Volwassen.. en bang voor de tandarts! Lotgenoten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Volwassen.. en bang voor de tandarts! Lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 12:36

Als kind was er nooit iets aan de hand en ging ik met plezier naar de controle bij de tandarts, totdat de beste man op mijn 18de met pensioen ging en ik dus een nieuwe tandarts kreeg. Meteen bij het eerste bezoek was het raak, 4 gaatjes, terwijl ik nog nooit gaatjes had gehad! De eerste boor-ervaring was snel een feit en wat heeft die beste man me gepijnigd! Dat was het begin van de ellende, want een paar jaar later kreeg ik last van bloedend tandvlees en moest ik een aantal wortelkanaalbehandelingen ondergaan (de hel!).

Tegenwoordig heb ik een hele vriendelijke tandarts, die eigenlijk heel goed met me om weet te gaan en die ook alleen maar met verdoving mij wil boren, wanneer dit nodig is. Toch merk ik dat ik de controles zo lang mogelijk uitstel en het liefste gewoon helemaal niet ga. Nu moest ik weer een afspraak maken, een half jaar uitgesteld, maar vanmorgen toch maar naar binnen gestapt en 9 januari is het weer feest. Het is ook echt nodig, want een paar maanden geleden is er een stuk van mijn kies afgeknapt en dit begint ook steeds zeerder te doen, dus ik ben heel bang dat die kies eruit moet :(. Ik zie er dus nu al tegenop.

Misschien is het leuk als hier lotgenoten zijn en we elkaar een beetje kunnen stimuleren bij het hele tandarts-verhaal.

Daarbij is het ook nog zo dat mijn dochter van 5 altijd per sé met mij mee naar binnen wil bij de tandarts, in plaats van met haar vader en ik dus het goede voorbeeld probeer te geven. Maar, dat is erg lastig als je al moeite hebt met jezelf :(

BelleTessa

Re: Volwassen.. en bang voor de tandarts! Lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:38

Hier! Haat tandarts bezoeken. Zie echt op tegen eventuele zenuw pijn, dat vind ik echt het verschrikkelijkste..
Ben al 1,5 jaar geweest en moet echt gaan maar wil niet..

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:00

Ja hier ook. Moest vorig jaar de verstandskiezen laten trekken, maar gewoon blinde paniek hoor. Hebben ze uiteindelijk onder volledige narcose gedaan.
Komt door de assistent van vroeger, dat was een kinderbeul. Het is zelfs zo erg dat Mn moeder ervoor heeft gezorgd dat de betreffende dame ontslagen is. Want wij waren niet de enige die er last van hadden.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:10

Yep hier nog eentje!
Als kind nooit bang geweest, gingen altijd op familie controle en stonden met zn 4e na 5 minuten weer buiten.

Over na een andere tandarts op mijn 16e denk, bleek ik 8 gaatjes te hebben welke gedaan moesten worden. Helaas niet zn leuke tandarts welke mij een aansteller noemde etc.
Deze heeft mij angst ontwikkeld waardoor ik echt niet meer heen durfde.

Uiteindelijk bij een nieuwe tandarts terecht gekomen welke mij ging behandelen, hij vertelde stap voor stap wat hij deed en verdoofde me zonder iets te voelen! Petje af voor deze man. Maar na 2 behandelingen ging hij weg.

Weer een nieuwe tandarts welke niet kan verdoven, jeetje dat is echt gemeen! Maaaar zodra ik na de tandarts geweest ben heb ik toch zn pijn in mijn mond, ik dat meldde maar nee hoor dat kan niet. Waardoor ik me dus weer niet begrepen voelde en weer angst creëerde want ja tandarts is pijn.

Inmiddels ben ik 22 en zwanger, mijn kies is afgebroken en moet gerepareerd worden net al 2 gaatjes en mijn verstandkies moet getrokken worden.
Weer een nieuwe tandarts, leuke man! Vroeg waarom ik nooit naar de tandarts kwam waarop ik hem vertel dat ik na de tandarts altijd zn pijn in mijn mond krijg waarop hij antwoord "Dat kan best, je wacht zo lang met vullen dat je gaatjes tot aan de zenuw, hier kan je dus behoorlijk last van krijgen omdat het dan een heftige ingreep is "
Jeej eindelijk voel ik me begrepen en na mn zwangerschap gaat hij mij behandelen, wel gaat mijn moeder nog steeds mee de behandel kamer in.

Ik wil er echt over heen komen omdat ik mijn kind niet bang wil maken en ik me dus verplicht voel om er wat aan te doen. Lijkt me verschrikkelijk om mijn kind bang te maken met mijn eigen angst.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:13

Zelf heb ik niet echt een grote angst.

Heb wel vaak zoiets van komt wel, omdat ik tegen de behandeling op zich best op zie.

Laatst 2 keer afgebroken verstandskies, getrokken in t ziekenhuis wegens allergie voor verdoving.
Erna verstandskies ging ontsteken aan de andere kant dus ook getrokken, bij de tandarts zelf. Stond binnen 1 minuut weer buiten en voelde niks door verdoving (wilde niet wederom ziekenhuis dus deed het op eigen risico bij tandarts)

Erna 4 gaatjes vullen, op zich ging het helemaal goed maar sindsdien heb ik van die kiezen die die gedaan heb alleen maar last.

Nu zit ik dus aan de paracetamol elke avond voor t slapen ivm pijn en wil ik dus niet terug omdat ik tegen de behandeling op zie...

Me zoontje gaat vanaf aankomende maart ook mee dit om juist geen angst te ontwikkelen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:14

Ik heb ook een vreselijke hekel aan de tandarts, maar ik weet dat als ik niet ga, de behandelingen alleen maar erger worden. Dus als ik daar weg ga, maak ik gelijk een afspraak voor over een haf jaar, anders blijf ik maar uitstellen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:16

Hier ook. Al van kinds af aan een grote angst. Ik klemde mijn kaken gewoon op elkaar, ze moesten mij met 2 man vasthouden in die stoel.
En ben ook al enkele keren echt misselijk geweest van de verdoving.
Ben intussen al 3 jaar niet meer op controle geweest. Heb ook nergens last van.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:20

Oei best dapper om dan hier openbaar te zetten.
Ik ben echt super bang voor de tandarts
Tot over maat van ramp ben ik anderhalf jaar geleden weer voor het eerst geweest na ruim 10 jaar niet te zijn geweest.
En eigenlijk moet ik weer.
Want er moet eigenlijk best veel gebeuren.
Maar dat is nu juist het probleem net als de kosten.
Want ik ben niet verzekerd voor de tandarts en moet dus alles zelf betalen.
O het is echt een drama.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:23

Wat "fijn" dat er toch wel meer mensen met deze angst zijn, hoe zou het toch komen eigenlijk? Ik ben absoluut niet kleinzerig en ook best een durfal, maar van mn mond moeten ze gewoon afblijven :(.

Hoe zit het eigenlijk met de kosten als je niet naar de controle gaat? Wij moeten 1x per jaar op controle, maar is het niet zo dat wanneer je dan niet gaat, dat de verzekering niks meer dekt ofzo?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:25

Ik heb geen idee.
Ik weet wel dat mijn verzekering alleen hele grote ingrepen nog vergoed.
Ik heb dan wel een basis verzekering.
En daar zitten de controles al niet in.
Dus ze kunnen bij mij dan al niet controleren of ik ben geweest omdat ik deze zelf zou moeten betalen.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:00

Ik ben ook niet kleinzerig, kan goed tegen pijn, maar niet in m'n mond en specifiek zenuw pijn. Vind het echt verschrikkelijk..
Ben dus eigenlijk bang voor de eventuele pijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:04

Hier ook zo'n angsthaas! Ben zelfs al 3x onder volledige narcose geweest om tanden te trekken: eerste keer brak de tand af, dus moest ik naar het ziekenhuis hiervoor, en aangezien het onder narcose zo meeviel, volgende keer (verstandskiezen) hier weer voor gekozen. Helaas 2de en 3de keer behoorlijk ziek geweest van de narcose, dus volgende keer wordt het weer normale behandeling.

Heb hier wel tandartse in de buurt die eventueel met lachgas werkt, dit zou heel ontspannend werken, veel toegepast bij angstige patiënten. Ze heeft ook aantal mentaal gehandicapte patiëntjes, bij hen lukt het ook niet altijd op de gewone manier.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:07

33 jaar maar papa moet mee naar de tandarts om te voorkomen dat dat ik voortijdig de wachtkamer verlaat. ;( schaam me er dood voor maar t is niet anders .....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:08

Ik ben de laatste keer naar een angst tandarts geweest.
Daar nemen ze veel meer tijd voor je
Maar dan nog zie ik weer tegen het gaan op de keer daar op.
Ik maak voor mezelf de drempel zo hoog

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:30

Het meeste bang ben ik altijd voor de rekening... vorige keer 200 euro kwijt 4 gaatjes... oops. En verstandskies trekken maar 42 euro..

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:31

Ikkee. Ben al 2 jaar niet geweest :o

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:33

Ik ben alleen bang voor het spuitje van de verdoving, daarna is alles ok. Maar...door die angst eeuwen niet geweest. Gelukkig is een vriendin van mij tandarts en ben ik daar vorige zomer toch maar braaf beginnen bij gaan. Ik neem op voorhand een pilletje tegen angsten en zit dan heel rustig in de wachtkamer. Vriendin is heel lief en legt natte doekjes op mij zodat ik niet zou flauwvallen na de verdoving. Hierdoor voel ik me zo op mijn gemak dat de angst voor de tandarts nu heel goed te doen is. Ben ook heel fier op mezelf dat ik nu flink alles in orde aan het laten brengen ben :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:35

Ik heb het er ook nooit op en ga met hele vette tegenzin. Terwijl ik in mijn hele leven nu 1 gaatje heb gehad, dus dat moet eigenlijk wel meevallen met de angst. Verstandskiezen trekken hebben ik echt wel voor wakker gelegen, gelukkig viel dat achteraf gezien wel mee (al was het een heel gekloot en heb ik een uur in de stoel gelegen). Maar ik voelde er weinig van. Ik ben toen ook twee jaar niet geweest, nu heb ik een tandarts die meteen een nieuwe afspraak plant en dan kom ik er niet onderuit en ga ik netjes om het half jaar :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:36

Ik heb een abonnement :o
Ben nu 20 en heb zo'n 15 gaatjes. Alle 4 verstandskiezen zijn er ook al uit.
Vorige week ongelukje gehad, dus weer naar tandarts. Gister weer geweest.
En ik vind het echt vreselijk.

Vroeger had ik een prutser, kort lontje en was zooo onhandig. Was superbang omdat hij altijd uitschoot en hij ging scheden op assistentes. Dat helpt niet echt mee :o

Nu heb ik zo'n lieve man, hij depte ook een keer m'n voorhoofd. Vind het nog steeds eng en toen ik vorige week verdoving moest was ik bijna weggerend. (Doe mn gaatjes nooit meer met verdoving alleen dit was geen gaatje)

Maargoed. Ik ga braaf 2x per jaar omdat ik dus altijd gaatjes heb. Dan ben ik er optijd bij en kan de behandeling zonder verdoving. Volgende maand weer controle.

Het stomme is, dat ik een gescheurde wortel heb. En wil echt echt geen wortelkanaalbehandeling :( :(

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:36

Afbeelding

:Y)

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:33

En bedankt.
;(

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 18:39

betadine moest dat nou? :P ;(

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:40

Ik! Ik ga nooit, dan moeten de tanden al uit mijn mond vallen.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:05

Hoe langer je wacht hoe meer pijn het gaat doen. Dan worden de gaatjes zo groot dat ze tot de zenuw komen. 2x per jaar voor de controle wordt echt aangeraden zo kun je problemen vroegtijdig opsporen en behandelen.

Kosten voor de tandarts worden nooit door de basisverzekering vergoed wanneer je boven de 18 jaar bent.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:07

Hier ook iemand die een hekel aan de tandarts heeft. Hoef er nu gelukkig niet meer heen, want heb een 10-tal jaren geleden besloten dat mijn tanden er uit moesten. Mijn gebit was toen, door oa de tandarts niet meer mooi, zelfs lelijk. Zeg nu nog wel eens, dat ik dat veel eerder had moeten doen.