet zo leuk is als je je moe en energieloos voelt ;)